Gå til innhold

Tips til å rense ekstremt skittent kjøkkenviftefilter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har flyttet inn i ny bolig der de som bodde her før tydeligvis ALDRI har vasket filteret i kjøkkenviften. Usj! Det er skikkelig tett med fett i det. Jeg har nå forsøkt først å legge det i bløt i salmiakkvann i en time for så å kjøre det i oppvaskmaskinen på intensivvask. Fortsatt TETT med fett :(

Er jo ikke mulig å skrubbe det med hendene heller, for er et sånt filter med metalltråder som går inni og rundt hverandre.

Noen som har noen supre tips?? Da hadde jeg vært evig takknemlig ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Sitronkake
Skrevet

Kjøp nytt. Enklest og billigst.

• Liker 1
Skrevet

Du kunne forsøke Mr Muscle, det fjerner i hvert fall dritten inni steikeovnen lekende lett.

Anonym poster: 2a7673fde236992c83556133ffe5cf6a

Skrevet

Jeg pleier å bruke oppvaskmaskinen på filteret.

• Liker 1
Skrevet

Legg de i noe som løser opp fett, feks "sterkt" zalovann, gnikke med zalo e.l. :)

Anonym poster: 0552dcc4c1750713711dd3db5cf3c38b

Skrevet

Har du en vaskebalje, eller en annen balje som er stor nok? Evt badekar?

Legg filteret i skikkelig varmt vann og ha i en god neve oppvaskpulver.

Helst pulver, men har du bare tabletter kan du løse to-tre tabletter opp i vann og så helle det oppi balja/badekaret.

La det stå noen timer.

Skyll med masse varmt vann, bruk en skurebørste om nødvendig, og gjenta behandlingen om det fortsatt er ekkelt og fettete.

Kjør så filteret en runde til i oppvaskmaskin for å få skylt det ordentlig.

Det er vanskelig å få skikkelig skitne filtere ordentlig rene, men klarer du å få bort mesteparten av fettlaget har du klart å få bort mesteparten av det som gjør filteret ubrukelig.

Skrevet (endret)

Takk for mange gode tips! :) Men som jeg skrev i innlegget....

...det har jeg allerede forsøkt

Legg de i noe som løser opp fett, feks "sterkt" zalovann, gnikke med zalo e.l. :)

Anonym poster: 0552dcc4c1750713711dd3db5cf3c38b

...jeg kan ikke gnikke på metalltråder... Funker liksom ikke ;)

Har du en vaskebalje, eller en annen balje som er stor nok? Evt badekar?

Legg filteret i skikkelig varmt vann og ha i en god neve oppvaskpulver.

Helst pulver, men har du bare tabletter kan du løse to-tre tabletter opp i vann og så helle det oppi balja/badekaret.

La det stå noen timer.

Skyll med masse varmt vann, bruk en skurebørste om nødvendig, og gjenta behandlingen om det fortsatt er ekkelt og fettete.

Kjør så filteret en runde til i oppvaskmaskin for å få skylt det ordentlig.

Det er vanskelig å få skikkelig skitne filtere ordentlig rene, men klarer du å få bort mesteparten av fettlaget har du klart å få bort mesteparten av det som gjør filteret ubrukelig.

...kan ikke bruke skurebørste på det, av samme grunn som over. Men nå har jeg lagt filteret med en god mengde vaskepulver i glovarmt vann, så håper jeg det kan hjelpe! :)

Hvis ikke blir det vel som noen over har nevnt å gå til innkjøp av nytt filter. Men hvor får man kjøpt det? Tviler litt på at elkjøp o.l. har sånt?

Endret av MsPaddington
Skrevet

Du kan jo prøve å høytrykkspyle det med varmtvann.

Ingrodd fett og skitt, i ventilasjon, er nesten umulig å få helt rent.

Skrevet

Fattløslig såpe pluss iitt høyt trykk på kranen

Skrevet

Jeg hadde kjøpt nytt.

SKulle til å foreslå å legge det i bløt i salmiakkvann, men ser det er prøvd. (zalo virker garantert ikke, salmiakk eller sterkere midler må til).

Jeg hadde forsøkt ovnsrens, av typen mr.muscle + kokende varmt vann i vasken. Og skurt med en "metallsvamp", det vil ta litt selv om du ikke kommer helt til .

Skrevet

Det er ikke alle filtere som går i oppvaskmaskinen. jeg har filter som jeg ikke kan ta i oppvaskmaskinen, for da blir det ødelagt.

Mitt tips er, kjøp heller nytt enn å prøve med masse annet rart, både penger og tid spart :)

Anonym poster: f1710bda4a4fb9bf559e851392fa7be1

Skrevet

...kan ikke bruke skurebørste på det, av samme grunn som over. Men nå har jeg lagt filteret med en god mengde vaskepulver i glovarmt vann, så håper jeg det kan hjelpe! :)

Joda, en skurebørste med ganske grov bust fungerer flott med et slikt filter, jeg har et slikt selv. Du trenger ikke skure med masse muskler, det er mer for å skrubbe litt gørr bort fra de små gittertrådene.

Skrevet

vi har kjøpt på lefdal. Da går jeg ut i fra at elkjøp har det også. husker ikke hva det kostet, men tror ikke det var dyrt.

Skrevet

Kjøp sånt papirfilter fra Ikea så beskytter du metallgitteret mot mer fett senere.

Anonym poster: f8099b0698da05c5891775b169ad3985

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...