AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #1 Skrevet 10. januar 2013 Leste en tråd her om studenter som sparer flere tusen i mnd og har flere titusen på sparekonto. Mitt spm er : hvordan klarer dere det? Billig/neste ingen husleie? Det går så vidt rundt hos meg.... Tips? Anonym poster: fc804113ef3b1ba4bf0c72b5cf020639
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #2 Skrevet 10. januar 2013 Jeg sparer ikke hver måned, men jobber som pokker i ferier. Har lagt meg opp en fin buffer på den måten:) Min "vanlige" økonomi kan overhodet ikke holde til månedlig sparing.. Anonym poster: 65b7e0761d67ce80ddfaf5810d23dcc2 3
Løvefrøken Skrevet 10. januar 2013 #3 Skrevet 10. januar 2013 Jeg jobbet hele studietiden. Manglet sosialt liv og hele dagene gikk kjempefort.... Da ble det litt til sparing...
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #4 Skrevet 10. januar 2013 Jeg sparer ikke hver måned, men jobber som pokker i ferier. Har lagt meg opp en fin buffer på den måten:) Min "vanlige" økonomi kan overhodet ikke holde til månedlig sparing.. Anonym poster: 65b7e0761d67ce80ddfaf5810d23dcc2 Hvor mye har du i buffer? Tenkte jeg skulle begynne for fult nå, spare der det er mulig for å legge meg opp en fin buffer på sparekonto. Har spart på BSU, der har jeg 75.000, men det føles ikke bra å ikke ha en sparekonto med penger tilgjengelig om noe skulle skje... Anonym poster: fc804113ef3b1ba4bf0c72b5cf020639
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #5 Skrevet 10. januar 2013 Jobber 25%, og mer i ferier. Får litt hjemmefra, men ikke veldig mye. Bor relativt billig i studentbolig. Bruker ikke penger på unødvendig forbruk slik som reiser og taxi, men lever relativt bra likevel. Anonym poster: 4585fa8dfb9ea48459713a9d142fc6bc
Kjempeliten Skrevet 10. januar 2013 #6 Skrevet 10. januar 2013 (endret) Når jeg får stipend putter jeg alt inn på en "sparekonto", og har ca 1000 kr på brukskonto. Jeg overfører kun penger til brukskonto når jeg trenger det. Husleie og sånn betaler jeg fra sparekontoen. Mindre regninger, som mobilregning som sjeldent er over 150 kan jeg gjerne ta fra brukskontoen. Jeg har også mikrospar, så man sparer opp noen kroner på en konto etterhvert da! Husleia mi er ikke altfor stor heller. Jeg bruker lite penger på ting jeg egentlig ikke trenger, bare en liten gang iblandt når jeg får lønn/storstipend. Men det er sjeldent snakk om mye penger da og. Salg er en fin ting:) Bruker så og si aldri kollektivtraffik, med mindre jeg skal reise langt. Går overralt. Til skolen, til venner, til butikken, til diverse aktiviteter. Heldigvis er byen jeg bor i så liten at jeg kan gå til det meste. Og jeg bor greit sentralt. Å gå i en time er ikke noe stort problem, og man sparer masse penger på det enn om man skulle tatt buss/kjørt. Jeg har også en sykkel som jeg fikk av pappa som brukes flittig. Da kan jeg reise enda lenger. Bor også i kollektiv som kan være litt pengesparende. Jeg og hun ene jeg bor med spleiser på mat ganske ofte. Vi spleiser fks alltid på en pakke hvitost. Bare deler den i to. Ingen av oss spiser en hel pakke ost før den mugner uansett. Samme med ting som olje, mel, egg, oppvaskmiddel, dopapir osv... Vi lager også middag til hverandre annenhver dag:) Eller sammen. Endret 10. januar 2013 av Kjempeliten
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #7 Skrevet 10. januar 2013 Jeg klarer å spare ved å bo gratis hjemme og jobber en del ved siden av. Hadde nok ikke klart det om jeg bodde på hybel. Anonym poster: e544a53d5875d5a161c42922c8a113df
oreokake Skrevet 10. januar 2013 #8 Skrevet 10. januar 2013 Det er ikke vanskeligere enn å jobbe. Jeg går på integrert masterstudie og har to jobber, så mye trenger man jo selvsagt ikke. Men jeg nekter å tro på når studenter sier at de har det sååå travelt at de ikke kan jobbe 1 eller 2 dager i uka + her og der i ferier.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #9 Skrevet 10. januar 2013 Både jeg og mannen jobber 50% i tillegg til studiene. I sommer, påske og juleferie jobber begge fulltid. Vi har vært heldige og kjøpt leilighet tidlig og har hatt svært lave boutgifter under studiene. Anonym poster: 8c3b93acac835c71dd88b7cd8a9279bb
Anglofil Skrevet 11. januar 2013 #10 Skrevet 11. januar 2013 Tja, det er flere grunner til at jeg kan spare ganske mye: * Jeg har en 50%-stilling ved siden av studiene som gjør at jeg kan spare mye. * Jeg flyttet fra Oslo til en annen by for å både kunne være sammen med mannen, men også for å kunne bo billigere. * Jeg er heldig som har en leilighet via studentskipnaden, bruker derfor lite penger på å bo. * Jeg er ekstremt sparsom, bruker ikke mer enn jeg må. Regner studielånet som det jeg lever av, lønna prøver jeg å spare (til neste år mister jeg studielånet og da blir saken annerledes). * Kjøper ting brukt, handler heller på ebay enn i en vanlig klesbutikk osv. Mvh Yvonne
Xmir Skrevet 11. januar 2013 #11 Skrevet 11. januar 2013 Lage mat hjemme i stedet for å gå ut å spise. Jobb ved siden av studiene samt. jobb i feriene. Ikke kjøpe ting man ikke trenger. Selge ting man ikke bruker. Prøver å gå mest mulig til jobb. Går til den billigste butikken og ikke den som ligger nærmest; gå heller ikke når du er sulten. Billig mobilabonnement. Lite alkoholkonsum. Drikk vann til mat. Planlegg hjemturene sånn at man får billige fly/togbilletter Matpakke på jobb/skola. Ta på deg stilongs og en genser -> sett ned varmen.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #12 Skrevet 11. januar 2013 Jobber vilt mye i ferier i 5 år. Har vært heldig å ha hatt en fast feriejobb som jeg kan komme tilbake til når jeg vil, så jeg mister ingen inntekt fordi jeg må søke ny jobb. Har jobbet helligdager jul og påske samt 8 uker per sommer, og enkelte nattevakter i helgene i studietiden. Dobbelvakter sier jeg alltid ja til, det er tungt, men verdt det når man får lønnsslippen. Det har hjulpet veldig at jeg kan tjene 10.000 i desember og 10.000 i påska. Har dog en avtale med mamma om at hun er min 'bufferkonto', dvs. at jeg ikke skulle la være å sette inn penger på BSU fordi jeg ville ha en buffer. Når jeg tok visdomstennene og trengte nye briller tok hun seg av det. Har venninner som tar sommerferie hvert år og 'lurer på hvorfor jeg har full BSU'. ... nei, si det! Sommerferie er en luksus jeg gleder meg til når jeg begynner med fulltidsjobb. Anonym poster: cef0adfc89535b6c15d97c7d0b94cc02
estrella Skrevet 11. januar 2013 #13 Skrevet 11. januar 2013 Jeg har ikke råd til å spare noe særlig. Det er kanskje 250-500 kr som er satt over til sparing pr mnd, alt etter hva jeg har inn på kontoen (hvis jeg har jobbet ekstra, normalt har jeg ca 7000 kr i lønn og 3000 kr fra lånekassen..men de fra lånekassen går direkte inn til skolen, privat høyskole..)
Surriball Skrevet 11. januar 2013 #14 Skrevet 11. januar 2013 - Jobber 100 % i sommerferien, og bruker det jeg tjener som buffer. - Har hatt deltidsjobb litt av og på (studentassistent, og et år på lekebutikk. Men fikk ikke tid til lekebutikken etter et år) - Bor hos studentsamskipnaden - Handler klær kun på salg - Reiser ikke på utenlandsferie - Kjøper busskort for lengre tid, da blir det billigere. - Kjøper billigmat, det er like godt som de dyre merkene - Alt jeg eier av møbler har jeg enten fått brukt eller kjøpt brukt på finn.no - Ønsker meg nyttige ting til jul og bursdag - Kjøper minst mulig mat i kantina - Legger igjen lommeboka når jeg skal på skolen.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2013 #15 Skrevet 12. januar 2013 Flere har gitt gode tips, så jeg har ikke så mye å innføre. Kutt alkohol og røyking, kutt spising ute, kutt Narvesen og andre kiosker, kutt bilutgifter og taxiutgifter, kjøp brukt pensum og vips - der har du spart ekstremt mye. Anonym poster: ddba93433d00f0298458c64266baa4f6
ninuska_ Skrevet 13. januar 2013 #16 Skrevet 13. januar 2013 Det handler om prioriteringer. Jeg har reist fem ganger på ferie det siste året, og jeg får spart en god del uansett, selv med et kosthold pga intoleranser som gjør at maten blir dyrere og ganske dyr husleie. - Ta ut kontanter til matbudsjettet og planlegg måltid - Ikke handle i kantina/kiosk (ikke småspis masse mens du leser heller). - Salg: 70% eller mer - Selv om ting er på salg: trenger du det? Og det som er best for meg er småsparing som ikke merkes så godt. Type: i dag lot jeg være å kjøpe sjokolade på butikken, sett inn 30kr på sparekonto. Eller hvis du lar være å kjøpe en kjole/skjorte til helgens begivenheter - inn på konto.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå