Gå til innhold

Kan man trygt trene på tom mage eller er det "farlig"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier: Kan man trygt trene på tom mage, eller er det "farlig"?

Anonym poster: bbaf30f29c588d237ad5e51eeffee0eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobbet på treningssenter en stund, en dag kom det løpende en fyr inn i resepsjonen med spm om vi hadde "noen rutiner når folk bare detter om..". Mannen det dreide seg om hadde trent på tom mage, og kun drukket kaffe i løpet av dagen.

Ikke å anbefale, med andre ord.. Men noen insisterer jo på å gjøre det, likevel. Men drikk i alle fall!

Skrevet

Så lenge du får i deg nok vann er det ikke farlig, men du får dårligere effekt enn om du har brukbart blodsukker. Styrke går det greit å trene på tom mage, men hvis du har et stort og omfattende styrkeprogram kan det også være litt tvilsomt.

Kroppen trenger energi for å kunne yte fysisk. Det har hendt en del ganger at jeg feilberegner hvor mye mat jeg trenger på en sykkeltur, og det har hendt at jeg har gått tom så det suser. Det skjer ingenting alvorlig, men intensiteten går automatisk ned. Man får da dårligere treningsutbytte enn om man kunne spise passelig.

• Liker 1
Gjest Elastica
Skrevet

For de som driver med periodisk faste, er det ikke uvanlig å trene på tom mage.

Selv tror jeg det er veldig individuelt hva man foretrekker, om man liker å spise frokost eller ikke, om man foretrekker å trene på morgenen osv, men jeg tror samtidig ikke det er så farlig som man skal ha det til.

Her har Fitnessbloggen skrevet en artikkel om å trene på tom mage: http://fitnessbloggen.no/styrketrening-pa-tom-mage/

Skrevet

Det er ikke farlig. Noen foretrekker å trene på tom mage. Jeg foretrekker å spise et lett måltid ca to timer før jeg skal ut å jogge. føler at jeg har mer energi da og at jeg ikke blir så fort sliten. Ellers er det viktigste å få i seg nok væske.

Skrevet

Det er vel ikke farlig, med mindre du faktisk er dødssulten og blodsukkernivået er kjempelavt. Selv trener jeg ikke på tom mage fordi jeg merker at jeg yter mye dårligere da - både på cardio og styrke. Og da er jo mye av poenget med treninga borte. Men det er nok individuelt :)

Anonym poster: 61fe45259b3ba784f7f9e48c27f5a8ca

Gjest strykebrett
Skrevet

Kommer vel litt an på hva du mener med tom mage, men jeg er somregel ganske sulten når jeg går på trening etter jobb og ikke har spis siden lunsj, men det går da helt fint å trene likevel. Det er ikke farlig å være sulten.

Skrevet

Da jeg en periode ble litt lat med frokost og bare hoppet rett på mølla etter jeg hadde stått opp så gikk det greit i en liten periode. Men så smalt det. Ble kjempesliten og mye raskere overtrent. Da jeg begynte å spise noe før joggeøkta så ble jeg sjeldent overtrent.

Merket også at jeg presterte mye dårligere på tom mage enn når jeg fikk i meg litt mat først. Så for min del funker det dårlig med trening før jeg spiser noe.

Skrevet

Jeg blir så kvalm at jeg nærmest kaster opp om jeg ikke spiser før trening, så det er nok individuelt.

Om man trener kjempetidlig på morgenen uten matlyst ville jeg nok prøvd meg med en banan først - og så spist frokost rett etterpå.

Ellers ser jeg ingen grunn til å trene på tom mage.

Anonym poster: e8640fc648138f63d0b98c1915fd0bed

Skrevet

Mat gir deg energi til å gjennomføre økten godt. Jeg spiste ikke før en treningsøkt en gang og jeg ble svimmel og besvimte nesten.

Anonym poster: 8e6f1d8a79835239a343191470002b10

Skrevet

I tillegg så vil du risikere at kroppen i jakten på energi vil forbrenne litt muskelmasse (gluconeogenesis) dersom du verken har karbohydrater eller protein i magen. Heldigvis så er det ikke så mye som skal til, et eple og litt druer feks. Husk også at kroppen trenger litt karbohydrater for å forbrenne fett.

Skrevet

Jeg trener på morningen to ganger i uka, og jeg klarer ikke få i meg mer enn et eple. Det går veldig fint for meg, så eneste rådet jeg kan gi er å prøve å se om det fungerer for deg.

Farlig er det nok ikke..

Skrevet

Les dette:

Da tror jeg ikke du har skjønt hva trening dreier seg om. For å få maksimalt ut av en treningsøkt er du nødt til å spise. Det er ikke så nøye om du forbrenner fett eller mat på trening. Det viktigste er økt oksygenopptak og økt hvileforbrenning. Har du høyere kroppsvekt enn du bør ha skyldes dette usunt kosthold og/eller altfor lite bevegelse. Kom deg opp, ta trappen, spis sunt og rent.

For min del er energilagrene tomme når magen er tom, som om morgenen. Dessuten spiser kroppen mer av musklene dine, og det skal mye mer til for å bygge muskler på tom mage enn når du har fått i deg litt proteiner på forhånd. Glykogenlagrene dine, som forsyner muskler med energi under treningsøkten, vil være lavere enn de behøver å være, og du vil derfor orke å ta i mindre.

Hele poenget med en treningsøkt er å bygge opp formen. Denne formen kommer ikke om man ikke har energi til å presse seg.

Anonym poster: c00bb26b9699c8fe6209543ccc0f18b7

Gjest Tigress
Skrevet

Folk er ulike, somme klarar å presse seg utan å ete først. Ein treng ikkje å ha stappfulle glykogenlager for å trene bra, det held at dei ikkje er heilt tomme. Eg sjølv trener ofte om morgonen, og då yt eg mykje betre på tom mage enn med mat i magen, for då får eg ofte hold. Intensiteten i intervallane eller innsatsen i styrkerommet er det ingenting i vegen med. Ein får berre prøve og sjå om det funkar.

Skrevet

Takk for alle svarene! ;)

Grunnen til at jeg lurte er for det er ikke lett å få til å få tid til å trene når døgnet bare har 24 timer. Jeg vil ned i vekt og bli tynnere, så jeg har tenkt på hvordan jeg skal få til å trene så og si daglig. Skal det være sjangs for å få det til må det bli trening med en gang jeg kommer hjem fra jobb, men da er jeg jo rimelig sulten og gidder ikke å spise brødskive da, siden jeg da har spist det både til frokost og på jobb.

Sjelden jeg har frukt i hus, men jeg vil prøve å bli flinkere til å spise mer frukt og grønt, ser noen nevner at man kan f.eks ta noe frukt før trening, så i morgen skal jeg på butikken etter jobb og handle noe frukt, spise en eller to frukt, trene litt, så er det middag. Skal prøve å få det til hver dag, at det første jeg gjør når jeg kommer hjem er å ta en eller to frukt, så trene før og evt mens middagen er på kok. Frukt metter jo ikke, men som dere sier, får jeg jo vertfall noe i magen før treningen.

ts

Anonym poster: e5e72150ddfdac28491a51349aeae810

Skrevet

Én viktig huskeregel er at du ikke skal være sulten når du trener ;) Spis ALLTID ihvertfall noen timer før du skal trene, så får du maksimalt ut av treninga di ;)

Skrevet

Én viktig huskeregel er at du ikke skal være sulten når du trener ;) Spis ALLTID ihvertfall noen timer før du skal trene, så får du maksimalt ut av treninga di ;)

Ok, siden jeg spiser brødskiver både til frokost og på jobb, frister ikke det når jeg kommer hjem, da får jeg heller ta noen frukt og være litt sulten allikevel, kunne gjerne ha trent en stund etter middag også, men da blir det ikke til, for da er jeg opptatt med alt mulig. Så skal jeg ha sjangs til å trene ca hver dag må jeg prøve å ta det før middag. Skal prøve å få tatt meg tid til en eller to turer i skog og mark i uka i tillegg til hjemmetrening. Tar jeg meg en spasertur vet jeg aldri når jeg gjør det før jeg gjør det, så da må jeg jo bare ta en frukt eller to eller middagsrester eller brødskive rett før jeg går. Men skal heller ikke være kjempemett når jeg går.

Har flere ganger gått på skogstur/fjelltur på tom mage, det har jo gått fint det, men jeg har ikke visst om det kan være farlig, men har tenkt at det egentlig muligens ikke er det lureste/beste/sunneste for kroppen.

Skal hvertfall prøve å alltid ha noe i magen heretter når jeg skal trene, en brødskive, en frukt eller to blir jeg jo ikke mett av, men jeg har hvertfall fått noe i magen da, og det er bedre enn å ikke spise noe som helst på forhånd.

Når jeg trener rett etter jobb er det ikke hardtrening jeg tenker engng. Bare bevegelser, hopp, sprett, dans, det jeg måtte finne på av bevegelser der og da. Så vil jeg jo se etterhvert om det gir resultater slik jeg gjør eller om jeg må kjøre litt hardere.

ts

Anonym poster: e5e72150ddfdac28491a51349aeae810

Skrevet

Jeg spiser lunsj på jobb rundt 1100/1130 (salat eller en brødskive med skinke/egg eller laks/egg e.l.) Jeg trener fra 18-20:00 tre ganger i uken.

Om jeg ikke spiser noe før jeg trener blir jeg fort svimmel og kvalm, men problemet mitt er at jeg ikke helt vet hva jeg bør spise før trening.

F. eks i dag skal jeg trene step/styrke 1 time og piloxing (pilates/boksing) 1 time

Hvor lenge før trening bør jeg spise og hva bør jeg spise for å få opp energien til å holde ut to timer gjennom?

Gjest barista
Skrevet

Dersom du går rett fra senga på trening, så brenner det direkte på fett, så det er ikke veldig dumt.

Men.. Du kan oppleve å bli svimmel og kvalm. Så det anbefales å ha en banan eller yoghurt på bakhånd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...