AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #1 Skrevet 11. januar 2013 Jeg er redd for at katten ska ødelegge gardiner, tisse i sofaen vår eller i senga osv osv.. Hunden min liker ikke å være hjemme alene når vi er på jobb/skole på dagtid, hun står da ute i hundegården sin med mulighet for å legge seg i en liten innhuk i garasjen hvis det er kaldt (det er god temperatur der). Hunden vår er bare 8 måender og står ute og piper mye om dagene. Er det en god løsning å skaffe katt, tror dere den kommer til å være sammen med henne ute? Jeg er meste nervøs for de første ukene med katten, for da må den jo kun være inne for å vite hvor hjemmet hennes er? Anonym poster: 27780ee3ca93e1ac092c1cbc4d5b7d43
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #2 Skrevet 11. januar 2013 Ville det ikke vært mer selskap i en til hund? Anonym poster: 4ad84db0648c1bdbc47d62240cbf386d
Evitas Skrevet 11. januar 2013 #3 Skrevet 11. januar 2013 Om du er redd en katt skal ødelegge gardinene ville jeg valgt en hund...!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 11. januar 2013 #4 Skrevet 11. januar 2013 Hunden høres ut som den trenger mer menneskekontakt. Ikke sikkert katta og hunden går overens. Hva da? Det er jo stor forskjell på individene. Når det er sagt, så hadde eksen og jeg en jakthund, som bodde ute deler av dagen i hundegård. Og katta gikk inn og la seg i hundehuset sammen med bikkja. Katta gjorde dette pga varmen, men bikkja syntes det var litt slitsomt med denne katta, som alltid skulle sove oppå han. 1
Pringle Skrevet 11. januar 2013 #5 Skrevet 11. januar 2013 Når det er sagt, så hadde eksen og jeg en jakthund, som bodde ute deler av dagen i hundegård. Og katta gikk inn og la seg i hundehuset sammen med bikkja. Katta gjorde dette pga varmen, men bikkja syntes det var litt slitsomt med denne katta, som alltid skulle sove oppå han. Søtt (Du har forresten et morsomt nick, som slett ikke passer med den jeg oppfatter deg som )
Redbull Skrevet 11. januar 2013 #6 Skrevet 11. januar 2013 Vi har katt og hund. De sover sammen og er veldig avhengig av hverandre. Men katten er en pest og en plage innimellom, selv om vi har sluppet unna dogåing i huset.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 11. januar 2013 #7 Skrevet 11. januar 2013 Søtt (Du har forresten et morsomt nick, som slett ikke passer med den jeg oppfatter deg som ) Takk. Vi har ikke akkurat så mange fellesnevnere heldigvis. Men historien er ekkelgrøssfascinerende, så ja da ble det bare slik. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #8 Skrevet 11. januar 2013 Hunden høres ut som den trenger mer menneskekontakt. Ikke sikkert katta og hunden går overens. Hva da? Det er jo stor forskjell på individene. Når det er sagt, så hadde eksen og jeg en jakthund, som bodde ute deler av dagen i hundegård. Og katta gikk inn og la seg i hundehuset sammen med bikkja. Katta gjorde dette pga varmen, men bikkja syntes det var litt slitsomt med denne katta, som alltid skulle sove oppå han. Hun er alene kun fra kl 8 til 4 i hverdagene, ellers er hun med oss stort sett over alt og vi bruker mye tid til kos med mer med henne. Hun er en høy prioritet, og hvis vi skal på besøk eller noe i helger eller på kvelder er hun ofte med, eller er hos min far og leker med hunden hans. Så hun har masse menneskekontakt :-) Jeg også er litt bekymret for en eventuell krasj i forhold til en katt til. Og det at jeg er redd for gardinene mine og huset mitt, er fordi huset vårt er helt nytt og jeg har kjøpt DYRE gardiner for ikke lenge siden. Jeg er student, så her er det ikke så romslig å bare kjøpe nytt hvis noe skal bli ødelagt (jeg liker heller ikke å prioritere å bruke pengene mine på interiør). Det handler ikke om min egoisme... Anonym poster: 27780ee3ca93e1ac092c1cbc4d5b7d43
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #9 Skrevet 11. januar 2013 vi hadde også hund og katt, de hatet hverandre som pesten, hver gang hunden nærmet seg katten gikk katten helt i løvemodus. Måtte til vetten med hunden mange ganger fordi katten angrep den. Til slutt måtte katten flytte til mor og far Anonym poster: f5f1f790d3cea4f6f1ec06986182b984
ninuska_ Skrevet 12. januar 2013 #10 Skrevet 12. januar 2013 Min katt har aldri ødelagt noe i leiligheten min, men jeg ville aldri skaffet meg et dyr for å fylle behovet hos et annet (hvertfall ikke to ulike arter). En liten kattepus skal nok være inne mye lenger (da snakker vi flere mnd) enn noen uker. Hva om katten kjeder seg på dagen av å være innestengt? Har dere tid og energi til å ha et dyr til som må aktiveres og passes på i like stor grad (om ikke større) som hunden? 2
Santflows Skrevet 12. januar 2013 #11 Skrevet 12. januar 2013 Hvorfor ikke en hund til? Det er større sjanse for at de av samme art vil passe sammen. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #12 Skrevet 13. januar 2013 Katter har ikke ferdigutviklet rettningssans før de er omtrent ett år, så de første ukene inne holder iallefall ikke. Enig med brukeren som skriver at det bør gå måneder før den slippes ut. Anonym poster: cffd8bf80fd26c282ef2329560e6435b
Lulu89 Skrevet 17. januar 2013 #13 Skrevet 17. januar 2013 Det virker som at hunden din ikke er komfertabel med å være alene hjemme, så jeg tror det er bedre å trene på det enn å skaffe flere dyr...
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #14 Skrevet 17. januar 2013 Hun er alene kun fra kl 8 til 4 i hverdagene, ellers er hun med oss stort sett over alt og vi bruker mye tid til kos med mer med henne. Hun er en høy prioritet, og hvis vi skal på besøk eller noe i helger eller på kvelder er hun ofte med, eller er hos min far og leker med hunden hans. Så hun har masse menneskekontakt :-) Jeg også er litt bekymret for en eventuell krasj i forhold til en katt til. Og det at jeg er redd for gardinene mine og huset mitt, er fordi huset vårt er helt nytt og jeg har kjøpt DYRE gardiner for ikke lenge siden. Jeg er student, så her er det ikke så romslig å bare kjøpe nytt hvis noe skal bli ødelagt (jeg liker heller ikke å prioritere å bruke pengene mine på interiør). Det handler ikke om min egoisme... Anonym poster: 27780ee3ca93e1ac092c1cbc4d5b7d43 egoisme Anonym poster: d5cc485247d66094b9b16921435a3b99
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #15 Skrevet 17. januar 2013 Katter har ikke ferdigutviklet rettningssans før de er omtrent ett år, så de første ukene inne holder iallefall ikke. Enig med brukeren som skriver at det bør gå måneder før den slippes ut. Anonym poster: cffd8bf80fd26c282ef2329560e6435b OT - men det er vel unntak fra regelen? Jeg fikk min (hunn)katt da hun var seks måneder. Hun har blitt sluppet ut med det samme, og etter å ha bodd med meg 11 forskjellige steder er hun aldri ute mer enn fem minutter av gangen, og har aldri hatt noen to-ukers regel på henne når vi har flyttet i nytt hjem. Hun virker altså veldig person- og ikke stedsavhengig. Når det gjelder svar på TS sitt spørsmål ville jeg aldri tatt for god fisk at hunden og katten blir venner. Min har alltid hatt hund rundt seg, men er sær og lite villig til å være "kompis" med hundene. Katten var 11 år da jeg fikk en åtte uker gammel valp for to år siden, men selv så vant de er med hverandre har bikkja det med å løpe etter pus flere ganger om dagen allikevel. Har vel med hennes "utstråling" å gjøre antar jeg. Anonym poster: 5809c9bf9c2149021ff16acc946bf452
Lafayette Skrevet 18. januar 2013 #16 Skrevet 18. januar 2013 Du vet aldri hvordan det vil gå dem i mellom. Jeg har hund og to katter, og hunden går godt overens med den ene katten, mens den andre helst holder seg lengst mulig unna hunden. De er ikke uvenner, og angriper hverandre ikke, men det er veldig tydelig at en av kattene ikke har interesse av å omgås hunden mer enn absolutt høyst nødvendig. Som en annen her nevnte, så tror jeg også at jeg nok først ville sett på hvorfor hunden står å piper ute når den er alene, fremfor å skaffe et nytt dyr som kan underholde hunden.
Gjest Lille-pus Skrevet 18. januar 2013 #17 Skrevet 18. januar 2013 Vedig enkelt; Å skaffe et nytt dyr kun for å holde et annet dyr med selskap er ingen god idè. Når du samtidig antageligvis ikke har så mye erfaring med katt (tolker det utifra hva du skriver om ødeleggelse) så er det en enda mindre god idè. En voksen ute-/inne-/utekatt vil under ingen omstendigheter sitte i hundegården og være selskapsdame for hunden. Katten vil gjøre katteting, som å jakte, undersøke og ellers leve kattens glade dager. Konklusjon: Ingen spesielt god idè med det formål du beskriver å ha for øye når du laget denne tråden. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå