AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #1 Skrevet 10. januar 2013 Som titelen sier, har jeg 0 kr i sparepenger og ingen inntekt fordi jeg har så vanskeligheter med å finne en jobb. Problemet er at jeg har veldig lyst til å begynne å studere til høsten og har valgt ut et par universiteter i utlandet. Jeg vet at jeg kan få støtte av lånekassen (det er fantastisk), men problemet er da at jeg må legge ned et depositum på nesten 15000 kr for å sikre meg et sted å bo. Jeg er veldig bekymret for at jeg ikke vil skaffe meg en jobb i tide og dermed ikke ha muligheten til å studere i utlandet. Til dere som har erfaring med lånekassen, får man utbetalt store deler av stipendet og lånet i august, hvis man søker på slutten av juni? Hvis ja, er det mye? Jeg regner med å ta et lån på ca. 99 000 kr. Foreldre eller annen familie kan dessverre ikke hjelpe meg økonomisk. Setter stor pris på svar! Anonym poster: 97e420b0f732b8d8282e4c003100f556
lillemeg90 Skrevet 10. januar 2013 #2 Skrevet 10. januar 2013 (endret) Hvis du søkeri slutten av juni tar det tid. Jeg ville søkt så fort som mulig.er vel .15 mai man kan søke:) Edit: når jeg tok noen måneder i utlandet fikk jeg alt utbetalt i august. Endret 10. januar 2013 av lillemeg90
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #3 Skrevet 10. januar 2013 Hvis du søkeri slutten av juni tar det tid. Jeg ville søkt så fort som mulig.er vel .15 mai man kan søke:) Edit: når jeg tok noen måneder i utlandet fikk jeg alt utbetalt i august. TS: Jeg kan dessverre ikke søke før på slutten av juni ettersom det er da jeg får vitnemål. Hvordna er det mulig å få alt utbetalt i august? Studerte du i utlandet da? Anonym poster: 97e420b0f732b8d8282e4c003100f556
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #4 Skrevet 10. januar 2013 TS igjen. Hvis du søkeri slutten av juni tar det tid. Jeg ville søkt så fort som mulig.er vel .15 mai man kan søke:) Edit: når jeg tok noen måneder i utlandet fikk jeg alt utbetalt i august. TS: Beklager jeg ser at du skrev at du studerte i utlandet. Hvor lenge da? Anonym poster: 97e420b0f732b8d8282e4c003100f556
lillemeg90 Skrevet 10. januar 2013 #5 Skrevet 10. januar 2013 Jeg var et halvt år i utalandet:) hør med lånekassen om du kan søke,og så ettersende vitnemålet. Om det tar kortere tid da:) når jeg har søkt ellers og skulle studere i Norge søkte jeg ofte i juli, og da fikk jeg ikke gjeldsbrevet før i september/oktober. De dår svært mange søknader på den tiden.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #6 Skrevet 10. januar 2013 Når du studerer i utlandet får du utbetalt hele semestersummen i begynnelsen av semesteret. Sommerjobb klarer du vel å få uansett? Jeg har bodd i fire land og aldri betalt 15.000 i depositum. Jeg vil si at hvis du må betale skolepenger har du et problem, hvis ikke går dette fint. Anonym poster: d2cb63fea9df903041b12558a1705fa2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #7 Skrevet 10. januar 2013 Når du studerer i utlandet får du utbetalt hele semestersummen i begynnelsen av semesteret. Sommerjobb klarer du vel å få uansett? Jeg har bodd i fire land og aldri betalt 15.000 i depositum. Jeg vil si at hvis du må betale skolepenger har du et problem, hvis ikke går dette fint. Anonym poster: d2cb63fea9df903041b12558a1705fa2 2-3 måneds husleige + 1 måned forutbetalt kan fort bli 15.000 og mer. (Med mindre man bor i et billig land). TS: Selvom du får lån/stipend i tide til å dekke de utgiftene i starten av semesteret, vil jeg uansett råde deg til å finne sommerjobb og legge deg opp så mange penger du bare klarer. Å flytte mellom land blir alltid dyrere enn man regner med (jeg har i hvertfall ikke klart å forutse alle ugtifter de gangene jeg har flyttet over landegrenser). Det er også godt å ha penger i bakhånd hvis det skule skje noe uventet. Uventet og utenlands kan fort bli dyrt! Lykke til med flytting! Anonym poster: 349b77d0307d9f6bf50da2049ced0449
Mermaid Blues Skrevet 10. januar 2013 #8 Skrevet 10. januar 2013 Vitnemål kan ettersendes, de som søker direkte etter videregående har jo uansett ikke noe annet valg, så det skal ikke være noe problem i det hele tatt Sørg for at du har kontroll på frister hos studiestedene du ønsker deg til, samordna opptak kan jo ikke hjelpe deg i utlandet, og enkelte steder har tidligere frister enn i Norge, så vær obs her. Sjekk også at du vet hva som trengs til søknaden, og at du har alt på plass. Lånekassen utbetaler, som flere har nevnt, støtte for hele semesteret på en gang, og hos meg har det vanligvis vært på konto ca en mnd før semesterstart. (Merk at mange universiteter i utlandet starter semesteret først i september) Sørg for å søke så tidlig som mulig hos Lånekassen. Jeg bor i Skottland og her er det ikke vanlig med mer enn en mnds husleie i depositum (ofte er det mindre også). Da jeg flytta inn i leiligheten min betalte jeg £650, som da var depositum+husleie for første mnd, noe mer var ikke nødvendig før innflytting. Nå sier du ikke noe om hvor du tenker deg, TS, men husk at norske leiepriser er temmelig mye høyere enn mesteparten av Europa. Søk på nett etter leiebolig i de byene som er aktuelle, så får du et overblikk over prisnivået generelt. Mange universitet har også studentboliger som kan være gunstig både ifht pris, beliggenhet og det at du slipper å pese med huseier, men du må huske å søke tidlig. Ellers, jeg ville rådet deg til å peise på og søke sommerjobb. Vær litt offensiv, og ikke bare se på annonser på finn, men oppsøk arbeidsplasser og spør om de trenger vikar/ekstrahjelp. Registrer deg hos alle bemanningsbyråene og nav og vis at du virkelig vil jobbe, og bruk det du har av bekjentskaper som kan skaffe deg jobb for alt de er verdt. (Og da mener jeg ikke dersom du kjenner noen som er sjef et sted, jeg tenker mer om du har ei venninne som jobber på kafé og kan anbefale deg til sjefen når de trenger vikar/ekstrahjelp i ferieavviklinga.)
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #9 Skrevet 11. januar 2013 Vitnemål kan ettersendes, de som søker direkte etter videregående har jo uansett ikke noe annet valg, så det skal ikke være noe problem i det hele tatt Sørg for at du har kontroll på frister hos studiestedene du ønsker deg til, samordna opptak kan jo ikke hjelpe deg i utlandet, og enkelte steder har tidligere frister enn i Norge, så vær obs her. Sjekk også at du vet hva som trengs til søknaden, og at du har alt på plass. Lånekassen utbetaler, som flere har nevnt, støtte for hele semesteret på en gang, og hos meg har det vanligvis vært på konto ca en mnd før semesterstart. (Merk at mange universiteter i utlandet starter semesteret først i september) Sørg for å søke så tidlig som mulig hos Lånekassen. Jeg bor i Skottland og her er det ikke vanlig med mer enn en mnds husleie i depositum (ofte er det mindre også). Da jeg flytta inn i leiligheten min betalte jeg £650, som da var depositum+husleie for første mnd, noe mer var ikke nødvendig før innflytting. Nå sier du ikke noe om hvor du tenker deg, TS, men husk at norske leiepriser er temmelig mye høyere enn mesteparten av Europa. Søk på nett etter leiebolig i de byene som er aktuelle, så får du et overblikk over prisnivået generelt. Mange universitet har også studentboliger som kan være gunstig både ifht pris, beliggenhet og det at du slipper å pese med huseier, men du må huske å søke tidlig. Ellers, jeg ville rådet deg til å peise på og søke sommerjobb. Vær litt offensiv, og ikke bare se på annonser på finn, men oppsøk arbeidsplasser og spør om de trenger vikar/ekstrahjelp. Registrer deg hos alle bemanningsbyråene og nav og vis at du virkelig vil jobbe, og bruk det du har av bekjentskaper som kan skaffe deg jobb for alt de er verdt. (Og da mener jeg ikke dersom du kjenner noen som er sjef et sted, jeg tenker mer om du har ei venninne som jobber på kafé og kan anbefale deg til sjefen når de trenger vikar/ekstrahjelp i ferieavviklinga.) TS: Takk for utfyllende svar. Jeg skal søke meg inn på et universitet i Nederland. Uheldigvis må jeg betale et depositum på 5000 kr eller 15000 kr som innebærer 1,5 mnd x 2 leie + 150 euro x 2. Ganske mye penger, men jeg har ikke noe annet valg enn å betale det ettersom de har få studentboliger der som gjør det vanskelig for utenlandskestudenter å finne seg et sted å bo. Hvor tidlig søkte du støtte fra lånekassen? Anonym poster: 97e420b0f732b8d8282e4c003100f556
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #10 Skrevet 11. januar 2013 Når du studerer i utlandet får du utbetalt hele semestersummen i begynnelsen av semesteret. Sommerjobb klarer du vel å få uansett? Jeg har bodd i fire land og aldri betalt 15.000 i depositum. Jeg vil si at hvis du må betale skolepenger har du et problem, hvis ikke går dette fint. Anonym poster: d2cb63fea9df903041b12558a1705fa2 Det er ikke så lett som det, for å si det sånn. Har vært uten en jobb i nesten 7 mnd. Anonym poster: 97e420b0f732b8d8282e4c003100f556
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #11 Skrevet 11. januar 2013 2-3 måneds husleige + 1 måned forutbetalt kan fort bli 15.000 og mer. (Med mindre man bor i et billig land). TS: Selvom du får lån/stipend i tide til å dekke de utgiftene i starten av semesteret, vil jeg uansett råde deg til å finne sommerjobb og legge deg opp så mange penger du bare klarer. Å flytte mellom land blir alltid dyrere enn man regner med (jeg har i hvertfall ikke klart å forutse alle ugtifter de gangene jeg har flyttet over landegrenser). Det er også godt å ha penger i bakhånd hvis det skule skje noe uventet. Uventet og utenlands kan fort bli dyrt! Lykke til med flytting! Anonym poster: 349b77d0307d9f6bf50da2049ced0449 Hei og takk for svar Du har nok rett angående det og jeg håper selvfølgelig på at jeg vil ha penger i baklomma før jeg/hvis jeg drar. Vi får se hvordan det går...! Anonym poster: 97e420b0f732b8d8282e4c003100f556
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå