Gå til innhold

Snakke nedlatende til barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en ting jeg har lagt merke til, spesielt når foreldre og barn er ute å handler sammen. Ofte spør barn om forskjellige ting som: kan jeg få brus eller andre ting de har lyst på. Eller bare kikker i godterihyllen. Da svarer ofte foreldrene ungene sine så utrolig frekt synes jeg. Svarene er gjerne. NEI, det får du IKKE. og gjerne i en liten hyggelig tone. Eller noe sånt som: hva er det du DRIVER med? Er det rart ungene etterhvert blir sure og gretne da? En ville da ikke ha svart andre på denne måten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For all del ikke, men det du ikke hører er at ungen har spurt om det samme sikkert 50 ganger og til slutt blir man lei! Man skal da snakke ordentlig til barn, de er mennesker de også, men av og til tar tålmodigheten slutt.

Anonym poster: 217ce2843a592183a2da405a427be03b

• Liker 2
Gjest Keikolina
Skrevet

Godterikampen begynner som regel hjemme en vanlig onsdag;Nå skal vi en liten tur i butikken for å handle, ungen sier, kan jeg få godteri, nei svarer jeg, vi får bare godteri på lørdager, ellers får du like stygge tenner som pappa som snuser sier jeg, og vrenger opp snus leppa til far.Æsj sier ungen, ja sier jeg, da får du ingen kjæreste og da må du bo hjemme hos mamma hele livet, og det er ikke morsomt.

I bilen gnåler ungen mer: godteriiiiii jeg vil ha godterii, neii sier jeg, husk hva mamma har sagt om de fæle tenna til pappa, og forteller hele historien på nytt, og sånn går det en 20-30 ganger hele veien til kassa. Da blir man lei til slutt.

Skrevet

Men kjære vene, snakker du virkelig slik om barnas far? :sjokk:

Anonym poster: f9f9f8a6b5085775c114654eec31278f

• Liker 5
Gjest Keikolina
Skrevet

Ha ha ha, nei da jeg gjør ikke det.

Skrevet

Godterikampen begynner som regel hjemme en vanlig onsdag;Nå skal vi en liten tur i butikken for å handle, ungen sier, kan jeg få godteri, nei svarer jeg, vi får bare godteri på lørdager, ellers får du like stygge tenner som pappa som snuser sier jeg, og vrenger opp snus leppa til far.Æsj sier ungen, ja sier jeg, da får du ingen kjæreste og da må du bo hjemme hos mamma hele livet, og det er ikke morsomt.

I bilen gnåler ungen mer: godteriiiiii jeg vil ha godterii, neii sier jeg, husk hva mamma har sagt om de fæle tenna til pappa, og forteller hele historien på nytt, og sånn går det en 20-30 ganger hele veien til kassa. Da blir man lei til slutt.

Sier du i fra før dere skal i butikken at det ikke blir noe godteri, så pleier barn å godta det. Spesielt om de får være med å finne fram det dere faktisk skal ha. For eksempel ved å gi barnet en egen handleliste laget ved å klippe ut fra en tilbudsavis og lime på et ark.

Når det gjelder å bruke pappas stygge tenner som skremsel for ikke å få kjæreste, så faller da det i grus. Pappa har da en kjæreste, nemlig den beste dama i hele verden for barnet ditt. nemlig deg ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er veldig viktig å snakke respektfullt til barn, selv om svaret er negativt. Barnet skal likevel føle seg respektert, likt, og vite at det har integritet. På samme måte som jeg krever å behandles med respekt av mitt barn, i ord og handling. Ser for meg at foreldre som er dørmatter for halvstore barn, har brukt første halvdel av barnets oppvekst til å sette sterke eksempler på hvordan gruse andre mennesker med nedlatende tone og latterliggjøring.

Vi har overhodet ikke problemer med godteri på butikken. Sier mamma nei, så er det nei, og tingen legges tilbake. Dette mest fordi vi har øvd mye på det.

Skrevet

Dette ser jeg ofte når jeg er på jobb. Jeg jobber i skobutikk, og noen foreldre kan være så fæle! Bare ungen sier "Mamma, vet hvaaaa?", så kan de svare "HVA ER DET NÅ? SLUTT Å MAS!!" De glefser rett og slett til barna sine. Det er ofte de samme foreldrene som forer ungene med en bolle mens de bruker to timer på å se på støvletter, mens det er overtydelig at ungen er utslitt og sulten og burde ha vært hjemme i seng for to timer siden....

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...