AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #1 Skrevet 11. januar 2013 Hei. Jeg søkte jobb på et legesenter i hjembyen igår kveld, de søkte egentlig etter helsesekretærer og jeg er bare ferdig med første året vg1. Har hatt noen jobb år, og er nå 18 år. Skal fullføre vgs neste år, begynner i August. Men jeg la inn en søknad på jobben uansett, taper jo ikke noe på det. Jeg skrev klart at jeg kun har gått første året. Idag sendte h*n en mail derifra, hvor jeg fikk beskjed om å ringe. Jeg tok kontakt og h*n ba meg komme ned iløpet av dagen om det var mulig. Jeg dro ned med en gang, og da vi begynte å snakke forstod jeg fort at han ikke hadde fått med seg at jeg hadde gått første året bare. Da jeg forklarte det og at jeg skulle begynne på skolen, sa han at han ikke kunne sette meg i noen jobb. For han ville ha noen som kunne være der fast, ikke slutte etter sommeren. Greit nok det, men han sa at NAV kunne utplassere meg der. Da kunne jeg få jobb der, men igjennom de som praksis. Det hørtes for meg veldig greit ut, og jeg tok turen ned på NAV hvor jeg fikk papirer som h*n måtte fylle ut. Da jeg gikk opp på legesenteret igjen sa h*n at jeg måtte vente til mandag, for da skulle h*n få flere på intervju. H*n måtte se hvor lenge de skulle være der. Jeg la igjen navn og telefon nr, og h*n skulle ta kontakt da. H*n var av utenlandsk opprinnelse, og jeg er ikke helt sikker på om han forstod alt her. Har jeg noen sjanse på denne jobben, er det bare jeg som syntes dette var litt rart opplegg? Fikk et rart inntrykk av det hele. Anonym poster: d5f90323a457a06829790a379938ec8f
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #2 Skrevet 11. januar 2013 Jævelen utnytter NAV for å få gratis arbeidskraft. Tviler på at NAV kaster praksisplasser etter folk som bare trenger sommerjobb uansett. Anonym poster: 37e3cf8bbcfa33eb2303abd650b8ea36 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #3 Skrevet 11. januar 2013 Jævelen utnytter NAV for å få gratis arbeidskraft. Tviler på at NAV kaster praksisplasser etter folk som bare trenger sommerjobb uansett. Anonym poster: 37e3cf8bbcfa33eb2303abd650b8ea36 Ja, det var min første tanke. Jeg trenger jobb frem til August, fra nå av. NAV godtok at jeg fikk praksisplass der, jeg kom jo ned kjempe fornøyd over at jeg fikk jobb. Men da jeg kom opp virket det helt anderledes, da han plutselig skulle få inn nye på mandag.. -TS Anonym poster: ba7b2c9de1f05b8ee7a792b7075d3a3c
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #4 Skrevet 11. januar 2013 Jeg har vært inne i NAV-systemet en god stund. Gjennom to praksisperioder via dem har jeg nå skjønt at dette kun fungerer som utnyttelse av folk fra de ulike bedriftene. Det er svært sjeldent at bedrifter ansetter noen etter praksisperioder. Jeg har i alle fall aldri hørt om noen, og siden jeg har vært arbeidsledig i noen år har jeg en del andre kontaker som også er arbeidsledige. Denne personen er sannsynligvis bare ute etter å utnytte din arbeidskraft, men selvsagt. Om du ikke har sjangs på å få en ordentlig betalt jobb som deltidsjobb ved siden av studiet så er jo sikkert denne erfaringen bedre enn ingen erfaring. Jeg tviler også på at de får inn både nye som faktisk får en ordentlig lønnet jobb der samtidig som at de skal få inn deg som praktikant der. Jeg har bekjente som har vært to perioder i praksis i en bedrift. Når dette ikke kunne bli forlenget tok bedriften inn nye praktikanter som min bekjente måtte lære opp. Systemet suger kraftig. Anonym poster: 1bf171853303164565b6dfa5a9774d5f 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #5 Skrevet 11. januar 2013 Jeg har vært inne i NAV-systemet en god stund. Gjennom to praksisperioder via dem har jeg nå skjønt at dette kun fungerer som utnyttelse av folk fra de ulike bedriftene. Det er svært sjeldent at bedrifter ansetter noen etter praksisperioder. Jeg har i alle fall aldri hørt om noen, og siden jeg har vært arbeidsledig i noen år har jeg en del andre kontaker som også er arbeidsledige. Denne personen er sannsynligvis bare ute etter å utnytte din arbeidskraft, men selvsagt. Om du ikke har sjangs på å få en ordentlig betalt jobb som deltidsjobb ved siden av studiet så er jo sikkert denne erfaringen bedre enn ingen erfaring. Jeg tviler også på at de får inn både nye som faktisk får en ordentlig lønnet jobb der samtidig som at de skal få inn deg som praktikant der. Jeg har bekjente som har vært to perioder i praksis i en bedrift. Når dette ikke kunne bli forlenget tok bedriften inn nye praktikanter som min bekjente måtte lære opp. Systemet suger kraftig. Anonym poster: 1bf171853303164565b6dfa5a9774d5f Jeg har vært inne i NAV-systemet en god stund. Gjennom to praksisperioder via dem har jeg nå skjønt at dette kun fungerer som utnyttelse av folk fra de ulike bedriftene. Det er svært sjeldent at bedrifter ansetter noen etter praksisperioder. Jeg har i alle fall aldri hørt om noen, og siden jeg har vært arbeidsledig i noen år har jeg en del andre kontaker som også er arbeidsledige. Denne personen er sannsynligvis bare ute etter å utnytte din arbeidskraft, men selvsagt. Om du ikke har sjangs på å få en ordentlig betalt jobb som deltidsjobb ved siden av studiet så er jo sikkert denne erfaringen bedre enn ingen erfaring. Jeg tviler også på at de får inn både nye som faktisk får en ordentlig lønnet jobb der samtidig som at de skal få inn deg som praktikant der. Jeg har bekjente som har vært to perioder i praksis i en bedrift. Når dette ikke kunne bli forlenget tok bedriften inn nye praktikanter som min bekjente måtte lære opp. Systemet suger kraftig. Anonym poster: 1bf171853303164565b6dfa5a9774d5f Ettersom jeg ikke skal begynne på skolen før etter sommeren og ikke har noe jobb nå, heller ingen ferdig utdanning er dette noe av det beste jeg kan få til. Søker så klart andre jobber også, og praksis plassen igjennom NAV var mulig å avbryte om jeg fikk en annen jobb, det syntes de bare var bra. Er et familie medlem som jobber på NAV som hjelper meg med dette, så er greit det. Har forstått det med utnyttingen nå, fått tenkt litt over det. Syntes det var litt dårlig, men igjen gir det meg en opplevelse, og praksis jeg kan lære noe av. Greit å ha med videre i livet, selv om det er igjennom NAV. Hele problemet her var inntrykket jeg fikk av han på legesenteret. Det virket som det kun var han som jobbet der, og først sa han at jeg fikk den om NAV utplasserte meg. Så måtte han vente til mandag da jeg kom tilbake med papirene han skulle underskrive, for å se om noen andre kunne være lengre enn til August. Bare virket litt merkelig, og lurer forferdelig på om jeg får denne eller ikke. Hele opplegget her var rart.. Anonym poster: ba7b2c9de1f05b8ee7a792b7075d3a3c
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #6 Skrevet 11. januar 2013 Jeg må si jeg blir provosert dersom du faktisk får praksisplass så lett. Beskjeden jeg fikk da jeg spurte om praksisplass etter langvarig ledighet var at det ikke var penger på budsjettet til det. Dette til tross for at jeg har utfordringer mht helse som gjør at jeg ikke kan ta absolutt alt det jeg finner av jobber. Familiemedlemmet ditt later til å utnytte stillingen sin til å gi deg fordeler du ikke ville fått ellers. Anonym poster: 37e3cf8bbcfa33eb2303abd650b8ea36
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #7 Skrevet 11. januar 2013 Jeg må si jeg blir provosert dersom du faktisk får praksisplass så lett. Beskjeden jeg fikk da jeg spurte om praksisplass etter langvarig ledighet var at det ikke var penger på budsjettet til det. Dette til tross for at jeg har utfordringer mht helse som gjør at jeg ikke kan ta absolutt alt det jeg finner av jobber. Familiemedlemmet ditt later til å utnytte stillingen sin til å gi deg fordeler du ikke ville fått ellers. Anonym poster: 37e3cf8bbcfa33eb2303abd650b8ea36 Ettersom jeg er såpass ung, under 20 så setter de meg ut lett. Er i kontakt med op (oppfølgingstjenesten) igjennom skolen pga. avbrutt skolegang, derfor får jeg praksis så lett Anonym poster: ba7b2c9de1f05b8ee7a792b7075d3a3c
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #8 Skrevet 11. januar 2013 Slitsom å lese når du skriver h*n hele tiden. Du avslører jo at det er en mann, så ser ikke helt poenget. Anonym poster: 5c1a82b6e530dc0c09264639b544dd45
popnagle Skrevet 11. januar 2013 #9 Skrevet 11. januar 2013 (endret) . Endret 11. januar 2013 av popnagle
Gjest Wei Wei Skrevet 11. januar 2013 #10 Skrevet 11. januar 2013 Jeg vet ikke hvor stor sjanse du har, men se på krav til kvalifikasjoner som står i annonseteksten? Oppfyller du kravene? Tror du at du er på samme nivå med andre eventuelle kandidater? Man må vel også tenke hvor arbeidsplassen ligger. Jeg vil tro at utenfor store byer konkuransen er mindre og det er dermed enklere å få stillingen.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #11 Skrevet 11. januar 2013 Jeg vet ikke hvor stor sjanse du har, men se på krav til kvalifikasjoner som står i annonseteksten? Oppfyller du kravene? Tror du at du er på samme nivå med andre eventuelle kandidater? Man må vel også tenke hvor arbeidsplassen ligger. Jeg vil tro at utenfor store byer konkuransen er mindre og det er dermed enklere å få stillingen. Det er en veldig liten by i seg selv egentlig, ikke noe storby! Jeg bor også fem minutter gå avstand fra arbeidsplassen. Som sagt var han utenlandsk (IKKE at jeg ser noe galt i det, langt derifra) men han forstod ikke stort mye norsk trur jeg, heller var ikke norske så god som den kunne vært. Så i annonsen stod det bare : kvalifikasjoner - Helsesekretær-praksis Anonym poster: ba7b2c9de1f05b8ee7a792b7075d3a3c
Gjest Wei Wei Skrevet 11. januar 2013 #12 Skrevet 11. januar 2013 Det er en veldig liten by i seg selv egentlig, ikke noe storby! Jeg bor også fem minutter gå avstand fra arbeidsplassen. Som sagt var han utenlandsk (IKKE at jeg ser noe galt i det, langt derifra) men han forstod ikke stort mye norsk trur jeg, heller var ikke norske så god som den kunne vært. Så i annonsen stod det bare : kvalifikasjoner - Helsesekretær-praksis Anonym poster: ba7b2c9de1f05b8ee7a792b7075d3a3c Da vil jeg tro at sjansene er større. Bare vent og se. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå