fionel Skrevet 12. januar 2013 #1 Skrevet 12. januar 2013 (endret) Vi har en godt voksen chihuahua. Hun får frokost i skåla når vi drar på jobb på morningen etter morgentur. Hun er VELDIG glad i å sove, og løper rett i senga og legger seg nå vi går. Når mannen kommer hjem fra jobb kommer hun gjerne traskende ned trappen for å kose og leke og tur. Frokost og vannet står alltid like urørt når vi kommer hjem. Det er først når vi spiser middag eller senere at hun viser interesse for maten og spiser og drikker vann. VI har prøvd forskjellig type for, tilogmed kyllingfile, men det er alltid det samme. Mitt spm er da: Burde jegalikevel gi henne ett målitd til når hun har spist opp det første, selvom det da blir to veldig tette måltider. Eller skal hun kun få det ene som hun selv velger å spise så sent? Kan også legge til at vi aldri har fjernet matskålen, den står alltid på samme plass hele dagen med mat i seg. JEg er ikke for det å ta vekk skålen dersom hunden ikke spiser det med det samme, rett og slett fordi hunden vår aldri har spist maten med en gang den blir servert, og fordi vi må løpe ut døren med en gang målitdet er servert. Edit: mye skrivefeil!! sånn går det når man skriver fra telefonen, og klokken er passert leggetid for lenge siden Endret 12. januar 2013 av fionel
Gjest Dream89 Skrevet 13. januar 2013 #2 Skrevet 13. januar 2013 Vår hund spiser aldri når vi ikke er hjemme heller. De spiser er de sultne nok:-) når dere kommer hjem så er det jo så mye som skjer så da har den vel ikke tid:-P vår hund er en 30 kg blandings hund også så han trenger jo mat men tror bare noen hunder er sånn:-)
Gjest Dream89 Skrevet 13. januar 2013 #3 Skrevet 13. januar 2013 Vår hund spiser aldri når vi ikke er hjemme heller. De spiser er de sultne nok:-) når dere kommer hjem så er det jo så mye som skjer så da har den vel ikke tid:-P vår hund er en 30 kg blandings hund også så han trenger jo mat men tror bare noen hunder er sånn:-)
Tabris Skrevet 13. januar 2013 #4 Skrevet 13. januar 2013 Hvis hunden ikke spiser før dere kommer hjem uansett, så ser jeg ikke vitsen med å gi henne mat før dere går. Selv har jeg kke sansen for mat som står fremme hele dagen og en hund som venner seg til å småspise. Jeg ville gitt henne kanskje et lite måltid med en gang dere kommer hjem fra jobb, og så et større måltid rett før sengetid.
Majott Skrevet 13. januar 2013 #5 Skrevet 13. januar 2013 Beregn 15 minutter til å la henne spise om morgenen. Har hun ikke spist da, så ta bort maten. Kan hende hun begynner å spise da, ettersom hun ser at maten blir borte om hun ikke gjør det.
Sugerøret Skrevet 14. januar 2013 #6 Skrevet 14. januar 2013 Hvordan er vekten hennes ? Om hun er normalvektig ville jeg ikke gjort noe annerledes. Om hun er tynn,ville jeg kanskje blandet i vom. Er hun tykk,ville jeg gitt litt mindre mat . (Totale mengde )
Gjest O___o Skrevet 14. januar 2013 #7 Skrevet 14. januar 2013 Hundene jeg har hatt og har passet har alltid spist på kvelden / natten.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #8 Skrevet 14. januar 2013 Hvis hun ikke har problemer med overvekt kan hun like gjerne ha mat ståemde hele tida, og regulere dette selv. Det er ganske vanlig at hunder ikke spiser når de er alene og ingen kan lufte dem. Anonym poster: 20b6e445817e7d15bcac604e8706c0b5
Gjest Funky Punk Skrevet 14. januar 2013 #9 Skrevet 14. januar 2013 Så lenge den ikke lider så spiller det ingen rolle når den spiser. Alle hundene jeg har/har hatt har ikke fått matlyst för etter jeg har spist middag. Det skal visst ha noe med at de ser på eieren som lederen. Fra naturens side så er det jo gjerne lederene i flokken som spiser först, så det gir jo mening. Har aldri tvunget mine dyr til å vente med å spise til jeg har spist da. Det har bare blitt sånn og de har valgt det selv
Sugerøret Skrevet 14. januar 2013 #10 Skrevet 14. januar 2013 Ledern spiser først ja? Ok... Min hund spiser når jeg gir han mat. Er jeg ledern da ? sorry ,klarte ikke la være 4
Gjest Skrevet 14. januar 2013 #11 Skrevet 14. januar 2013 Min får bare et måltid om dagen og skåla står der uansett, så spiser han ikke opp fyller jeg alikevel oppi mengden han skal ha den dagen. Noen dager er det helt tomt, andre dager ligger det mye mat igjen, men det forsvinner vist på natta!
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #12 Skrevet 14. januar 2013 Jeg har mat i skåla hele døgnet så de spiser når de vil. Mine spiser helst etter kveldsluftingen. Hender de spiser litt når vi spiser. Kanskje appetittvekkende med middagslukta? Anonym poster: b2eb60aa7b0c742850fa7ba3103466b0
fionel Skrevet 14. januar 2013 Forfatter #13 Skrevet 14. januar 2013 Jeg har mat i skåla hele døgnet så de spiser når de vil. Mine spiser helst etter kveldsluftingen. Hender de spiser litt når vi spiser. Kanskje appetittvekkende med middagslukta? Anonym poster: b2eb60aa7b0c742850fa7ba3103466b0 Hhe ja kanskje det er det det går på kanskje tenker hun hver kveld: om jeg spiser opp min mat nå, så kanskje jeg får smake... Hahaha hun må bli skuffet hver kveld isåfall
pingeline Skrevet 14. januar 2013 #14 Skrevet 14. januar 2013 Hehe, jeg sliter med å se for meg problemet. Min sluker så og si alt som er spiselig, og middagsmaten er borte så snart det kommer et "vær så god" fra meg. Som noen andre sa er det viktigste her vekta. Mange hunder spiser bare ett måtlid om gangen. Jeg mener å ha lest at det ikke er anbefalt for gigantraser, men tror ikke din kan regnes i den kategorien. Bare pass på at hun får i seg hele dagsforbruket i det ene måltidet!
Sugerøret Skrevet 15. januar 2013 #15 Skrevet 15. januar 2013 Raser med dyp brystkasse,har økt fare for magedreining. http://no.wikipedia.org/wiki/Magedreining_%28hund%29 http://www.nettdyrlegen.com/artikler/hund/fordoyelsessystemet/magedreining-hund-/331 Vet ikke om de minste rasene er berørt av dette i særlig grad Om hunden trives og ikke er undervektig,ville jeg latt matstyret være slik det er i dag. Ingen grunn til å endre om ting fungerer.Bikkjer skal egentlig være selvregulerendes,men jeg har ikke hørt om en hund som har sultet i hjel ved matskåla som er full av mat
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #16 Skrevet 15. januar 2013 Alle hundene jeg har/har hatt har ikke fått matlyst för etter jeg har spist middag. Det skal visst ha noe med at de ser på eieren som lederen. Fra naturens side så er det jo gjerne lederene i flokken som spiser först, så det gir jo mening. Dette er misforståtte og utdaterte lederteorier. Min hund spiser også etter vår middag, men det er fordi hun vil sjekke muligheten for middagsrester før hun spiser seg mett. Anonym poster: 20b6e445817e7d15bcac604e8706c0b5 1
Lafayette Skrevet 18. januar 2013 #17 Skrevet 18. januar 2013 Mange hunder blir matlei, om de har mat tilgjengelig hele tiden. Det er like greit å ta vekk den matskåla, og gi hunden mat når dere kommer hjem, så ikke maten står der hele dagen. 1
Stinelin Skrevet 18. januar 2013 #18 Skrevet 18. januar 2013 (endret) Så lenge hun og dere trives med dette er det vel ingen grunn til å forandre på det. Bare sørg for at hun får den totale dagsrasjonen, uansett når hun spiser. En chihuahua er jo også opprinnelig en ulv, med fordøyelse tilpasset få og (relativt) store måltider. Vær forsiktig med mosjon etter måltidet bare, ulver hviler lenge etter mat. (Magedreining er dog mest vanlig på store raser) Edit: Skrivefeil Endret 18. januar 2013 av Stinelin
maya86 Skrevet 20. januar 2013 #19 Skrevet 20. januar 2013 Hunden vår spiser stort sett bare om natta, så her gir vi mat før vi legger oss. Har prøvd å gi på dagen men det står der til vi legger oss, og da kan ho gå å spise. Ho har gjort det så lenge vi har hatt ho, så ho får bare fortsette =)
Santflows Skrevet 20. januar 2013 #20 Skrevet 20. januar 2013 (endret) Er det snakk om tørrfor eller annen mat/våtfor? Endret 20. januar 2013 av Santflows
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå