Gå til innhold

Frie poeng i profesjonsstudiet i psykologi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bachelor fra før, men vurderer å prøve å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi. Hvor mange frie poeng kan tas inn i psykologistudiet?

Anonym poster: d90dbfbddaa0480fce807fd930712cdb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For ordens skyld har jeg IKKE bachelor i psykologi.

Anonym poster: 802b0d382904fbe10418891951a832e2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte i Bergen.

Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg tenkte i Bergen.

Og nå venter du på en link til studieplanen ved uib?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg svarte fordi vedkommende stilte meg et spørsmål. Synes det er på sin plass å svare vedkommende da.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er så enkelt som å se på studieplanene på sidene til de ulike universitetene. Synes ikke å huske at det er snakk om frie poeng der, akkurat. Unntaket er at du muligens har exphil og exfac fra før.

Anonym poster: 4e66df4da5a2c863b5d5c7b7502f71dd

Skrevet (endret)

Fjernet orginalinnlegget for å ikke villede TS eller andre.

Siden det tydeligvis bare er jeg som har fått crazy mye studiepoeng fra samordna opptak

- uten at dette gjelder andre i tilsvarende situasjon.

Endret av O___o
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Du får nok større uttelling for alderspoeng enn for bacheloren din, gitt.

Du vil få 6 ekstrapoeng for bacheloren.

??? Maks 2 tileggspoeng for 60 studiepoeng/folkehøgskole/førstegangstjeneste.

AnonymBruker
Skrevet

Du får nok større uttelling for alderspoeng enn for bacheloren din, gitt.

Du vil få 6 ekstrapoeng for bacheloren.

Eh, sjekk fakta...

Skrevet (endret)

Fjernet orginalinnlegget for å ikke villede TS eller andre.

Siden det tydeligvis bare er jeg som har fått crazy mye studiepoeng fra samordna opptak

- uten at dette gjelder andre i tilsvarende situasjon.

Endret av O___o
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

2 (tillegspoeng pr år) x 3 ( år ) = 6 ekstrapoeng for tre fullførte år.

Nei, det er ikke slik lenger. 2 poeng for en av de 3 alternativene jeg skrev over er maks i den kategorien. Du får ikke mer for flere år fullførte studier.

AnonymBruker
Skrevet

TS vil få 2 tilleggspoeng for hvert fullførte 60 studiepoeng.

TS har en utdanning på 60 studiepoeng pr år x 3 år.

2 (tillegspoeng pr år) x 3 ( år ) = 6 ekstrapoeng for tre fullførte år.

Har TS noen form for videreutdanning eller annet på 30 - 59 studiepoeng - vil h*n få 1 ekstrapoeng.

Det er i hvert fall slik det står i mitt brev fra samordna opptak :)

( + en hel haug av alderspoeng og poeng for ekstra studiepoeng )

Som du nevner i fleng er...?

Da bør du kontakte studieinstitusjonen din fordi Samordna opptak muligens har gjort feil ved opptaket. Det er ikke slik at man får 2 nye studiepoeng for hvert år man studerer. Man får inntil 2 poeng for høyere utdanning, det vil si aldri mer enn 2.

Tilsvarende får man maks 8 alderspoeng, og maks 4 realfagspoeng (hvis jeg husker riktig angående sistnevnte)

Skrevet

Nei, det er ikke slik lenger. 2 poeng for en av de 3 alternativene jeg skrev over er maks i den kategorien. Du får ikke mer for flere år fullførte studier.

Er det nytt fra og med 2013?

For i så fall har ikke samordna opptak hengt med i svingene.

Gjest WendyClear
Skrevet

Spørsmålet til TS gikk uansett på studiepoeng i studiet, ikke konkurransepoeng..

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Det har vært sånn i minst 5 år.

AnonymBruker
Skrevet

Mener du at du begynte studiene for mindre enn 5 år siden, og har fått 6 poeng for høyere utdanning? Sikker på at du ikke har sett feil og forvekslet utdanningspoeng med alderspoeng? Tror de pleier å legge dette sammen. Hvis ikke har du hatt en passe fjern saksbehandler... :/

Skrevet

"Det gis tilleggspoeng for høyere utdanning, folkehøgskole eller militær-/siviltjeneste. Poengene gis bare i ordinær kvote, ikke i kvoten for førstegangsvitnemål. Det er ikke mulig å få mer enn 2 tilleggspoeng.

2 poeng gis for enten

Høyere utdanning:

Det gis 2 tilleggspoeng for minst 60 studiepoeng (20 vekttall) fra universitet eller høgskole. Det gis1 tilleggspoeng for 30-59 studiepoeng (10-19 vekttall).

Folkehøgskole:

Det gis 2 tilleggspoeng for folkehøgskole som er tatt f.o.m. skoleåret 1997/98. Folkehøgskolen må ha minst 33 ukers skoleår og søker må ha minst 90% oppmøte. Det er kun norske folkehøgskoler som gir tilleggspoeng (og den Nordiska folkhögskolan i Kungälv).

Militær- / siviltjeneste:

Det gis 2 tilleggspoeng for fullført militær eller sivil førstegangstjeneste fra Norge eller et av de andre Nordiske landene. For å gi poeng må dimmedatoen være senest 30. september i opptaksåret.

Søkere med befalsskole, sersjantkurs, FN-tjeneste o.a. har krav på tilleggspoeng så lenge fullført førstegangstjeneste er riktig dokumentert. Søkere som har hatt 6 måneders førstegangstjeneste med overføring til Heimevernet har også krav på 2 tilleggspoeng.

Det er ikke nødvendig å dokumentere mer enn en av de tre (mer enn 2 tilleggspoeng).

Retten til tilleggspoeng må dokumenteres. Se Dokumentasjon for informasjon om hvordan folkehøgskole, høyere utdanning eller militær/sivil førstegangstjeneste skal dokumenteres.

For søkere med utenlandsk utdanning:

Det gis ikke tilleggspoeng for høyere utdanning som inngår i kravet til generell studiekompetanse (se GSU-lista om dette gjelder utdanning fra ditt land).

Dokument opprettet: 16. okt. 2008, endret 30. jan. 2012 "

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Ja, hvis du leser nøye så ser du at jeg har rett...

Skrevet

Mener du at du begynte studiene for mindre enn 5 år siden, og har fått 6 poeng for høyere utdanning? Sikker på at du ikke har sett feil og forvekslet utdanningspoeng med alderspoeng? Tror de pleier å legge dette sammen. Hvis ikke har du hatt en passe fjern saksbehandler... :/

Jeg har både oppført poeng for både høyere utdanning, alderspoeng + ekstra fag / utdanning.

Og jeg syntes 6 studiepoeng var fryktelig lite for en bachelor :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...