AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #1 Skrevet 10. januar 2013 Hei. Jeg og kjæresten (24 og 26 år) min bor sammen hjemme hos foreldrene mine rett og slett på grunn av at vi ikke har råd til å kjøpe leilighet. Vi tenkte å leie leilighet for en tid tilbake men slo tanken bort fordi det da bare ville ta lengre tid for oss å kjøpe noe eget. Vi har nå bodd her sammen i snart ett år, og han har ikke spart en krone (dette pga. han har hatt mye gjeld han har måtte betale ned). Jeg nå spart opp egenkapitalen. Kjæresten min sier at fra nå skal han begynne å spare, men alle vet at det kommer til å ta tid og at vi helt sikkert ikke kommer til å få noen leilighet i 2013. Så det jeg lurer på. Hadde det vært lurt om jeg kjøper leilighet selv? Og så kan han bo sammen med meg der? Evt. at han betaler meg litt "husleie" i mnd? Hilsen "trett av å bo hjemme"... Anonym poster: 2127f082cd337df2e178575f79de0bd4
Gjest *Maja* Skrevet 10. januar 2013 #2 Skrevet 10. januar 2013 Ja, det er jo ikke verre enn at han kan kjøpe seg inn når tiden er inne. Han er jo med på å betale ned din del av lånet i starten.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2013 #3 Skrevet 10. januar 2013 Når han har bodd der en hvis tid og dere får barn sammen har han uansett krav på noe av leilighet.ved et brudd. Har dere vært samboere i fem år arver han deg ved din død. Han betaler gjelden din. Dette gjør alle som leier.For han leier inndirekte når han betaler noen av deres bokostnader . Mange ser på dette som utnyttelse av den part som ikke kan eie.Dette er den norske sosialdemokratiske tanken. Men siden du er kvinne og han er mann er det helt i tråd med slik det skal være i følge de styrende myndigheter .
NewYorkNewYork Skrevet 10. januar 2013 #4 Skrevet 10. januar 2013 Dere kan jo kjøpe sammen, men du står for egenandelen. Da betaler dere halvparten av lånet hver, men når dere selger leiligheten så vil du først få egenandelen som du betalte, så deler dere resten mellom dere.
juliane Skrevet 10. januar 2013 #5 Skrevet 10. januar 2013 Dere kan jo kjøpe sammen, men du står for egenandelen. Da betaler dere halvparten av lånet hver, men når dere selger leiligheten så vil du først få egenandelen som du betalte, så deler dere resten mellom dere. Det beste er å regne ut eierandelen istedenfor å gi tilbake egenkapitalen, siden verdien på leiligheten endres på den tiden de bor der. Men ja, det er da ikke noe i veien for å kjøpe sammen selv om bare du har egenkapital, så lenge du har nok egenkapital til å klare kravet på 15%. Det naturlige når man eier sammen er jo at man har lån sammen, og da bryr ikke banken seg om hvem som eier pengene som stilles som ek. (Eller hvem som betaler, for den saks skyld...)
Gjest Skrevet 10. januar 2013 #6 Skrevet 10. januar 2013 Here we go again! TS: Om jeg oppfatter det rett, så er det du som fikk flatskjerm i julegave, og du som har en samboer som er en økonomisk surrebukk og du gikk nesten fra konseptene da du trodde han var ute og kjøpte kjempedyrt surround-system. Jeg svarer i hvert fall i forhold til det. Å kjøpe eiendom sammen med en økonomisk surrebukk er risikosport. Du bør kjøpe deg leilighet, la han betale en fornuftig husleie i forhold til dine renteutgifter og andre utgifter på leiligheten, selvsagt også sin halvpart av andre boutgifter, men ikke la han betale noe av avdragene. Da er leiligheten din om alt går i dass. Han får ingen rettigheter automatisk bare av å bo sammen med deg om han ikke har bidratt til å betale ned huslånet. Så vidt jeg har forstått. Men sjekk gjerne med noen som kan det. Man skal ikke planlegge for at ting går til helvete, men man må ta høyde for at det kan gjøre det. I utgangspunktet så virker det ikke som om dere komuniserer veldig bra, og dere er ikke på linje økonomis. Det gir dere dårligere ods. Om han skikker seg bra økonomisk så kan han spare opp nok til egenandel og kjøpe seg inn i leiligheten. Da har han en gulrot å se fram mot som bør inspirere til sparing. Og uansett så har du jo flatskjemen, eller hva 1
teatimee Skrevet 10. januar 2013 #7 Skrevet 10. januar 2013 Jeg og kjæresten ble samboere i fjor. Han hadde skaffet seg fast jobb med god lønn, jeg var arbeidssøkende. Han hadde egenkapital, jeg var student uten sparepenger. Han har kjøpt leiligheten, og etter jeg fikk meg jobb har jeg startet å betale husleige, med en plan om å kjøpe meg inn når økonomien blir god nok til det. Det funker fint for oss, og kan være et forslag for dere også? Som andre nevner, er da leiligheten din om ting skjærer seg. (Og jeg håper han klarer å få opp øynene for økonomi etterhvert)..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå