Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før han gikk fra jobb i går kalte sjefen han ikke på kontoret, Han skal være leder på et stort prosjekt som starter i februar og sjefen sier at han ser ustelt ut og fikk beskjed om å ordne opp i sveisen innen den tid.

Han har alltid hatt langt hår og er skikkelig lei seg. Noen gode råd? Han er lei seg.

Anonym poster: 5ac3539c87f40c42373eadd28eeeaa16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er stor forskjell på langt, velstelt hår og langt uflidd. Tror neppe sjefen hans plutselig kan kreve at han klipper seg dersom han ligger i første kategori?

Dersom utseendet ikke har forfallt nevneverdig siden han startet i jobben syns jeg uansett det er merkelig at sjefen hans plutselig har fått et problem med det. Kan det ligge andre ting i bunnen?

• Liker 4
Skrevet

Forstår sjefen godt. Langt hår på menn SER ofte ustelt og shabby ut... Kanskje på tide med et stilskifte?

Anonym poster: f758f5a6887b4e5558566299ffd03d9d

• Liker 7
Skrevet

Hvis håret er velstelt, burde det ikke være noe problem selv om det er langt. Hvorfor har denne sjefen plutselig fått et problem med det? Hvilken type jobb/prosjekt er det?

• Liker 3
Skrevet

Det er helt rimelig å kreve at noen som skal lede et prosjekt ser representative ut. Man kan ikke forlange at folk skal ha en bestemt stil. Hvis mannen din sitt hår er velstelt og han går til frisøren regelmessig, er det vel ikke noe problem.

I andre jobber kreves det at man har dress og slips, at man enten har velstelt helskjegg eller er glattbarbert, så jeg synes ikke det høres helt urimelig ut. Pent, halvlangt hår kan kanskje være et alternativ?

Anonym poster: 189223244aa9132904dc971f3c842661

• Liker 4
Skrevet

Faren min fikset litt på håret, tok ut en gullring han hadde i det ene øret, og kjøpte ordentlige sko da han ble prosjektleder, husker jeg. Jeg synes det er forståelig at man skal se velstelt ut.

Nå er det jo ikke slik at langt hår automatisk ser ustelt ut, men det har lett for å gjøre det.

Skrevet

Tror nok sjefer kan si sånn, en skal jo gi et godt inntrykk i enkelte stillinger.

Mannen min hadde en "sprø periode" med hårsveiser, han tok ofte vakter på legevakten, og han fikk beskjed om å roe frisyrene en smule......noe han også (heldigvis...) gjorde:)

Han kan vel fortsatt ha langt, bare han klipper det litt og har mere sveis på det?

Skrevet

Jeg skal være ærlig å innrømme at det ikke er så velstelt og pent som det var. Han er en pen mann med håret ødelegger, jeg ser det.

Har helt gitt opp å mase, han blir bare sur. Men nå som han har fått beskjed av sjefen er det noe annet. Grunnen til at dette kommer nå er nok at dette prosjektet skal gjennomføres med folk fra andre land der de nok er strengere på dette og sjefen frykter kanskje at hans avd. vil bli dummet ut.

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Synd at det skal være slik syns jeg :(

Blir jo diskriminering om man ikke tar en person med langt hår like mye på alvor som en person med kort hår.

Har jobbet med mennesker med mange rare stiler og jeg syns det er berikende.

En mann som jobbet i barnehage, full av tattoveringer, langt svart hår og "sprø" klær. Han var så populær at han fikk tilbud om jobb på nesten alle skoler og barnehager i byen.

• Liker 2
Gjest likeeverything
Skrevet (endret)

Synd at det skal være slik syns jeg :(

Blir jo diskriminering om man ikke tar en person med langt hår like mye på alvor som en person med kort hår.

Har jobbet med mennesker med mange rare stiler og jeg syns det er berikende.

En mann som jobbet i barnehage, full av tattoveringer, langt svart hår og "sprø" klær. Han var så populær at han fikk tilbud om jobb på nesten alle skoler og barnehager i byen.

Diskriminering? :laugh: Hvis du jobber i et miljø der utseende har mye å si for hvordan man blir mottatt av andre, må man passe på å se bra ut. Sånn er det bare.

Endret av likeeverything
  • Liker 3
Gjest Lille-pus
Skrevet

Dette har nok aller mest med de potensielle problemene han og firmaet ville kunne få med å bli tatt seriøst og alvorlig tenker jeg.

Hår vokser ut igjen, så dersom han på nytt har lyst på langt hår når dette prosjektet er over, så er det egentlig bare å begynne å spare på nytt.

Alternativt, dersom han velger å beholde hårlengde, så kan han jo spørre om å bli plassert i en stilling i et annet prosjekt hvor kunden er Norsk eller skandinavisk.

• Liker 3
Gjest brutal mann
Skrevet

Det er forskjell på å ha langt hår og ha velstelt langt hår. Så får han velge om håret eller prosjektet er viktigst for ham. For min del vet jeg at jeg aldri kommer til å gå inn i en stilling der det kreves at en ikke bruker dongeri og t-skjorte. Jeg lever av kunnskapen min, og om folk synes klærne mine er viktigere end et jeg kan, vel, så er det deres problem. Jeg har nok av andre ting å finne på.

• Liker 1
Skrevet

TS her igjen. Jeg sendte han en sms og sa at jeg kom til å bestille frisørtime til han i min salong hvor jeg vet de er flinke. Fikk svar om at det sikkert var greit. Jeg skrev tilbake om at jeg syntes det var fint og at det ikke var vært å risikere prosjektet for spare lokkene.

I morgen kl. 11 faller lokkene. Vet han ikke er happy men sånn er det. Skal fikse noe digg til middag for å muntre han opp litt.

• Liker 8
Skrevet

TS her igjen. Jeg sendte han en sms og sa at jeg kom til å bestille frisørtime til han i min salong hvor jeg vet de er flinke. Fikk svar om at det sikkert var greit. Jeg skrev tilbake om at jeg syntes det var fint og at det ikke var vært å risikere prosjektet for spare lokkene.

I morgen kl. 11 faller lokkene. Vet han ikke er happy men sånn er det. Skal fikse noe digg til middag for å muntre han opp litt.

Dette høres veldig bra ut. Fint at du oppmuntrer ham. Som det ble sagt over her, håret vokser jo ut igjen, så han kan jo bare la det gro om det er så ille - etter at prosjektet er vel i havn.

Anonym poster: 189223244aa9132904dc971f3c842661

• Liker 1
Skrevet

Joda, arbeidsgiver kan jo forvente en viss stil, men jeg syntes det er rart at det påpekes når man allerede er ansatt i stillingen. Det er helt greit at man redegjør for hvordan bedriften skal representere seg selv og prosjekter utad i forhold til klær og frisyre på et intervju eller på andre måter i forkant ved ansettelsen hvis det rekrutteres direkte internt. Men når ansettelsen har funnet sted, så mener jeg at muligheten for å rette på stilen på vedkommende har gått ut.

Anonym poster: 1c7a672adce53469c9db19fe77991c6d

• Liker 3
Skrevet (endret)

Uenig. Bedriftenes retningslinjer gjelder for alle, enten man er hipster, pønker eller whatever på privaten, og det må de ansatte rette seg etter dersom de ønsker å beholde jobbene sine. Det ser veldig uprofesjonelt ut dersom et firma skal ha et stort prosjekt med flere investorer, eller med andre internasjonale selskaper o.l., og prosjektlederen er en heller uflidd kar, med hår som er så langt og flokete at det ser ut som om han har prøvd å lage egne dreads, mens alle andre har pene dresser og nyfrisert hår. Det gir rett og slett ikke et godt inntrykk i den sammenhengen som vedkommende skal fungere i.

At noe slikt påpekes ovenfor en som allerede er ansatt er vel heller et tegn på at den ansatte kanskje har slækket litt vel på stilen i forhold til hvordan vedkommende var i begynnelsen av ansettelsesforholdet. Og når det går så langt at sjefen sier rett ut at man ser ustelt ut og må klippe seg, da er det faktisk et ganske seriøst varsel om at det begynner å se ganske jævlig ut..

Edit: skrivefeil...

Endret av Strixvaria
  • Liker 5
Skrevet

Menn skal bare ikke ha langt hår. Ingen, bortsett fra Johnny Depp kler langt hår. I tillegg ser det ofte ganske så ustelt ut på menn, om de ikke kjører en sånn Legolas-stil. *grøsser* Begge deler er like ille.

n500bc9a0790d4.jpg

Anonym poster: 895e63c33f8f16a4c62c0f1e694b6120

• Liker 3
Skrevet

Uenig. Bedriftenes retningslinjer gjelder for alle, enten man er hipster, pønker eller whatever på privaten, og det må de ansatte rette seg etter dersom de ønsker å beholde jobbene sine. Det ser veldig urpofesjonelt ut dersom et firma skal ha et stort prosjekt med flere investorer, eller med andre internasjonale selskaper o.l., og prosjektlederen er en heller uflidd kar, med hår som er så langt og flokete at det ser ut som om han har prøvd å lage egne dreads, mens alle andre har pene dresser og nyfrisert hår. Det gir rett og slett ikke et godt inntrykk i den sammenhengen som vedkommende skal fungere i.

At noe slikt påpekes ovenfor en som allerede er ansatt er vel heller et tegn på at den ansatte kanskje har slækket litt vel på stilen i forhold til hvordan vedkommende var i begynnelsen av ansettelsesforholdet. Og når det går så langt at sjefen sier rett ut at man ser ustelt ut og må klippe seg, da er det faktisk et ganske seriøst varsel om at det begynner å se ganske jævlig ut..

Nå siktet jeg jo til den stilen de bærer på jobb, ikke på privaten Jeg er uenig, for når en sjef velger å ansette en person slik denne fremstår på intervju i profesjonell sammenheng, så er det ikke bare en aksept for dennes kvalifikasjoner og erfaring, men også personlighet og stil. Så lenge man ikke forandrer stil totalt etter ansettelse, så mener jeg arbeidsgiver har en dårlig sak her.

Sjefen til ts kjæreste burde jo i utgangspunktet sett an stilen, og tatt disse tingene opp før han ble valgt til å være prosjektleder, for dersom stil er en så viktig del av vurderingsgrunnlaget burde det vært tatt opp på forhånd på lik linje med erfaring, kompetansevurdering, motivasjon etc.

• Liker 1
Skrevet

Nå siktet jeg jo til den stilen de bærer på jobb, ikke på privaten Jeg er uenig, for når en sjef velger å ansette en person slik denne fremstår på intervju i profesjonell sammenheng, så er det ikke bare en aksept for dennes kvalifikasjoner og erfaring, men også personlighet og stil. Så lenge man ikke forandrer stil totalt etter ansettelse, så mener jeg arbeidsgiver har en dårlig sak her.

Sjefen til ts kjæreste burde jo i utgangspunktet sett an stilen, og tatt disse tingene opp før han ble valgt til å være prosjektleder, for dersom stil er en så viktig del av vurderingsgrunnlaget burde det vært tatt opp på forhånd på lik linje med erfaring, kompetansevurdering, motivasjon etc.

TS selv skriver følgende:

Jeg skal være ærlig å innrømme at det ikke er så velstelt og pent som det var. Han er en pen mann med håret ødelegger, jeg ser det.

Altså har stilen forverret seg, og dét så mye at sjefen ser seg nødt til å ta affære for å unngå at bedriften skjemmes ut. Hvis ikke dét er en varsellampe angående hvordan ståa er, da vet ikke jeg! Det kan hende at dette har gått deg hus forbi, men man ansetter faktisk folk basert på kvalifikasjoner og egnethet i forhold til jobben, og det betyr på ingen måte at det er fritt frem for pønkesveis og 20 år gamle, utvaskede t-skjorter! Hva slags stil man har på privaten er opp til den enkelte, men på jobb følger man den kodeksen som gjelder der. Vil man ikke det, vel, så får man faktisk finne seg en annen jobb. Dersom det å stå steilt på sin 'stil' er viktigere for en person enn det jobben er, så sier det dessverre mye om personen - og ikke på en spesielt positiv måte.

Det er ikke snakk om å 'ha noen sak' her, det er arbeidsgiver som bestemmer kleskoden på jobben, og retter man seg ikke etter det, så får man finne seg en annen arbeidsplass. Ingen setter arbeidsplassens rykte og profesjonalitet på spill fordi en ansatt ikke vil klippe håret sitt, det trodde jeg var temmelig åpenbart. Jeg trodde også det var allmenn viten at man i internasjonale selskaper, hvor man skal lede viktige prosjekter, møte viktige personer, lage avtaler verdt store penger, må forvente at det er et visst fokus på førsteinntrykk, profesjonalitet, med klare koder for hva som er akseptabelt når det gjelder utseende og fremtreden. Det er naivt å gå i gang med slike prosjekter og takke ja til slike jobber, for så å bli overrasket over viktigheten av appearance m.m.

'Personlig stil' har ingenting i slike sammenhenger å gjøre - du er nemlig ikke ute på 'personlig oppdrag'.

• Liker 7
Skrevet

TS selv skriver følgende:

Altså har stilen forverret seg, og dét så mye at sjefen ser seg nødt til å ta affære for å unngå at bedriften skjemmes ut. Hvis ikke dét er en varsellampe angående hvordan ståa er, da vet ikke jeg! Det kan hende at dette har gått deg hus forbi, men man ansetter faktisk folk basert på kvalifikasjoner og egnethet i forhold til jobben, og det betyr på ingen måte at det er fritt frem for pønkesveis og 20 år gamle, utvaskede t-skjorter! Hva slags stil man har på privaten er opp til den enkelte, men på jobb følger man den kodeksen som gjelder der. Vil man ikke det, vel, så får man faktisk finne seg en annen jobb. Dersom det å stå steilt på sin 'stil' er viktigere for en person enn det jobben er, så sier det dessverre mye om personen - og ikke på en spesielt positiv måte.

Det er ikke snakk om å 'ha noen sak' her, det er arbeidsgiver som bestemmer kleskoden på jobben, og retter man seg ikke etter det, så får man finne seg en annen arbeidsplass. Ingen setter arbeidsplassens rykte og profesjonalitet på spill fordi en ansatt ikke vil klippe håret sitt, det trodde jeg var temmelig åpenbart. Jeg trodde også det var allmenn viten at man i internasjonale selskaper, hvor man skal lede viktige prosjekter, møte viktige personer, lage avtaler verdt store penger, må forvente at det er et visst fokus på førsteinntrykk, profesjonalitet, med klare koder for hva som er akseptabelt når det gjelder utseende og fremtreden. Det er naivt å gå i gang med slike prosjekter og takke ja til slike jobber, for så å bli overrasket over viktigheten av appearance m.m.

'Personlig stil' har ingenting i slike sammenhenger å gjøre - du er nemlig ikke ute på 'personlig oppdrag'.

Det var da fælt da. Jeg står for det jeg mener, at da bør sjefen ta opp dette med den ansatte før de setter vedkommende til viktige, internasjonale prosjektlederstillinger. Sjefen må da ha hatt en oppfatning av vedkommendes stil eller forfall samt holdninger til korrekt bekledning og utseende FØR utnevnelsen til prosjektleder, og der ligger også ankepunktet.

Så nei, det er ikke noe som har gått meg "hus forbi" at det er kvalifikasjoner og erfaring som teller, så de antakelsene kan du gjerne stikke opp et visst sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...