Gå til innhold

Er det ok at kjæresten kommenterer vekten din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville ikke kuppe tråden til den fornærmede jenten, så jeg spør her.

Anonym poster: 8de562aa93fbf36a53e3f333c317868b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både og, det er jo ikke akkurat koselig og det spørs jo på hva som blir sagt og hvordan det blir sagt.

Jeg personlig sku faktisk ønske at min eks hadde sagt noe da jeg begynte å bli lubben... For da hadde jeg kanskje virkelig tatt det til meg og gjort noe med det da før det gikk for langt, og fordi jeg ikke akkurat så det selv med engang. men, i steden sitter jeg her og veier 15-20kg mer enn jeg trenger og misliker meg selv.

Anonym poster: c06d55e5818ec1fe22762de37cdb807e

• Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet

Ja, jeg synes det er greit.

Det er fordi man ikke alltid merker selv når man legger på deg, og da er det fint at han sier at jeg bør passe meg litt (jeg har på det meste veid 62 kilo, så har alltid vært slank). Han sier det jo fordi han er glad i meg og bryr seg om meg tenker jeg :)

• Liker 1
Skrevet

Det kommer helt ann på.

Legger man på seg ett par kilo synes jeg ikke det bør kommenteres, men blir det synlig at vedkommende har gått opp kan man jo gjerne hinte litt frempå.

En bekjent av meg har ved flere annledninger klypet dama si i mageflesket og sagt høyt "nei, nå får det holde med mat til deg!" Hun er slank, så jeg skjønner ikke helt om han tror han er morsom eller om han bare er idiot.

Anonym poster: 804eb72beb055a3c2374e8d3ff28a803

• Liker 3
Skrevet

Ja. Jeg har lett for å bli for tynn uten å legge merke til det selv, og det er enklere å gjøre noe med det før det har gått for langt.

• Liker 3
Skrevet

Synes ikke det er ok... Fikk høre at jeg er for tynn/skjelett stadig vekk som ødelaga selvtillitten i senga av nå ex. La på meg litt men klarte alltid å miste det desverre. Merket det godt på måten han tok på meg at han ikke likte kroppen min. Sårende uansett om det er pluss eller minus kg.

Anonym poster: 6c0b7df8d86e0596f47e1618eee0ace3

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Det kommer jo helt an på hvordan det legges frem. Men hvis jeg går ut i fra at vi snakker om en hensynsfull mann så ser jeg ikke noe problem med det. Som Cathrine88 har jeg lett for å gå ned i vekt uten at jeg merker det selv, og noen vennlige hint om at jeg kanskje burde spise mer eller hva det nå måtte være er ikke å forakte.

Endret av Raindrops
  • Liker 3
Skrevet

Ja og nei. Det er ok hvis det sies på en pen måte at kanskje vi skal slutte å spise så mye snop og heller gå oss en tur. Det blir derimot helt feil om han sier at nå har du jammen lagt på deg, gitt!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kanskje hvis jeg hadde lagt på meg 20 kilo og trengte et spark i rævva, men 5 kilo er unødvendig å kommentere. De fleste svinger litt, ingen veier det samme hele tiden.

Endret av Liquorice
Skrevet

Mannen min kommenterer kun når jeg begynner å bli litt for tynn. Jeg setter pris på det fordi jeg har lett for å glemme å spise om det er mye som skjer rundt meg.

Det er jo forskjellige måter å påpeke endringer i vekt.

Det går an å si: Nå synes jeg at du har blitt litt tynn kjære. Spiser du nok?

Fremfor: Fy faen nå så du ut som et ekkelt skjelett!

• Liker 3
Skrevet

Mannen min kommenterer kun når jeg begynner å bli litt for tynn. Jeg setter pris på det fordi jeg har lett for å glemme å spise om det er mye som skjer rundt meg.

Det er jo forskjellige måter å påpeke endringer i vekt.

