Gå til innhold

Hva kan jeg spise? Fruktosemalabsorpsjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp fått vite at jeg har fruktosemalabsorpsjon og sitter nå i totalt sjokk. Kostholdet mitt daglig består av veldig mye frukt og de grønnsakene som inneholder masse fruktose, fordi dette er noe av det beste jeg vet.

Har fått med informasjon om matvarer som jeg skal unngå og hva jeg skal se etter på ingredienslista, men hva i helvete skal jeg spise nå da? Såvidt jeg vet er det sukker i alle ferdigvarer på butikken (som brød, marinert kjøtt, supper, sauser osv). Jeg klarer rett og slett ikke å forstå hvordan jeg skal klare å holde et sunt kosthold som smaker GODT og er innbydende når jeg ikke tåler fruktose. Frukt er det som har holdt meg på matta og frukt er det som gjør at et sunt kosthold frister.

Har generelt et vanskelig forhold til mat, og når ting ikke ser godt ut/er godt så spiser jeg ikke i det hele tatt. Hva nå? Hva spiser du som har fruktosemalabsorpsjon?

Skrevet

Aller viktigst, det anbefales at du reduserer de store kildene til sukker i kostholdet, som for eksempel godteri, kaker, kjeks, saft, juice og brus. Eksempelvis inneholder 0,5 liter brus 25 g fruktose (50 g sukker) mens én banan inneholder 3 g fruktose. Da kan du spise åtte bananer på én liten flaske brus! Derfor er det viktig å redusere inntaket av fruktose i form av sukker, og ikke redusere inntaket av frisk frukt og grønnsaker mer enn høyst nødvendig. Ved en testkost vil du sannsynligvis merke symptomlindring dersom du i første omgang reduserer inntaket av frukt eller fruktjuice laget av epler, pærer, plommer, druer, mango, vannmelon, plommer, kiwi, fersken, aprikos, appelsin og kirsebær. I tillegg bør du i en testkostperiode utelate tørket frukt fra kostholdet. Det kan ellers være lurt å for en periode redusere inntaket av produkter som sursøt saus, mangochutney, ulike grillsauser, tomatpuré, tomatsuppe og tomatsauser.

For å lindre symptomene ellers kan det i tillegg til å begrense laktose- og fruktoseinntaket være nyttig å forebygge oppblåsthet ved å tygge maten godt og ta seg god tid ved måltidet, ha en regelmessig måltidsrytme med små og hyppige måltider heller enn store og få måltider, være forsiktig med gassdannende matvarer som for eksempel løk, ulike kåltyper, belgvekster, kullsyreholdig drikke og alkohol- eller kaffeholdige drikker. Grønnsaker tolereres generelt best rå. Tyggegummi bidrar til at man svelger luft når man tygger, samtidig som det kunstige søtningsstoffet sorbitol kan bidra til økt mengde gass i magen samt diaré.

Når det gjelder brødmat, er det generelt lite fruktose i dette. Oftest tolereres mellomgrovt brød best med tanke på fiberinnholdet. Men også her bør du prøve deg fram. Frokostblandinger kan ofte være søtet med honning eller sukker, eller ha fruktbiter i seg, og du bør således være oppmerksom på å velge "rene" frokostblandinger uten for mange tilsetninger. Spis gjerne så grovt brød som du tolererer. Fisk, kjøtt, oljer, smør og egg inneholder ikke fruktose. Du kan også spise de fleste typer pålegg, men begrens inntaket av syltetøy og andre søte pålegg i testkostperioden. Ris, pasta og potet er også viktige basisvarer i et fruktoseredusert kosthold. Noen kan reagere på potet i større mengder, mandelpoteter tolereres oftest greit. Laktosefrie melkeprodukter inneholder lite fruktose så sant de ikke er tilsatt fruktsaft og/eller sukker (for eksempel Biola). Popkorn er et godt snacksalternativ å velge, sammen med ulike typer nøtter og mørk sjokolade. Vårløk inneholder lite fruktose og kan således være en god bestanddel av et variert kosthold.

Dersom du i en periode spiser restriktivt fordi du gjennomfører en test av hva du tolererer og ikke, bør du ta et multivitamintilskudd for å sikre at du får i deg tilstrekkelig mengde av ulike næringsstoffer.

I tillegg kan stress og anspenthet samt utilstrekkelige mengder søvn bidra til mage-tarmsymptomer.

http://www.lommelegen.no/legesvar/hva-kan-man-spise-ved-fruktosemalabsorpsjon

Anonym poster: 2d20798d397e7c819ecd99f5a1720dfc

Skrevet

Jeg spiser ikke godterier, kaker osv nå heller så det er ikke et problem.

Derimot ser jeg at det er ting jeg blir kvalm av som er de tingene jeg faktisk kan spise. Egg og kjøtt gjør meg dødskvalm i større mengder og jeg orker det bare litt ift mengde mat jeg inntar. Feks noe kjøtt i en wokmiks og egget må være bakt inn i noe. Jeg blir kvalm av eggerøre, omelett (spesielt), kokt egg og stekt egg selvom jeg synes det er godt og ikke har noen påvist toleranse for dette. Samme med kjøtt, store menger kjøtt gjør meg relativt kvalm. Potet, ris, pasta. Ånei. :( Jeg spiser ikke pasta i det hele tatt fordi jeg ikke liker det, ris er dødskjedelig, nøtter blir jeg også delvis kvalm av så det spiser jeg ikke mye av og popcorn har jeg bare aldri likt. Som snacks, finnes det noe potetgull jeg kan spise evt? Eller er det helt utelukket? Vil ikke at snacksen min skal bli tatt fra meg også.

Skrevet

syns du er litt sutrete. Jeg liker heller ikke grønt, egg, fisk etc men spiser det fordi jeg føler meg sunn. det er ikke sånn at vi må like alt vi spiser. mat er næring, ikke kos. finn deg noe annet å kose deg med som ikke er mat.

Anonym poster: a0c27301b42df3efad4c32963abe2295

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker egg, fisk, grønt og frukt. De tre sistnevnte er jo det jeg lever på, fordi jeg blir KVALM av kjøtt og egg. Ikke fordi jeg ikke liker det. Det er da ikke behagelig å spise produkter som gir mageondt?

Dessuten, når man allerede har et vanskelig forhold til mat så er det greit å spise ting man liker så man faktisk ikke ender i en ny spf runde.

Skrevet

Hva spiste du utenom frukt og grønt før, da?

Anonym poster: a907e3f4ccb5f168d08e38cdfbb6c532

Skrevet

Hvis problem A ødelegger for løsningen på problem B, er det vel mer nyttig å angripe problem A.

Skrevet

Hva spiste du utenom frukt og grønt før, da?

Ingenting, før spiste jeg særdeles lite, og da gjerne bare en banan iløpet av en hel dag e.l. Jeg har slitt med anorexia i lang lang tid.

Hvis problem A ødelegger for løsningen på problem B, er det vel mer nyttig å angripe problem A.

Hva mener du?

Blir det lettere hvis jeg spør om eventuelle middagstips, lunsjtips osv, i stedet for produkter? For det hjelper meg fint lite å vite at jeg kan spise feks rug når jeg ikke vet å kombinere det med noe annet for et måltid siden jeg alltid har kombinert mat med frukt og salater.

• 7 måneder senere...
Skrevet

Noen som kan liste opp hvilke grønnsaker man kan spise i starten?

Jeg vet at jeg må holde meg unna: hvitløk, løk, asparges, to at, paprika, gamle poteter, kål, bønner.

Hva med kokkos?

Hvor mange g fruktose per 100 er for mye, hvor går grensen for hva vi kan spise?

Anonymous poster hash: d5b85...863

Skrevet

Er det best for kroppen min at jeg spiser grønnsakene rå eller kokt?

Skrevet

Jeg liker egg, fisk, grønt og frukt. De tre sistnevnte er jo det jeg lever på, fordi jeg blir KVALM av kjøtt og egg. Ikke fordi jeg ikke liker det. Det er da ikke behagelig å spise produkter som gir mageondt?

Dessuten, når man allerede har et vanskelig forhold til mat så er det greit å spise ting man liker så man faktisk ikke ender i en ny spf runde.

:hug:

Jeg tåler heller ikke fruktose. Men vet du, jeg hadde det på akkurat på samme måte som deg før jeg ble testa. Ble skikkelig kvalm og fikk magekrampe av kjøtt, så levde nesten bare på vegetarkost. Det var jo lurt...

Kutta ut alt av frukt og alt annet med fruktose og gikk på kur par måneder. Etter det ble mageknipet etter å ha spist kjøtt og annen tung mat borte.

Og det blir bedre etterhvert som magen kommer seg igjen. Lover :hug: nå kan jeg spise litt frukt igjen også, bare jeg passer på mengden.

Den måneden på fruktosefri kur holdt jeg meg til ganske få basisting jeg var helt sikker på - grønne grønnsaker som brokkoli og kyllingfilet ble det mye av til middag. Et tips er at frosne grønnsaksblandinger tåles bedre, siden de er forvella er det lavere fruktoseinnhold.

Anonymous poster hash: 67d84...49f

Skrevet

Er det best for kroppen min at jeg spiser grønnsakene rå eller kokt?

Det varier litt er det vanskelige svaret. F.eks gulerot blir søtere når den blir kokt.

Nevnte i forrige post - frosne grønnsaker og grønnsaksblandinger tåles best. :)

• Liker 1
Skrevet

Blir det lettere hvis jeg spør om eventuelle middagstips, lunsjtips osv, i stedet for produkter? For det hjelper meg fint lite å vite at jeg kan spise feks rug når jeg ikke vet å kombinere det med noe annet for et måltid siden jeg alltid har kombinert mat med frukt og salater.

Lavkarbo er jo så veldig i vinden - og det er fint for sånne som oss også :) oppskrifter for lavkarbo inneholder jo også lite fruktose, så mange av ideene derfra kan brukes.

Skrevet

Noen som kan liste opp hvilke grønnsaker man kan spise i starten?

Jeg vet at jeg må holde meg unna: hvitløk, løk, asparges, to at, paprika, gamle poteter, kål, bønner.

Hva med kokkos?

Hvor mange g fruktose per 100 er for mye, hvor går grensen for hva vi kan spise?

Vanskelig igjen - beklager :) men grensene varierer fra person til person, så en må etterhvert prøve seg fram. Er jeg flink til å holde lavt nivå (for meg) kan jeg godt ta et kakestykke på lørdag - men slurver jeg i løpet av uka vil jeg få akutt diare av det.

Jeg ble anbefalt å spise en testkost ca uten fruktose i 2 uker, og deretter prøve å øke mengden litt etter litt, for å finne mine grenser.

Skrevet

Vanskelig igjen - beklager :) men grensene varierer fra person til person, så en må etterhvert prøve seg fram. Er jeg flink til å holde lavt nivå (for meg) kan jeg godt ta et kakestykke på lørdag - men slurver jeg i løpet av uka vil jeg få akutt diare av det. Jeg ble anbefalt å spise en testkost ca uten fruktose i 2 uker, og deretter prøve å øke mengden litt etter litt, for å finne mine grenser. Anonymous poster hash: 67d84...49f

Jeg fikk beskjed om å ikke spise fruktose i en måned. Hvilke grønnsaker kan man spise da? Mandelpotet, blomkål, brokkoli, vårløk og pastinakk har jeg allerede fått tips om. Jeg sliter også ekstremt med kvalme etter inntak av kjøtt, fisk og egg så jeg har i lang tid nesten bare spist geønnsaker og frukt.... Jeg vet ikke hvor lang tid det tar før jeg klarer å spise kjøtt, fisk og egg. Men den første tiden på dietten blir ganske stusslig...

Synes det er dumt at det ikke finnes en liste over grønnsakene rangert fra lavest til høyest fruktoseinnhold.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å ikke spise fruktose i en måned. Hvilke grønnsaker kan man spise da? Mandelpotet, blomkål, brokkoli, vårløk og pastinakk har jeg allerede fått tips om. Jeg sliter også ekstremt med kvalme etter inntak av kjøtt, fisk og egg så jeg har i lang tid nesten bare spist geønnsaker og frukt.... Jeg vet ikke hvor lang tid det tar før jeg klarer å spise kjøtt, fisk og egg. Men den første tiden på dietten blir ganske stusslig...

Synes det er dumt at det ikke finnes en liste over grønnsakene rangert fra lavest til høyest fruktoseinnhold.

Det finnes - se den andre tråden her :)

Der ligger også linker til noen lister på nett.

Har liste med fruktoseinnhold per 100 gram og i serveringsporsjon, men orker ikke skrive inn den i kveld.

Skrevet

Men synes det er rart dere ikke får noe hjelp etter testen? Ikke så mye som ei liste med fruktoseinnhold...?

Vil egentlig anbefale dere å ringe og mase på sykehuset, ernæringsfysiologen og legen som tok testen! For dette er noe de enkelt kunne hjulpet folk med!

Her arrangerer lærings og mestringsenheten ved sykehuset et kveldskurs for folk med ny diagnose, hvor lege og ernæringfysiolog holder kurset. Så enkelt og utrolig nyttig.

Skrevet

Jeg skal få time hos ernæringfysiolog, men det er ventetid. Så da begynner jeg heller å sette meg inn i stoffet på egenhånd, så får heller ernæringsfysiologen finpusse.

Skrevet

Jeg skal få time hos ernæringfysiolog, men det er ventetid. Så da begynner jeg heller å sette meg inn i stoffet på egenhånd, så får heller ernæringsfysiologen finpusse.

God plan :)

De hadde vanlige enkelttimer her også i starten, men pga av så lang ventetid fant de ut at det var uhensiktsmessig. Ved å holde kveldskurs på 2-3 timer kunne de gi informasjon til mange i samme situasjon på en gang.

Skrevet

Etter noen turer i butikken har jeg begynt å lure på hvordan jeg skal få dette til økonomisk. Før har jeg omtrent bare spist grønnsaker og frukt som jo er billig. Jeg sliter såpass med kvalme at jeg ikke klarer lukten av fisk. Så da må jeg jo kjøpe kjøtt eller skalldyr som er ganske så dyrt. Finnes det noe kjøttpålegg som kan spises? Jeg har bare funnet én, og den kostet 40 kr for syv skiver....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...