Bø Skrevet 14. mars 2004 #1 Skrevet 14. mars 2004 Kunne dere planlegge et liv sammen med et menneske som ikke har evne til å få orgasme? Kanskje en litt vel hypotetisk problemstilling for oss damer men... Hvor viktig er et godt sexliv for et godt samliv? Ser for meg at ønsket om sex, og iveren etter sex må være lavere for mennesker som ikke klarer å bli tilfredsstilt. Kanskje er det bare jeg som er fordomsfull. :oops: Jeg har selv levd i et laangt samliv med en mann som jeg ikke "klaffa" med seksuelt, (selv om jeg ble tilfredsstilt). Så nå er faktisk et godt sexliv et viktig kriterium når jeg "leter" etter noe nytt. Hva syns dere? Kan andre egenskaper kompensere for at en mann er impotent f.eks?
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2004 #2 Skrevet 14. mars 2004 Tror det kommer litt ann på hvilken alder man er i når problemstillingen kommer opp. Kan tenke meg at det er stor forskjell for hvordan man tenker og velger om man er i tyveårene eller i 50-60 årene. Sex er nok et viktigere kriterie dess yngre man er. Men jeg er i slutten av tredveårene og kunne ikke tenke meg å ha en livspartner som jeg ikke kunne ha normal sex med. I det legger jeg at han ikke nødvendigvis ¨å være verdens største sexløve, man hadde ikke klart å bo med en mann som ikke har evnen til å få ereksjon noe mer....liksom... DET savnet hadde blitt for stort etter en stund..
Gjest Voksen og glad i sex Skrevet 14. mars 2004 #3 Skrevet 14. mars 2004 "Sex er nok et viktigere kriterie dess yngre man er" Vel, vel. Er ikke sikker på at damer passert 50 er enig i det. Når de endelig kan ha seg uten å tenke på følgene (barn), så blir sex bare mye mer interessant enn det noensinne har vært. Så det så!
Brunhilde Skrevet 14. mars 2004 #4 Skrevet 14. mars 2004 Jeg ville ikke satset på et forhold hvor sex var mangelvare! Jeg sliter etter at et forhold som har vart i 4 år er slutt, og det eneste jeg kan trøste meg med er at sex´en faktisk ikke var noe særlig... (Hvorfor holde ut i 4 år da, kan man spørre, det var vel en kombinasjon av forelskelse og håp om bedre tider, tror jeg!) Jo, for meg spiller sex så stor rolle at det ville være vanskelig å være i et forhold hvor det ikke fantes!
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2004 #5 Skrevet 14. mars 2004 "Sex er nok et viktigere kriterie dess yngre man er" Vel, vel. Er ikke sikker på at damer passert 50 er enig i det. Når de endelig kan ha seg uten å tenke på følgene (barn), så blir sex bare mye mer interessant enn det noensinne har vært. Så det så! Ok, men hvis man ikke er veeeeldig gammel så var vel prevensjon funnet opp for lenge siden.........
Virra Skrevet 14. mars 2004 #6 Skrevet 14. mars 2004 Dette er vel veldig individuelt? Dersom sex betyr mye for deg i et forhold er du "avhengig" av det for at forholdet skal fungere. Men dersom sex ikke er så viktig kan du fint fungere i et forhold med "lite" fokus på sex. Jeg for min del mener sex betyr MYE for et godt forhold. Derfor sliter jeg i mitt ekteskap nå. Får rett og slett for lite :oops:
Gjest venus_venus ikke pålogget Skrevet 15. mars 2004 #7 Skrevet 15. mars 2004 Ok, men hvis man ikke er veeeeldig gammel så var vel prevensjon funnet opp for lenge siden......... Vel... Man slipper kondom som kan sprekke er ekkelt å bruke og lukter vondt. Man slipper spiral som gjør at man blør masse og får vondt i "magen". Man slipper P piller og andre hormon prevansjon som gjør at man mister sexlysten, legger på seg, blir oppblåst og får ømme bryster... Og man er kanskje ikke så bekymret for at man er god nok, har fin nok kropp og tar seg godt ut for man har antagelig fått en indre styrke som livet gjerne gir. Og man har erfaring med hva man liker og ikke liker, og tør si fra.
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2004 #8 Skrevet 15. mars 2004 Det er nok sannsynlig at de fleste som svarer på dette her vil være negative til at partneren er impotent. Er det noen her som tror at det er mange kvinner som leser/svarer her som ikke er ganske giret på sex og internett. I det hele tatt er de fleste som leser/svarer her IKKE en typisk normann/kvinne men heller en liten sær gjeng. Tror nok sex har mindre og mindre å si desto eldre en blir. For samliv er det nok helt andre ting som har stor betydning. Da tenker jeg på samarbeid (feks. i forbindelse med barn), evne til å kommunisere, tolerere andres dårlige sider, omsorg, vennlighet. Og dette gjelder selvsagt både menn og kvinner. Så de som baserer valget av livspartner på hvor kult det er i senga kan nok få seg en liten vekker når 4-5 år har gått...
Bø Skrevet 15. mars 2004 Forfatter #9 Skrevet 15. mars 2004 Ting er ikke svart/ hvitt kjære gjest. Spørsmålet var ikke om sex betyr alt, men om det for enkelte er så uvesentlig, at man kan leve uten. Det er ikke mange dager siden førstesideoppslaget i Dagbladet var at "Sex er viktigere enn samtaler".
Nabodama Skrevet 16. mars 2004 #10 Skrevet 16. mars 2004 Jeg har også vært i et kangt samliv med en jeg overhodet ikke klaffa med seksuelt. Enig med deg, Kvinnen i hans liv i at et godt sexliv er viktig! Det har jeg nå, og ser også at andre deler av samlivet nyter godt av at vi har det så fint seksuelt. Det blir større vilje til forståelse, større nærhet, mer godhet og toleranse for hverandre. Nå kan det jo hende at han blir impotent etterhvert, det kan ikke jeg vite noe om. Ingen tegn til det så langt! Men da har vi dette grunnlaget fra før, som jeg tror hjelper på situasjonen. Jeg TROR jeg kan avfinne meg med å leve med det, men det kommer kanskje an på samspillet oss i mellom. Om vi greier å ta vare på det vi har nå, og involverer hverandre i det som skjer.
Anna Lovinda Skrevet 17. mars 2004 #11 Skrevet 17. mars 2004 For meg er det en ting som overskygger alt det andre for at et forhold skal kunne fungere; evnen til å kunne kommunisere. Et tilfredsstillende sexliv er også viktig, men ikke viktigere enn samtaler. Når det gjelder oppslag i Dagbladet, har jeg skjønt det dithen at de bedriver en meget tvilsom statistisk virksomhet. Hva var det ordtaket igjen? Det finnes to typer løgner: Direkte løgner og statistikk.
aline Skrevet 17. mars 2004 #12 Skrevet 17. mars 2004 Jeg har alltid vært av en av de som syntes ett godt sexliv var en av de viktigste bitene i ett godt forhold. Men så fikk jeg satt endel ting i livet mitt på rett plass, pluss at jeg traff kjærsten min også innså jeg at jeg har jo aldri vært i ett godt forhold, og at sex var kjempeviktig i mine tidligere forhold var jo rett og slett fordi det var den eneste formen jeg klart å gi av nærhet og følelser!!! Det er skrekkelig mye annet som bygger forholdet vårt til det det er, nærhet, omtanke for hverandre og kommunikasjon er med på å bygge en god kjærlighet til hverandre som er vesentlig. Og man kan være skrekkelig nære og kosete og gode med hverandre uten å ha sex altså. :-) Om han aldri mer kunne få stå, så hadde det nok vært vanskelig i starten å takle tror jeg, men om man kunne levd videre slik kommer jo heeelt an på hva man BEGGE gjør med fortsettelsen!!! Man trenger ikke være sex-løs selv om han ikke får en hard en! Det er nok vanskligst for mannen som mister evnen, han må jo leve med dette uansett hvem kvinne han har i livet. (og bare for å ha sagt det, jeg ville ikke levd ett samliv som totalt manglet sex, sex må være der i en eller annen form, om ikke hele tiden så ihvertfall mesteparten av forholdet. Men det går an å ha sex uten menn, så da går det vel an å ha sex med en impotent mann også?)
Gjest Nuske77 Skrevet 17. mars 2004 #13 Skrevet 17. mars 2004 Jeg mener nå at et godt sexliv betyr veldig mye i et forhold (som mange av dere andre her på tråden), men min erfaring er også at hverdagen ellers må fungere for å få det til. Komunikasjon er like viktig mht sex som det er ellers i hverdagen. Jeg tror jeg ville tenkt meg om mer enn en gang før jeg gikk inn i et forhold hvor mannen var impotent. Dersom det skjedde ting i forholdet som gjorde at han ble det og alt annet i forholdet fungere tilfredstillende, ville jeg ikke avsluttet forholdet. For meg er ikke sex bare det å være en "akrobat i senga", men og det å føle nærhet, trygghet og tilhørighet. Samleie er da ikke det aller viktigste, et godt fingerarbeide er da vel så godt. I tillegg ser jeg på sexlivet som et speilbilde av hverdagen. Er litt vanskelig å forklare dette på en måte som gir mening, men jeg føler at dagens hendelser/dagsformen gjenspeiler seg i reaksjonene mine i sengen. Har dagen gått knirkefritt, kan "kroppskontakt og stryke - på - ryggen - kos" være nok, mens har det vært en slitsom dag og jeg er frustrert over ting som har skjedd blir det ofte mer temperamentsfull sengekos. Akkurat som om jeg MÅ få frustrasjonene ut av kroppen....
aline Skrevet 17. mars 2004 #14 Skrevet 17. mars 2004 ...Jeg tror jeg ville tenkt meg om mer enn en gang før jeg gikk inn i et forhold hvor mannen var impotent. Dersom det skjedde ting i forholdet som gjorde at han ble det og alt annet i forholdet fungere tilfredstillende' date=' ville jeg ikke avsluttet forholdet. ....[/quote'] Skriver under på begge disse setningene!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå