Gå til innhold

Å puste gjennom nesen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å puste skikkelig om jeg bare bruker nesen, MÅ åpne munnen å trekke pusten etter et sekund eller to.

Det har plaget meg en del det siste året ved søvn, samt jeg synst det er slitsomt å kysse, må liksom stoppe opp midt i kliningen for å puste, og føler dette begynner å ødelegge litt for forholdet. (jeg prøver å unngå kyssesituasjoner)

Må også stoppe opp for å trekke pusten for hver settning, men akkurat det er vel kanskje like greit :fnise:

Men ja,er dette normalt ? Jeg sover dårlig, kanskje dette kan være grunnen?

(Er ikke forkjølet eller noe, så er ikke tett i nesen på den måten)

Anonym poster: 4ccdd381264bc610d4b4f92f9d9cc55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være at du har polypper i nesen som er store og hindrer noe av lufta å komme gjennom. Hør med legen din, det kan være greit å få en henvisning til en øre-nese-hals lege.

Man skal kunne puste fritt gjennom nesen ved vanlig aktivitet.

Anonym poster: 74792cf59ce8bca20c39fc63f6800ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om henvisning til nese-øre-halsspesialist.

Jeg har problemer med å puste igjennom nesen, men kun på den ene siden. Legen fant skjeve skillevegger, men mente at det var lite, men jeg kunne søke om operasjon.

Følte det ble bagattelisert så jeg gjorde ingenting med det. Konsekvensen for meg er at jeg kun kan sove på en side for å kunne puste gjennom nesa.

Anonym poster: b5cb966db8cc8241994aeaa9b42e3632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvilken lege (les: øre-nese-halsspesialist) man kommer inn til også. Jeg var hos en spesialist som sa at: "dette er ikke noe problem, bare lukk munnen og pust med nesen! Går så fint så! Unngå å puste med munnen, det bare føles som om du ikke får nok luft gjennom nesen!". En annen spesialist noen måneder senere: "du har så skjev neseskillevegg at det er helt tett her. Pluss stor nesemusling. Vil du ha operasjon så går vi inn på operasjonsstuen her og nå" (Og ja, begge var i det offentlige).

Jeg vil anbefale deg å be om henvisning til en ny lege. Stilles det spørsmål ved det, kan du jo si at dette fortsatt er et stort problem for deg (søvnproblemer skal man jo ta på alvor), og at du ikke fikk noen hjelp sist.

Lykke til!

-hilsen ei som nå kan puste med nesen :)

Anonym poster: ee3213f9128df49f3492eca48a82dad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Skal ta det opp med legen min neste gang jeg er innom

Anonym poster: 4ccdd381264bc610d4b4f92f9d9cc55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...