AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #1 Skrevet 10. januar 2013 Jeg synes den ene venninnen min er så gjerrig. Vi er en venninnegjeng som ofte samles, og det er vanlig at alle bidrar med noe, f.eks ha med snacks, en liten vertinnegave e.l. Vi er også på rundgang hos hverandre, slik at utgiftene uansett blir noenlunde jevnt fordelt. Vi er imidlertid aldri hos denne venninnen fordi hun bor hjemme hos foreldrene sine. Det er helt greit, men siden vi aldri er hos henne, synes jeg det minste hun kunne gjøre var å ta med seg noe når hun går bort. Det skjer aldri. Hun har aldri hatt med seg så mye som en pose med chips. Hun spør heller aldri om den som arrangerer trenger hjelp, hun bare kommer og sitter i sofaen mens vi andre ordner mat, dekker bord, vasker opp o.l. Jeg begynner å bli utrolig lei av oppførselen hennes. Hun klager alltid over at hun har så dårlig råd, men helt ærlig skjønner jeg ikke at hun kan være så mye dårligere stilt enn oss andre. Hun bor som sagt hjemme, betaler ingenting der, har ikke lån og har også en ok betalt jobb. Vi andre er enten studenter eller nyutdannende, har lån og utgifter til mat, bolig, strøm o.l. Jeg synes forbruket hennes er helt feil. Jeg blir rett og slett sur når hun sitter og klager over hvor dårlig råd hun har, samtidig som hun har nye klær, sko, sminke o.. hele tiden. Til jul gav vi hverandre gaver, og denne venninnen ga det samme til alle sammen. Det var en ting til rundt 50 kr - langt under den summen vi andre gav for til henne. For en stund siden var jeg og denne venninnen sammen i byen, og hun bare "måtte" ha ei ny bukse. Hun hadde ikke penger, så jeg la ut for henne. Det var ikke noe problem å få tilbake pengene da hun fikk lønn, men som takk for at jeg la ut synes jeg kanskje at hun kunne rundet opp til nærmeste runde beløp. Men neida, hun overførte nøyaktig beløp - 899 kr. Denne venninnen er også pinlig nøye med at alt blir helt jevt fordelt. Hvis vi f.eks er 4 jenter som deler en pizza med 10 biter, MÅ alle få 2,5 biter hver. Det er ikke snakk om at ei som er skikkelig sulten kan få tre, mens ei annen kan få to.. En gang tok hun faktisk med seg "sin" halve bit hjem, for hun orket den ikke der og da. Samtidig måtte ei annen venninne kjøpe seg mer mat, for hun kom rett fra jobb og var mer sulten.. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med denne venninnnen. Alle i venninnegjengen har flere ganger prøvd å hinte om at hun bør bidra mer, men hun vil ikke skjønne det, hun gjør jo ingenting "ulovlig".. Burde jeg bare godta at hun oppfører seg slik, eller kan jeg si ifra direkte, og "dumpe" henne dersom hun ikke bedrer seg? Anonym poster: cf6233ab8154a5c35dc5a649978debc0 1
Rubies_ Skrevet 10. januar 2013 #3 Skrevet 10. januar 2013 Jeg skjønner godt at det er irriterende i de tilfellene det skjer, men jeg syns det høres ut som at du overdriver dette noe. Særlig den biten med buksa. Hun overførte nøyaktig beløp som hun lånte - du kan ikke forlange mer enn det. 12
Jade Skrevet 10. januar 2013 #4 Skrevet 10. januar 2013 Kanskje dere må være mer konkret med hva folk (henne) skal ha med. Når dere inviterer, så spør dere henne; kan du ta med *** da, så tar noen andre med **** og ******? Protesterer hun, så sier dere selvsagt at det blir urettferdig hvis det bare er dere andre som skal kjøpe inn ting. 11
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #5 Skrevet 10. januar 2013 Jeg skjønner godt at det er irriterende i de tilfellene det skjer, men jeg syns det høres ut som at du overdriver dette noe. Særlig den biten med buksa. Hun overførte nøyaktig beløp som hun lånte - du kan ikke forlange mer enn det. Ja, det er veldig irriterende! Men det er jo ikke noen regler for hvordan man skal takle slike ting, og det er også derfor jeg synes det er vanskelig å si ifra. Bukseepisoden skjønner jeg at du reagerer litt på, men grunnen til at jeg synes hun kunne rundet det opp er at det er slik jeg pleier å gjøre det når jeg har lånt - og slik jeg pleier å få tilbake når jeg har lånt bort til andre. Forøvrig overdriver jeg ingenting, hun er gjerrig som få. Flere av venninnene ønsker ikke å invitere henne lenger pga dette, men jeg synes hun bør få en sjanse, hun er jo faktisk grei ellers. Anonym poster: cf6233ab8154a5c35dc5a649978debc0
Gjest skyllemiddel Skrevet 10. januar 2013 #6 Skrevet 10. januar 2013 Kanskje dere må være mer konkret med hva folk (henne) skal ha med. Når dere inviterer, så spør dere henne; kan du ta med *** da, så tar noen andre med **** og ******? Protesterer hun, så sier dere selvsagt at det blir urettferdig hvis det bare er dere andre som skal kjøpe inn ting. Joda, det er en god ide. Problemet er bare at vi helst ikke vil gjøre det slik, det skal få være litt frivillig. Om noen en gang eller to ikke har mulighet til å ha med noe gjør det ingenting, problemet oppstår når en person aldri har med noe.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 10. januar 2013 #7 Skrevet 10. januar 2013 Om dere ikke vil si ifra, slutt å inviter henne. 1
Wolfmoon Skrevet 10. januar 2013 #8 Skrevet 10. januar 2013 Da må noen nesten ta det direkte opp med henne, hvis dere ikke vil lage et annet system på det. 2
Kjempeliten Skrevet 10. januar 2013 #9 Skrevet 10. januar 2013 Ser at du kan bli irritert. Men du overdriver litt ja Ang den pizzaen så har vel ikke hun noenting med om du vil gi bort ditt pizzastykke til en annen. Sålenge hun får den mengden hun mener hun skal ha, så er vel hun fornøyd. Og det er ikke et så stort problem for dere andre. Selv om det er litt merkelig. Jeg overfører også korrekte beløp, om det så er 99 kr. Det er det jeg har lånt, og de kan ikke forlange å få noe mer tilbake. Men ang det med chipsen til jentekvelder blir ikke rettferdig. Du kan jo foreslå at dere alle SKAL ha med noe til minst 20 kr hver gang, eller annenhver gang. I strikkeklubben jeg er i, har vi en "vert" hver gang, og den som er vert skal stille med kaker/kjeks e.l. Uansett om vi har det hjemme hos folk, eller på skolen der vi noen ganger pleier å ha det. Det er en grei regel som er rettferdig for alle. Men skjønner godt at det er plagsomt uansett, selv om det bare er filleting noe av det. Masse småting kan gjerne bygge seg opp til et stort irritasjonsmoment. Du får nesten bare la henne få det som hun vil med disse småtingene hennes. Mens de litt mer større kan du gjerne ta opp. Noen liker å bruke penger og klage på at de er blakke etterpå. Jeg har selv en venninne som jobber masse ved siden av studiene, men likevel er blakk hver måned. Husker jeg skyldte henne et par hundre kroner. Hvorpå jeg får melding fra henne at hun må ha de pengene med en gang (Greit, jeg var litt treig med å betale tilbake men likevel), for ellers hadde hun ikke råd til julegaver! Den syns jeg var litt morsom. 1
Løvefrøken Skrevet 10. januar 2013 #10 Skrevet 10. januar 2013 Du bør vel finne ut om det er en venn du kan risikere å miste. Dersom du sier i fra kan jo nettopp dette bli utfallet. Derfor vil jeg anbefale å finne ut hva som er viktigst for deg...
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2013 #11 Skrevet 10. januar 2013 (endret) Den her kjerringa sparer nok til noe konkret. Så lenge det ikke går utover noen av dere, at hun eter på dere/får lommepenger av dere, så ser jeg ikke problemet. Ellers da så går det an å gi fanden i å invitere henne med på venninneting, og hvis hun spør så si noe sånt som: "Du klager hele tiden på at du er blakk og du har aldri med deg noe til venninnetreffene når det er avtalt, så vi tenkte du ikke hadde råd til å bli med den her gangen". Litt slu og frekt kanskje, men har hun omløp i hodet vil hun fatte at hun er "avslørt". Endret 10. januar 2013 av Gjest 3
-Jiinxs- Skrevet 10. januar 2013 #12 Skrevet 10. januar 2013 Jesus for en venninne. Hadde jeg vært i den situasjonen hvor det var snakk om en vare som kostet 899 så hadde jeg glatt skrevet inn 900 kr. Hadde kanskje t.o.m. rundet opp ifra f.eks 860 til 900 bare for å si takk for lånet. Om beløpet var i det området. Får være grenser. Jeg ville vært klinkende klar og forklart henne hvordan dere synes oppførselens hennes er. 1
Strixvaria Skrevet 10. januar 2013 #13 Skrevet 10. januar 2013 Slutt å invitere henne! Har selv vært der, flere ganger til og med - enkelte er så gjerrige at du vil ikke tro det; de drar f.eks. på alt av konserter og festivaler, sydenferier osv., men å være med å spleise på jentekvelden, eller legge i en hundrings for bensin/diesel når noen kjører hele gjengen til Sverige? Oh no, det har h*n ikke råd til. Og alt er så dyrt og fælt og fy og uff at h*n må bruke penger, men de splitter nye skoa til 2000 kr nevnes ikke med ett eneste ord. Jeg kjenner jeg blir provosert bare av å tenke på det. Og dette er selvsagt de som har mest penger av alle sammen.. Jeg har kuttet ut flere slike, og jeg har ikke angret et sekund. Selv om det har vært en relativt solid gjeng før, så forandrer folk seg, noen nye sider ved dem dukker opp osv., og man innser en eller annen gang at det er mye mer moro å være sammen med et fåtall, hvor alle bidrar og er på samme bølgelengde, enn å tviholde på alle de som ikke er interesserte i å bidra til fellesskapet. Det ender bare med at man sitter hele kvelder å irriterer seg over vedkommende, og da blir de hyggelige kveldene til "ååå, herregud, hun hadde ikke med seg NOE som helst i går - hva faen??", og "hun hjalp ikke til med noe" - altså blir det en negativ opplevelse hvor alle andre enn vedkommende reagerer og bruker energi på å ergre seg over frekkheten hennes, i stedet for å slappe av og ha det ålreit sammen. Kutt henne ut, dette kommer ikke til å bli bedre med tiden. 7
Xmir Skrevet 11. januar 2013 #15 Skrevet 11. januar 2013 Jeg overfører også korrekte beløp, om det så er 99 kr. Det er det jeg har lånt, og de kan ikke forlange å få noe mer tilbake. En hundrings er verdt mer i dag enn det den er i neste uke. Den som låner ut mister både litt av kjøpekraften sin og påtar seg en risiko ved å låne ut. Så strengt tatt kan man forlange litt mer, spesielt om beløpet er av litt størrelse og det tar tid å få tilbake summen. Dette bør dog gjøres i forkant av lånet slik at man ikke får sure miner. Hadde en opplevelse da jeg var på tur sist. Var ute på byen og eneste stedet som var åpent og hadde mat, var pizza hut. et stykke kostet 2.5 pund mens en hel kostet 10. vi var 5 personer som delte 6 biter. Resultat: Hun ene var bastant på at hun skulle betale 1.66 i stedet for 2 som vi foreslo; hun ville ikke betale for at en skulle få mer enn henne til tross for at den skisserte løsningen var mer lønnsom for henne enn om hun måtte kjøpe alene. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #16 Skrevet 11. januar 2013 Enkelte ting sier jeg lett i fra om. Hvis jeg ringer og sier vi skal ha filmkveld, koster det meg ingenting å si 'gidder du å ta med noe chips, så tar Maria med noe å drikke?' eller hvis hun sitter der mens jeg rydder av bordet sier jeg 'gidder du å sette inn i oppvaskmaskinen mens jeg vasker over bordet?' eller noe sånt. Sånn bortsett fra at det er et tenkt eksempel, da venninnene mine oppfører seg bra. Det er rart hvor lenge folk holder ut med venninner som er gjerrige. Det er da like mye lov å dumpe ei venninne som er gjerrig og kjip som det er å dumpe ei venninne som ikke holder på hemmeligheter eller ei som bare klager eller ei som bare snakker om seg selv. Alle er egenskaper som går ut over kvaliteten på det sosiale vennskapet, og sånt gidder jeg ikke. Jeg ser uansett en forskjell på det å være personlig gjerrig og det å være gjerrig når man gruppesosialiserer. Jeg har ei venninne som ikke klarer å unne seg noe som helst, men hun byr alltid på mat og kaffe når jeg er hos henne, og spleiser alltid hvis vi skal ha fellesmiddager eller champagne til nyttårsaften etc. Men hun har ikke kjøpt nye klær på evigheter, fordi hun føler hun sløser da. Det er hennes sak, og hun er fremdeles kjempekoselig å være sammen med. Anonym poster: dc8933e8515a1a88424ac36fcf3dfd62 6
Miss moneypenny Skrevet 11. januar 2013 #17 Skrevet 11. januar 2013 Høres ut som ei venninne av meg. Vi var 4 stk som skulle ha en kosekveld sammen, 3 av oss leide film, kjøpte mat, brus, smågodt og potetgull. Glemte å kjøpe mais og sendte henne en melding og spurte om hun kunne kjøpe en boks mais på vei hjem. Hun hadde litt dårlig råd, så da måtte hun få tilbake pengene.........
Gjest skyllemiddel Skrevet 11. januar 2013 #18 Skrevet 11. januar 2013 (endret) red Endret 11. januar 2013 av skyllemiddel
-Jiinxs- Skrevet 11. januar 2013 #19 Skrevet 11. januar 2013 Høres ut som ei venninne av meg. Vi var 4 stk som skulle ha en kosekveld sammen, 3 av oss leide film, kjøpte mat, brus, smågodt og potetgull. Glemte å kjøpe mais og sendte henne en melding og spurte om hun kunne kjøpe en boks mais på vei hjem. Hun hadde litt dårlig råd, så da måtte hun få tilbake pengene......... Altså 20 kr, om ikke mindre? wow...
Kjempeliten Skrevet 11. januar 2013 #20 Skrevet 11. januar 2013 (endret) En hundrings er verdt mer i dag enn det den er i neste uke. Den som låner ut mister både litt av kjøpekraften sin og påtar seg en risiko ved å låne ut. Så strengt tatt kan man forlange litt mer, spesielt om beløpet er av litt størrelse og det tar tid å få tilbake summen. Dette bør dog gjøres i forkant av lånet slik at man ikke får sure miner. Jeg låner ikke av folk som forlanger ekstra penger etterpå. Da låner jeg heller av noen andre Jeg bryr meg heller ikke om beløpet er 100% korrekt om noen gir meg tilbake penger. Lånte de 11 kr og har en tier neste dag, så bryr jeg meg lite om den 1-kroningen. Og skylder folk meg 49, men har en 50-lapp så orker jeg ikke veksle for at de skal få tilbake en krone hvis jeg ikke har kontanter på meg. Men når man sitter der på nettbanken kan man faktisk betale tilbake eksakte beløp ned til minste øre, og da gjør jeg det. Det var de som valgte å låne bort penger til meg, de kan si nei. Jeg bare spør. (Ikke at jeg låner penger så ofte uansett, men noen ganger skal man spleise på en gave e.l) Endret 11. januar 2013 av Kjempeliten 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå