Gå til innhold

Trenger tips til å gå ned i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trener til vanlig 2-3 ganger i uka. Ble litt mer før, da jeg trente to forskjellige idretter. Da kunne det bli to treninger på samme kveld, eller 3-4 ganger med trening i uka. Har også syklet og/eller trent i treningsstudio i perioder utenom dette.

Det startet for ca. fem år tilbake i tid. Da veide jeg 63 kg. Nå veier jeg 95 kg. Er 172 cm høy. Spiser sjelden potetgull og godteri. Men drikker en del brus (noe jeg har gjort jevnlig de siste årene). Skal også sies at jeg er glad i mat. Ikke misforstå, jeg spiser ikke 24/7, men mat har jeg alltid vært glad i.

Trenger tips til hvordan jeg kan holde vekten stabil og eventuelt gå ned 10-15 kg i vekt, uten å gjøre det til noe ekstremt komplisert. Har jobb å konsentrere meg om, men trener som sagt en del, noe jeg har tenkt å fortsette med.

Anonym poster: 99a2d56e9e4dfe28ae505e527b1023c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutt ut brusen og der har du gjort mye allerede. Bytt ut kaker med frukt, godterier med grønnsaker osv osv. Prøv å spis mindre, ta gjerne en mindre tallerken når du skal spise for det er vitenskapelig bevist at man tar mer når man har en større tallerken. Hjernen er ofte mer sulten enn magen.

Ellers, gå til butikken osv i stedet for å ta bilen (om mulig)

Skrevet

Det må jo være noe du gjør feil dersom du trener flere ganger i uka, sjelden spiser godteri og fremdeles går opp i vekt. Du må drikke ganske mye brus for å legge på deg 30 kg av det!

Det jeg ville gjort hvis jeg var deg er å gå gjennom hva du spiser. Tell kalorier på alt du spiser i minst en uke for å få en oversikt over hva som er "synderne" i kostholdet ditt. Defra kan du se hva som trengs å gjøres, for eksempel mindre middagsposjoner eller visse ting som bør kuttes helt ut. Eventuelt kan du fortsette å telle kalorier dersom det virker som noe for deg, da har jo du full kontroll på hvor mye du får i deg.

Lykke til :)

Skrevet

Min mor har gått ned snart 25 kilo på 3-4 måneder. Kun har kuttet ut sjokolade og snop (hun spiste en del av det tidligere). Hun spiser ikke pasta, poteter eller ris. Hun drikker kun vann og kaffe. Hun bruker minst mulig smør/olje når hun lager seg mat. Til middag spiser hun mye fisk, kylling og rent kjøtt, mye grønnsaker. Hun spiser frukt daglig, men ikke bananer og annen frukt med mye sukker. Brød spiser hun lite av, og spiser mest knekkebrød og magert kjøttpålegg. En del salat spiser hun også.

For hennes del var det verste å ikke spise sjokolade, men den trangen gikk over etter en drøy uke. Hun unner seg litt ekstra av og til, slik som i julen hvor hun spiste det hun hadde lyst på.

Anonym poster: 63f9314b9cf0fb78c06507bc03521532

Skrevet

Ja, hvordan har du klart å gå opp 30 kg hvis du ikke er noe usunn bortsett fra brusen? Du må vell ha spist en del dritt? Du går ikke opp så mye bare ved å kutte vekk èn idrett når du samtidig trener andre ting.

Steg 1: Kutt ut brusen!!

Steg 2: Sett deg èn kosedag hvor du kan drikke brus/spise litt godteri og kose deg.

Steg 3: Ikke skyld på jobben for at du ikke kan endre kostholdet

Steg 4: Tren hardere!

Steg 5: Vær streng mot deg selv!!

Orker ikke nevne alle stega! Det er så mye du kan gjøre! Samt erstatte kaker med frukt osv som hu over her sa.

Anonym poster: cf2c78023c8fe7cfcf88e6f425325916

• Liker 2
Skrevet

Ja, hvordan har du klart å gå opp 30 kg hvis du ikke er noe usunn bortsett fra brusen? Du må vell ha spist en del dritt? Du går ikke opp så mye bare ved å kutte vekk èn idrett når du samtidig trener andre ting.

Steg 1: Kutt ut brusen!!

Steg 2: Sett deg èn kosedag hvor du kan drikke brus/spise litt godteri og kose deg.

Steg 3: Ikke skyld på jobben for at du ikke kan endre kostholdet

Steg 4: Tren hardere!

Steg 5: Vær streng mot deg selv!!

Orker ikke nevne alle stega! Det er så mye du kan gjøre! Samt erstatte kaker med frukt osv som hu over her sa.

Anonym poster: cf2c78023c8fe7cfcf88e6f425325916

Har ikke skyldt på jobben for at jeg veier det jeg gjør, trener også, men trenger tid til å roe meg ned også, når man har vært på jobb en hel dag, trent i to timer, så har man ikke så mye overskudd. Skal jeg ha nattrening da?

Du vet ikke hvor hardt eller hvor lett jeg trener.

Dessuten spiser jeg faen ikke kaker, og jeg er allergisk, så jeg kan desverre ikke spsie rå grænnsaker.

Skrevet (endret)

Jeg har selv vært der du er nå, TS. For min del har jeg hatt en litt jojo-tendens hva angår vekt. Jeg har nå slanket meg to ganger ned til en slank atletisk kropp. Første gangen veide jeg svimlende 94-96 kg. Selv en eneste pull-up var problematisk nok den gangen. Andre gangen hadde jeg bikket 80 kg før jeg ønsket meg ned igjen. På mitt letteste veide jeg cirka 70-72 kg. Jeg er da 180 cm høy.

Men tilbake til spørsmålet du reiser. Først og fremst må man være klar over at denne prosessen tar tid. Og det første du skal gjøre er å legge om kostholdet. For min del var det brus, øl og fastfood som ødela, kombinert med lite bevegelse. Kostholdet er mer viktig enn folk tror i utgangspunktet som oftest.

Start rolig. Løp eller jogg en runde rundt kvartalet og ta tiden. Om du så må ta flere pauser så skal du fullføre løypen din hver gang. Du SKAL fullføre løypa. Fortsett med dette og øk gradvis distanse og hastighet. Et godt tips er å skaffe seg gode joggesko med mye demping og aller helst løpe på mykt underlag i starten. Å være fersk mosjonist på asfalt kan fort føre til vonde legger. Derfor for jeg ikke uttrykket nok hvor spesielt viktig det er med mye demping på skoene.

Å gå i stedet for å ta buss eller bil er også en god vane når du har tid til det.

Styrke er jeg ikke ekspert på. Jeg anvender primært sett kun enkle basisøvelser som crunches, strake beinhev, armhevinger og løsvekter for skuldre og biceps. Jeg liker å ha både løping og styrke tilnærmet lik hver dag.

Min erfaring er at litt hver dag tar deg lenger enn en stor økt i slutten av uka. Og trening er veldig givende. Du får mye mer energi i hverdagen og den daglige løpe/joggeturen blir en av dagens fornøyelser.

Endret av Pene sko...
  • Liker 1
Skrevet

Trener til vanlig 2-3 ganger i uka. Ble litt mer før, da jeg trente to forskjellige idretter. Da kunne det bli to treninger på samme kveld, eller 3-4 ganger med trening i uka. Har også syklet og/eller trent i treningsstudio i perioder utenom dette.

Det startet for ca. fem år tilbake i tid. Da veide jeg 63 kg. Nå veier jeg 95 kg. Er 172 cm høy. Spiser sjelden potetgull og godteri. Men drikker en del brus (noe jeg har gjort jevnlig de siste årene). Skal også sies at jeg er glad i mat. Ikke misforstå, jeg spiser ikke 24/7, men mat har jeg alltid vært glad i.

Trenger tips til hvordan jeg kan holde vekten stabil og eventuelt gå ned 10-15 kg i vekt, uten å gjøre det til noe ekstremt komplisert. Har jobb å konsentrere meg om, men trener som sagt en del, noe jeg har tenkt å fortsette med.

Det er rett og slett kostholdet du må gjøre noe med. En kan spise seg opp mange kilo på sunn mat også. Brusen er jo steg nummer 1.

Ellers må du porsjonskontrollere. Spise 3 hovedmåltider og 2 mindre.

Opp med proteiner, mer grønnsaker, mindre ris/pasta, mindre fete sauser etc.

Skrevet

Hvordan brus drikker du? Jeg har nemmelig drikt cola i mange år, og gjerne store mengder. Har buttet det ut med pepsi max nå(som jeg forsovit aldri har likt). Har sagt til meg selv at jeg bare får drikke ett glass på kvelden, og da gikk jeg hele dagen og gledet meg til det de føste ukene, men når kvelden kom, så var det jo ikke særlig godt engang :P Så etterhvert byttet jeg over til å bare drikke ett glass eller to i helga. Funket fint, og en god del kilo raste faktisk av. Nå har jeg begynt med å endre kostholdet. spise 5 ganger om dagen(og ikke småspise innimellom), ellers spiser jeg 3/4 grovt brød(Josefine brød som faktisk ser helt vanelig ut) og vanlig pålegg. Til middag tar jeg halve tallerkenen med endten salat eller grønnsaker og ikke særlig mye saus(maks 4 ss). Funker helt fint, siden jeg kan spise stort sett det jeg pleier! :)

Anonym poster: fa866d201c1510071ca49f90f9ace647

Skrevet

Hvordan brus drikker du? Jeg har nemmelig drikt cola i mange år, og gjerne store mengder. Har buttet det ut med pepsi max nå(som jeg forsovit aldri har likt). Har sagt til meg selv at jeg bare får drikke ett glass på kvelden, og da gikk jeg hele dagen og gledet meg til det de føste ukene, men når kvelden kom, så var det jo ikke særlig godt engang :P Så etterhvert byttet jeg over til å bare drikke ett glass eller to i helga. Funket fint, og en god del kilo raste faktisk av. Nå har jeg begynt med å endre kostholdet. spise 5 ganger om dagen(og ikke småspise innimellom), ellers spiser jeg 3/4 grovt brød(Josefine brød som faktisk ser helt vanelig ut) og vanlig pålegg. Til middag tar jeg halve tallerkenen med endten salat eller grønnsaker og ikke særlig mye saus(maks 4 ss). Funker helt fint, siden jeg kan spise stort sett det jeg pleier! :)

Anonym poster: fa866d201c1510071ca49f90f9ace647

Helt enig med deg at pepsi max ikke er noe særlig. Drikker som regel vanlig Coca-Cola, Fanta Exotic, Oscar Sylte pærebrus og annanas og Villa Farris. Så bra at du klarer dette, høre fantastisk ut. Høres ut som en god plan også. :)

Skrevet

Hei Ts- siden du allerede trener må det jo være kostholdet. Er enig med de som mener du må kutte ut brus. Ellers vil jeg anbefale deg å telle kalorier. Det er litt pes og arbeid, men hvis du gjør det i 1-2 mnd har du sannsynligvis skaffet deg en god oversikt over kaloriinnholdet i maten du spiser. Så kan du se mengden inntak av kalorier med treningsøktene dine. Den eneste slankekuren som fungerer er livsstilsendringen som varer livet ut. Det eneste som gjør deg slankere er at du forbrenner mer enn du inntar.

Anonym poster: 05a85572ec3030a9de97a0950571944e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...