Gjest Lea Skrevet 14. mars 2004 #1 Del Skrevet 14. mars 2004 Jeg irriterer meg sånn over søppelbøtta på kjøkkenet. Den står nå inni skapen under vasken og rommet akkurat en vanlig handlepose. Posen blir fort full og sjansen er stor for at søppelet havner på utsiden av posen. Ønsker meg en større pose og enklere tilgang. Så fikk jeg en ide som jeg ønsker synspunkter på. Et sted har vi benkeplate uten underskap under. Har har hunden hatt sine matskåler, men de er egentlig flyttet litt. Har lyst til å lage en slags kasse på hjul der som har plass til en litt større pose. I benkeplaten har jeg lyst til å lage et hull med et enkelt lokk, slik at jeg kan dytte søppel rett ned i beholderen. Jeg er klar over at søppel lukter etter en liten stund og skal ikke ha en enorm beholder. Men det enkleste blir vel å bruke svarte søppelsekker som brettes ned på toppen, slik at den blir mindre. Beholderen/stativet skal kunne trilles rundt på kjøkkenet (og evt. i resten av etasjen), plasseres der jeg skreller poteter f.eks, slik at skrellet ikke havner i vasken, men rett i sekken. Det skal også være mulig å sette den inntil benken, slik at jeg kan børste smuler og annet rett ned i beholderen uten at halvparten havner på gulvet. Er dette en god eller dårlig idè? Ser dere noen store ulemper? (Har kommet på dette med lukt. Men søpla skal ut regelmessig uansett. Sekken trenger jo ikke å bli full før man kaster den) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 14. mars 2004 #2 Del Skrevet 14. mars 2004 Synes dette hørtes ut som en god ide Lea. Jeg får alltid assossiasjoner til den grisen som fungerte som søppelbøtte i Flintstone filmen. Kanskje hunden kan brukes til flere ting? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 14. mars 2004 #3 Del Skrevet 14. mars 2004 Hunden tar seg av middagsrester (hvis det ikke er for sterkt da), men vi produserer utrolig mye søppel i dette huset. Det tar som regel bare noen timer før en bærepose er full. Vi putter selvsagt litt papir i peisen og sånt, men det blir ofte poser som henger på utsiden av skapet i tillegg til søppeldunken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzie Skrevet 14. mars 2004 #4 Del Skrevet 14. mars 2004 Det der høres ut som en kjempegod idé! Har vært borti den biten med hull i benkeplaten og lokk tidligere, men den mobile delen er jo genial! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 14. mars 2004 #5 Del Skrevet 14. mars 2004 Hvor har du sett/vært borti hull i bnkeplata? Jeg skulle så gjerne hatt noen ideer før jeg setter i gang. Sambo er ikke heeelt med på notene ennå, så jeg må nok mase og kjase en stund til. Målet er jo å få et hjem som krever mindre vedlikehold og husarbeid. Så må jeg jo få tak i et stativ som passer under benken og som kan settes på hjul og trilles rundt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 14. mars 2004 #6 Del Skrevet 14. mars 2004 Ettersom du har plass til det - altså et sted med benkeplate uten skap under - så syntes jeg det høres veldig lurt ut! Praktisk, spesielt det med at du kan flytte det rundt etter behov. Pass bare på at ikke sambo tømmer kaffegrut nedi samtidig som du har trillet stativet frem for å skrelle poteter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 14. mars 2004 #7 Del Skrevet 14. mars 2004 her kommer hunden inn i bilde igjen. ett søtt lite spenn i rompa på'n , si: gap opp! , så vips er problemet løst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 14. mars 2004 #8 Del Skrevet 14. mars 2004 Jammen fint at han ikke drikker kaffe. Men der har vi en ulempe, ja. Tror ikke at det blir noe stort problem, for jeg takler ikke å ha ham på kjøkkenet uansett. Lurer på om lokket skal være en skjærefjøl.. for lokk må det jo være. Hvis jeg bruker delen som er skåret ut av hullet og skrur denne fast på baksiden av ei skjærefjøl, så blir det jo nesten tett, samtidig som jeg får noe å skjære på. Eller blir det for tungt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 14. mars 2004 #9 Del Skrevet 14. mars 2004 her kommer hunden inn i bilde igjen. ett søtt lite spenn i rompa på'n ' date=' si: gap opp! , så vips er problemet løst. [/quote'] Tror ikke at hun synes at kaffegrut er noe å komme løpende for Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 14. mars 2004 #10 Del Skrevet 14. mars 2004 Lurer på om lokket skal være en skjærefjøl.. for lokk må det jo være. Hvis jeg bruker delen som er skåret ut av hullet og skrur denne fast på baksiden av ei skjærefjøl, så blir det jo nesten tett, samtidig som jeg får noe å skjære på. Eller blir det for tungt? Det med skjærefjøl er lurt (høres veldig amerikansk ut denne ideen din!) men hvis du skur fast den manglende benkeplate-biten så kan du jo ikke bare dytte den vekk. Da må du jo løfte den?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 14. mars 2004 #11 Del Skrevet 14. mars 2004 ja, og det virker veldig 'utedo' aktig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 14. mars 2004 #12 Del Skrevet 14. mars 2004 ja' date=' og det virker veldig 'utedo' aktig![/quote'] :o *kaggedoen til farmor assosiasjoner* :o Fy, Anafugia, fy - fortrengte minner fra for lenge siden kommer strømmende her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 14. mars 2004 #13 Del Skrevet 14. mars 2004 *fnise* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nette Skrevet 14. mars 2004 #14 Del Skrevet 14. mars 2004 Jeg så for meg en skjærefjøl da jeg leste om ideen din. Det finnes jo egne fjøler med spor rundt kanten, som er beregnet å legge oppå vasken. Synes forøvrig det er en god ide! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 14. mars 2004 #15 Del Skrevet 14. mars 2004 Neida, jeg synes også det er en knallide. Jeg er sikkert bare sjalu for jeg skulle ønske at jeg hadde STØRRE kjøkken! Men kjør på Lea, you rock girlfreind! *hehe* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 14. mars 2004 #16 Del Skrevet 14. mars 2004 Det var disse fjølene jeg tenkte på. Men kanskje jeg heller skulle investere i en sånn skikkelig slakter-fjøl og bare legge oppå? Da kan jeg bare skyve den bort når jeg skal ha frem hullet i benken. Men nå må jeg først overbevise sambo om at dette er en god idè, slik at han kan lage denne søppelbøttesaken for meg. At det er skummelt med hull i benken er greit. Vi har en rimelig IKEA-plate (heltre) og den benken vi evt. må lage hull i er knapt 120 lang. Ikke så dyrt å kjøpe en ny. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 14. mars 2004 #17 Del Skrevet 14. mars 2004 Det hørtes ut som en god idé. Har merket at Jamie Oliver har akkurat det samme på sitt kjøkken. Selv kunne jeg tenke meg en søppelkvern i vasken istedet siden det meste av avfallet som går i søpla vår er matavfall (papir, glass og metall resirkuleres). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 14. mars 2004 #18 Del Skrevet 14. mars 2004 Vi har også tenkt på kvern i vasken. Det er visst ikke så fryktelig dyrt og tydeligvis enkelt å montere. Men det var dette med å få ut fingeren da... Hvor kjøper man sånt forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 14. mars 2004 #19 Del Skrevet 14. mars 2004 Hva med å installere avfallskvern i kjøkkenvasken? Det er kjempesnedig. Alt matavfall går rett ned der, og det er jo gjerne det som lukter i søpla også. I tillegg er det miljøvennlig + billigere hvis man betaler søppel pr. volum til kommunen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 14. mars 2004 #20 Del Skrevet 14. mars 2004 Har du pris på disse kvernene? Og hvor kjøpes de? Matavfall er ikke vårt største problem egentlig. (Der kommer hunden inn i bildet ) Men det blir så mye emballasje og annet rusk. Skulle gjerne hatt en kvern også. Fint om noen vet noe om pris og leverandør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå