96ern Skrevet 10. januar 2013 #1 Skrevet 10. januar 2013 Jeg er en av mange som har fått keratosis pilaris, en så kalt hudsykdom. Det er disse røde små prikkene, som er utrolig irriterende, føler meg stygg med de. Jeg har de kun på armene mine, men likevell synes de veldig godt. Jeg har søkt litt på internett, og funnet litt informasjon om keratosis pilaris, men vet forsatt lite om det. Sendte også en mail til Apotek 1, og spurte om hva de anbefalte meg av kremer og lignende.. Jeg ble anbefalt å bruke en god fuktighetskrem, og de ville annbefale meg å bruke Avene Akerat. Ble annbefalt denne fordi det var tilsatt salisylsyre, laktat og karmabid. De nevte også at skrubbing for huden kunne hjelpe. Jeg lurer på om det er flere der ute som har erfaring med behandling grunnet denne "Hud sykdommen" Lurer på hvordan dere blir bekvitt det, eller gjør disse røde prikkene mindre synlige. Takk på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #2 Skrevet 10. januar 2013 Jeg er en av mange som har fått keratosis pilaris, en så kalt hudsykdom. Det er disse røde små prikkene, som er utrolig irriterende, føler meg stygg med de. Jeg har de kun på armene mine, men likevell synes de veldig godt. Jeg har søkt litt på internett, og funnet litt informasjon om keratosis pilaris, men vet forsatt lite om det. Sendte også en mail til Apotek 1, og spurte om hva de anbefalte meg av kremer og lignende.. Jeg ble anbefalt å bruke en god fuktighetskrem, og de ville annbefale meg å bruke Avene Akerat. Ble annbefalt denne fordi det var tilsatt salisylsyre, laktat og karmabid. De nevte også at skrubbing for huden kunne hjelpe. Jeg lurer på om det er flere der ute som har erfaring med behandling grunnet denne "Hud sykdommen" Lurer på hvordan dere blir bekvitt det, eller gjør disse røde prikkene mindre synlige. Takk på forhånd. Jeg har hatt denne hudsykdommen så lenge jeg kan huske. Den har etterhvert spredd seg til så og si hele kroppen, utenom rygg og mage. Mest plaget er jeg på armer, lår og rumpe. Det er skjemmende og jeg føler meg aldri vel. Hud har utrolig mye å si. Ellers har jeg er kjempe flott slank kropp, men jeg får ikke vist den fram pga disse nuppene. Jeg har ingen t-skjorter eller kortermede topper i garderoben og sommeren er den verste tiden for det er ikke så gøy å måtte dekke seg til i varmen. Har litt dårlig tid nå så dette blir ikke så langt. Men når det gjelder behandling så finnes det ikke mye som hjelper. Er vel egentlig så og si umulig å behandle det. Men man kan få lindret det noe. Det kan hjelpe å ta tilskudd av omega 3-olje. I tillegg skrubber jeg med en mildt skrubb fra Murad med AHA/BHA syrer. Jeg kan svare deg mer når jeg har bedre tid:) Anonym poster: afe17c33cd82a2bade2ffd84eeada258
96ern Skrevet 10. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 10. januar 2013 Jeg har hatt denne hudsykdommen så lenge jeg kan huske. Den har etterhvert spredd seg til så og si hele kroppen, utenom rygg og mage. Mest plaget er jeg på armer, lår og rumpe. Det er skjemmende og jeg føler meg aldri vel. Hud har utrolig mye å si. Ellers har jeg er kjempe flott slank kropp, men jeg får ikke vist den fram pga disse nuppene. Jeg har ingen t-skjorter eller kortermede topper i garderoben og sommeren er den verste tiden for det er ikke så gøy å måtte dekke seg til i varmen. Har litt dårlig tid nå så dette blir ikke så langt. Men når det gjelder behandling så finnes det ikke mye som hjelper. Er vel egentlig så og si umulig å behandle det. Men man kan få lindret det noe. Det kan hjelpe å ta tilskudd av omega 3-olje. I tillegg skrubber jeg med en mildt skrubb fra Murad med AHA/BHA syrer. Jeg kan svare deg mer når jeg har bedre tid:) Anonym poster: afe17c33cd82a2bade2ffd84eeada258 Ahh, veldig leit å høre at du har det så ille... Etter jeg leste det du skrev, måtte jeg se nærmere på kroppen min, får å se om det er flere plasser jeg har det. Åjoda, det er det... Jeg har mye på lårene og litt på leggene, men mest på baksiden av leggene. Har liksom ikke lagt merke til de, men nå gjor jeg det. Også tittet sola nettopp frem, når jeg stilte meg i sola, så var røde nuppene på leggen og låra borte!! Å de på armene ble mye mindre synlige i sola Men tror det er i ferd me å spre seg dessverre.. Finnes det noe jeg kan ta så det ikke blir værre enn det er?! Leste også at denne hudsykdommen rammer 50-80% av ungdommene, og 40% av de voksne (?) Hvordan stemmer dette? Vil de si at enkelte som får denne hudsykdommen blir bekvitt den etter tid? Skal bestille en krem fra ebay i dag. Her er kremen: Water Therapy Firming Body Smoother. Bestiller denne kremen for den inneholder MYE salisylsyre. Så håper jeg blir bekvitt noe av nuppene/ får de mindre synlige. Har også hørt at noen leger på nett skrev av sol hjelper. Hvis du soler deg mye og får farge på kroppen, vil disse nuppene bli mindre synlige. Det er jo ganske logisk også, kvit kropp så vises de bedre enn en farget kropp ! Så skal sole meg mye i sommer, og ta solarium og blir brun som faen! Så er jeg også litt heldig som er gutt, og har hår på armer og ben, som vil skjule disse røde nuppene litt iallefall )
Gjest Uanonymbruker Skrevet 10. januar 2013 #4 Skrevet 10. januar 2013 Jeg har bare på fremsiden av leggene og knokene. Tar spraytan så syns det ikke. Det er ikke noe som gjør vondt eller plager meg fysisk så da har jeg bare valgt en metode som skjuler det-
Snop Skrevet 10. januar 2013 #5 Skrevet 10. januar 2013 Det finnes en hudpleieserie som er utviklet spesielt for KP, og den heter "KP duty" av Dermadoctor. Foreløpig har jeg kun funnet den på nettet og på Sephora. Det er en skrubb (veldig god) og en svært tykk/fet krem. Utfra hva jeg har lest på nettet av anbefalinger, er denne egentlig veldig god... så jeg kjøpte den selv, men problemet er jo at KP aldri forsvinner helt, og dermed må man bruke disse kremene kver eneste dag... lurer på om det var både morgen og kveld. Jeg glemte det så ofte at til slutt gadd jeg ikke mer. Så det jeg gjør nå er å sole meg i solarium gjennom hele året (ikke mye, men nok til at jeg er gyllen) sånn at huden er litt "jevnere" og ved spesielle anledninger hvor jeg skal være ekstra fin i kjole uten ermer, bruker jeg faktisk litt foundation på de røde områdene. Det høres rart ut, men det funker faktisk veldig bra så lenge man bruker rette fargen
96ern Skrevet 10. januar 2013 Forfatter #6 Skrevet 10. januar 2013 Det finnes en hudpleieserie som er utviklet spesielt for KP, og den heter "KP duty" av Dermadoctor. Foreløpig har jeg kun funnet den på nettet og på Sephora. Det er en skrubb (veldig god) og en svært tykk/fet krem. Utfra hva jeg har lest på nettet av anbefalinger, er denne egentlig veldig god... så jeg kjøpte den selv, men problemet er jo at KP aldri forsvinner helt, og dermed må man bruke disse kremene kver eneste dag... lurer på om det var både morgen og kveld. Jeg glemte det så ofte at til slutt gadd jeg ikke mer. Så det jeg gjør nå er å sole meg i solarium gjennom hele året (ikke mye, men nok til at jeg er gyllen) sånn at huden er litt "jevnere" og ved spesielle anledninger hvor jeg skal være ekstra fin i kjole uten ermer, bruker jeg faktisk litt foundation på de røde områdene. Det høres rart ut, men det funker faktisk veldig bra så lenge man bruker rette fargen Tusen takk for svar, og en annbefaling! ) Du sier at du brukte "KP duty" av Dermafoctor. Hvor på nette kjøpte du denne serien, og kostet den mye? Veldig villig til å prøve den, og få inn en "vane" ganske fort, hvis jeg må bruke den både morgen og kveld, hver dag. Jeg har disse røde nuppene på føttene også, men de synes ikke godt i sola, og på leggene skjules de under hårene, haha:p Vil veldig gjerne ta sol jeg også, men desverre kan jeg ikke det før til sommers, pga jeg er på Roacutane nå. Lest mye forskjellig om denne hudsykdommen nå. Veldig vanlig å få det som ungdom, og mange av de som får det forsvinner det på når man blir eldre. Men en forbedring blir det iallefall til alle/ de fleste. Jeg er kun ute etter en krem eller noe skrubb som kan skjule de litt, nå i vinter. Så når jeg er ferdig på Roacutane så kan jeg endelig ta sol, og bli brunere. Er likblek på armene og resten av kroppen, så er ikke så rart disse røde nuppene vises på meg. Det er også verst på vinters tid har jeg hørt, når det er mørkt, kaldt og ingen sol. Kjenner jeg gleder meg til sommers, ferdig da med roacutane og kvisefri + mye sol så jeg kan få en pen brunfarge på kroppen samtidlig få disse nuppene mindre synlige. Må bare "pine" meg igjennom denne forbannet vinteren. Tar gjerne imot flere annbefalinger, og vil også få mere erfaring Takk igjen !
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2013 #7 Skrevet 12. januar 2013 Ahh, veldig leit å høre at du har det så ille... Etter jeg leste det du skrev, måtte jeg se nærmere på kroppen min, får å se om det er flere plasser jeg har det. Åjoda, det er det... Jeg har mye på lårene og litt på leggene, men mest på baksiden av leggene. Har liksom ikke lagt merke til de, men nå gjor jeg det. Også tittet sola nettopp frem, når jeg stilte meg i sola, så var røde nuppene på leggen og låra borte!! Å de på armene ble mye mindre synlige i sola Men tror det er i ferd me å spre seg dessverre.. Finnes det noe jeg kan ta så det ikke blir værre enn det er?! Leste også at denne hudsykdommen rammer 50-80% av ungdommene, og 40% av de voksne (?) Hvordan stemmer dette? Vil de si at enkelte som får denne hudsykdommen blir bekvitt den etter tid? Skal bestille en krem fra ebay i dag. Her er kremen: Water Therapy Firming Body Smoother. Bestiller denne kremen for den inneholder MYE salisylsyre. Så håper jeg blir bekvitt noe av nuppene/ får de mindre synlige. Har også hørt at noen leger på nett skrev av sol hjelper. Hvis du soler deg mye og får farge på kroppen, vil disse nuppene bli mindre synlige. Det er jo ganske logisk også, kvit kropp så vises de bedre enn en farget kropp ! Så skal sole meg mye i sommer, og ta solarium og blir brun som faen! Så er jeg også litt heldig som er gutt, og har hår på armer og ben, som vil skjule disse røde nuppene litt iallefall ) Det er det som er litt irriterende. På nettet står det at en så høy prosentandel av befolkningen har det, men det varierer så utrolig mye i hvor stor rad de har det. Noen har bare noen få svake nupper på armene, mens for andre er det et alvorlig problem. De færreste har det på store områder på kroppen og slik at det er synlig/plagsomt. Derfor tar ikke legen deg alvorlig heller. Snakker av erfaring. Var jeg som svarte på det første innlegget ditt. For de som virkelig sliter med det så er det en ganske så plagsom og skjemmende hudsykdom å ha. Anonym poster: afe17c33cd82a2bade2ffd84eeada258
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2013 #8 Skrevet 12. januar 2013 Det er det som er litt irriterende. På nettet står det at en så høy prosentandel av befolkningen har det, men det varierer så utrolig mye i hvor stor grad de har det. Noen har bare noen få svake nupper på armene, mens for andre er det et alvorlig problem. De færreste har det på store områder på kroppen og slik at det er synlig/plagsomt. Derfor tar ikke legen deg alvorlig heller. Snakker av erfaring. Var jeg som svarte på det første innlegget ditt. For de som virkelig sliter med det så er det en ganske så plagsom og skjemmende hudsykdom å ha. *skrivefeil* Anonym poster: afe17c33cd82a2bade2ffd84eeada258
Gjest Dolly Skrevet 13. mai 2013 #9 Skrevet 13. mai 2013 Jeg bruker Eucerin karbamid lotion (10%). Den er ganske feit, så blander den ut litt med annen karbamidkrem (lettere type). I tillegg peeler jeg ca en gang pr. uke. Cluet er tålmodighet...det tar tid før du ser forbedring. Jeg er for sløv til å smøre om vinteren, så må nå ta en skikkelig runde før sommeren kommer. Ser ikke ut med røde prikker og nupper/kviser! Vurderer også å prøve ut produkter fra NeoStrata eller Elixir. De er å få kjøpt hos Hudspesialisten her i Trondheim (de har også nettbutikk)...bare søk etter "pilaris" så får du 3 treff.
Minya Skrevet 13. mai 2013 #10 Skrevet 13. mai 2013 Jeg har hatt dette på utsiden av overarmene hele livet. Når det blir plagsomt humpete, litt rødt eller tørt, bruker jeg bodyscrub fra bodyshop i dusjen og etterpå smører jeg med Locobase fra apoteket. Siden jeg er født sånn, så ante jeg ikke at det var en "diagnose" på det engang, jeg trodde det var vanlig.
Viljaa Skrevet 8. august 2014 #11 Skrevet 8. august 2014 Jeg har slitt med dette hele livet og prøvd det meste frem til det punktet hvor jeg egentlig gav opp. Jeg prøvde å gå til hudlege på et tidspunkt i tenårene, men fikk egentlig veldig få råd. Virket ikke som om legen tok det særlig alvorlig i og med at det er såppas vanlig (og mange vokser det jo av seg også, men så heldig var ikke jeg) og ikke gir noe særlig plager utover at huden føles tørr. Selv om det ikke er den kjipeste hudtilstanden så synes jeg uansett at det er veldig skjemmende. Å hele tiden tenke på hva som dekker de problematiske områdene istedet for hvilke plagg som sitter best osv. har vært årsaken til flere kleskriser i tenårene. Har ikke tall på hvor mange festbilder av meg hvor jeg på død og liv måtte gå med langermet kjole til tross for at resten gikk med sommerkjoler ol. På lårene ble det bedre i løpet av ungdomsskolen. Jeg begynte å skrubbe med pimpstein og smøre/massere inn en god lotion hver kveld til det punktet hvor nuppene faktisk nesten forsvant og ble mindre røde slik at det føles litt levelig. Dessverre hadde dette null effekt på overarmene, noe som var veldig knekkende og kjipt. Riktignok så ble det litt bedre i starten av 20-årene - da jeg begynte å gå med korte ermer av og til for å få litt sol på dem, men fortsatt så var det såppas at jeg ikke likte det. Men for noen uker siden kom jeg over en forumtråd hvor noen skrev om Locobase LPL. Egentlig har jeg gitt opp kremer fra apoteket for lenge siden da ingenting har gitt merkbar endring hos meg. Jeg var litt skeptisk, men så at mange som hadde "gitt opp" og "prøvd alt" i likhet med meg selv var veldig entusiastisk. Og vel - jeg kjøpte en liten tube i går og smurte på høyre lår/rumpeball og overarm (bare for å være helt sikker på at det ikke er sola/sommeren som har æren for en eventuell forbedring) og allerede i dag - mindre enn 24 timer etterpå så har det blitt merkbart bedre. Ikke borte - men når jeg stryker meg over overarmene så er høyresiden mye glattere enn den venstre. Dette er første gang jeg har vært borti et produkt som har gitt meg så tydelige resultater på så kort tid. :D Så nå aner jeg faktisk et lite håp om å bli helt kvitt det en gang.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #12 Skrevet 8. august 2014 Locobase LPL inneholder hormonforstyrrende stoffer. Husker ikke nøyaktig hvilket stoff. Finnes en app hvor man kan scanne kosmetikkprodukter og se om de inneholder hormonforstyrrende stoffer i hvert fall. Tror den heter "Hormonsjekk". Anonymous poster hash: fb996...567
Viljaa Skrevet 8. august 2014 #13 Skrevet 8. august 2014 Jeg tror det er parabenet methylparaben du tenker på, har hørt om det ja. Det får jo bli opp til hver enkelt å avgjøre, men jeg er ikke sånn kjemperedd for eventuelle bivirkninger så lenge det er lovlig distribuert og jeg ellers prøver å holde kosmetikken min ren ift. stoffer som man ikke helt vet virkningen av. Det er sikkert en grunn til at det advares mot (selv om forskerne er litt uenige på det), men samtidig så finnes det jo i mat også (blant annet blåbær) - så da tar jeg sjansen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå