Gå til innhold

Gifte seg borgerlig

Peluche

Anbefalte innlegg

Har tusen millioner bryllupsideer om dagen :-D

Hvor høytidelig er egentlig en borgerlig vielse? Føles det som man gifter seg eller er det som å gå i banken og få lån? Jeg vet at noen bruker en enkel Ally-bunad mens andre har hvit kjole med slep og alt. Hva mener dere om det? Hvor mange er det vanlig å ha med i en slik vielse? Virker jo litt trist å bare være brudefolk og forlovere, er det vanlig å ha med resten av familien og venner og sånt eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg finner det rette stedet for en utevielse og prest el human etisk forbund vil vie oss der så blir man og ta det slikt og det blir jo rimelig uhøytidelig det også? Det kommer vel helt an på hvordan man gjør det selv og hvor mye man legger i det? Tror du selv velger hvem du vil ha med jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vielse borgelig eller kirkelig er akkurat så høytidelig som dere vil ha den til å være.

Hvor mange man kan ha med inn under vielsen hos sorenskriveren/byfogden varierer fra sted til sted. Så dette må du nesten ringe å høre om.

Hos sorenskriver/byfogd er det like vanlig med slep og slør, som drakt.

Mot slutten av dette året vil Human-Etisk Forbund kunne ta i bruk sin vigselsrett, og tilby humanistisk vielse. Om dette tilbudet kun blir for medlemmer eller ikke, er ikke helt klart ennå.

I mellomtiden, og etterpå er borgelig vielse hos byfogd/sorenskriver, og evt. en vielsesermoni i Human-Etisk Forbunds regi et alternativ.

Ellers er innholdet i den borgelig vielse fin og høytidlig, og selv om vi har vielse 13:50 kommer jeg aldri til å forveksle våre 10 min med å ta opp lån i banken.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En borgelig vielse er like høytidelig som en kirkevielse, den er bare mer konstentrert ved at alt "religøst utenomsnakk" er borte. Dessuten er det ofte et mindre sermonirom så det blir mer intimt. Jeg angrer ikke et sekund på at vi hadde borgelig vielse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gifte oss på tinghuset, og jeg tror det blir veldig høytidelig. Det er visstnok plass til 30 tilskuere, så det blir jo endel som kan komme og dele opplevelsen. Selve vielsen er kort, men jeg synes ikke det gjør noe. Bare glad for å slippe alle salmene...

I tillegg har vi fått en flink trompetist til å spille en brudemarsj direkte etter at vi setter på ringene. Blir stas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å flytte vielsen fra tinghuset til kirken.

Det var følgende grunner til det:

Kjolen min har langt slep, og da jeg prøvde den første gang så ble tanken på å ikke gå opp kirkegulvet med den, men istedet stresse meg opp trapper og inn i heiser liksom helt feil...... :ler:

Mange av vennene våre uttrykte misnøye med at de ikke kunne komme å se oss gifte oss, men jeg så liksom ikke for meg at vi skulle stue kreti og pleti inn i seremonirommet på tinghuset for noe som er unnagjort på få minutter...

En venninne av meg som giftet seg borgerlig fortalte at de hadde time kl. 14:25, og kl. 14:29 var de ute igjen....

I tillegg så var begge mødrene våre litt lei seg for at vi hadde valgt borgerlig vielse. De visste jo at valget ikke var tatt fordi vi har noe i mot å gifte oss i kirken, men fordi vi ville gjøre alt så enkelt.

Nå gleder vi oss til å gifte oss i kirken, og ikke blir det noe særlig mere stress ut av det. Alle de andre planene for dagen er de samme som før. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...