Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som konsulent - systemutvikler i it-bransjen. Har ca 1,5 års erfaring, og bachelor med gode karakterer.

I jobben jeg har nå, gjør de det de kan for å utsette samtaler om lønn, og jeg begynner å bli mektig lei... Lurte derfor på om noen har peiling på ca hvor

lønnsnivået er for noen med mitt utdannelses- og erfaringsnivå?

Jeg jobber forresten i Oslo.

Anonym poster: de8b27f4fbe194fc705dfd2f18bc4ee8

Skrevet

Det blir jo litt som å svare på hvor lang en fisk skal være, og ikke minst avhenger dette av hvordan avtalen ser ut med tanke på fast og variabel lønn (typisk om du får en andel av timene du leverer).

Hvis vi skulle ha ansatt en nyutdannet (bachelor) systemutvikler i dag, så tror jeg vi hadde forventet å måtte betale et sted mellom 400' og 450'. Dette hadde i så fall vært fastlønn uten særlig mulighet for bonus, og det skyldes at vi har utviklere inhouse og "noe overtid må påregnes" (men vi har i realiteten lite overtid). I et konsulenthus hvor du blir leid ut så vil man ha bedre mulighet for bonus, men da blir jo også arbeidsbelastningen større.

Således vil det i hvert fall ikke være urimelig at du med 1,5 år på baken ligger på 450' i året.

Skrevet

TS her.

Jeg forventer å fortsette med å jobbe som konsulent, er i fullt fakturerende oppdrag. Regner med at sjefen kommer til å foreslå en bonusmodell.

For øyeblikket har jeg 34 000 i måneden fast. Har hatt samme lønn siden jeg startet i selskapet for halvannet år siden.

Er det rimelig å forvente økning i fastlønn + bonus? Hva er i såfall en vanlig fordeling?

Vil legge til at jeg har over 95% faktureringsgrad og fakturerer over 900 kr timen. Så de tjener jo gode penger på å ha meg ansatt til den lønnen jeg får nå.

Noen som har tips til hvordan å forhandle lønn på en profesjonell måte?

Anonym poster: de8b27f4fbe194fc705dfd2f18bc4ee8

Skrevet

Synes det høres ut som at du har hatt en fornuftig lønn hittil (34 i måneden blir jo drøye 400 i året). Hvis du ikke fikk noe justering etter prøvetiden, og dermed også mistet lønnsøkning i fjor, så er tiden overmoden for en justering nå. Hvis du er dyktig i jobben, så vil det være naturlig at du kan få tett på dobbel økning ved denne korsvei. En normal økning i år bør vel ligge på 3-4%, så det er ikke urimelig hvis du ber om 6-8%.

Alternativ så er det jo ikke helt uvanlig at yngre ansatte bytter jobb litt oftere i starten av karrieren, og arbeidsmarkedet er mildt sagt bra for utviklere om dagen. Jeg vil nesten anbefale at du uansett løfter blikket litt ut av butikken, og ser deg rundt på andre stillinger. Selv om du ikke nødvendigvis ønsker å bytte jobb, så vil du kunne få en god pekepinn på hva du er verdt; og hvis du til og med får et jobbtilbud, så vet du i hvert fall hva du kan be om i lønnsforhøyelse.

• 1 måned senere...
Skrevet

TS her, nå har jeg hatt lønnsforhandling og gikk opp 2000 i fastlønn per måned, i tillegg til at jeg fikk bonusordning. Så da ble svaret på spørsmålet mitt at jeg burde tjene ca 480.000 (ca 500.000 hvis jeg oppnår maks bonus) i året. Det sier jeg meg fornøyd med :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...