Gå til innhold

hvor mange kalorier trenger jeg i løpet av en dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har sjekket noen kalkulatorer på nettet som skal regne ut hvor mange kalorier jeg trenger i løpet av en dag. Det er en enkel kalkulator som sier at man skal gange kroppsvekten sin med et tall mellom 30 og 40 (avhengig av hvor aktiv man er).

Jeg er 153 cm og veier 46 kg og trener 4 ganger i uken (spinning, styrke, løping) ca. 1 time hver gang. Hvilket kaloriinntak bør jeg legge meg på for å holde vekten?

Dersom jeg ganger kroppsvekten min med 35 så skal jeg innta 1600 kalorier daglig. Er dette passe? Nå spiser jeg vel 1400 kalorier daglig, og da er vekten min stabil. Har jeg dårlig forbrenning, eller er det bare slik at når man er lav og lett så forbrenner man så mye mindre enn andre mennesker? Det står jo at en normal kvinne som er passe fysisk aktiv bør spise 2200 -2300 kalorier daglig, men det har jeg aldri gjort i hele mitt liv, og hadde jeg gjort det nå så hadde jeg gått opp i vekt. Dette er vel da for de som har en "normal" høyde og veier rundt 60-70 kg?

Fint om noen kan komme med noen "råd" her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du har stabil vekt på 1400 kcal er det jo akkruat det du trenger.

Endret av Mynona
Skrevet

Jeg skjønner at logisk sett så bør man tenke det er det man trenger ettersom man er stabil i vekt, men jeg synes allikevel det virker lite, ettersom jeg trener 4 ganger i uken. Jaja, da er det kjipt å være lav.....Er jo ikke mye man kan kose seg med 1400 kalorier daglig.

Skrevet

Jeg spiser lett 2300 kalorier daglig og jogger bare rolig et par dager i uken. Men hvis man ser på tallene er jeg faktisk 27 cm høyere enn deg og veier 13 kg mer, så det er vel ikke så rart hvis du trenger mindre.

Har du prøvd å spise mer, da? Da mener jeg 2-300 kalorier ekstra med mat, ikke å innføre full fråtsing. Når du trener såpass mye skal du jo kunne spise en del.

Anonym poster: 2e03901f8e051be7737ae8702ff136cb

Skrevet

Jeg skjønner at logisk sett så bør man tenke det er det man trenger ettersom man er stabil i vekt, men jeg synes allikevel det virker lite, ettersom jeg trener 4 ganger i uken. Jaja, da er det kjipt å være lav.....Er jo ikke mye man kan kose seg med 1400 kalorier daglig.

Jeg er 2kg tyngre og 10 cm høyere enn deg og trenger 1600 kcal daglig. Så det er sikkert ikke så gæærnt.

Anonym poster: f89c9478c6e46db0280394d30036ddc5

Skrevet

Blir oppgitt over at folk skal se seg blind på kalorier.

Det er ikke slik at om du spiser 500 kcal mer hver dag, så går du automatisk opp 0,5 kg i uken og hvis du spiser 500 kcal mindre hver dag så går du automatisk ned 0,5 kg i uken. Forskjellig type energi krever forskjellig mengde energi for å fordøye så man kan ikke kun se på kcal. Dessuten kan kroppen justere forbrenningen hele tiden. Kroppen ønsker nemlig å opprettholde status quo.

Spiser du 100 ekstra kcal så kan kroppen øke kroppstemperaturen litt (spiser man LCHF så går kroppstemperaturen ofte opp ca 0,5 grader for eksempel) og den kan gjøre deg rastløs (type tromme med fingrene, vippe med foten, skifte sittestilling ofte og sånt) for å bruke ekstra energi. Får kroppen for lite energi så kan den kompensere med for eksempel å senke kroppstemperaturen litt og gjøre deg slapp og rolig slik at de viktige prosessene får den energien de trenger. Hva og hvor mye du spiser er med på å påvirke hvor mye energi kroppen bruker.

De tallene dere måler er ca tall uansett. Det er ikke slik at karbohydrat er nøyaktig 4 kcal per gram. Noen karbohydrattyper er 4,2 kcal per gram og noen er 3,75 kcal per gram. Proteinet gluten er f.eks. ca 5.9 kcal per gram selv, men det blir simplifisert til at man regner at alt protein er 4 kcal per gram.

Hvis kaloriberegningen hadde vært å enkel som mange skal ha det til så er det jo helt utrolig at så mange mennesker klarer å holde seg slanke. 10 kcal ekstra hver dag blir en ekstra kilo i løpet av ett år i følge den kaloriberegningen altfor mange bruker. Tror du virkelig at slanke folk klarer å beregne sitt matinntak og forbrenning så godt at de klarer å holde seg innenfor +-10 kcal fra det beregnede nettoen hver dag? Til og med uten å veie alt de spiser?

Så hadde du spist 2200-2300 kcal så er det slettes ikke sikkert at du hadde gått opp i vekt. Jeg synes du skal bare glemme kaloriene og heller spise deg passelig mett på sunn mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...