AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #1 Skrevet 11. januar 2013 Jeg er ikke så veldig allergisk, men tenker det er best å være på den sikre siden Vet at puddel og chinese crested er allergivennlige, men hvordan er de i forhold til malteser, yorkie, bichon frise og andre raser? Fins det en "topp ti av allergivennlige raser" Anonym poster: e9039761efc14a0aab413fd8281d09da
Gjest Gaea Skrevet 11. januar 2013 #2 Skrevet 11. januar 2013 Jeg er ikke så veldig allergisk, men tenker det er best å være på den sikre siden Vet at puddel og chinese crested er allergivennlige, men hvordan er de i forhold til malteser, yorkie, bichon frise og andre raser? Fins det en "topp ti av allergivennlige raser" Anonym poster: e9039761efc14a0aab413fd8281d09da Virker som om det varierer litt fra person til person. Chinese crested (nakenvarianten) er ikke allergivennlig, men powder puff (pelsvarianten) er det (eller som sagt, for noen få er det vel omvendt også - men det jeg skrev er mer vanlig). Har også hørt om noen som ikke reagerer på japansk spisshund og portugisisk vannhund. Hvis du googler og leter litt finner du nok flere også. Men uansett burde du kontakte en oppdretter og dra på besøk noen ganger og se om du reagerer før kjøp, eller låne en hund av samme rase om du har mulighet til det.
Vulpes Skrevet 11. januar 2013 #3 Skrevet 11. januar 2013 De røytefrie hundene fungerer ofte bra. Hunder med en spesiell type pels kan også fungere for noen allergikere, blant annet japansk spisshund som nevnt over her. Har kanskje noe med pelskvaliteten å gjøre, med god underull og dekkhår - kanskje dette holder bedre på allergener fra huden eller noe i den duren? Jeg kan egentlig lite om detaljer rundt dyreallergi. Kan hende at noen allergikere også reagerer bedre på terrier- og schnauzerpelser, f.eks. airedale terrier eller dvergschnauzer? 1
Cathrine88 Skrevet 11. januar 2013 #4 Skrevet 11. januar 2013 Fins det en "topp ti av allergivennlige raser" Anonym poster: e9039761efc14a0aab413fd8281d09da Det finnes flere, det er bare å google ivei. Her er et par av dem. 1. Samoyed. 2. Chinese Crested. 3. Basenji. 4. Italiensk greyhound. 5. Puddel. 6. Shih Tzu. 7. Bedlington terrier. 8. Yorkshire terrier. 9. Schnauzer. 10. Bichon Frisé. 1. Puddel. 2. Schnauzer. 3. Portugisisk vannhund. 4. Wheaten terrier. 5. Malteser. 6.Lhasa Apso. 7. Yorkshire terrier. 8. Shih Zsu. 9. Irsk vannspaniel. 10. Kerry blue terrier. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #5 Skrevet 14. januar 2013 Er samojed allergivennlig? Men den har så tykk pels Anonym poster: 18cfa76fcecebe27a4a16cb220323ceb
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #6 Skrevet 14. januar 2013 Er det mulig å reagere på en type hund selv om den skal være allergivennlig? Eller er det noe annet som spiller inn? Jeg reagerer helt utrolig på en hund av rasen Shih Zhu, til et slikt punkt at jeg er nødt å forlate besøker o.l. Samtidig reagerer jeg ikke på Bichon Frisè i det hele tatt. Er det virkelig så individuelt, dette med allergier? Anonym poster: 25529c0bf9ed1cf884a5d326bf3a8c7a
lebello Skrevet 14. januar 2013 #7 Skrevet 14. januar 2013 Akkurat hvor "allergivennlig" hunden er, kommer også an på hvor ofte den bades. Det samles mye støv og dritt i pelsen/håret på de også
Sugerøret Skrevet 14. januar 2013 #8 Skrevet 14. januar 2013 (endret) allergene kan være spyttet eller huden til hunden. Du kan møte 2 hunder av samme rase ,men reagere på kun den ene.Så det er nok ikke helt lett med den allergien Mitt tips er å teste ut rasen du vil ha, i ca 2 uker om mulig.Hør med en seriøs oppdretter om du kan få låne en hund ? Og så ta det der i fra ? Igjen,kommer ann på hvor allergisk du er.Og hvor mye du er villig til å tåle Min oppdretter er allergisk mot valpepels men ikke voksen pels på rasen.Noe jeg aldri har sett før,men det stemte gitt. Rare greier http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/sykdommer/hundeallergi http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,4517:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:70200::1:6043:5:::0:0 Endret 14. januar 2013 av Kårky
Santflows Skrevet 14. januar 2013 #9 Skrevet 14. januar 2013 (endret) Vet om Irish SoftCoated Wheaten Terrier Endret 14. januar 2013 av Santflows
frkharepus Skrevet 14. januar 2013 #10 Skrevet 14. januar 2013 Tror nesten du må finne ut hva du er allergisk mot, feks pelsen eller hudflasset. Jeg reagerer på hundens hudflass, mens selve pelsen har jeg ingen problemer med. Selv har jeg en siberian husky og en alaska husky, og pga underullen de har, så reagerer jeg ikke på dem i det hele tatt. Fuglehunder som feks Vorsthere og settere kan jeg ikke være i samme rom med før jeg kjenner luftveiene snører seg sammen. Du må nok forske litt på de forskjellige rasene før du bestemmer deg for en.
Gjest Skrevet 14. januar 2013 #11 Skrevet 14. januar 2013 Blir som de andre sier, finn ut hva du er allergisk mot, og så sjekk ut raser. Lapphunden er en hund med veldig mye pels, men vet om flere allergikere som ikke reagerer på min før de stikker ansiktet godt inni pelsen hans!
Gjest Sobril Skrevet 14. januar 2013 #12 Skrevet 14. januar 2013 På allergitester reagerer jeg på alle dyr med pels. Allikevel har jeg hatt hund i nesten 30 år uten å reagere. Bortsett fra boxeren! Når de bikkjene prøver å spise meg opp og gnafser i halsgrop og i ansikt så begynner jeg å klø relativt heftig. Andre hunderaser har jeg aldri reagert på, hverken spytt eller pels. Rare greier
Sophie-Ann Skrevet 14. januar 2013 #13 Skrevet 14. januar 2013 Vet om Irish SoftCoated Wheaten Terrier Min far er super allergisk, og han har denne rasen og det fungerer utmerket.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #14 Skrevet 15. januar 2013 Takk for svar alle sammen Jeg har aller mest lyst på en hund med litt størrelse, men trodde de fleste allergivennlige hunder var bittesmå, så dette var gode nyheter. Da skal jeg undersøke om det er tilgjengelige "utlånshunder" i nærheten Anonym poster: e9039761efc14a0aab413fd8281d09da
Vulpes Skrevet 15. januar 2013 #15 Skrevet 15. januar 2013 Takk for svar alle sammen Jeg har aller mest lyst på en hund med litt størrelse, men trodde de fleste allergivennlige hunder var bittesmå, så dette var gode nyheter. Da skal jeg undersøke om det er tilgjengelige "utlånshunder" i nærheten Anonym poster: e9039761efc14a0aab413fd8281d09da Storpudler har en ganske ålreit størrelse og er morsomme og allsidige hunder som lærer fort og er typisk sosiale og førerorienterte hunder. Men klart, ingen raser er for alle
Gjest tantenipsy Skrevet 16. januar 2013 #16 Skrevet 16. januar 2013 Min erfaring med allergivennlige hunder: Er kjempeallergisk mot alle pelsdyr selv, men har en dvergpuddel uten problemer. Hun er ikke i senga vår eller sofaen, og vi bader henne annenhver uke, det tror jeg er med på å gjøre at jeg tåler henne fint. Tåler også bichon havanais. Men kjenner også en annen allergiker som reagerer både på min puddel og på den havanaisen jeg tåler helt fint. Så dette med allergi er individuelt! De fleste tåler røytefrie raser bedre fordi hudflasset (som inneholder allergener) sprer seg mindre. Men det er også allergener i spytt, urin og andre kroppsvæsker. Mange mener at de reagerer mer på hannhunder enn tisper, og mer på valper enn voksne. Kanskje fordi hanner skvetter mer, og fordi moren slikker på valpene hele tiden? De er jo dermed innsauset i spytt, som inneholder allergener. Signerer det de andre har skrevet, spør en oppdretter om å få komme og teste deg på rasen. Men vær obs på dette med valper, det kan være mer reelt å teste seg på en voksen hund. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå