AnonymBruker Skrevet 12. januar 2013 #1 Skrevet 12. januar 2013 Er det noen der ute som har barn på rundt 2, som kan si litt om hvordan RS-viruset har vært hos dere? Det har vært barn med RS i barnehagen og minstemann har nå blitt ganske forkjølet, med lett feber, hoste og surkling. Det er visst en del i området som har fått RS også. Mulig jeg bare har blitt påvirket av skriverier om det, og at det er derfor jeg mistenker det - og jeg vil ikke løpe ned dørene på legevakten med en snørrete 2-åring heller. Leser mye om de minste barna som får RS, der det blir veldig alvorlig, men lite om de litt større. Symptomene til minsten minner om en mild grad av RS. Men jeg vet ikke om det er noen vits å dra til lege i det hele tatt, så lenge det ikke blir verre? Anonym poster: 63dd4f9f40a1e04ed62336c5a97f4dfc
Miss moneypenny Skrevet 12. januar 2013 #2 Skrevet 12. januar 2013 Bedre å dra til lege en gang for mye enn en gang for lite. Jeg dro til legen med gutten min, (han var riktignok bare 2,5 mnd). Jeg mistenkte ikke RS, syns bare han aldri ble bedre av forkjølelsen. Han var ganske tett, surklete og hosta. Hadde hatt feber uka før. Var forberedt på å bli sendt hjem igjen av legen, fikk fullstendig sjokk da jeg ble bedt om å ta han med på sykehuset. Ta deg en tur til legen hvis du er usikker du, det er jo det de er der for god bedring!
Marsipan Skrevet 12. januar 2013 #3 Skrevet 12. januar 2013 Jeg ville latt allmenntilstanden avgjøre om det ble legebesøk eller ei. En nesten frisk unge med litt hoste og snørr har ingenting på legevakta å gjøre, ihvertfall! Da får du vente til mandag morgen, heller, og ta han med til fastlegen. Fra http://www.apotek1.no/lunger-og-luftveier/rs-virus Vanligvis gir RS-virus bare lette symptomer som en forkjølelse Alle kan bli smittet av RS-virus, men for barn over 1 år og voksne gir det seg som regel uttrykk i en alminnelig forkjølelse. Når bør du kontakte lege?Dersom barnet puster fort og tungt eller strever med pusten. Tegn på pustebesvær kan være at huden i halsgropen, under og mellom ribbenene trekkes inn ved innpust (inndragning).Hvis allmenntilstanden forverres.Hvis barnet ikke får i seg nok mat og drikke, og bleien er tørr. 1
Miss moneypenny Skrevet 12. januar 2013 #4 Skrevet 12. januar 2013 Men nå skriver TS at ungen er ganske forkjølet, og at tilstanden kan minne om en mild grad av RS. Det tilsvarer ikke en nesten frisk unge, og det blir helt feil å si at et sykt barn ikke har noe på legevakta å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2013 #5 Skrevet 12. januar 2013 2-åringer har neppe behov for legehjelp selv om de er rammet av RS-virus. Luftveiene er større enn på babyer, og dermed er de mindre plaget enn en baby. Hva mener du legevakta kan gjøre med en forkjølet unge? Annet enn å anbefale paracet, varm drikke, evt. hostesaft og god omsorg? Hvis barnet har astma eller annen underforliggende sykdom, er jo problemstillingen en annen. Anonym poster: 986e9ea7ff1e31df8abb8c443e55dab7 1
Marsipan Skrevet 12. januar 2013 #6 Skrevet 12. januar 2013 (endret) Men nå skriver TS at ungen er ganske forkjølet, og at tilstanden kan minne om en mild grad av RS. Det tilsvarer ikke en nesten frisk unge, og det blir helt feil å si at et sykt barn ikke har noe på legevakta å gjøre. RS-virus er som regel ufarlig for toåringer, og vil for mange arte seg som en helt vanlig forkjølelse. TS sitt barn har ingen ting på legevakta å gjøre bare på grunnlag av hun tror det kan være RS-virus, derfor skrev jeg at allmenntilstanden er det som skal avgjøre. Legevakta er for akutte tilfeller, dvs tilfeller som ikke kan vente til fastlegens kontortid. Forkjølelse med lett feber er ikke akutt så lenge allmenntilstanden ellers er god! Om allmenntilstand: http://www.lvh.no/sy...allmenntilstand Endret 12. januar 2013 av Marsipan
Miss moneypenny Skrevet 12. januar 2013 #7 Skrevet 12. januar 2013 Kjempesmart å fraråde folk å dra på legevakta med barna sine. Ingen av oss vet hvordan tilstanden til TS' barn er, og det eneste jeg sier er at det er bedre med en tur for mye enn en for lite hvis TS er usikker.
Marsipan Skrevet 12. januar 2013 #8 Skrevet 12. januar 2013 Kjempesmart å fraråde folk å dra på legevakta med barna sine. Ingen av oss vet hvordan tilstanden til TS' barn er, og det eneste jeg sier er at det er bedre med en tur for mye enn en for lite hvis TS er usikker. Kjære vene, jeg har ike frarådet noe som helst! Vi prøver igjen: Allmenntilstanden, ikke diagnosen, avgjør i dette tilfellet om barnet må til lege eller ei. Dersom allmenntilstanden er god, trenger barnet ikke lege. Er allmenntilstanden dårlig, bør hun dra. Noen spørsmål? 1
Miss moneypenny Skrevet 12. januar 2013 #9 Skrevet 12. januar 2013 Kjære vene, jeg har ike frarådet noe som helst! Vi prøver igjen: Allmenntilstanden, ikke diagnosen, avgjør i dette tilfellet om barnet må til lege eller ei. Dersom allmenntilstanden er god, trenger barnet ikke lege. Er allmenntilstanden dårlig, bør hun dra. Noen spørsmål? ja egentlig, men jeg skjønner at jeg ikke når frem så da dropper jeg det. God bedring til barnet ditt TS
Marsipan Skrevet 12. januar 2013 #10 Skrevet 12. januar 2013 ja egentlig, men jeg skjønner at jeg ikke når frem så da dropper jeg det. God bedring til barnet ditt TS DER er vi enige
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2013 #11 Skrevet 12. januar 2013 Kjære vene, jeg har ike frarådet noe som helst! Vi prøver igjen: Allmenntilstanden, ikke diagnosen, avgjør i dette tilfellet om barnet må til lege eller ei. Dersom allmenntilstanden er god, trenger barnet ikke lege. Er allmenntilstanden dårlig, bør hun dra. Noen spørsmål? Du motsier deg selv. Sier du ikke fraråder, men samtidig sier ungen ikke trenger lege hvis allmenntilstanden er god.. Anonym poster: 214b2679827af509385b40fd2d9913e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå