Gå til innhold

Smarte tips?! Og hvor stor budsjett har dere på hele bryllupet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har smarte tips og løsninger til forskjellige ting i bryllupet? Tenker alt fra bordkort, blomster, frisører..Alt!

Og hvor mye regner dere med å bruke på hele bryllupet?

Vi skal gifte oss sommeren 2014 og jeg lurer på hvor mye det er realistisk å bruke.. Vi kommer nok til å velge lokale med servering.

Videoannonse
Annonse
Gjest 2013 bryllup
Skrevet

Gjør mye selv om dere vil spare penger, det skal i allefall jeg gjøre. Jeg pynter syltetøyglass og har lys og blomter i de! Jeg lager også alt av innbydelser, bordkort og andre trykksaker selv. Spør familie og venner om de vil bake kaker til kakebord. Osv.

Les litt rundt på forumet så finner du mange gode ideer!

• Liker 1
Skrevet

Ebay!!!! Jeg hadde skikkelig ebay-bryllup (jeg skriver jeg fordi jeg gjorde mest av sånt). Alt fra stoffservietter, støvletter, cape og muffe, gjestebok og pynt kjøpte jeg på ebay.

Vi brukte også billige løsninger på innbydelser, bordkort (begge fra Vistaprint) og takkekort(kjøpte et enkelt kort, limte inn bildet og skrev selv).

Underskjørt til brudekjolen kjøpte jeg fra en engelsk nettside, sparte 700 kr bare på det.

Mamma lagde bordpynten.

Alle kakene med unntak av bryllupskaka ble laget av meg eller familie.

Vi brukte cateringselskapet som holder til der vi hadde bryllupet og kjøpte alkohol i Sverige selv.

Leide mannens antrekk, kostet 1200 kr.

Svigerfar kjørte oss, så vi slapp å leie dyr bil.

Likevel kom bryllupet på ca 100.000 kr. Det som kostet mest var mat (21.000), lokale (10.000), kjole (11.000), serveringspersonale (brukte de på stedet, havnet nok på 5.000. Mye mer enn vi hadde regnet med), alkohol (10.000, hadde nok igjen alkohol for 4.000 etterpå), og fotograf (12.000 inkludert CD med 50 bilder).

Gjest Adriane
Skrevet

Doh: Var det inkludert bryllupsreise og alt (for når jeg legger sammen summene blir det ikke mer enn 73.000). Og hvor mange gjester hadde dere? Jeg spør fordi jeg fikk litt angst nå, for at vårt budsjett vil sprenges så til de grader... :-(

Skrevet

Vi har tenkt å bruke max 60 000. dvs vi skal spare opp den summen frem mot bryllupet. Men har planer om å kjøpe pynt og klær litt og litt nå fremover uten at det merkes noe særlig på økonomien. Har f.eks kjøpt brudepikekjole i dag til den nette sum av 200,- på Ebay..

Har tenkt å lete gjennom Youtube og finne diy på brudebuketter. Gjerne dekorasjoner til lokalet også.. Har spurt min mor om hun kan lage buketten min.

Vi tenker gjennom mange løsninger når det kommer til bruk av penger, for vi har lyst å kunne invitere alle nære venner og familiemedlemmer. Bli sendt ut minimum 90 invitasjoner, og med budsjett på 60 000 så må nok mye gjøres selv :fnise: Men det gleder vi oss til! Så denne tråden gleder jeg meg til å følge! Håper mange har tonnevis med gode tips!

Skrevet

Vi har tenkt å bruke max 60 000. dvs vi skal spare opp den summen frem mot bryllupet. Men har planer om å kjøpe pynt og klær litt og litt nå fremover uten at det merkes noe særlig på økonomien. Har f.eks kjøpt brudepikekjole i dag til den nette sum av 200,- på Ebay..

Har tenkt å lete gjennom Youtube og finne diy på brudebuketter. Gjerne dekorasjoner til lokalet også.. Har spurt min mor om hun kan lage buketten min.

Vi tenker gjennom mange løsninger når det kommer til bruk av penger, for vi har lyst å kunne invitere alle nære venner og familiemedlemmer. Bli sendt ut minimum 90 invitasjoner, og med budsjett på 60 000 så må nok mye gjøres selv :fnise: Men det gleder vi oss til! Så denne tråden gleder jeg meg til å følge! Håper mange har tonnevis med gode tips!

60 000,- på 90 personer er ganske urealistisk, ihvertfall hvis dere har tenkt å servere mat og drikke.

Anonym poster: 6291770f6121841925d98e4c33c1a414

Skrevet

60 000,- på 90 personer er ganske urealistisk, ihvertfall hvis dere har tenkt å servere mat og drikke.

Anonym poster: 6291770f6121841925d98e4c33c1a414

Vi har gratis kokk, frisør, sminkør, fotograf, toastmaster, bartender, kaker, transport, kirke, blomsterdekoratør og mest sannsynlig servitører.. matbudsjettet blir på MAX 20 000, og da får vi indrefilet av okse til hovedrett og ett eller annet ubestemt til forrett og dessert

Kjolen min med tilbehør koster ca 2000, mannen skal ha ny vest og slips til dressen, det får vi brukt av en kompis til 700,-. brudepikekjole har jeg bestilt idag fra usa til 200 kr, dress til guttungen har vi, men skal kjøpe vest og slips.

lokalet koster 5500 inkludert alt sv dekketøy, bord, stoler og utvask.

For 60 000 skal vi faktisk klare fri bar også! :hakeslepp:

• Liker 2
Gjest Adriane
Skrevet

Vi har gratis kokk, frisør, sminkør, fotograf, toastmaster, bartender, kaker, transport, kirke, blomsterdekoratør og mest sannsynlig servitører.. matbudsjettet blir på MAX 20 000, og da får vi indrefilet av okse til hovedrett og ett eller annet ubestemt til forrett og dessert

Kjolen min med tilbehør koster ca 2000, mannen skal ha ny vest og slips til dressen, det får vi brukt av en kompis til 700,-. brudepikekjole har jeg bestilt idag fra usa til 200 kr, dress til guttungen har vi, men skal kjøpe vest og slips.

lokalet koster 5500 inkludert alt sv dekketøy, bord, stoler og utvask.

For 60 000 skal vi faktisk klare fri bar også! :hakeslepp:

Fantastisk! Dere er heldige som har så mange kjente som kan gjøre tjenester for dere, som ellers koster skjorta og litt til ;) Jeg er imponert over hvordan noen klarer å få til så utrolig mye på et ganske beskjedent budsjett. Herlig, og inspirerende! :jepp:

• Liker 3
Skrevet

Ja, vi har en veldig stor omgangskrets og stor familie.. Alle vil veldig gjerne hjelpe. Vi kunne selvsagt gjort det mer eksklusivt og heller vært færre mennesker, men det er liksom ikke helt "oss".. Jeg vil gjerne ha alle mine 15 venninner og alle våre geniale naboer tilstede på dagen vår! ikke bare gamle tanter og onkler :fnise:

Og pengene vokser desverre ikke på trær her på vestlandet, så da må det bare bli som det blir. hehe. Det skal iallefall bli en heidundranes fest :danse:

• Liker 2
Skrevet

Doh: Var det inkludert bryllupsreise og alt (for når jeg legger sammen summene blir det ikke mer enn 73.000). Og hvor mange gjester hadde dere? Jeg spør fordi jeg fikk litt angst nå, for at vårt budsjett vil sprenges så til de grader... :-(

Nei, bryllupsreise kom i tillegg. Betalte for 50 stk (var var vel 45 som kom, men måtte betale for de som ikke kom også). I tillegg til det jeg har ramset opp kom jo solist, leie av kirke (giftet oss i hjemkommunen til mannen), bryllupskake, blomster (både brudebukett og knappehullsblomster og til bordene), pynt ol til bordene (kjøpte hvite lykter på IKEA, noe pynt på ebay, duker på Sparkjøp og tøyservietter på ebay), sko til meg (både inne- og utesko siden det var vinter), tilbehør til brudekjolen, hotellrom til oss, nattmat og mat til gjestene mellom kirken og middagen, ringer, trykksaker, takk for hjelpen-gaver til prest, organist og hun som leste tekst (de er fra min kirke så de gjorde det egentlig gratis). Ja, det var vel det meste.

TS: Kom på en ting til. Vi lagde kirkeprogrammene selv også.

Gjest Adriane
Skrevet

Nei, bryllupsreise kom i tillegg. Betalte for 50 stk (var var vel 45 som kom, men måtte betale for de som ikke kom også). I tillegg til det jeg har ramset opp kom jo solist, leie av kirke (giftet oss i hjemkommunen til mannen), bryllupskake, blomster (både brudebukett og knappehullsblomster og til bordene), pynt ol til bordene (kjøpte hvite lykter på IKEA, noe pynt på ebay, duker på Sparkjøp og tøyservietter på ebay), sko til meg (både inne- og utesko siden det var vinter), tilbehør til brudekjolen, hotellrom til oss, nattmat og mat til gjestene mellom kirken og middagen, ringer, trykksaker, takk for hjelpen-gaver til prest, organist og hun som leste tekst (de er fra min kirke så de gjorde det egentlig gratis). Ja, det var vel det meste.

TS: Kom på en ting til. Vi lagde kirkeprogrammene selv også.

Okei, da fikk jeg bittelitt mindre angst. Tror jeg. :)

• Liker 2
Skrevet

Okei, da fikk jeg bittelitt mindre angst. Tror jeg. :)

Hehe, ikke noe å ha angst for. Vi satte opp et budsjett på forhånd og da gikk det veldig greit siden vi visste hva vi (jeg) hadde brukt til enhver tid .)

• Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet

Hehe, nei, det er vel ikke det - blir bare så nervøs for at alt skal bli mye dyrere enn vi har sett for oss. :)

Skrevet

Vi har et budsjett på 80 000 kr. har handlet endel på E-bay og andre nettsider og der kan man spare mye. 40-45 gjester. Har og planer om å lage bryllupskaka selv samt blomster ved hjelp av min svigermor. Pynter lokalet selv. leier inn litt live underholdning.

Anonym poster: bef738c03d60ca02667a358c11b519c3

Skrevet

Mitt beste tips er å ikke ta helt av! Tenk etter hva dere virkelig har behov for! Flesteparten av gjestene bryr seg ikke om at alt står i stil. Små detaljer kan kan være stilig, men veldig dyrt og totalt unødvendig!

• Liker 4
Skrevet

Hehe, nei, det er vel ikke det - blir bare så nervøs for at alt skal bli mye dyrere enn vi har sett for oss. :)

Heh, vi er litt i den situasjonen vi og. Selv om jeg vil tro vi har et ganske gjennomtenkt budsjett, så blir det vel slik at det fort kommer utgifter man ikke har tenkt på.

Vi har bikka 150.000,- , noe som er mye mer enn vi først hadde sett for oss. :blink:

Men: alle de dyreste utgiftene er gjennomtenkt og spesielle for oss, og vi har jo råd. Vi har veid opp litt ved å kutte i en del ting vi synes er unødvendig som leiebil, frisør/sminke, overnatting på hotell på bryllupsnatta og denslags, altså ting som ikke går ut over gjestene - det var viktig.

Det er også viktig for meg å velge etisk - så langt det lar seg gjøre. Jeg vil ikke støtte sweatshop-industrien bare for at jeg skal kunne ha en fin kjole jeg betaler *litt* mindre for i et bryllup som i utgangspunktet kan defineres som en luksusgreie. Sånt kan man ikke helgardere seg mot selvfølgelig, men jeg prøver så godt jeg kan. Vi kommer også til å prøve å velge etisk på maten, og styre unna miljøverstingene. Det blir jo gjerne også litt dyrere.

De dyreste tingene er

- heldagsfotograf: 30.000,-

- lokale til festen: 11.000,- (ordner mat og drikke selv)

- lokale til vielsen: 6.000,-

- vigsler fra Human-Etisk forbund: 4200,-

- mat: 25 - 30.000,-

- drikke til maten og åpen bar: 25.000,- (kanskje? jeg ser så himla mange ulike priser på dette rundt om kring, kjempevanskelig!)

- klær til brud og brudgom: 15.000,-

Rundt 55 gjester.

Ellers lager vi endel selv. Mest fordi det er morsomt. Jeg skal lage mitt eget smykke, og brudebuketten kommer til å bestå av stoff- og papirblomster, dels av gjenbruksmaterialer. Vi lurer på å bruke gamle bøker (som finnes i familien) som del av borddekorasjonene. Når det gjelder antrekkene våre satser vi på å kjøpe kvalitetsplagg som kan brukes igjen senere (fordelen med å ikke være hvit brud ;) ). Alt av invitasjoner/program/bordkort etc lager jeg selv i Photoshop/InDesign, og vi leter etter et billig og greit sted å få det trykkt.

• Liker 2
Skrevet

Vi trodde vi skulle ha et billig bryllup. Vi lagde all maten selv. Fikk hjelp fra venner til det meste. Hadde gratis frisør i min søster, gratis blomsterdekoratør, men vi måtte jo selvfølgelig betale for materialet. Svigerinne tok bilder. Kjøpte bryllupskaka, ellers bakte familie og venner.

Likevel kom det på nærmere 80 000. Vi var 56 stk.

Jeg kjøpte kjole billig. Min kjære kjøpte en litt dyrere dress siden den kan brukes flere ganger.

Men man skal ha så mye småtteri som virkelig koster. Jeg lagde bordkort selv, men jeg brukte nok nærmere 2500 bare på de...... Servietter, pynt til kransekake, brudepar til bryllupskaka, lys, div de trengte på kjøkkenet...... ja det blir utrolig mye ekstra om man arrangerer alt selv.

• Liker 1
Skrevet

Gøy å lese om hvordan det kan gjøres! Håper mange kaster seg på å forteller om både overdådighet og de som holder det til budsjett :)

Vi gifter oss sommeren 2014, så har fortsatt litt tid, men lokaler er vi i full gang med å finne.

ikke satt opp ett ordentlig budsjett enda, ettersom lokalene vil legge lista litt, tror jeg..

Lurer på om det finnes sider som viser hvordan man lett lager bordpynt, blomsterdekrasjoner... noen som vet om det?

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Budsjettet er på 80/90 000,- inklderer en post som heter; Shoppinggal Bridezilla der potten er på 25 000,- + en kort brudekjole... :rolleyes:

Så vi sparer en del på resten kan man vel si, billig blir det ikke uansett... men noe klarer vi å spare på.

- Frisør/make-up: bruker en venninne

- Mat: Leier kokk fra favorittrestaurant, gjør innkjøpene selv.

- Dropper 3.retters, har isbar til dessert

- Låner partytelt av familiens venner

- bruker venner av søsken som servitør/bartender

- familie baker kaker, samme med bryllupskaken

- Alt av sprit, champagne og vin handles i utlandet/taxfree

- Alt av blomster gjør vi selv.

Og sist men ikke minst vi feirer bryllup på bygda der jeg kommer fra! Vi sparer på det ift hvilke premisser vi måtte forholde oss til hvis vi skulle feire her i Oslo.

Skrevet

Budsjettet er på 130.000,- for ca 70 gjester, men foreløpig er vi under budsjett-noe vi også satser på.

Dyreste tingene er:

Mat: 30.000,-

Fotograf: 20.000,-

Lokale: 16.300,-

Drikke: 10.000,- (kjøper i Sverige)

Brudekjole: 15.000,-(max, har ikke kjøpt ennå)

Ting vi sparer penger på er:

- Får 20% på fotograferingen fordi det er klassekamerater fra fotostudiene

- Lager brudebukett selv

- Pynter med levende lys i stedet for blomsteroppsatser

- Handler masse på Etsy og noe på Ebay

- Venninne baker bryllupskake

- Kjøper drikke i Sverige

- Får endel drikke av foreldre

- Studenter som servitører (gjennom lokalet)

- Kompis som bartender

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...