Gå til innhold

Hvorfor brukes musikk i barnehagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva lærer små barn på musikksamlinger i barnehagen? Hvorfor bruker barnehagen musikksamlinger? Barnehagen til datteren min på to år har musikksamling hver dag omtrent. Det må jo være en grunn til at de bruker musikk så mye, så jeg regner jo da med at de lærer noe i disse samlingene. Men hva da? Jeg kunne ha spurt barnehagen, men dialogen oss i mellom er ikke så god, men det er en annen diskusjon.

Anonym poster: 6cc46e7920794fcd96e6b15b12ca1ec3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tipper det er for motorikk og rytmesans blant annet

Anonym poster: aefbdf844b967ad61c19141eedb71f64

AnonymBruker
Skrevet

http://www.barnesanger.com/sangleker/

Barnehager bruker sangleker flittig for å styrke de motoriske ferdighetene, stimulere språket, oppøve sosial kompetanse, konsentrasjon, lytteevne, tone og rytmesans, fantasi og kreativitet.

Anonym poster: aefbdf844b967ad61c19141eedb71f64

• Liker 5
Skrevet

Har ingen faglig bakgrunn, bare mine første tanker om hvorfor de har musikk. Finnes sikkert mange faglig begrunnende argumenter.

Er ikke rim, rytme, regler og melodier veldig positivt for barn? Tenker på språkutvikling, fellesskap, felles sangleker osv. I tillegg er det en viktig måte å bære kulturarven videre på, å formidle folkeviser og annet. Og det skaper jo som regel veldig god stemning med sang og musikk.

Jeg hadde satt pris på om det var musikkstunder i barnehagen.

I hjembygda mi er det forresten en privat musikkbarnehage. :)

• Liker 5
Skrevet

Pga de tingene som andre har nevnt her. De har det i barnehagen til jenta mi også, og jeg er veldig takknemlig for det. Hun elsker musikk, synge og danse, og koser seg så utrolig masse! Ser at de andre ungene der gjør det også :)

• Liker 1
Skrevet

de er forpliktet til det.

Les rammeplanen.

Anonym poster: 687ad6d1e4254c06c4fb020bb7ff5d63

Skrevet

"Mine" 2-åringer er veldig glad i musikken og sangene vi bruker i det daglige. Ser det veldig på språket til flere, de synger mer enn de snakker :rodmer: Vi bruker og å synge navnet til barna, "Hei, hei, hei jeg heter Emma, hei, hei, hei hva heter du" og lignende sanger, gjerne mens barnet får spille på et rytmeinstrument. Da øver vi på turtaking.

Og selvfølgelig, så har musikksamlingene en underholdningsverdi i seg selv og.

• Liker 1
Skrevet

Stemmer alle punkter over. Rim og rytme er bra for språkutvikling. Sang og dans er bra for motorisk utvikling. De lærer kultur og sosial lek. Alt er viktig for barnets utvikling.

Anonym poster: 2a72ea35b0a3698b2d614bb6e740d9fe

• Liker 1
Skrevet

Musikk stimulerer utviklingen på alle mulige måter, både sosialt, motorisk, emosjonelt og kognitivt.. Og viktigst av alt; musikk er gøy!

• Liker 3
Skrevet

Jeg har opplevd at det å få en "egen" sang gjør noe med barnet. Dette er riktig nok på større barn. Det er en forskjell på at "møtelederen" sier "hei Siri" og synger "hei, Siri! Velkommen hit i dag. Hei, Siri! Vi skal synge litt i lag. Det er hyggelig å se deg her i dag!". Av egen erfaring føler barnet seg langt mer velkommen når de blir sunget til og om.

Om barnet ikke har den språklige kompetansen til å forstå hva som blir sunget, kan barnet kjenne igjen melodien. Det skaper trygghet og rutine.

Som nevnt over: turtaking, konsentrasjon, sosial kompetanse, språklig kompetanse, motorikk osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...