AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #1 Skrevet 10. januar 2013 Ok så dette vil kanskje høres litt rar ut. Vi har en dør i veggen i stuen hvor det er en liten slags bod hvor vi har masse gammelt skrot. For mange år siden når katten min ble gravid, ryddet faren min et område og stiftet laken opp som vegger og lagde en liten slags hule hvor hun kunne føde å ha ungene sine i fred. Men dette var lenge siden. I en del måneder nå har hun av og til hatt lyst å gå inn i denne boden, og jeg åpner døren og hun får snuse litt rundt og så kommer hun ut igjen. Min far nevnte en gang at han lurer på om hun leter etter babyene sine der inne. Noe som er helt sprøtt fordi kattungene ga vi jo vekk rett etter de var pottetrent og kunne spise vanlig kattemat. Men nå i det siste vil hun at jeg skal åpne døren hele tiden, og hun går ikke inn der. Hun står kanskje i døråpningen litt, og så går hun å ligger seg på sengen sin. Men hvis jeg lukker den tar det ikke lang tid før hun kommer å venter på at jeg skal åpne den igjen. Hun mjauer og skraper på døren til jeg åpner. Er det mulig for gamle katter å få en slags katte Alzheimer eller noe? At hun tror kattungene er der inne eller noe. Hvorfor vil hun at døren skal være åpen? Anonym poster: 392c841a6fe5a50f1a1ffe524f515721
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #3 Skrevet 10. januar 2013 Tja, ikke umulig det. Katter er sære dyr, og det er ikke lett å vite hva de vil, og umulig å vite hva de tenker. Kan hende hun mimres om tiden med kattungene ja, og vil bare ha døren slik en periode. Kan love deg at hun blir lei hele døren igjen etter hvert. Anonym poster: f833ba0024e2b93f43b0b9348f97a093 1
Minya Skrevet 10. januar 2013 #4 Skrevet 10. januar 2013 Sånn gjør katta vår med gjesterommet vårt. Hun skal på død og liv ha deg til å åpne døra, så går hun inn, snuser litt og går ut igjen. Evt bare står i døra og ser dumt inn i rommet eller opp på deg. Slik adferd beskrives best av trangen til å kontrollere og beskytte reviret. Katten vil egentlig bare sjekke at alt står bra til og at ingenting drastisk har skjedd siden sist. Sist kan være alt fra ti minutter siden til flere måneder.
Perelandra Skrevet 11. januar 2013 #5 Skrevet 11. januar 2013 Gamle katter kan bli rammet av sykdom som likner demens hos menneske: demens hos äldre katter Likevel har nok ikke oppførselen til katten din har noe med demens å gjøre, eller at hun leter etter kattungene. Minya har en god forklaring. Katter har instinkt til å passe reviret og må jevnlig sjekke at alt er i orden. Det er også derfor de skal ut og inn hele tida, noe som kan drive katteeiere til vanvidd. Katter er ekstremt nysgjerrige. Det mest som er stengt er spennende og frister til nærmere undersøkelse. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #6 Skrevet 11. januar 2013 Sånn gjør katta vår med gjesterommet vårt. Hun skal på død og liv ha deg til å åpne døra, så går hun inn, snuser litt og går ut igjen. Evt bare står i døra og ser dumt inn i rommet eller opp på deg. Slik adferd beskrives best av trangen til å kontrollere og beskytte reviret. Katten vil egentlig bare sjekke at alt står bra til og at ingenting drastisk har skjedd siden sist. Sist kan være alt fra ti minutter siden til flere måneder. Dette forklarer nok hvorfor jeg får besøk 5 ganger i løpet av en dotur. Skal bare en snartur inn for å sjekke status ;p Anonym poster: 843b1e477d6217235ae2bc40253a6f88
Minya Skrevet 11. januar 2013 #7 Skrevet 11. januar 2013 Dette forklarer nok hvorfor jeg får besøk 5 ganger i løpet av en dotur. Skal bare en snartur inn for å sjekke status ;p Anonym poster: 843b1e477d6217235ae2bc40253a6f88 Å jada, katten må sjekke at alt står bra til, må vite! Stengte dører er ofte en aldeles forferdelig ting. Relevant søt historie fra norske studenter på medisinerstudiet i Ungarn; En av studentene hadde en katt som ble sendt litt rundt mellom alle studentene under ferieavvikling og slikt noe. Ikke alle reiste hjem på samme tid, så de som ble igjen fikk som regel låne katten for noen dager. Denne katta hadde en alvorlig aversjon mot stengte dører, det være seg døra til do, kjøkken eller skap av alle slag. En av "foster"studentene fortalte at katta hadde gått rundt og mjaua ræva av seg, og gav seg ikke før alle skapdører, kjøkkendøra, stuedøra og dodøra stod på vidt gap. Da gikk den og la seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå