Nerdemamma Skrevet 12. januar 2013 #1 Skrevet 12. januar 2013 Hei og hopp! Nå er det lørdag og jeg kjenner jeg gruer meg litt til kvelden/natten allerede. Vi bor i et ellers rolig og greit nabolag i en liten by. I det nærmeste nabohuset bor det ei (veldig sikker på at hun og broren som bor i kjelleren leier av foreldrene) som har en lei tendens til å feste noe skikkelig i helgene. Og ellers i ukedagene på sommeren. Jeg gjør meg ingenting av at folk har en fest i ny og ne, har jo vært i tidlig 20-åra selv. Men festene hennes er så ofte og så høylydte at det sjenerer. Barna våkner opp, vi sliter med å sovne (prøvde årepropper fra apoteket en gang, men hørte fortsatt musikken, og jeg er ikke oversensitiv til lyd). Hun er som sagt ganske ung, vi er knapt 30 år selv, så ikke akuratt gamle. Men hun fyller huset til randen med folk i samme alder, de står ute og røyker mens de roper til hverandre, alle vinduene står på vid gap mens musikken dundrer ut i nabolaget. Når festen omsider er ferdig i to tre tiden sjangler folk ned til veien og venter på taxi rett utenfor vårt soveromsvindu. Mens de står og roper til hverandre og ler. En gang var det tilogmed to som gikk inn i hagen vår og tisset på båten! Vi plukker stadig knuste ølflasker og tomme ølbokser fra eiendommen vår og stien ned til bilen. Jeg sjekker hver søndag morgen i redsel for at barna våre eller noen katter som bor rundt om skal skade seg. Som sagt vi gjør oss ingenting av at folk har en fest i ny og ne. Men dette er hele tiden. Har ikke snakket med noen naboer om det, for det er ikke så mye kontakt mellom noen her egentlig. Men jeg har vondt for å tro at vi er de eneste med dette problemet. Jeg er alene hjemme med barna i natt og gruer meg. Hva om de sjangler rundt i hagen vår igjen? Hva om de knuser noen vinduer? Det hadde ikke overasket meg slik de holder på. Men når er det greit å ringe politiet? Burde jeg sende naboen et brev først? Se om jeg kan finne ut hvem foreldrene er og sende de brev? Jeg kjenner at helgene blir ødelagt av dette. Begynner som regel mellom klokken fem og klokken syv hver lørdag og holder på til langt på natt. Er lei av at ingen her får nok søvn når helgen endelig er her Noe jeg/vi kan gjøre uten å gjøre oss til skurk i nabolaget?
Gjest Ratata Skrevet 12. januar 2013 #2 Skrevet 12. januar 2013 I første omgang synes jeg du bør kunne si ifra personlig på en grei måte. Jeg tror det å snakke med vedkommende før du sender politiet etter dem er bedre med tanke på om du vil fremstå som en "skurk" i nabolaget Synes du kan si at du setter pris på om festene kan avsluttes på et tidligere tidspunkt, iallefall den høye musikken. Og fortell at du har barn som får ødelagt nattesøvnen av bråket. Og dette med knuste flasker er helt uakseptabelt! Tenk på barn og ikke minst dyr som kan komme til skade, gjør dem klar på hviloke konsekvenser det kan få. Og om det er bråk etter klokken 23 ikveld så kan du ta turen over og si ifra at de bør dempe musikken. Så vidt jeg vet så skal det være ro mellom kl 23-06 (kan hende jeg tar helt feil nå) Du har din fulle rett til å kunne be dem dempe seg når de er utenfor å røyker sent på kvelden/natten og tar de ikke dette til etteretning, da ville jeg nok ha ringt politiet. Men som sagt, synes du i første omgang kan stikke over til dem for å ta en skikkelig prat. Kan være at de ikke er klar over at det forstyrrende siden kanskje ingen har tatt det opp før. 1
Topplue Skrevet 12. januar 2013 #3 Skrevet 12. januar 2013 Jeg ville sendt et brev eller snakket med de og forklart at dere har barn og hvis de lukker vinduene, fester annenhver helg istedetfor hver helg, plukker opp alt søppelet eller drar på byen litt tidligere så er problemet løst.
Nerdemamma Skrevet 12. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 12. januar 2013 Jeg gikk forbi isted, og la merke til at alle lysene i huset er skrudd av, så kan se ut som om at det blir en rolig lørdagskveld i dag! *Lykke*
Gjest Ratata Skrevet 12. januar 2013 #5 Skrevet 12. januar 2013 Jeg gikk forbi isted, og la merke til at alle lysene i huset er skrudd av, så kan se ut som om at det blir en rolig lørdagskveld i dag! *Lykke* Får håpe dere får en rolig og stille kveld Men synes allikevel at dere kan ta en prat med dem neste gang det ligger an til en bråkete kveld. Slike naboer er slitsomme men det er mye som kan løses med litt kommunikasjon Ha en fin lørdagskveld!
Gjest Yellow Taxi Skrevet 12. januar 2013 #6 Skrevet 12. januar 2013 Jeg hadde aldri sagt i fra selv, vet aldri hva slags folk det er! Er ikke lenge siden en ung mann ble drept da han klaget på bråk fra en nabofest. 1
Nerdemamma Skrevet 12. januar 2013 Forfatter #7 Skrevet 12. januar 2013 Jeg hadde aldri sagt i fra selv, vet aldri hva slags folk det er! Er ikke lenge siden en ung mann ble drept da han klaget på bråk fra en nabofest. Er litt derfor jeg ikke har lyst til å komme på døren til de. Vil gjerne ikke at de vet hvem det er som klager i det hele tatt. Har tenkt litt på å skrive brev til huseier, for jeg tror de bare leier der. Broren som bor i kjelleren er veldig rolig og behagelig å prate med, og har gitt inntrykk for at han ikke liker festingen heller. Men han reiser ofte til kjæresten i helgene. Nå er lysene på og jeg hører litt musikk, men foreløpig er det bare ganske lavt og rolig. Får se det ann utover kvelden. Men jeg har vel ingen alternativer i kveld bortsett fra å ringe politiet, men de har jo så lite ressurser at jeg vet ikke om de har mulighet til å stikke innom selv om det braker løs som vanlig her. Er slike kvelder jeg ikke liker å sitte alene hjemme med ungene
miaw Skrevet 12. januar 2013 #8 Skrevet 12. januar 2013 Jeg syntes det var en god ide å kontakte huseier. Du kan også skrive et brev til de, men du trenger ikke å skrive at det er fra deg.
Miah Skrevet 12. januar 2013 #9 Skrevet 12. januar 2013 (endret) Som andre sier er det første du må gjøre å faktisk snakke med dem, eller kontakte huseier. Det er ikke alltid lett å se hvor mye lyd det blir av en fest, eller hvordan det plager andre. Jeg har sagt i fra til naboene her jeg bor (for jeg er også i tidlig 20-årene), at de må bare sende en melding dersom de noengang synes det har blitt for mye bråk. De skal slippe å banke på døren og bli møtt med en gjeng fulle ungdommer som ikke er helt tilstede. Dersom noen sjangler rundt i hagen din, altså ikke bare et par skritt innom, men går hit og dit og dratt med seg ølflasker, kan du tenke på å ringe politiet. Om de har ressurser til å komme innom er en annen sak. Endret 12. januar 2013 av Miah
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå