Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Flere steder legges arbeidssøkere med navn av utenlandsk opprinnelse neders i bunken. De med norsk navn skal prioriteres. Hvorfor et det egentlig slik? Kjenner jeg blir litt lei meg på min sønns vegne da han har et navn som er av utenlandsk opprinnelse. Jeg er 100% norsk, mens far har foreldre fra Asia. Far har selv kun bodd i Norge og er norsk på den måten at det er her han er født og oppvokst. Kommer vår sønn aldri til å få oss jobb da? Hvorfor skal det være slik? Det er jo sånn at faktisk sånn at mange av de som ikke er etnisk norske er mye flinkere på skole og i arbeidslivet. Skulle jo tro at arbeidsgiver ville ansatt de med best forutsetninger for å utføre arbeidet å best mulig måte.

Anonym poster: 3dfba32cefe645e790df95cf309f7589

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/714521-utenlandsk-navn-ingen-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal jo ikke være sånn, men dessverre forekommer det. Det er jo gjort studier som viser at sjansen til å innkalles til intervju synker med 25% hvis man har et utenlandsk navn. 

Endret av ninuska_

Det skal jo ikke være sånn, men dessverre forekommer det. Jeg har aldri hatt problemer med å få jobb (enn så lenge) selv om jeg har blitt møtt med mange rare fordommer - men jeg kjenner jo til statistikken. Det er jo gjort studier som viser at sjansen til å innkalles til intervju synker med 25% hvis man har et utenlandsk navn. Og jeg har en venninne som prøvde å sende to identiske søknader, hvor hun hadde skrevet et norsk navn i den ene og et utenlandsk i den andre, og da ble den norske innkalt.

Jeg tror ikke du må ta "sorgene" på forskudd når det gjelder din sønn sitt navn og jobbsøking selv om det finnes skrekkeksempeler. Og hvis man ikke skulle bli innkalt på grunn av etternavn så får man bare tenke så positivt som mulig og lete videre: jeg ville hvertfall aldri jobbet på et sted som diskriminerer på den måten.

Du har et poeng ja. Jeg ville heller ikke jobbet på et slikt sted. Synd at folk har så mange fordommer. Vet om mange som ville gjort det kjempe bra om de bare hadde fått sjansen.

Gjest Glorificus

Jeg hører stadig at man sier at det er slik at søkere med utenlandsk navn havner nederst i bunken, men jeg ser veldig lite til det selv. Det skjer ikke der jeg jobber, og de fleste andre jeg kjenner som jobber med rekruttering, gjør det heller ikke. Det viktige er kvalifikasjonene. Men: det er viktig å få fram f.eks. at man behersker norsk om det er et krav i stillingen.

Jeg hører stadig at man sier at det er slik at søkere med utenlandsk navn havner nederst i bunken, men jeg ser veldig lite til det selv. Det skjer ikke der jeg jobber, og de fleste andre jeg kjenner som jobber med rekruttering, gjør det heller ikke.

Samme her.

Mine klassekamerater er i jobb alle som en, og jeg er gift med en mann som jobber i et internasjonalt IT-firma der folk kommer fra "overalt". Det betyr selvsagt ikke at rasisme ikke forekommer, det er sikkert mange bedrifter og organisasjoner som har en ukultur på dette. Men det er ganske bransjeavhengig, og jeg må innrømme at jeg av og til tenker at det kan ha vært andre faktorer enn navnet når noen har sendt inn 900 søknader og vært på intervju 340 ganger uten å få napp...

Anonym poster: 7b6fc6403bcbf7072ee2f26ebe1bb4ae

• Liker 1

Annonse

skulle legge inn

Migrapolis: Opp og frem

men den er midlertidlig fjernet... Der snakker de om dette. Noen byttet navn, fikk jobb og fikk en fot godt innenfor, og byttet tilbake igjen.

http://www.nrk.no/migrapolis/

Endret av Wonders

og jeg må innrømme at jeg av og til tenker at det kan ha vært andre faktorer enn navnet når noen har sendt inn 900 søknader og vært på intervju 340 ganger uten å få napp...

Anonym poster: 7b6fc6403bcbf7072ee2f26ebe1bb4ae

Jeg tenker det samme.

Men det er jo greit å ha noe å skylde på for å slippe å ta selvkritik.

Anonym poster: b81991a707bab77e59cd31cf37b2a42f

• Liker 4

Hvorfor gir man da, som foreldre, barnet sitt et utenlandsk navn når man VET at dette kan bli et problem?

Han får ta seg et nytt mellomnavn når han blir eldre, og bruke det i søknadene istedenfor sitt opprinnelige. Verre er det ikke

Flere steder legges arbeidssøkere med navn av utenlandsk opprinnelse neders i bunken. De med norsk navn skal prioriteres. Hvorfor et det egentlig slik?

Har du installert kamera hos et representativt utvalg norske arbeidsgivere og sett at det faktisk er slik?

Om 99 med norsk navn og én med utenlandsk navn søker på en jobb, og en av de med norsk navn får jobben, er arbeidsgiveren da en rasist?

Husker det ble utlyst en stilling som instituttleder ved et universitet her i landet. Seks professorer søkte, samt én med innvandrerbakgrunn uten noen som helst relevant utdannelse.

Rasistene valgte en av professorene, gitt!

• Liker 2

For det første er Norge i ferd med å venne seg til at flere og flere nordmenn vokser opp med et utenlandsk navn, og at språk dermed ikke er et problem for dem. For det andre tror jeg screeningen oftere går på utenlandske utdanningssteder enn utenlandsk navn. Jeg håper og tror at sønnen din ikke vil møte noen problemer i arbeidsslivet på grunn av navnet sitt. :)

Anonym poster: be3fa0b785cd81c424dd91964523869c

• Liker 1

Der jeg jobbet var det motsatt. Hadde du norskt navn ble ikke søknaden vurdert engang, fordi norske er visst mindre redd for å miste jobben enn utenlandske arbeidstakere ifølge sjefen. Jeg var den eneste norske som jobbet i bedriften de 4 årene jeg var der og det var høy utskifting av ansatte.

Anonym poster: ab3fa7be0beb20dc9fcbb14ca56ba3e0

• Liker 1

Var en artikkel om dette fra et rekrutteringbyråd som rekrutterte ledere til, tror det var Norske offshore bedrifter ( Stod i DN) og de hadde flere ganger fått direkte hentydninger om at de ønsket lyse søkere.

( dette var ledelsesnivået)

Var sitert endel kommentarer fra oppdragsgivere, men husker bare en " vi ønsker oss cowboyer og ikke indianere". Ganske klar tale?

(Var kanskje ikke akkurat det med utenlandsk navn da, men tror absolutt det finnes diskriminering i arbeidslivet)

Annonse

Jeg har ikke hatt noe særlige problemer på grunn av navnet mitt. Jeg har søkt relevante jobber og har nesten alltid blitt innkalt til intervju. Selvfølgelig er det ikke uvanlig at arbeidsgivere blir litt skeptiske til søkere med utenlandsk bakgrunn, men jeg tror at det ikke er navnet, men utenlandsk utdanning som er den største utfordringen her. Norske arbeidsgivere legger større vekt på norsk utdanning enn på utenlandsk (med mindre det er snakk om etablerte studiesteder som Cambridge, Oxford eller noen elite amerikanske universiteter).

Noen steder i det offentlige vil faktisk ha flere ansatte med minoritetsbakgrunn (en slags kvotering), som jeg syns er både positivt og negativt. Det positive er at man vet at man ikke blir diskriminert på grunn av opprinnelse og navn, men det negative er at på denne måten diskrimineres kvalifiserte norske søkere og ... jeg vil absolutt ikke bli kvotert inn bare på grunn av utenlandsk opprinnelse. For da vet jeg at en norsk søker har blitt diskriminert på grunn av sin etnisk norsk opprinnelse og jeg er mot diskriminering.

• Liker 1

kjæresten min har utenlandsk navn og har slitt en del med jobbsøking. han får sjelden svar og hvis han får det er det som regel negativt og han blir ikke innkalt på intervju engang. han studerer noe som er relatert til jobbene han søker på, han har arbeidserfaring og praksis fra samme område, men det hjelper lite. jeg derimot med norsk navn har blitt innkalt til intervju og fått begge jobbene jeg har søkt på, selv om jeg ikke hadde noe arbeidserfaring fra før. synes det er veldig urettferdig!

• Liker 1

Hvorfor gir man da, som foreldre, barnet sitt et utenlandsk navn når man VET at dette kan bli et problem?

Han får ta seg et nytt mellomnavn når han blir eldre, og bruke det i søknadene istedenfor sitt opprinnelige. Verre er det ikke

Fordi det ikke burde være nødvendig. Derfor.

I min gamle bedrift skjedde det at sjefen så på navnet, og la utenlandske navn nederst. Med vilje, uten å se på resten av søknaden.

I forrige bedrift fokuserte de på selve søknaden, hvordan den var skrevet, og språket der. Samme med nåværende sted, heldigvis.

• Liker 2
Annonse

Flere steder legges arbeidssøkere med navn av utenlandsk opprinnelse neders i bunken. De med norsk navn skal prioriteres. Hvorfor et det egentlig slik? Kjenner jeg blir litt lei meg på min sønns vegne da han har et navn som er av utenlandsk opprinnelse. Jeg er 100% norsk, mens far har foreldre fra Asia. Far har selv kun bodd i Norge og er norsk på den måten at det er her han er født og oppvokst. Kommer vår sønn aldri til å få oss jobb da? Hvorfor skal det være slik? Det er jo sånn at faktisk sånn at mange av de som ikke er etnisk norske er mye flinkere på skole og i arbeidslivet. Skulle jo tro at arbeidsgiver ville ansatt de med best forutsetninger for å utføre arbeidet å best mulig måte.

Jeg har ingen erfaring fra akkurat dette, men jeg kan tenke meg at det er spesielt dem som har etternavn fra muslimske land som opplever den største byrden aller først.

Anonym poster: 6630fa671d7c23431e08cef70b1f49bc

Fordi det ikke burde være nødvendig. Derfor.

I min gamle bedrift skjedde det at sjefen så på navnet, og la utenlandske navn nederst. Med vilje, uten å se på resten av søknaden.

I forrige bedrift fokuserte de på selve søknaden, hvordan den var skrevet, og språket der. Samme med nåværende sted, heldigvis.

At ting burde være er ikke det samme som at ting er sånn...

Hos oss ble det utlyst en stilling der et av hovedkravene var at norsk muntlig og skriftlig skulle beherskes godt. Mye jobbing med tolking av regelverk, utforming av sakspapir, juridiske utforminger etc.

På stillinga var det 8 søkere der halvparten hadde utenlandske navn. Av disse med utenlandsk navn ble to sett på som helt uaktuelle siden søknaden var skrevet på engelsk (!) og utdanningen var lite relevant. En ble kalt inn på intervju, hadde bodd Norge i ca 1 år og både snakket og skrev norsk veldig bra.

Anonym poster: eb5a62fdd8642ef4852928fa79ff83f4

Det er for dumt om man ikke skal kunne føre navn videre i familien fordi man risikerer å ikke få jobb. Det skulle ikke være nødvendig å måtte bytte til seg et norsk navn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...