smilla1 Skrevet 14. mars 2004 #1 Del Skrevet 14. mars 2004 Hei! Har en vennine som har skaffet seg en hund. jeg lurer litt på den avtalen som hun har gjort med oppdretteren. Kanskje det er noen av dere som vet om dette er vanlig. I kontrakten står det at hun har kjøpt hunden som kosehund, hun har fått den til redusert pris p.g.a en mulig Kneleddsfeil. I kontrakten står det at oppdretter har rett til to kostnadsfrie paringer (dette stusser jeg litt på) Hunden er nå seks månder og det er ikke kommet stamtavle enda. Hunden har fått to vaksiner (jeg mener den skal ha tre før den fyller året) Det er så lenge siden jeg har hatt valper nå at ting er begynt å gå i glemmeboken :oops: håper noen av dere kan oppdatere meg på hva som er vanlig fremgangsmåte i forhold til en valpekjøper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilla1 Skrevet 14. mars 2004 Forfatter #2 Del Skrevet 14. mars 2004 Ser at det ble begynt med nye vaksiner i 2001, så da er det nok riktig at hunden skal ha to vaksiner og revaksine når den fyller et år :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 14. mars 2004 #3 Del Skrevet 14. mars 2004 Det er vanlig at oppdretter vil ha parringer i enkelte miljøer/raser. At det er vederlagsfritt er vel forsåvidt også greit. Det kjøper imidlertid skal være klar over at med mindre kjøper har "fått noe" for at h*n må "gi noe" (parringer), så er ikke avtalen gyldig. Det er forbrukerkjøpsloven som gjelder og kjøper bestemmer fullt og helt over varen selv, når den er kjøpt og overdratt til kjøper. En avtale er ugyldig dersom den tilgodeser den ene part mer enn den andre. Og det syndes vanvittig mye mot forbrukerkjøpsloven av oppdrettere! Avtaleloven også forsåvidt... Jeg har en hund som oppdretter kan bruke et par ganger vederlagsfritt og stille på utstilling og "litt sånt". Ikke eier jeg hunden alene heller. Men til gjengeld, så har jeg bare betalt halv pris for ham. Vi har et ønske om å bruke ham i avl og eier dermed halve hunden hver. Selvfølgelig bestemmer vi da sammen. Jeg får (parringspenger etter hvert, gratis utstillinger og titler, veiledning, oppfølging, hundepass og litt sånt) og jeg gir (et par parringer, litt tid uten hund og litt mindre å bestemme alene). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 14. mars 2004 #4 Del Skrevet 14. mars 2004 I kontrakten står det at hun har kjøpt hunden som kosehund' date=' hun har fått den til redusert pris p.g.a en mulig Kneleddsfeil. I kontrakten står det at oppdretter har rett til to kostnadsfrie paringer.[/quote'] Dersom hunden er kjøpt som kosehund og har en mulig kneleddsfeil, syns jeg det er merkelig at oppdretter har tatt med punktet om parring. Hvis h*n er en seriøs oppdretter, vil h*n vel ikke avle på en kosehund med fysiske skavanker? Som oppdretter bør man vel bestrebe seg på å avle på rasens beste eksemplarer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 14. mars 2004 #5 Del Skrevet 14. mars 2004 Det er en mulig kneleddsfeil. Og da bør oppdretter gi rabatt. Dersom hunden faktisk har kneleddsfeil tror jeg ikke at oppdretter vil bruke hunden i avl. Det bruke-i-avl-punktet er kanskje et standardpunkt som alltid står der? Denne oppdretteren virker rimelig seriøs som gir prisavslag på hunden på grunn av en mulig feil! Andre gir ingenting, aldri, eller så gir de først når skaden er påvist... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 14. mars 2004 #6 Del Skrevet 14. mars 2004 I kontrakten står det at oppdretter har rett til to kostnadsfrie paringer (dette stusser jeg litt på) Hunden er nå seks månder og det er ikke kommet stamtavle enda. Dette kan vel ha noe med hverandre å gjøre!? At hun får stamtavlen når avtalen er oppfyllt, det vil si etter de to avtalte parringene. Jeg var fòrvert for en hund som skulle brukes i avl (fikk den når den var ca 6 mnd.). I avtalen sto det at jeg skulle overta hunden gratis, etter x-ant. kull, og/eller x-ant. år. I avtalen het det også at "eier" (oppdretter) skulle betale alle utgifter til utstillinger, parring osv. osv. "Eier" skulle også stå for henting/bringing o.l. Når avtalen var oppfyllt, skulle jeg få papirene på hunden. For meg ble dette en meget god avtale! "Eier" sluttet med hundeoppdrett ikke så lenge etterpå, og jeg fikk hund og stamtavle! Betalte kun omreg. til NKK, kr 365! Hvor "vanlig" det er med sånne avtaler vet jeg ikke, men jeg var i vertfall heldig. Og det gleder meg: oppdretter påstår også at h*n og hunden var heldige... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 14. mars 2004 #7 Del Skrevet 14. mars 2004 Jeg synes det er merkelig at du må betale for en defekt hund. Og hvis den har defekt, bør den iallefall ikke parres på. Papirene til hunden vil jo vise defekten, og da vil han få problemer med stamtavlen til valpene. En jeg kjenner kjøpte hund, og etter 6 mnd hadde han ikke fått papirer på stamtavle. Det viste seg imidlertid i ettertid at hunden ikke fikk stamtavle, da det ikke eksisterte røntgen av en besteforelder som beviste at denne var HD-fri. Oppdretteren tilbød da ny valp fra et annet kull uten kostnad, eller beholde hunden og få fullt refundert betaling. Kanskje det er rettferdig at oppdretter her tar halv pris ettersom du vet om defekten ved kjøp, og dette ikke er noe du finner ut senere. Da har du altså et valg om du vil kjøpe defekt hund. Hun har krav på stamtavlen uavhengig av oppdretters to kostnadsfrie parringer. Det kan jo være at hun vil parre med en annen hund, og da må hun ha stamtavlen. Dette skal jo ikke oppdretter råde over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilla1 Skrevet 14. mars 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 14. mars 2004 Takk for svar alle sammen :-) Dette dreier seg om en liten hunderase, som jeg ikke har noe kjenskap til. Vet heller ikke noe om hva som er vanlig fremgangsmåte hos oppdretterne av denne rasen. Har ikke så lyst å si vilken rase det er, da disse miljøene ofte ikke er så stor og jeg har ikke lyst å skape problemer for min venninne. Min venninne har fått høre at disse hundene selges for mellom 10 000 og 15 000 kr. Hun har betalt Ca 7 000,- for sin. Jeg er vant til at en stamtavle skal følge hunden. Så lenge en har betalt en pris og det ikke er inngått noen foravtale, og kjøper ikke har fått forbud mot å stille hunden, så mente jeg at kjøper skulle ha stamtavle. Det at en oppdretter skal ha kull på en hund som er på for er jo helt vanlig. Det jeg stusser på er at oppdretter skal ha rett på to paringer på en hund som er solgt, selv om den er solgt til noe redusert pris. Hun har ikke noe avtale om at hun vil få noen goder av dette. Det står heller ikke i kontrakten at p.g.a redusert pris skal oppdretter ha rett til to paringer. Det står at p.g.a en mulig kneleddsfeil selges hunden til redusert pris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 15. mars 2004 #9 Del Skrevet 15. mars 2004 Om det følger med stamtavle eller ikke, burde vel stå i kjøpskontrakten...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 15. mars 2004 #10 Del Skrevet 15. mars 2004 Har hun betalt 7000?? :o Og det var halv pris? :o Nå har jeg naturlig nok ikke kjøpt så mange hunder i mitt 28 årige liv, men dette synes jeg hørtes veeeldig dyrt ut. (Den siste jeg kjøpte betalte jeg 10 000 for) Er det virkelig sånn når man kjøper en skjelden rase? Og hvilke raser regnes som skjeldne?? (Vet at du ikke vil nevne din vennindes rase, men det må da finnes andre skjeldne raser??) BEKLAGER TETT SKRIFT. ENTER TASTEN MIN VIRKER PLUTSELIG IKKE............. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaToya Skrevet 15. mars 2004 #11 Del Skrevet 15. mars 2004 Jeg har ingen peil på dette, men synes det høres litt rart ut. Først at hunden selges til redusert pris pga mulig skade + at oppdetter skal ha to parringer og eier ikke har fått noen stamtavle. Hmmmm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilla1 Skrevet 15. mars 2004 Forfatter #12 Del Skrevet 15. mars 2004 ja jeg synes også det er mye. Jeg har selv rasen Dachs og de ligger på rundt 7 000,- her i Bergen. Fikk nesten sjokk da jeg hørte at denne rasen lå på mellom 10 000 og 15 ooo,- Det er vel heller ikke en skjelden rase pr. i dag. Det er det som er så merkelig. Veterinæren som har sett på hunden sier at det er ikke mulig å finne noe feil med kneleddet pr. i dag. men jeg har lest at dette er en lidelse som gjerne ikke kommer før hunden har pasert 10 mnd. Tror nok ikke min vennine er særlig lysten på å levere hunden tilbake, da hun er blitt utrolig glad i den. Hun har heller ikke noen planer om å stille den ut. Men uansett reagerer jeg på denne avtalen. Spørsmålet er om hun har noen rettigheter nå i etterkant. Hun har jo som sagt skrevet under på at oppdretter skal ha rett på to kull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 15. mars 2004 #13 Del Skrevet 15. mars 2004 10-15.000 kr er ikke unormalt for enkelte raser. Selv Labradoren kan man jo få til 10.000kr nå om dagen (men da er de spesielle altså!). Dersom oppdretter vanligvis selger med utstillingsgaranti eller liknende, vil 15.000 kr være en liten sum for hunden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå