Gå til innhold

Mamma i pappa-yrke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er småbarnsmor, og jobber som ingeniør. Så langt har jeg fått jobbe fra kontoret. Men ut i fra jobbene som kommer ser det ut til at jeg etter sommeren reise bort å jobbe. Det river i hele meg, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal kunne klare det. Jeg føler at yrket jeg jobber i ikke er et mamma-yrke, men passer bedre for.fedre. De mennene jeg jobber med ser ikke ut til å bekymre seg for det, men det er mye mulig de bare skjuler hvordan de har det.

Jobben trives jeg kjempe godt i, men jeg føler jeg blir dratt i to ulike retninger.

Er det noen som er i samme situasjon som meg, som.kan dele noen positive erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er vel ganske typisk for mange ingeniøryrker, så du visste vel at det kunne komme?

Fryktelig at kvinner i 2013 skal behøve å skylde på mamma- og pappayrker for å ha lyst til å være hjemme. Ta egne valg og si at du ikke ønsker å reise, enten går det fint, eller så skaffer du deg en annen jobb!

Anonym poster: 02811c5b6a3d1f6ebf24d2337e83c73f

Skrevet

Jeg forstår heller ikke dette med mamma og pappayrker? Det er utrolig diskriminerende av deg å beskrive det slik, og tyder på at du ikke aksepterer far som en likeverdig omsorgsperson.

Om du ikke orker å reise fra ditt barn, er det ditt personlige valg uavhengig av kjønn. Og det er et helt greit valg å ta.

• Liker 13
Skrevet

Dette er vel ganske typisk for mange ingeniøryrker, så du visste vel at det kunne komme?

Fryktelig at kvinner i 2013 skal behøve å skylde på mamma- og pappayrker for å ha lyst til å være hjemme. Ta egne valg og si at du ikke ønsker å reise, enten går det fint, eller så skaffer du deg en annen jobb!

Anonym poster: 02811c5b6a3d1f6ebf24d2337e83c73f

Da jeg utdannet meg og valgte arbeidsplass var arbeidstrykket et helt annet, og det var på ingen måte forespeilet at bedriften skulle ende opp med mye jobb 50-60 mil unna, faktisk så lite forespeilet at alle i bedriften har klødd seg i hode og lurt på hva som egentlig hendte.

Og som sagt så trives jeg i bedriften, og med arbeidet jeg gjør. Men det kom uventet på at jeg skulle så langt unna for å jobbe.

Det med mamma- og pappa-yrke var mer tenkt til at bransjen, ihverfall i området jeg holder til fremdeles er svært mannsdominert. Og det er svært få småbarnsmødre å finne. Dermed er det desverre slik at bedriftene jevnt over ikke er vant til mødre, i den forstand at de ikke ser og skjønner behovene til mødre. Nå kan jeg kun snakke fot området jeg bor i, men det er stor vekt av de eldre mennene som er vant til en noe annen holdning rundt ansvar for barn, samt at den yngre delen tilsynelatende ikke har noen betenkeligheter med å være borte fra barna i hele uken over lengere tid.

Skrevet

Jeg forstår heller ikke dette med mamma og pappayrker? Det er utrolig diskriminerende av deg å beskrive det slik, og tyder på at du ikke aksepterer far som en likeverdig omsorgsperson.

Om du ikke orker å reise fra ditt barn, er det ditt personlige valg uavhengig av kjønn. Og det er et helt greit valg å ta.

Må bare beklage at det ble oppfattet som om jeg ikke aksepterer far som likeverdig omsorgsperson. Men det gjør jeg, her tar vi like mye, hvis ikke han tar mer av den dagligeomsorgen enn det jeg gjør. Vi tok ut like mye permisjon hver blant annet.

Men det jeg altså var ute etter var positive erfaringer da.jeg frykter jeg bekymrer meg unødvendig mye. Samtidig som jeg føler veldig mye faller på far, selv om han sier det er helt uproblematisk. Egentlig gøler jeg at vi på et vis har byttet roller.

Skrevet

Her er det jeg som jobber i det du betrakter som et pappa-yrke, som har en del reising i jobben min, og som fort vekk kan ende opp på jobb på andre siden av kloden.

Foreløpig så er jeg i permisjon, men skal tilbake i jobb om 1,5 mnd. Jeg regner ikke med at jeg skal ut på reisefot helt med det første, men jeg er fullt inneforstått med at det å gå tilbake i jobb kan innebære at jeg må være borte fra mann og barn innimellom. Foreløpig så har jeg ikke helt kjent på følelsen rundt dette, men jeg vet at dersom jeg begynner å lage meg problemer rundt dette, så blir følelsen mye verre enn dersom jeg gjør det beste ut av det. :)

Hvor lenge skal du være borte av gangen? Dersom det er snakk om en liten unge og ukependling over lengre tid, så skjønner jeg godt at du føler at dette kanskje kan bli vanskelig, men dersom det er sporadiske reiser, så tror jeg at du gjør best i å ikke problematisere dette.

• Liker 1
Skrevet

Hva i alle dager er et pappayrke og et mammayrke? :klo:

Annet enn evt. surogatmor

• Liker 1
Skrevet

Forstår ikke hvordan noen kan si at en far eren likerverdig omsorgsperson som en mor.

Båndet som mor og barn har kan ikke sammenlignes.

Anonym poster: fa5231f728683bc77265cf0e95b45095

Skrevet

TS, skal du jobbe et annet sted permanent eller i en periode?

Skrevet

Må bare beklage at det ble oppfattet som om jeg ikke aksepterer far som likeverdig omsorgsperson. Men det gjør jeg, her tar vi like mye, hvis ikke han tar mer av den dagligeomsorgen enn det jeg gjør. Vi tok ut like mye permisjon hver blant annet.

Det var din bruk av mamma og pappayrker jeg reagerte på. Du understreker jo at jobben din passer bedre for fedre enn for mødre, og da sier du jo at barnet er mer avhengig av deg enn av far.

Forstår ikke hvordan noen kan si at en far eren likerverdig omsorgsperson som en mor.

Jeg ser ærlig talt ikke den store forskjellen på far og mor, utover at mor ammer. Men mange mødre "lager" dette båndet gjennom at de ikke slipper faren nok frem.

Skrevet

Jeg finner det også litt diskriminerende å bruke slike begreper... Og jeg skjønner godt dem som sier at det er slike holdninger som skaper lønnsforskjeller og "statusforskjeller" blant kvinner og menn i arbeidslivet.

Skrevet

Tydelig at du er en mor som aldri slipper far til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...