Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette kommer frem på lørdagsmagasinet som går på tv2 nå. Hva syntes dere om surrogati?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst må man nesten avklare hva og hvor. Kan det sidestilles med sexhandel i India? Ja, det kan det nok. Når det er slik der nede av kvinnene mer eller mindre holdes fanget på klinikken under hele svangerskapet og ikke kan fortelle det i landsbyen sin siden det er forbundet med stor skam og utstøtelse og at de får en slikk og ingenting fra Vestlige kvinner og menn som har funnet en "billig" utvei på sin infertilitet, da syns jeg det kan være visse likhetstrekk.

Men når man ser på USA, der kvinner som er surrogater oftere enn ikke er godt utdannet, der selve handlingen ikke innebærer store forskjeller i livsstandard, der man gjør det av altruistiske årsaker fremfor nødvendighet, så ser jeg ikke hvordan det kan sammenlignes med sexkjøp.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det som foregår er dødsheslig, men sexhandel er vel å gå for langt.

Skrevet

Jeg synes det som foregår er dødsheslig, men sexhandel er vel å gå for langt.

Hvorfor syntes du det? Syntes du det er uetisk?

Skrevet

Hvorfor syntes du det? Syntes du det er uetisk?

Jepp.
Skrevet

Det er jo et veldig delikat tema. Jeg er selv steril, og vet at jeg ønsker meg barn en vakker dag. Selvsagt er det helt feil at det har utviklet seg en "surrogatindustri" i India der kvinner blir tvunget til å bære frem barn, men det er jo i mange tilfeller ikke sånn.

Skrevet

Det er jo et veldig delikat tema. Jeg er selv steril, og vet at jeg ønsker meg barn en vakker dag. Selvsagt er det helt feil at det har utviklet seg en "surrogatindustri" i India der kvinner blir tvunget til å bære frem barn, men det er jo i mange tilfeller ikke sånn.

Etter min mening og erfaring så er det virkelig et sideskille mellom østlig og vestlig surrogati. Men ikke bare det, eggdonasjon er også et tema der jeg mener at man i større grad bør unngå donasjoner fra kvinner som ikke er bemidlet til en viss grad. Man skal ikke gjøre slike ting fordi at man MÅ ut fra et økonomisk standpunkt, men fordi man ønsker det fra et mer sosialt standpunkt.

Skrevet

I enkelte tilfeller så kan jeg se sammenligningen mellom surrogati og trafficking (jeg tviler f.eks på at alle de indiske kvinnene som fungerer som surrogatmødre gjør utelukkende gjør dette av egen, fri vilje), men jeg synes ikke der er riktig å likestille surrogati med sexhandel.

Som Silfen påpeker, så er det stor forskjell på det å bruke en surrogatmor som gjør det av ideologiske grunner og det å bruke en surrogat som kun stiller opp pga desperat pengemangel og blir berøvet friheten sin i 9 måneder.

Skrevet

Surrogati er jo MER kjøp av kvinnekropp enn det prostitusjon er. Kjøper du sex av en hore "leier" du kroppen hennes i tre-fire minutter, kjøper du surrogati leier du en kvinne i ni måneder.

Skrevet

Sexhandel og menneskehandel

Anonym poster: 310eaeb960d8ccc92733b481ab72fd13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...