AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #1 Skrevet 10. januar 2013 Jeg tenker på å begynne på et studie der all pensum er på engelsk. Er veldig motivert for å begynne på dette studiet, men problemet er bare at jeg ikke er særlig god i engelsk. Er dette noe man kommer fort inn i, eller vil jeg falle gjennom da? Anonym poster: d8d8e07d8b9336301a14630fe0c7d49c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #2 Skrevet 10. januar 2013 Jeg lå mellom 4 og 3 i engelsk, har engelsk pensum(økonomifag) og synes det går helt fint, bøkene har alltid hatt et lett språk. Tror det er det viktigste om språket er lett, finnes norske bøker som er tunge å lese og hvor man ikke alltid forstår alt. Anonym poster: 2f78d7fc5d93728717d7ffd4dd5b5d88
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #3 Skrevet 10. januar 2013 Det kommer an på faget, det er ikke nødvendigvis du får så godt 'tak' på stoffet hvis du er dårlig i engelsk. Jeg hadde 6 gjennom hele videregående, inkludert fordypning, og i mitt første studieår hadde jeg en del vanskelige artikler (de ville vært vanskelige på norsk også fordi de var så tørre), som jeg ikke fikk helt grep på. Siden har jeg studert i England uten problemer, men det er ikke nødvendigvis barnemat. Anonym poster: 73fd6fa4c67d85fed392d267cb4d3d70
Gjest Daenerys Skrevet 10. januar 2013 #4 Skrevet 10. januar 2013 Jeg har hatt en del fag med engelsk pensum. Hadde 5 i engelsk på videregående, og det har ikke vært noe problem. Faguttrykk og svært teoretiske tekster kan være utfordrende, da er det frem med henholdsvis ordbok og tålmodighet
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #5 Skrevet 10. januar 2013 Tror det skal litt til før man sliter med dette. I engelsk hadde det også mye å si hvordan du fremstilte kunnskapene dine, dvs hvordan du skrev på prøver og eksamen. Her skal du kun forstå. Som regel er introduksjonsfagene enkle, med tilsvarende enkle bøker, ofte skrevet for internasjonale studenter. Jeg slet imidlertid med en bok i høst som hadde mye mer komplisert språk enn de tidligere bøkene, men da har jeg dataen i bakgrunnen og slår opp ord jeg ikke forstår på tritrans etc. Man kommer mer inn i det etter hvert. Det er absolutt litt verre enn om bøkene hadde vært på norsk, men ikke noe jeg tror du skal være redd for Hadde en venninne som slet med engelsken da vi begynte å studere, men hun har klart seg bra! Anonym poster: 8ffff33f301902c807588f04cbb67506 1
Gjest O___o Skrevet 10. januar 2013 #6 Skrevet 10. januar 2013 Det jeg opplever som tungvint med mye faglitteratur på engelsk - er at det ikke alltid er overførbart til norsk, at enkle ord må oversettes til hele setninger - eller at div profesjoner, institusjonstyper, lovverk/jus, menneskesyn er det samme. Ellers er det som det meste andre - tungvint i starten - lett ettersom man kan mer / skjønner mer. (Jeg lå på rundt 5 i engelsk på gymnaset.)
Gjest Crazycatlady Skrevet 10. januar 2013 #7 Skrevet 10. januar 2013 Kommer an på faget.Ikke alle bøker er like lettleste,og er det et veldig akademisk språk med mange faguttrykk så kan det være en utfordring. Av egen erfaring så gikk det seg til etterhvert,og måtte bruke endel ordbok,men forstod som regel den store sammenhengen. Men man har jo forelesning og sånne ting også som kan hjelpe en å forstå ting bedre.
Ananas. Skrevet 10. januar 2013 #8 Skrevet 10. januar 2013 Har studert markedsføring og politisk historie på engelsk. Markedsføringen var ikke noe problem, og de brukte lettfattet, moderne språk. Noen enkeltord var selvfølgelig nye for meg, men det er jo ikke verre enn å slå opp. Politisk historie derimot.. Jeg var en 6er-elev i engelsk, men det var virkelig tungt, selv om det var interessant, fordi språket var komplisert. Mye var skrevet for 40-50-60 år siden og alt var så omstendelig med masse faguttykk (gjerne av typen man ikke bruker noe særlig i moderne språk) og utgreiinger at det ble knusktørt, så det var både tungt og til tider vanskelig. Forelesningene var derimot enkle å følge. Så det er veldig varierende - sjekk fagområdene du tenker på, og se på pensumbøkene. Kanskje de finnes på et bibliotek i nærheten så du kan bla igjennom og se hva du synes.
Aquilone Skrevet 10. januar 2013 #9 Skrevet 10. januar 2013 Det vet jeg ikke. Jeg var relativt dårlig i engelsk før og fikk kun 3'er maks da jeg gikk videregående. I perioden etter videregående derimot spilte jeg masse forskjellige online spill hvor alt var på engelsk og all kommunikasjon foregikk på engelsk. På disse årene ble jeg særdeles flink i engelsk og har derfor ingen problemer med pensum på engelsk nå heller. 1
Rubies_ Skrevet 10. januar 2013 #10 Skrevet 10. januar 2013 Jeg har alltid vært bedre i engelsk enn i norsk, så for meg er det ikke et problem at pensumbøkene er på engelsk. Det som av og til kan være en utfordring, særlig innenfor det fagfeltet jeg studerer, er å få oversatt ordene på en god måte. Det er ikke alltid at det finnes gode nok ord på norsk til å beskrive det samme som er så enkelt på engelsk. Men det går som regel greit. Om man er skikkelig usikker kan man jo helgardere seg på eksamen og skrive et ord på engelsk, det er ikke så farlig. De andre jeg studerer sammen med har heller ikke særlig store problemer med engelsken. Selv med et ganske dårlig utgangspunkt (type karakter 3-4 på videregående). Så jeg syns ikke du skal la engelsken stoppe deg! Dersom dette studiet har forelesninger på norsk, får du jo en ganske grei innføring i stoffet også på forelesningene.
Gjest Sunshine22 Skrevet 10. januar 2013 #11 Skrevet 10. januar 2013 Som flere nevner her- det kommer helt an på hvilke fag du skal studere! Selv studerer jeg emner innen samfunnsfag, og nesten alt av pensumlitteratur er på engelsk. Språket i artikler og bøker er veldig akademisk, og mange faguttrykk/begreper brukes. Enkelte artikler i emner jeg har /hadde, var skrevet av forskere - og tekstene kan vell ikke sies å være beregnet på studenter. På vgs hadde jeg engelsk fordypning i 2 år, og fikk 6 til standpunkt, men jeg måtte bruke en del tid på å lese for å skjønne pensum i begynnelsen. Til TS, hvilket studie vurderer du?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #12 Skrevet 10. januar 2013 Går i Polen, så her er alt på engelsk. Jeg har valgt å finne noen få norske bøker i tillegge de vanskeligste fagene der det er veldig mye som avhenger av forståelse. Men i mange av fagene er det bare bortkastet fordi de engelske bøkene er veldig lette å lese. For eksempel kjemiboka vår er som å lese en barnebok der alt blir gitt inn ved teskje. Anonym poster: b839ec9e7e0be0642f691a93dc12ae44
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #13 Skrevet 10. januar 2013 Er pensumbøkene å finne i bokhandelen så kan du jo stikke innom og se litt i dem, så får du en ide om hvordan ståa er. Mitt inntrykk er at folk som tror de er dårlige i engelsk undervurderer sine kunnskaper, i hvert fall når det gjelder generell forståelse. Anonym poster: b798ffbdd041d8e2dd3b0b158e559a6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå