Gå til innhold

Har du opplevd en brann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen her inne har opplevd brann før? Enten liten eller stor.

Hvor/hvorfor starten brannen? Hvordan gikk det? Hvordan har det påvirka deg i ettertid?

Jeg har aldri opplevd brann, men vet at mange opplever det iløpet av livet. Syntes det er litt ekkelt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke opplevd det personlig, men en venninnes leilighet ble utsatt for brannstiftelse og ble utbrent. Det preget henne mye i ettertid, spesielt var hun redd for at det skal skje igjen og våknet med panikk om nettene. Ordnet seg for henne med forsikringer, men det tok lang tid på grunn av etterforskningen. Så hun måtte bo med moren sin i vel ett år. Panikken og frykten gikk over etterhvert selv om hun har flashbacks, det hun sliter aller mest med nå er alle bildene som gikk opp i røyk. Og barnets "første" av diverse ting.

Gjerningsmannen var involvert i både henne og politiet tidligere.

Digitaliser alle de gamle bildene deres folkens. Scan dem og lagre dem en trygg plass på nettet eller ha flere cder i forskjellige bygg. Ta gjerne bilde av viktige ting også. Det er anbefalingen jeg fikk av henne.

Anonym poster: 05354438cc680d29940b2a382b686cd8

Skrevet

Kan jo ikke sammenlignes med det over her.

Men da jeg var rundt 13 skulle jeg bake en potet i mikroovnen. Stilte klokken feil og alt feil og gikk på rommet mitt. Hørte brannalarmen og løp inn på kjøkkenet. Der stod poteten i full fyr. Husker jeg fikk hjertet i halsen, og husket vel egentlig ikke hva man skal gjøre når det brenner. Dro ihvertfall ut kontakten og da slukket brannen av seg selv ganske raskt.

Vi hadde alarm knyttet opp mot en sentral, så husker jeg var flau når jeg forklarte at jeg hadde satt fyr på en potet. Har aldri laget bakt potet i mikroovn etter det.

Skrevet

Jeg satt fyr på en vegg en gang. En liten brann, da.

Jeg hadde et stearinlys stående på en sjenk i stua, og gikk inn på naborommet (kjøkkenet, uten dør) for å ta maten ut av ovnen. Var der inne bare i 4-5 minutter.

Da jeg tilbake til stua hadde lyset veltet, og fallt intill veggen. Flammen slikket oppover tapten.

Brannen var ikke så fryktelig stor, hvertfall ikke stor nok til at brannalarmen ble utløst. Men det var utrolig ubehagelig å komme tilbake til stua, og se at veggen din brenner. Jeg fikk kastet på noe vann, og det var bare å sparkle og male over der brannen hadde vært.

Men den følelsen av å se at bare fire minutter er nok, det glemmer jeg ikke. I dag er jeg veldig nøye med brannsikkerhet. Har alltid up-to-date utstyr (betaler i dyre dommer for flere brannvarslere koblet til sentral, men kameraer slik at de kan se om det er brann eller ikke), sørger alltid for at det ikke er noe problem med det elektriske og bruker nesten aldri levende lys.

Skrevet

Da jeg bodde hjemme begynte det å brenne pga en elektrisk feil i komfyren. Jeg var alene hjemme, og ikke mer enn ni år så det jeg klarte å gjøre var å hente kattene med ut og varsle naboene, og så gi beskjed til foreldrene mine. Da de kom hjem hadde ikke naboene ringt brannvesenet engang, så mamma måtte inn og slukke mens de andre ringte. *riste på hodet*

Jeg er alltid kjempenøye på å ha brannteppe og brannslukkingsapparat i nærheten, og det samme når jeg er på besøk (låner hus/hytte), i tillegg til fungerende røykvarsler. Der vi bor nå er røykvarslerne koblet til huseiernes alarmanlegg, så det piper hos dem når det piper her. Bra når det brenner, kjipt når en av oss steker bacon en tidlig søndagsmorgen. :fnise:

Skrevet

Hvor/hvorfor starten brannen? Hvordan gikk det? Hvordan har det påvirka deg i ettertid?

Jeg brant bråte (gammelt, tørt gress fra forrige år) i hagen til bestemoren min, som jeg bodde hos. Det var om kvelden, og hun hadde lagt seg. Det var mest gress rundt busker, og en del av buskene tok fyr og brant opp. :fnise:

Mens jeg holdt på sa en av naboene som gikk forbi på veien: "Du har vel ikke tenkt å brenne ned huset?" :nei: Jeg hadde lyst å svare: "Jo. Det har jeg." :ironi: Men jeg sa det ikke.

Etter en stund la jeg merke til at det var røyk på taket. Det første jeg tenkte var: "Er det noen av naboene som også brenner bråte i dag?" for jeg trodde røyken kom fra noen av naboene. Siden røyken lå så tett inntil taket, begynte jeg å lure på om røyken kom fra huset, så jeg gikk inn for å se. Da jeg kom inn, så jeg ingen røyk, men da jeg kom ut igjen, hadde røyken tiltatt, og jeg så at den sivet ut fra taket. Da sprang jeg inn og ringte til brannvesenet.

Mens jeg snakket med nødsentralen, hørte jeg noen stemmer i gangen. Det var noen naboer som hadde sett at huset stod i fyr og kom for å bære ut bestemoren min. Hun var så dårlig til beins at hun ikke klarte å gå selv. Hun lå og sov. :sovne: Senere fortalte hun at hun ble vekket av noen menn som hadde tatt tak i henne og båret henne ut, og først etter en stund hadde hun kjent dem igjen: "Å! Er det du, Kjell?"

Da jeg hørte at de bærte henne ut, gikk jeg ut. Hele hagen var full av naboer og andre nysgjerrige. Jeg ba bestemoren min om unnskyldning for at jeg hadde satt fyr på huset hennes.

En av naboene spurte meg om jeg hadde vannslage tilgjengelig, men det hadde jeg ikke, og ingen av dem hadde så lang slange at den rakk til huset til bestemoren min, så det var bare å vente på at brannvesenet skulle komme.

Da brannvesenet kom, sløkket de brannen raskt, men ene veggen var kraftig skadet. To andre vegger var også skadet + taket.

Politiet kom, og jeg måtte oppgi personalia. Noen dager etterpå ble jeg innkalt til avhør hos politiet. Jeg spurte hvem som hadde anmeldt meg. "Ingen", sa politimannen. Det var fast rutine å foreta avhør i forbindelse med branner.

Et år etter fikk jeg et brev i posten fra politiet om at forholdet var henlagt etter bevisets stilling. :)

Skrevet

det brant i nabohuset for noen år siden. jeg våkna midt på natten og så oransje, flammende lys på veggen og trodde selvfølgelig det brant inne hos oss. fikk panikk! men det var fra nabohuset. huset ble utbrent og naboen mistet livet. tragisk! husker vi kjente varmen veldig godt, selv om vi var et stykke unna.

Skrevet

naboens hus brant for et par år siden.

Vi satt å så på tv på kvelden, og plutselig hørte vi en voldsom eksplosjon/glass som ble blåst ut. Sprang ut i hagen, og der sto naboens hus i full fyr! Flammer fra taket og det hele.

Sprang inn igjen for å ringe brannvesen, men da hørte vi sirener i det fjerne, så det var allerede varslet. Naboene kom seg heldigvis ut via vinduet i andre etasje.

Tror brannen startet pga tildekket ovn.

Skrevet

Ikke så stor greie egentlig, men siden jeg var ung så satt det spor. Da jeg var 7-8 år skulle jeg og en venninne lage vafler (eller noe sånt). Moren hennes satt smør til smelting på komfyren, og vi skulle ta det av når det var smeltet. men vi ble opptatt av ett eller annet, så det glemte vi. Kjelen tok fyr, flammene stod opp. Det føltes veldig dramatisk som 7-8åring. Vi fikk hjelp utenfra, men hele kjøkkenet var svart.

Etter det hadde jeg masse mareritt. Når vi var på hytta var jeg sikker på at huset vårt hadde brent ned når vi kom hjem og sånn. Kjemperedd. Måtte ringe mamma på jobb for å forsikre meg om at hun hadde det bra og sånn.

Anonym poster: afbab7de41b134c1b16b62a634e5b9cc

Skrevet

Husker når jeg akkurat hadde fått en valp som hadde tisset i senga mi seint på kvelden, så der og da var det greiest å gå å sove på gjesterommet som lå på motsatt side av huset. Våknet midt på natta etterpå av oransje lys, lyden av knitring og masse støy utenfor og fikk helt panikk for jeg var sikker på at huset brant, men heldigvis var det bare en brøytetraktor som brøyta gårdsplassen rett utenfor vinduet.

Uff, brann er mitt værste mareritt, så jeg tenker absolutt på alle dere som har kjipe erfaringer med dette!

Her i huset er det uaktuelt å sette på vaskemaskin, oppvaskmaskin eller tørkertrommel når jeg ikke er hjemme (eller når jeg sover).

Skrevet

Fjøset på andre siden av elva tok fyr og brant ned til grunnen, mange titalls sauer ble brent inne, kunne høre den ville skrikingen til både dyrene og menneskene helt dit hvor vi bodde. Vi hev oss i bilen og kjørte mot gården, men pga elva tok det nesten 20 min før vi kom frem, og da var bygget nesten brent til grunnen, forferdelig.

Anonym poster: f8a7ec528bf1ae76a8c1771c3b720c50

Skrevet (endret)

Mitt største mareritt er at det skal begynne å brenne når hunden er alene hjemme, og ingen redder han. Ikke så mye det at han dør (selv om det også selvfølgelig er en grusom tanke), men hvor redd han må være før han dør. Tenk å være en liten hund og ikke komme seg ut av rommet som brenner.

Vet dere om brannvesenet sjekker hus for dyr når de slukker et brennende hus?

Endret av Alice123
Skrevet

post-46289-0-65111500-1358027289_thumb.j

Jeg har kjøpt disse fra Kattens Vern, skal klistres på ytterdøren

• Liker 1
Skrevet

Tviler på at de risikerer livet for kjæledyr, men jeg vet ikke..

Anonym poster: e04afccca82b69c6066516399c7c3f0c

Gjest brutal mann
Skrevet

Jeg har aldri opplevd brann, men vet at mange opplever det iløpet av livet. Syntes det er litt ekkelt!

Tja... Lagde bål på teppet i stuen. Ble fort slukket da. Kom gående rett etter at noen venner hadde mistet kontrollen på lyngbrannen de hadde startet. Ellers har det vert en del branner i samme gater som jeg har bodd i opp gjennom tidene.

Gjest brutal mann
Skrevet

Mitt største mareritt er at det skal begynne å brenne når hunden er alene hjemme, og ingen redder han. Ikke så mye det at han dør (selv om det også selvfølgelig er en grusom tanke), men hvor redd han må være før han dør. Tenk å være en liten hund og ikke komme seg ut av rommet som brenner.

Vet dere om brannvesenet sjekker hus for dyr når de slukker et brennende hus?

Tviler veldig på at de risikerer mannskap for å redde dyr.

Skrevet

Jeg har opplevd flere branner.

Godt råd (vær så snill å ta dette alvorlig): Slå av TV'en når du går og legger deg. Ikke sett den i stand-by (med fjernkontrollen). Slå TV'en helt av.

Og ikke la mobil-ladere ligge tilkoblet over natten.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Et par hendelser har det vært;

Først brant hytta ned, tror dette var rundt -95 og jeg var vel rundt 9 år. Det første jeg husker er mamma som prater i telefon med pappa, som passe hysterisk forteller at hytta(som er en god times kjøretur hjemmefra) brenner, og hun ikke vet om sønnen og svigerdattra er der ennå(de hadde lånt hytta den natten).

Hytta brant som sagt ned til grunn, (u)heldigvis var min bror dratt derfra noen timer før brannen startet i pipa.

Har ennå noen kosedyr som ble reddet ut av snille naboer(de lukter ennå av brann, mamma fikk ikke lov å vaske de!) og bilder av hytta..

2 opplevelse, skjedde ikke så lenge etter hyttebrannen.

Jeg hadde egentlig soverom nede, og foreldrene mine oppe, i samme etasje som kjøkken og stue. Denne kvelden ville jeg ikke sove nede, så spurte om jeg fikk sove i mamma å pappas seng. Etter en stund, for jeg fikk ikke sove! så gikk jeg til mamma på stua, og lurte på hva det var som brant.. Hun luktet ingenting, men vi sjekket kjøkken og gang imellom kjøkken/stue, fant ingenting,,

jeg gikk å la meg igjen, men fikk igjen ikke sove, det var noe galt! Når jeg gikk ut i gangen var lukten blitt sterkere, men fortsatt ikke nådd inn på stua til mamma. Husker ikke resten av hendelsesforløpet, men mamma og pappa var veldig glad for at jeg var såpass påståelig og ikke ville legge meg! Det brant, på en måte inni pipa, på baksiden av et stort skap som stod i gangen!!

Endret av Heart7086
Skrevet

Jeg har mistet nære slektninger i brann og kan trygt si at det har påvirket meg i ettertiden. Jeg er lettere paranoid ang. brannsikkerhet og dobbelsjekker altav ovner, peiser, stearinlys osv. Jeg fikk helt noia når ene i kollektivet ommøblerte rommet sitt og plasserte sengen inntil ovnen som står på 25 grader og jeg må innrømme at jeg har gått inn og skrudd den ned når jeg vet hun ikke kommer hjem om nettene. Jeg var faktisk inn og skrudde den ned senest i dag, da døren var åpen og jeg merket at det var veldig varm når jeg gikk forbi. Sengen var glodvarm, jeg brant meg på ovnen og jeg var ikke langt unna å ringe henne. Gjorde så klart ikke det, jeg har ikke noe med å gå inn på rommet hennes og jeg skjems over at jeg må inn og sjekke, samtidig vet jeg at det faktisk er nødvendig da varm ovn inntil en seng er en brannrisiko.... Dilemma! Jeg går rundt og er bekymret på ene siden, på den andre siden skjems jeg over at jeg må kontrollere de jeg bor med og at jeg faktisk ikke stoler på dem ang slike ting...

Anonym poster: f847d4b41d5c50fc28974a4923c9fa34

Skrevet

Båten begynte å brenne pga overoppheting på fjorden en gang. Mamma forsvant hysterisk mot baugen med mobilen for å ringe etter hjelp. Pappa var mest opptatt av å banne fordi han mente at båten var for dyr til å feile noe, dette skulle selgeren få høre. Og jeg krabbet ned i motorrommet med en brannslukker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...