Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik jeg ser det gir religioner oss en helhetlig måte å forholde oss til omverden på. Ateister har en tendens til å misforstå hensikten med religion. Hensikten er ikke å drive bevisføring for Guds eksistens - hensikten er å gi mennesker verktøy de kan bruke for å navigere livet.

Det blir som å si at hensikten med styrepils er å gi folk et verktøy de kan bruke for å navigere på veiene.

Du blir ikke en god sjåfør av å drikke deg drita.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk som på ramme alvor mener at de kan bevise at det ikke finnes en gud, trenger et lynkurs i empirisk metode. I den grad man behandler problemstillingen "Finnes det en gud"? som en empirisk problemstilling, så må man også erkjenne at dette er et spørsmål som bare kan ha ETT sikkert svar:

Dersom man finner bevis for at Gud eksisterer, så er svaret positivt.

Men å bevise ikke-eksistens er umulig. Man kan ikke BEVISE at entiteten ikke eksisterer. Derimot kan man konstatere at i stadig fravær av positive beviser, og med alternative forklaringer for alle effekter og hendelser som tillegges Gud, så blir det mindre og mindre usannsynlig at Gud faktisk finnes. Hvorvidt man så betrakter seg som ateist eller agnostiker, antar jeg er en funksjon av hvor usannsynlig man anser guds eksistens for å være. Jeg antar at den er praktisk talt null.

En u for mye her, kanskje?

Gjest Flare
Skrevet

Tror jeg må ha den enkleste forklaringen her: Tror ikke, sånn er det bare..

Skrevet

En u for mye her, kanskje?

Tja, kanskje det. Men det var ingen andre som merket det, og det tok et halvt år. Jeg vet ikke hva jeg skal tenke om det, jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...