Gå til innhold

Inngangsbillett i bryllup

Gjest anonym

Vil du betale for å delta i et bryllup?  

1 stemme

1. 1. Vil du betale for å delta i et bryllup?

• Ja
      6
    • Hvis det kostet under en viss sum så kanskje
      12
    • Tror ikke det.....
      12
    • Nei
      24
    • Bare hvis det var istedet for gave
      8

Anbefalte innlegg

Ja, jeg kunne fint ha betalt for å dra i bryllup..Hadde nok hatt med gave også..Fri fra jobben hadde jeg også tatt. Hva slags ramme som er rundt bryllupet avgjør ikke om jeg skal dra eller ikke, det gjør mitt forhold til brudeparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med Tari. Har jeg et godt nok forhold til brudeparet hadde jeg sikkert gått. Gaven hadde trolig blitt litt mindre, men eller ser jeg ingen store betenkeligheter dersom brudeparet feks har litt dårlig råd.

Ville ALDRI laget sånn fest selv, men det er jo opptil hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kommer helt an på hvem som skulle gifte seg det. Sånn utenom det syns jeg spleiselag til bryllup høres så smålig ut. Da er det jo bedre at man gjør bryllupet mindre da enn å forvente at gjestene skal betale for ens eget bryllup :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei.

Et vennepar av meg har akkurat fortalt at de er bedt i bryllup der brudeparet skriver i invitasjonen at de har alt de trenger og ikke ønsker seg gaver. Istedet skal gjestene betale 200 kroner per person for festen.

Jeg må innrømme at jeg synes dette var ganske rart. Jeg ville ikke invitert til et slikt bryllup, men hvis det var noen jeg kjente veldig godt som giftet seg, ville jeg nok dratt.

Men hvis det var noen som jeg kjente veldig godt, hadde jeg nok kommet med en liten gave selv om det står i invitasjonen at man ikke skal gi noe.

Synes det er litt annerledes hvis pengene skulle gå til overnatting eller reise - slik det er heftig debatt om i en annen tråd her. Jeg hadde vært mer positiv til det enn til å betale for selve festen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Tari skrev tidligere - kommer jo helt ann på forholdet til brudeparet. Jeg hadde heller brukt penger på en reise enn å betale for å delta på festen sammen med brudeparet.

Vi ber jo gjester fordi vi ønsker å ha de tilstede på vår dag, både i kirken og på festen. Selvsagt betaler vi da for at de skal komme...

Har ikke brudeparet råd til å ha de man ønsker tilstede denne dagen, får man legge opp til noe helt annet arrangement. Middag med familien, og hjemmefest med resten. Jeg ville aldri i verden tatt innganspenger eller forlangt noe av mine gjester. Frekt syntes jeg.

Men dersom man blir bedt bort til et annet land eller by, hadde jeg ikke stusset over utgiftene en gang. Utrolig glad for å bli bedt i det hele tatt jeg. Vet jo hvor mye slike selskap koster.

Tanken om at jeg har lyst å ha de og de i selskapet mitt, men har ikke råd til å betale for de så derfor får de betale selv NEI VET DU HVA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Et vennepar av meg har akkurat fortalt at de er bedt i bryllup der brudeparet skriver i invitasjonen at de har alt de trenger og ikke ønsker seg gaver. Istedet skal gjestene betale 200 kroner per person for festen.

Jeg må innrømme at jeg synes dette var ganske rart. Jeg ville ikke invitert til et slikt bryllup, men hvis det var noen jeg kjente veldig godt som giftet seg, ville jeg nok dratt.

Synes det er litt annerledes hvis pengene skulle gå til overnatting eller reise - slik det er heftig debatt om i en annen tråd her. Jeg hadde vært mer positiv til det enn til å betale for selve festen.

Jeg tenker akkurat motsatt av deg. Jeg vil ikke være med på å betale en bryllupsfest for brudeparet, men å invitere slik du sier her, ingen gaver og vi ønsker to hundre pr person, det forteller meg at de gjerne vil ha oss der, og at de ønsker å dele dagen med oss heller enn å ønske seg gaver.

Jeg hadde gått, helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg vet ikke helt om vi forstår hverandre riktig, Tex.

Jeg skriver at jeg også ville ha gått i bryllupet der brudeparet ber om 200 kroner per gjest og ingen gaver.

Men ikke dermed sagt at jeg synes dette er en god løsning. Jeg ville ikke bedt gjester om inngangspenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva definerer du egentlig som "inngangspenger", Tex? Det høres bare så nattklubb ut.

Hvis man blir møtt i døra av en gorilla som ser en inn i øynene og sier "hvordan er formen her da, frøken?" før en blir sendt videre til en kasse og et skilt hvor det står "CC kr. 200,-", da ville jeg nok snudd og gått hjem. For å sette det på spissen...

Men at noen som for eksempel ønsker å gjøre lite ut av bryllupet men ønsker å samle sine kjente, og dermed bruker bryllupet som en anledning til det, inviterer til fest og ber alle spytte i, det er jeg helt med på. En ganske viktig ting her er jo at alle som vil kan si nei! Jeg kjenner også folk som ikke har giftet seg i det hele tatt, men istedet invitert til stort spleiselag i forbindelse med den enes bursdag e.l, der det har ligget veldig i kortene at det var istedet for bryllup. Helt greit!

Egentlig hadde jo det beste vært om ALLE bryllupene var sånn, så betalte man for sitt eget bryllup i løpet av hele livet, og hadde sluppet å tenke på hvor mye det kostet når man skulle giftet seg selv :roll:

Men INNGANGSPENGER, det tror jeg jammen ikke noen tar... andre som har hørt om det?

Til slutt: Jeg hadde tatt med gave til brudeparet uansett. Det er nå engang ikke så viktig at det er en gullbelagt suppeterrin, det skal egentlig veldig lite til bare det ligger en tanke bak det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men INNGANGSPENGER, det tror jeg jammen ikke noen tar... andre som har hørt om det?

Med inngangspenger mener jeg der gjestene må betale for deler av eller hele festen, enten i form av regning vedlagt invitasjonen, tilsendt regning i for- eller etterkant av bryllupet, opplysninger som sier "vennligst innbetal på konto nr..." eller på annen måte sponsing av brudeparets fest.

For å sette det heeelt på spissen syns det det er spleiselag med åpen bar også, men det er min høyst personlige mening, og egentlig en diskusjon vi har vært gjennom et par ganger før. Men det er altså slik jeg ser på det. Og ja, jeg ville gått i et bryllup der det ikke var åpen bar. Jeg skjønner at ikke alle har råd til å ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Definitivt ikke' date=' jeg ville synes det var frekt.[/quote']

Så om noen sa: Vi har giftet oss i Spania og ønsker nå å feire med alle dere. ta med en flaske vin på strandtomten vår; vi stiller med reker og bryggedans, så ville det vært frekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi skal gifte oss i utlandet og "inviterer med" bare foreldre og søsken..

vennen våre velger vi å ha en fest for når vi kommer hjem..

vi synes ikke det er riktig av oss å be vennen våre (som er studenter eller i etableringsfasen) om å bruk av sin ferietid (vi gifter oss på en torsdag) og penger på oss..

dersom vi hadde ønsket å ha et bryllup med masse slek og venner hadde vi hatt det på mitt hjemsted (som er i "dagsturavstand" fra hans hjemsted) og forsøkt å inkvartere all tilreisende hos våre foreldre ol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på hvem det er' date=' hvordan det legges fram og hvor mye det koster.[/quote']

:Nikke:

helt enig med minniepus!!

Har blitt bedt i ett bryllup som skulle holdes på en ferje, brylluppet skulle vare hele helga og det kostet en viss sum. I tillegg måtte jeg ha kjøpt gave, betalt drikke selv og anskaffet meg festkjole. Da dette var ei venninde jeg ikke har hatt kontakt med på mange år, så valgte jeg å la være! Syntes det var hyggelig å bli bedt, men hadde ikke råd til det rett og slett.

Fest i hagen med selvbragt mat/drikke evt en sum dersom brudeparet anskaffer mat og drikke, hadde jeg ikke hatt problemer med i det hele tatt! Kommer selvsagt an på hvor dyrt da.

Hadde aldri villet gjort det selv, har jeg ikke råd til bryllupsfest, så lar jeg være å be fler en de aller aller viktigste.

Å betale reise til steder, overnatting og fridager hadde jeg ikke hatt problemer med så lenge det var noen som var viktige for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvem det er' date=' hvordan det legges fram og hvor mye det koster.[/quote']

Signerer på denne. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hjelpe meg...

Hvis jeg hadde hatt slekt og venner som hadde syntes det var frekt av meg å be på spleiselag (ikke at vi skal ha det), forutsatt at det var dét og ikke type "cover charge", hadde jeg blitt veldig, veldig lei meg. Man gjør det jo gjerne like mye for å få samlet hordene for en sjelden gangs skyld, og like mye for de andre som for seg selv.

Jeg har en lang liste med egenskaper jeg er helt sikker på at hadde stemt på de som synes det, men nevner dem ikke, de vet det vel selv...

Thank god at min familie og mine venner ikke er sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg...

Hvis jeg hadde hatt slekt og venner som hadde syntes det var frekt av meg å be på spleiselag (ikke at vi skal ha det), forutsatt at det var dét og ikke type "cover charge", hadde jeg blitt veldig, veldig lei meg. Man gjør det jo gjerne like mye for å få samlet hordene for en sjelden gangs skyld, og like mye for de andre som for seg selv.

Jeg har en lang liste med egenskaper jeg er helt sikker på at hadde stemt på de som synes det, men nevner dem ikke, de vet det vel selv...

Thank god at min familie og mine venner ikke er sånn!

Jeg er delvis enig med deg, men må likevel kommentere en ting. Om man ikke har råd til bryllupet, slik at man må lage et spleiselag ut av det for å få ting til å gå opp økonomisk - hvorfor utsetter man da ikke bryllupet til litt senere - når økonomien er bedre og man har råd til utgiftene? Jeg syns også det blir feil å bruke som argument at man vil "samle hordene" - det finnes da flust av anledninger til å gjøre dette, uten at det koster skjorta? Behøver man virkelig å ha en formell grunn (a'la bryllup, dåp, runde bursdager o.l.) for at familien skal samles?

Hvorfor ikke heller vente et år eller to med bryllupet, om man ikke har råd til det? Nå snakker jeg på generell basis altså, jeg har forståelse for at i noen tilfeller kan det være spesielle grunner for at det blir som det blir. Og som jeg skrev i svaret mitt over - selv kunne jeg godt "akseptert" et spleiselag, det kommer an på omstendighetene rundt. Men jeg kunne aldri arrangert noe sånt selv. Og familien min kan jeg godt samle uten at jeg blakker meg av den grunn. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke har råd til bryllupet, slik at man må lage et spleiselag ut av det for å få ting til å gå opp økonomisk - hvorfor utsetter man da ikke bryllupet til litt senere - når økonomien er bedre og man har råd til utgiftene? Jeg syns også det blir feil å bruke som argument at man vil "samle hordene" - det finnes da flust av anledninger til å gjøre dette, uten at det koster skjorta? Behøver man virkelig å ha en formell grunn (a'la bryllup, dåp, runde bursdager o.l.) for at familien skal samles?

Hvorfor ikke heller vente et år eller to med bryllupet, om man ikke har råd til det?

Helt enig med dette du skrev her,Verene.

Hadde aldri i verden bedt folk betale i/for bryllupet vårt-hadde vi ikke kunne dekke det økonomiske selv, hadde vi enten utsatt det eller jenket oss etter hva vi faktisk hadde råd til.

Hadde vi blitt bedt i et bryllup hvor vi skulle betale for å komme, hadde jeg synest det var både ekkelt,pinlig og kjipt av brudeparet. Jeg hadde nok gått i bryllupet, men tror jeg hadde hatt en vond smak i munnen.

Bryllup og spleisefester er ikke det samme - det er jo noe de fleste av oss vet!

Klem

ninach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle akkurat til å skrive JA, hvis det hadde vært nær familie/venner, men så skrev du:

Og da snakker jeg om i tillegg til gaven, og at det ikke dreier seg om bestevenninden eller nærmeste familie.

... så da blir jeg nødt til å si NEI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...