Det går an å si: Nå synes jeg at du har blitt litt tynn kjære. Spiser du nok?

Fremfor: Fy faen nå så du ut som et ekkelt skjelett!

Samme her:) Mannen min kommenterer hvis jeg begynner å bli for skrapet....men han gjør det på en ok måte:) Og det setter jeg pris på.

Skrevet

Helt klart ja, jeg sier i fra til min kjære og han sier i fra til meg.

Litt overfladisk kjenner jeg, men jeg hadde rett og slett ikke orket å være sammen med en feit fyr.

Da burde det være greit å si i fra om at nå har du fått på deg et par kg for mye.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg synes det er greit.

Det er fordi man ikke alltid merker selv når man legger på deg, og da er det fint at han sier at jeg bør passe meg litt (jeg har på det meste veid 62 kilo, så har alltid vært slank). Han sier det jo fordi han er glad i meg og bryr seg om meg tenker jeg :)

Hvis du har på det meste veid 62 kg og hele tiden vært slank, og enda mener at typen din passer på deg da han kommenterer vekta di. Da er jeg nødt til å spørre hva er det han skal "passe på deg" for da du ikke er overvektig? For overvekt og helsefare er jo helt greit å si ifra om. Men å kommentere at ei slank jente legger på seg, det synes jeg faktisk høres med ut som en fyr som er livredd for at du skal legge på deg noen kilo. Og det er vel greit det,men det er jo for hans skyld han kommenterer det...

Anonym poster: b89b07e0ef8b5a2d772a939d3d9e8dba

• Liker 2
Gjest avocadoen
Skrevet

Hvis du har på det meste veid 62 kg og hele tiden vært slank, og enda mener at typen din passer på deg da han kommenterer vekta di. Da er jeg nødt til å spørre hva er det han skal "passe på deg" for da du ikke er overvektig? For overvekt og helsefare er jo helt greit å si ifra om. Men å kommentere at ei slank jente legger på seg, det synes jeg faktisk høres med ut som en fyr som er livredd for at du skal legge på deg noen kilo. Og det er vel greit det,men det er jo for hans skyld han kommenterer det...

Anonym poster: b89b07e0ef8b5a2d772a939d3d9e8dba

Nei, for jeg ser rett og slett ikke ut når jeg veier 62 kilo. Jeg er bare rundt 160 cm høy også da, og nå når jeg veier rundt 55 kilo så har jeg fortsatt litt fett rundt mage/hofter, men jeg mener at kvinner skal ha litt å ta i :)

Han sa det også på en veldig fin måte da:)

Men det var ikke bare han som kommenterte det når jeg veide 62 kilo altså. Begge foreldrene mine sa også at jeg måtte passe på, og det sier en del da de aldri pleier å kommentere sånt til vanlig. Er selvfølgelig ingen som mente jeg veide for mye slik at det er sagt. :)

• Liker 1
Skrevet

Ikke om jeg bryr meg om å bevare selvtilitten... Noe jeg gjør.

Så nei, ikke ok for meg :P

• Liker 1
Skrevet

Helt klart ja, jeg sier i fra til min kjære og han sier i fra til meg.

Litt overfladisk kjenner jeg, men jeg hadde rett og slett ikke orket å være sammen med en feit fyr.

Da burde det være greit å si i fra om at nå har du fått på deg et par kg for mye.

Jeg skjønner poenget ditt. Men skal legge til hva jeg tenkte, for å utdype litt.

Et par kg for mye kan fort bli, (om det ikke er pga sykdom/medisiner/psykiske relaterte ting), 5kg, så hopper man til 10-20-30-40-50+ kg for mye utifra det som ville føltes bra for helsen/fysisk.

Tenker du kun pga utseendet er jeg uenig, folk forandrer seg gjennom livet. Alle er forskjellige, men noe så enkelt som alder/det å få barn og andre ting i den kategorien kan forandre ens kropp uten at det skal være katastrofe. Ingen ser lik ut hele livet, og det er det heller ikke meningen.

Selv om "Stine" får et barn og ser helt lik ut som før hun ble gravid, så betyr det ikke at "Elin" etter etter å ha fått barn ikke fikk en forandring i utseendet.

Livspartneren din "Tom" var veltrent, sterk og slank/muskuløs da dere ble ilag for 23 år siden, men etter 23 år og kanskje litt andre interesser på banen enn å trene mer enn mosjonering, er fortsatt den samme som før- bare en eldre "Tom".

Forskjellen er, om partneren er blitt en slask og gir en god F, så synes jeg det skal være rom for å ta en prat om det- eller nevne det. Er det andre grunner til forandring i vekt, så bør man støtte opp og vise at man er der for partneren sin.

Håper jeg fikk frem poenget mitt, er litt trett. Mulig jeg forandrer innlegget imorgen. Følte ikke jeg fikk frem poenget mitt ;)

---

Ja det er greit sålenge du kjenner kjæresten din godt nok til at h*n ikke blir såret. For det kan ikke skjules, med denne fokuseringen på kropp og utseende så blir noen forskjeller fra "idealkroppen" et sårbart tema for de fleste. Både om man går opp eller ned i vekt.

Kroppen forandres gjennom hele livet, lever man "fornuftig sunt" og holder kroppen aktiv i det daglige livet så er det klart at man bør gå i seg selv om man er misfornøyd med forandringen i kjærestens kropp og utseendet. Finner du en livspartner, så utvikler man seg gjennom flere år. Alder, barn, livstil. Tar man vare på seg selv og ikke gir en f*n i seg selv (nok søvn, mat, hvile, mosjon, psyken) så får bare forandringene komme.

Anonym poster: 6a269d5f12267cea08898e5e00d80d14

• Liker 1
Gjest Crazycatlady
Skrevet

Det er greit så lenge det blir sagt på en pen måte, men er unødvendig å kommentere bare noen har gått opp eller ned noen kilo.

Men jeg vet det godt selv når jeg har gått opp litt for mye så sånn sett er det ikke nødvendig å si noe.

Kan vel også si at jeg syns det er greit så lenge det ikke blir mas.Var en periode hvor jeg veide litt for mye og da var det noen som maste litt for mye om det.En gang eller to er greit, men mange ganger hver dag er ikke ok.

Skrevet

Min kommenterer når jeg har gått ned i vekt etter sykdom eller stress, bare for å uttrykke at han passer på meg og ikke vil jeg skal bli for tynn. Nå ser jeg veldig tynn ut når jeg går ned litt også (er 1,80), så den er helt grei. Hvis jeg legger på meg 5 kg og han kommenterer det får han antakeligvis en smekk i trynet! Så fremt jeg er langt innenfor sunn BMI gidder jeg ikke høre om jeg har lagt på meg i jula, liksom. Det vet jeg selv. Hvis jeg av en eller annen grunn kom inn i en ond sirkel der jeg lå på sofaen hele dagen og spiste chips og faktisk ble tykk, ja da kan han si noe. Men kvinner fluktuerer mye i vekt, og man skal holde seg for god for kommentarer på småting som kan justere seg selv etter hvert. Det er noe annet hvis det er livsstilsendring som har ført til en varig negativ vektendring, om det er at man slutter å spise eller overspiser. Det bør jo faktisk endres. Men hvis jeg vanligvis veier 60 kg og så går opp til 64 og enda er slank, trenger jeg ikke høre at jeg 'var tynnere før'.

Anonym poster: b9ff060ee60e7211a0f3846667bc15fa

Skrevet

Det er langt ifra greit!

• Liker 1
Skrevet

Nei, synes ikke det er greit. Han vet hvor mye jeg jobber for å gå opp i vekt uten at noe funker. Så det synes jeg er slemt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...