Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren og jeg har røyket i mange år. Motivasjonen min for å slutte har gått opp og ned. I det siste året har han pushet veldig på at nå skal vi slutte.

I jula orket jeg ikke maset lenger, og tenkte vel at jeg kunne gi det et forsøk. Og det mente jeg helhjertet, men med en ny "taktikk":

Pga flere mislykkede forsøk der jeg har kvittet meg med alt av sigaretter, og siden gått på en KJEMPESPREKK, bestemte jeg meg for at denne gangen skulle jeg ha sigaretter i nærheten hvis suget ble for stort. Så gjenstarte tellingen neste dag, og prøve å la det gå lenger og lenger mellom hver gang.

Etter 12 dager sigarettfri hadde jeg en skikkelig drittdag i går, suget var kjempestort, og jeg ville ta meg en sigarett.

Jeg går i hylla for å hente en. Men borte var de.

Jeg spør samboer, og har innrømmer at han har gjemt de. Dette er sigaretter jeg naturligvis har kjøpt og betalt for selv. Han vet alt om metoden min denne gangen, men han vil tydeligvis ikke tillate meg dette?

Jeg måtte gråte meg til å få de tilbake. I han sine øyne var jeg desperat etter røyk. Men der og da handlet det ikke om at det var en sigarett, men at jeg følte meg så utrolig tråkka på av at han prøvde å kontrollere meg på den måten!

Forøvrig snuser han fortsatt, og han har også røyket vannpipe i denne perioden. Derfor syns jeg ikke han skal være så skinnhellig.

Vær snill å ikke gi meg kreft-propagandaen, jeg vet røyk er fælt. Det jeg trenger svar på er om samboers reaksjon er ålreit?

Anonym poster: 5662583b4f2cc549e87140c316951ce4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke ålreit. Han kan ikke tvinge deg og gjemme dine ting selv om han ikke er enig i metoden din.

• Liker 4
Skrevet

Har hørt om folk som har brukt denne taktikken med å ha røyk i nærheten i tilfelle krise og faktisk klart å slutte.

Du må nok forklare samboeren din at du virkelig gjør ditt beste, men at du må gjøre det på din måte.

Skrevet

De jeg kjenner som har klart å slutte har hatt røyk tilgjengelig. Da vet de at de kan ta en hvis de vil, men også la det være. Leste også et sted at det anbefales å ha en pakke fremme og gjerne synlig så man ser den hele tida.

Du kan jo fortelle det til samboeren din.

Anonym poster: 051c11f1a5e4946a8c14b40e96eeb772

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk tilbake den røykpakka. Men han klarte jo å drepe motivasjonen ganske greit med sine ekle ord og kontrollforsøk!!!

Jeg har lyst til å bare gi fanden i hele prosjektet, ta meg to eller ti røyk. Men om jeg gjør det så kommer han bare til å påstå at han hadde rett hele tiden.

Alikevel føler jeg ikke jeg gidder å holde meg selv på pinebenken bare for å motbevise.

Skrevet

Jeg fikk tilbake den røykpakka. Men han klarte jo å drepe motivasjonen ganske greit med sine ekle ord og kontrollforsøk!!!

Jeg har lyst til å bare gi fanden i hele prosjektet, ta meg to eller ti røyk. Men om jeg gjør det så kommer han bare til å påstå at han hadde rett hele tiden.

Alikevel føler jeg ikke jeg gidder å holde meg selv på pinebenken bare for å motbevise.

Det er 2 ENORMT GODE grunner til å slutte å røyke:

1. Du sparer helsen og utseendet ditt.

2. Du sparer tusenvis av kroner hvert år.

Og dette er først og fremst til DIN egen fordel.

Skrevet (endret)

Du kan ikke slutte for andre enn deg selv, da er du dømt til å mislykkes. Motivasjonen og modningen av tanken må komme innenfra, ikke fra andres mas.

Endret av Naria
  • Liker 3
Skrevet

Kjøp deg hell en el sigarett uten nikotin, for etter så mange dager du ar gått er ikke nikotinsuget der. Det er mer et psyksk behov når man føler man har det ille.

• Liker 3
Skrevet

Samboeren din er en drittsekk! Hadde klikket for meg. Vet hva du mener med å ville motbevise at han har rett, men du må nok bare slutte for din egen del. Bestevennen var ganske på den at jeg var så svak, at andre slutter på heroin, og jeg klarer ikke slutte å røyke en gang. JA, det drepte motivasjonen, og jeg tok meg like godt en røyk i min egen elendighet. Teit, jeg vet det, men det skal lite etil når man er på felgen etter røyk..

Anonym poster: b5183de3282b66d86aec6ef695c3b175

Skrevet

Nei, hans reaksjon var absolutt ikke grei! Du har din egen måte å slutte med røykingen på, og det må han bare respektere. Og det at han snuser gjør det jo mye lettere for ham å ikke røyke - han får jo i seg nikotin på den måten! Merkelig måte å slutte å røyke på, spør du meg. Er ikke ufarlig å snuse akkurat, da er det bedre å ta seg en røyk hver 12. dag... :)

Skrevet

Din samboers reaksjon er ikke grei. Klart det ikke er bra å røyke, men den motivasjonen må du finne inne i deg selv, du kan ikke slutte bare fordi samboeren din mener du bør/beordrer deg til det.

Forøvrig synes jeg du fortjener skryt for at du har gjort en god innsats frem til den ene røyken. Jeg tenker at motivasjonen også faktisk vil øke hvis du klarer å slutte å røyke samtidig som du har røyk tilgjengelig. Da beviser du jo over for deg selv at de ikke har den makten du har hatt over deg. Sånn er det med meg og sukker. Jeg har godteri liggende i et eget skap, men jeg har ikke rørt det på snart 30 dager. Jeg skal derimot unne meg litt godter i på en bestemt dato. Du kan har røyken til det er absolutt høyst "nødvendig", og jeg tror det heller er en bedre måte å gjøre det på, framfor det samboeren din gjør.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Mannen min kastet min røykpakke ut av vinduet! Han måtte fint gå ned 5 etg. og ut i bilveien utenfor og hente den igjen. Haha! Det var ikke lett for meg å slutte og i starten kom det en sprekk her og der. Mannen min måtte bare innse at selv om jeg hadde sagt at jeg skulle slutte, så måtte det være for min egen del og på mine premisser.

Skjønner at han kunne bli litt skuffet når jeg tok en røyk, men han innså at jeg ikke kunne slutte for han eller fordi han var redd for meg og helsen min.

Når han backet unna og lot meg gjøre det på min måte så ble jeg røykfri etter 16 år :) Nå nesten 3 år etter så har jeg fremdeles ikke hatt en eneste sprekk :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar og hjelp folkens!!

Mannen har unnskyldt seg kraftig, jeg har vært røykfri siden en halvtime etter forrige innlegg, og motivasjonen er på vei oppover.

Jeg tenker at jeg ikke vil la 12 dagers hard jobbing gå til spille pga mannens dusting! ;) Så nå er det på'n igjen. Denne gangen med røykpakka innen rekkevidde, men håper selvfølgelig det blir lenge til behovet melder seg.

• Liker 2
Gjest smilejenta
Skrevet

Skjønner ikke hvordan det kan være så innmari vanskelig å slutte, selv festrøyket jeg før og nå ingenting rett og slett fordi jeg ikke fikk noe ut av det. Da forloveden av en eller annen grunn, som jeg egentlig aldri skjønte, begynte å røyke i smug og til slutt fortalte meg det ble jeg så knust at jeg en dag bare føte at det var røyken eller meg han skulle velge mellom. (Kanskje mest fordi han hadde gått bak ryggen på meg når han røykte og derfor mistet jeg kontrollen når han røykte) og gjett hva, han sluttet på dagen, etter å ha røyket i 8mnd.

Tror det bare ligger i hodet om man virkelig vil slutte å røyke. Så når du først VIRKELIG vil slutte tror jeg du vil klare det, med eller uten en røykpakke i nærheten. Tror forøvrig ikke kjæresten din prøvde å kontrollere deg, bare å hjelpe deg. Tror han bare mente godt ved å ikke la deg ødelegge den nesten 2ukers røykslutten din.

Skrevet

Skjønner ikke hvordan det kan være så innmari vanskelig å slutte, selv festrøyket jeg før og nå ingenting rett og slett fordi jeg ikke fikk noe ut av det. Da forloveden av en eller annen grunn, som jeg egentlig aldri skjønte, begynte å røyke i smug og til slutt fortalte meg det ble jeg så knust at jeg en dag bare føte at det var røyken eller meg han skulle velge mellom. (Kanskje mest fordi han hadde gått bak ryggen på meg når han røykte og derfor mistet jeg kontrollen når han røykte) og gjett hva, han sluttet på dagen, etter å ha røyket i 8mnd.

Tror det bare ligger i hodet om man virkelig vil slutte å røyke. Så når du først VIRKELIG vil slutte tror jeg du vil klare det, med eller uten en røykpakke i nærheten. Tror forøvrig ikke kjæresten din prøvde å kontrollere deg, bare å hjelpe deg. Tror han bare mente godt ved å ikke la deg ødelegge den nesten 2ukers røykslutten din.

1. Det er forskjell på åtte måneder og ti år.

2. Det er forskjell på festrøyking og en pakke om dagen.

3. Jeg hadde naturligvis ikke holdt på hvis ikke jeg hadde "fått noe ut av det".

TS.

• Liker 7
Skrevet

Veldig innsiktsfullt skrevet, og jeg skjønner jo at man må ha kontroll på når andre røyker .

( ironi)

• Liker 3
Skrevet

Du må slutte på din måte, du bestemmer om du vil slutte å røyke, du bestemmer om du vil ta en røyk engang iblandt.

Jeg slutta i april og har røykpakke tilgjengelig. Får jeg lyst på en røyk så tar jeg en (veldig skjeldent da) og klarer meg veldig fint :) jeg gjør det på den måten som funker best for meg.

Og husk at du skal slutte for din egen del, ikke for andres, ellers funker det ikke

Skrevet

Jeg hadde fullstendig tørna. Det var ikke greit av ham i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde fullstendig tørna. Det var ikke greit av ham i det hele tatt.

Enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...