Gå til innhold

Hvis man tenker for mye på å få barn, er det vanskligere da ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd ganske lenge å få barn nå, men uten hell. Men så har jeg hørt at hvis man tenker for mye på det, så er det vanskligere ? Har hørt at har noe med hormonene å gjøre. Er dette sant ? isåfall kjønner jeg godt hvorfor jeg er barneløs, tenker på det daglig, hehe

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, det sies at det ikke har noe å si. Men jeg har selv opplevd at når jeg ga opp og fikk tankene over på noe annet, ja så ble jeg gravid også.

Hadde da prøvd i ett år(og hatt sterkt ønske om barn i flere år) og stresset mye med det.

Anonym poster: 1a89996d0d4669a60b442f789447b88d

Skrevet

Tja, det sies at det ikke har noe å si. Men jeg har selv opplevd at når jeg ga opp og fikk tankene over på noe annet, ja så ble jeg gravid også.

Hadde da prøvd i ett år(og hatt sterkt ønske om barn i flere år) og stresset mye med det.

Anonym poster: 1a89996d0d4669a60b442f789447b88d

Kanskje jeg skal prøve å tenke på noe annet, men det er ikke enkelt.

Skrevet

Nei, hvordan skal hormonene dine vite hva du tenker på?

Anonym poster: 6f0a043c80068ad8725ff4b114000c51

Skrevet

Nei, hvordan skal hormonene dine vite hva du tenker på?

Det er bare noe jeg har hørt

Skrevet

Om du stresser rundt det tror jeg nok det kan ha en del å si, for jeg og tenkte på dette med barn daglig, men var ikke stressa før etter at jeg mista, men tok likevel ikke mer enn to mnd etter det igjen før jeg ble gravid.

Skrevet

Ja, men det er bare tøys. Du finner alltid flust av historier om de som har blitt gravide med én gang de har kommet i adopsjonskø, men de fleste som går for adopsjon blir ikke gravide. Og de fleste som prøver å bli gravide, blir faktisk det, også de som lar det bli helt altoppslukende. Så bare slapp av.

• Liker 1
Skrevet

Tro om hormonene tar alt man hører til etterretning? Kanskje jeg må fortelle de da at man blir gravid av å tenke på slikt hele tiden.. Har ikke stor tro på at hvor mye eller lite man tenker på det har innvirkning på om man blir gravid eller ikke.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Meta-bekymring :laugh:

Slapp av, forplantningsystemet ditt fungerer rimelig uavhengig av hva du tenker på. Ikke stress!

Gjest Memories
Skrevet

Jeg ble gravid den måneden jeg la det fra meg å var hos legen for å få p-piller. Men tror heller det var tilfeldig.

Skrevet

Det er en gammel myte!

Det skal enormt mye psykisk og ikke minst fysisk stress for å miste eggløsningen og derfor ikke klare å bli gravid.

Bare tenk på kvinner som er igjennom krig, sult, mishandling osv de fleste av dem klarer å bli gravide og de går virkelig igjennom stress.

Å tenke på at man ønsker å bli gravid, og legge mye energi i det, og telle dager. og teste har ingenting å si for fruktbarheten.

Men om du har prøvd i mer enn ett år så bør du og mannen din gå til legen for å starte utredningen.

Anonym poster: fe5519dd2342e1e7e049c1af30a5bd86

Skrevet

Det er en gammel myte!

Det skal enormt mye psykisk og ikke minst fysisk stress for å miste eggløsningen og derfor ikke klare å bli gravid.

Bare tenk på kvinner som er igjennom krig, sult, mishandling osv de fleste av dem klarer å bli gravide og de går virkelig igjennom stress.

Å tenke på at man ønsker å bli gravid, og legge mye energi i det, og telle dager. og teste har ingenting å si for fruktbarheten.

Men om du har prøvd i mer enn ett år så bør du og mannen din gå til legen for å starte utredningen.

At det er en myte er vel å overdrive. Det skal mye stress til, men la oss si du alt har vanskelig for å få barn. Pluss at du stresser i jobben. Pluss sesongbetonte (eller kroniske) sykdommer. Pluss stress rundt redsel for å ikke bli gravid. Før eller siden er grensen nådd og kroppen er faktisk i stand til å redusere fruktbarheten over en periode.

Og ja, folk blir gravide under sult, tørke og katastrofer, men fruktbarheten synker betraktelg, så det er ikke slik at fordi noen blir gravide mens de sulter så er den gjennomsnittlige kvinne i stand til å bli det.

Det skader da ikke å ta vare på seg selv, særlig mens en prøver å bli gravid. Om en er normalt godt trent, sunn og frisk så er sjansen for komplikasjoner både med mor og barn mindre (mindre, ikke fraværende).

PS: stress og hormoner snakker sammen. Når du stresser utløses hormoner. Hormoner som gruppe er mer enn bare østrogen og slikt, og påvirkes av så tilsynelatende tilforlatelige ting som hva du spiser til middag.

Anonym poster: 9c7d06f7f598713c1d581fdedd9925d3

Skrevet

Selvfølgelig er det best å passe på kroppen og sinnet. Men her var det snakk om at man kan bli ufrivillig barnløs hvis man tenker for mye på å bli gravid. Det sier seg selv at det er drøyt.

Jeg har selv vært ufrivillig barnløs (ikke av å tenke på å bli gravid faktisk) og har spurt flere av gynekologene jeg var hos og samtlige sa at dette var en myte og at det var ingen hold i stress og barnløshet.

Skrevet

Nei, det er bare tull og en gammel myte. Stress har så godt som ingenting å si, du klarer ikke å påvirke hormonene så mye gjennom å tenke på å bli gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...