AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #1 Skrevet 11. januar 2013 Hei, Jeg er ferd med å søke på jobber nå, og jeg synes det hele er litt skremmende. Dette er litt flaut, men grunnen er at jeg er "gammel og uerfaren", da jeg er 28 år og aldri tidligere har hatt en skikkelig jobb (kun et par sommerjobber for et tiår siden). Jeg har nylig fullført en bachelor-grad i historie, og den tok noen år lenger enn planlagt, men kom da i mål til slutt. Det jeg sliter mest med er at stort sett alle annonsene etterlyser erfaring og referanser, og jeg har jo ingen av delene. Er dette ekstremt viktig, eller er det mest type jobbsøkerlingo (litt som "jeg er utadvent og oppegående og søker store utfordringer", som alle har i søknader)? Anonym poster: c173e4378ebd3d0cf73d0f8e8bd81e13
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #2 Skrevet 11. januar 2013 Nei, referanser og erfaring er ikke noe de skriver kun for å skrive, men det skal ikke stoppe deg fra å søke jobb! Har du snakket med vikarbyråer? Når du er så uerfaren så tenker jeg at vikarjobber er det du har størst sjangs for å få. Du kan også ringe rundt til skole, barnehage, bofellesskap, sykehjem o.l og spørre om de har behov for en (ringe)vikar. Lykke til :-) Anonym poster: d7791f769cc17d99fd8ac4efed7cd2e6
juliane Skrevet 11. januar 2013 #3 Skrevet 11. januar 2013 28 år, en lavere humanistisk grad og ikke jobbet de siste ti årene? Dette blir ikke lett for deg, er jeg redd. Ja, det kreves erfaring, det kreves referanser og det kreves litt drive. Kan jeg få spørre hvorfor du har endt opp i denne situasjonen, er det sykdom som er grunnen?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #4 Skrevet 14. januar 2013 Hei, trådstarter her. Tja, det skyldes vel mest at jeg er menneskesky (har få venner og ikke kontakt med familie), men delvis også kronisk somatisk sykdom (som kommer og går, har mistet et par år på grunn av det, men det er ikke snakk om type ufør her). Jeg har liksom klart å manøvrere såpass bra med studielån, sparing og rimelige boliger at jeg har holdt ting gående sånn noenlunde, men før eller senere må man jo slutte med sånt. Vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre nå. Anonym poster: c173e4378ebd3d0cf73d0f8e8bd81e13
Okapi Skrevet 14. januar 2013 #5 Skrevet 14. januar 2013 Jeg er litt i samme situasjon selv (dog har jeg noe arbeidserfaring) grunnet en havarert master, og sliter også med elendig selvbilde fordi jeg stadig får forsterket inntrykket av at jeg er uansettelig. Er vel ikke så mye annet å gjøre enn å fortsette å søke, må nesten akseptere at enkelte er mindre ettertraktet på arbeidsmarkedet enn andre. Hva skal man gjøre med svarene man kan få her, liksom? Hva gjør du hvis du blir fortalt at dette kan du bare glemme, du må nesten regne med ufør? 1
SoftKitty Skrevet 15. januar 2013 #6 Skrevet 15. januar 2013 Har du kanskje skrevet bacheloroppgave på studiet ditt slik at du kan be veilederen du hadde om å være referanse? 2
Cordelia Skrevet 15. januar 2013 #7 Skrevet 15. januar 2013 (endret) Jeg er litt i samme situasjon selv (dog har jeg noe arbeidserfaring) grunnet en havarert master, og sliter også med elendig selvbilde fordi jeg stadig får forsterket inntrykket av at jeg er uansettelig. Er vel ikke så mye annet å gjøre enn å fortsette å søke, må nesten akseptere at enkelte er mindre ettertraktet på arbeidsmarkedet enn andre. Hva skal man gjøre med svarene man kan få her, liksom? Hva gjør du hvis du blir fortalt at dette kan du bare glemme, du må nesten regne med ufør? Helt enig. Jeg tror det beste er å overse det negative og å bare gå på. Finne noe som kan gi en noe slags erfaring, også bare stå på. Ikke la noen si at det ikke går, for alt går på en måte. Ideen om å vikarbyråer var bra, også det om å gå rundt å spørre. Begynn et sted, så skal du se at man ender opp der man ville til slutt. Aldri gi opp sier jeg bare! Endret 15. januar 2013 av Cordelia 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #8 Skrevet 15. januar 2013 Har du kanskje skrevet bacheloroppgave på studiet ditt slik at du kan be veilederen du hadde om å være referanse? Nei, dette var før de begynte med bacheloroppgaver. Har aldri hatt en 1-til-1-samtale med en lærer på universitetet. Ja, antar jeg bare må prøve å være positiv. Kanskje det er sunnere å bare søke, helst ikke snakke om situasjonen, siden svarene fort blir "heh, det blir nok vanskelig ja". Ikke så matnyttig. Anonym poster: c173e4378ebd3d0cf73d0f8e8bd81e13
juliane Skrevet 15. januar 2013 #9 Skrevet 15. januar 2013 Jeg tenker at det viktigste for deg nå er å komme deg i jobb så fort som mulig, gjerne via vikarbyrå og gjerne en ufaglært jobb. Du trenger en referanse og en arbeidserfaring på cv-en mens du søker på mer relevante jobber, rett og slett. Hva slags jobb kunne du tenke deg, hvis du kunne velge fritt?
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #10 Skrevet 15. januar 2013 Jeg kunne tenke meg en jobb jeg ikke ville skammet meg over, og en jobb der utdannelsen min var verdt noe. Utover det er det ikke så farlig. Anonym poster: c173e4378ebd3d0cf73d0f8e8bd81e13
Sapree Skrevet 15. januar 2013 #11 Skrevet 15. januar 2013 Om sommeren trenger de alltid guide i museum, kunne vel tatt kontakt med museum nær deg? Ellers så burde du søke på ufaglærte jobber for å få litt arbeidslivserfaring da tenker jeg alt av butikker, barnehager, sykehjem osv Alt hjelper uansett, du kan søke på mer faglærte jobber mens du allerede har en jobb det hjelper på videre også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå