Dolly-Betty Skrevet 10. januar 2013 #1 Skrevet 10. januar 2013 Broren til mannen min og hans familie flytter to år til Australia fordi han har fått et bra jobbtilbud. Han får også lønn til kona selv om hun ikke skal jobbe. Jeg og mannen min tjener normale lønner, og har endelig spart litt etter huskjøp og diverse. Da mannen min hørte de skulle flytte så var det en selvfølge for han at vi skal reise dit i løpet av året. Han har en jobb som gir han fri/ferie 12 uker i året, mens jeg har mine normale 5 uker. Man må jo nesten reise å være der i 2-3 uker liksom. Derfor er jeg ikke så giret på sånn en lang og kostbar tur. Vi kjører rundt i hver sin bil som er 15-20 år gamle så å bruke 25-35 000kr på flyreise + alt annet som blir ut av en slik tur synes jeg er råflott når det ikke står i stil til resten av livene våre. Føler meg slem som tenker sånn, og han virker som han blir sur. Er det bare meg som synes det er mye penger å bruke på tur? 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #2 Skrevet 10. januar 2013 Det er endel penger, men hvor mange ganger vil dere ha sjangsen til å reise til Australia og bo gratis? Jeg hadde garantert dratt. Gjorde det samme i en lik situasjon til Sør-Afrika, med under normal lønn. Har ikke angret et sekund. Anonym poster: 0c04381a109a5b2ec0dd3d951e32aa15 5
Gjest Elissima Skrevet 10. januar 2013 #3 Skrevet 10. januar 2013 Alt har med prioriteringer å gjøre da. Dere må nesten sette dere ned og snakke mer om det. Hvis dere bor hos broren til mannen din,så trenger dere kun peng til flybilletter + lommepenger. Flybilletter koster mellom 9000 - 15000 avhengig av når på året dere skal reise. Har dere mye utgifter ellers og dårlig råd? 1
Anje Skrevet 10. januar 2013 #4 Skrevet 10. januar 2013 Broren til mannen min og hans familie flytter to år til Australia fordi han har fått et bra jobbtilbud. Han får også lønn til kona selv om hun ikke skal jobbe. Jeg og mannen min tjener normale lønner, og har endelig spart litt etter huskjøp og diverse. Da mannen min hørte de skulle flytte så var det en selvfølge for han at vi skal reise dit i løpet av året. Han har en jobb som gir han fri/ferie 12 uker i året, mens jeg har mine normale 5 uker. Man må jo nesten reise å være der i 2-3 uker liksom. Derfor er jeg ikke så giret på sånn en lang og kostbar tur. Vi kjører rundt i hver sin bil som er 15-20 år gamle så å bruke 25-35 000kr på flyreise + alt annet som blir ut av en slik tur synes jeg er råflott når det ikke står i stil til resten av livene våre. Føler meg slem som tenker sånn, og han virker som han blir sur. Er det bare meg som synes det er mye penger å bruke på tur? Personlig hadde jeg kastet meg over mulilgheten. Den får dere (antagelig) en gang i livet - kjøpe ny bil kan en gjøre når som helst. Selv pakket jeg meg inn i ullpledd og kjøpte mat på tilbud for å få råd til å dra til Sør Amerika og besøke en venninne og har aldri angret på det. Hva med å se om det er noe forbruk dere kan spare på, slik at turen ikke går utover sparingen? Kjøpestopp på klær et år? Ta filmkveldene hjemme? Mye god underholdning i å se på steder dere vil dra til i Australia, også!
Løvefrøken Skrevet 10. januar 2013 #5 Skrevet 10. januar 2013 Jeg ville dratt. Det er jo en grunn til å besøke et sted man ikke nødvendigvis ville besøkt ellers...
Gjest bambi Skrevet 10. januar 2013 #6 Skrevet 10. januar 2013 Jeg synes du er den kjedelige og fornuftige kona her. Jeg skulle gjerne hatt en mann som ville spise knekkebrød i to mnd for å få til en opplevelsesreise. Man lever da bare en gang, så begynn å leve litt dame! En gammel bil som har kjørt i 20 år klarer da å kjøre et par år til!
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #7 Skrevet 10. januar 2013 Jeg skjønner i hvert fall veldig godt mannen sin som vil reise Dere får sette dere ned og planlegge billettkjøp og sparing; hvis dere reiser om et års tid har dere jo ganske god tid til å sette av penger. Hva slags ferie foretrekker du, siden du har såpass lite lyst til dette? Anonym poster: 28bbfe285113a39e41d29ff497915e17
Steinar40 Skrevet 10. januar 2013 #8 Skrevet 10. januar 2013 Har man (egentlig) ikke råd så reiser man ikke. Bare idioter gjør det. 1
Steinar40 Skrevet 10. januar 2013 #9 Skrevet 10. januar 2013 Jeg synes du er den kjedelige og fornuftige kona her. Jeg skulle gjerne hatt en mann som ville spise knekkebrød i to mnd for å få til en opplevelsesreise. Man lever da bare en gang, så begynn å leve litt dame! En gammel bil som har kjørt i 20 år klarer da å kjøre et par år til! Er det å leve å spise knekkebrød i 2 mder?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #10 Skrevet 10. januar 2013 Jeg ville reist! Som du skriver, dere har spart opp litt igjen etter huskjøp, det kan dere spare opp igjen. Dere har egentlig råd om dere omprioriterer litt. Anonym poster: 58755f736c86a97cfa27da8d8144f70f
Gjest regine Skrevet 10. januar 2013 #11 Skrevet 10. januar 2013 Vi gjorde det! Noen i familien dro til Australia for å jobbe i to år, og den siste jula de var der, dro vi på besøk. Ja det koster (vi måtte betale flybilletter for 3 voksne, som ble nesten 40 000 fordi vi måtte reise da og da), men du verden det var det verdt! Selv om året etter til tider har vært litt stramt! Jeg hadde garantert gjort det om igjen - det er mye morsommere å være steder når man er på besøk hos noen, som kan ta deg med rundt, har blitt kjent med stedet, og vet hva som er verdt å se. Da suger jeg heller på labben i for/etterkant, fordi denne typen opplevelser får man ikke hver dag! Hvis de reiser nå (?) og skal være der i to år, så kan dere jo spare i 1 - 1,5 år før dere reiser, det er jo uansett bedre å dra "down under" når det er vinter her, siden det er da dere får sommer der. Vi var borte i 1 mnd - og ja, det koster, men det var i aller høyeste grad verdt det!
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #12 Skrevet 10. januar 2013 Det kommer jo selvfølgelig an på HVOR stramt dere må leve for å få råd til å reise, men jeg ville helt klart ha strukket meg langt for å få det til. Hvis det handler om at dere har det stramt til hverdags, kan jeg se poenget ditt, men om det bare handler om å prioritere litt; en kinotur, et restaurantbesøk og et klesplagg blir fort en tusenlapp i mnd, så er jeg enig med mannen din. Jeg bodde selv et år i USA under studietiden og fikk besøk av venninner og familien min. Jeg tror alle fikk mer ut av turen sin enn om de hadde reist som turister, og jeg vet at hvis jeg skulle prioritert en ferietur, ville det vært en sånn type tur. Men svaret på dette spørsmålet avhenger vel også i stor grad av hvor glad man er i å reise og se nye steder også. Alle er ikke like glad i å reise, og da er det klart at man ikke prioriterer det like høyt. Anonym poster: 74119a5bcbd158a626d7246119878378
Gjest loren Skrevet 10. januar 2013 #13 Skrevet 10. januar 2013 Jeg ville reist om dere har pengene til det. Kjæresten min skal være et semester i Australia, og om jeg har råd drar jeg og besøker han selv om jeg fornuftig sett burde brukt pengene annerledes(dvs puttet på sparekonto). Det vil sannsynligvis være eneste gang jeg kan dra til Australia og bo gratis,så om jeg får tak i billetter jeg kan forsvare prisen på og får fri så drar jeg
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #14 Skrevet 10. januar 2013 Herregud, TS! DRA TIL AUSTRALIA!!! Tenk for en opplevelse! :D Anonym poster: 2cfaea55461a02e649b3ede96bb3eccf
juliane Skrevet 10. januar 2013 #15 Skrevet 10. januar 2013 Dere hadde vel reist på ferie i løpet av disse to årene uansett? Greit at det koster mer å fly til Australia enn Italia, men fly og hotell i Europa koster jo endel det også. Jeg hadde jublet hvis noen av våre søsken hadde flyttet så langt og begynt å planlegge turen umiddelbart!
Anglofil Skrevet 11. januar 2013 #17 Skrevet 11. januar 2013 (endret) Det handler om prioriteringer. Jeg ville glatt reist på en slik ferie, men så er reising også det eneste jeg gidder å prioritere i tillegg til boligsparing. Jeg hadde angret voldsomt om jeg ikke benyttet sjansen til en slik opplevelse. Mvh Yvonne Endret 11. januar 2013 av Yvonne 1
Gjest O___o Skrevet 11. januar 2013 #18 Skrevet 11. januar 2013 Her tror jeg mangel på motivasjon / lyst til å bruke tid på hans familie som er årsaken - ikke pengene. Jeg skjønner deg godt. Been there - done that, men kall en spade for en spade. 2
Gjest Darthoven Skrevet 11. januar 2013 #19 Skrevet 11. januar 2013 Hva er det egentlig å se i Australia? Har vært der selv..USA-lignende småsteder, veier, tacky bygninger..ikke noe spesielt. Resten av landet er ørken, slanger, edderkopper og skogbranner. Joda, de har flotte bølger, og man kan snorkel på great barrier reef, som riktignok var en fin opplevelse. Men med mindre man er svært opptatt av fisk, bølger og surfing så er det i grunn et helt poengløst land å dra til.
Gjest alille Skrevet 11. januar 2013 #20 Skrevet 11. januar 2013 Jeg hadde reist, ikke tvil en gang. Når du er gammel og skral kommer du til å tenke mer på Australiaturen enn på de gamle bilene dere hadde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå