Adhara Skrevet 9. januar 2013 #1 Skrevet 9. januar 2013 Hva i alle dager gjør man med sånt, med unntak av å komme seg ut derifra? Er det et eller annet lurt kontor man kan kontakte som kommer og sjekker opp tilstanden og pålegger huseiere å fikse opp i det? Vi har påpekt problemet, da fikk vi til beskjed at det ikke kom til å bli noe bedre enn det var, og at det var for dyrt å fikse opp i det. Her snakker vi så mye fuktighet i vinduskarmer og vegger/gulv at man kjenner fuktigheten i fingrene, muggen er synlig, ikke kan man sette senga inn til veggen for da er det søkkvått på gulvet osv osv. Luftavfugter hjelper lite, egentlig. Jeg synes oppriktig synd på neste person som flytter inn dit. Så fort jeg har fått igjen depositumet mitt skal jeg legge igjen en lapp i postkassen om at det er direkte helsefarlig å bo der...
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #3 Skrevet 9. januar 2013 Ble du opplyst om tilstanden, eller så noe tegn på slikt før du flyttet inn? I vårt hus har vi fuktig kjeller på grunn av et dårlig valg på utsiden som har påvirket huset. For å fikse det må det drenering til og masse ny asfalt, godt over milionen. Og jeg synes det ligger i frekkhetens nådegave om man skulle kreve noe utbedring hvis man har fått vite hvordan ståa er. Anonym poster: 4f716035da01d5359003171e3f395b71
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #4 Skrevet 9. januar 2013 Rå kjellerleilighet? Er ikke sikkert det er godkjent for utleie engang, kontakter du kommunen har de kanskje noen innspill. Anonym poster: c9152db5c744c36c1b95c827b856b5a1 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #5 Skrevet 9. januar 2013 Ble du opplyst om tilstanden, eller så noe tegn på slikt før du flyttet inn? I vårt hus har vi fuktig kjeller på grunn av et dårlig valg på utsiden som har påvirket huset. For å fikse det må det drenering til og masse ny asfalt, godt over milionen. Og jeg synes det ligger i frekkhetens nådegave om man skulle kreve noe utbedring hvis man har fått vite hvordan ståa er. Anonym poster: 4f716035da01d5359003171e3f395b71 Jeg for min del synes det er frekkhetens nådegave om du leier ut sånn dritt, og jeg hadde gladelig pusset kommunen på deg. Anonym poster: c9152db5c744c36c1b95c827b856b5a1 4
Violet Hill Skrevet 9. januar 2013 #6 Skrevet 9. januar 2013 Det er mulig at du kan holde tilbake deler av husleien for å tvinge frem reaksjoner fra huseier. Hva sier leiekontrakten om utleiers vedlikeholdsplikt?
Alina X Skrevet 9. januar 2013 #8 Skrevet 9. januar 2013 Nei, Midt Norge. Ok, grunnen til at jeg spurte var at der er det mange gamle bygårder og en vennine flyttet derfra pga mugg....bor du i en gammel bygård kan det være en årsak. Hun sa ifra til huseieren, men ca 1 uke etterpå lå leiligheten til leie på finn.no......tror ikke de gjorde noe med det akkurat.. si heller ifra til kommunen du:) 1
Gjest ann.k Skrevet 9. januar 2013 #9 Skrevet 9. januar 2013 Det samme skjedde med meg. Flytt ut på flekken, si ifra at du ikke betaler mer leie og at du krever depositumet tilbake + evnt. erstatninger på ting som er ødelagt av muggen. Om utleieren er vanskelig, kontakt kommunen. Det er virkelig skadelig å bo slik. Jeg flyttet ut ifjor sommer, og sliter enda med tung pust og dårlig immunforsvar. Lykke til
Adhara Skrevet 9. januar 2013 Forfatter #10 Skrevet 9. januar 2013 Ble du opplyst om tilstanden, eller så noe tegn på slikt før du flyttet inn? I vårt hus har vi fuktig kjeller på grunn av et dårlig valg på utsiden som har påvirket huset. For å fikse det må det drenering til og masse ny asfalt, godt over milionen. Og jeg synes det ligger i frekkhetens nådegave om man skulle kreve noe utbedring hvis man har fått vite hvordan ståa er. Anonym poster: 4f716035da01d5359003171e3f395b71 Nei, ble ikke opplyst om det. Fikk beskjed om å ikke sette senga inntil veggen, men det trodde vi var pga tapeten eller lignende. Så ikke noe tegn til fukt nei, vi flytta inn i mai, og det var tydeligvis ikke "høysesong" for fukten. Vi bor i 1. etasje, ikke noen kjeller under oss. Vi har ikke krevd noen utbedring, vi påpekte problemet, siden de ikke vil gjøre noe med det, velger vi å flytte ut 1. februar. Det er rett og slett helsefarlig å bo der, muggen vises i vinduskarmer, ved listeverket og på selve veggen. Jeg synes faktisk ikke det er for mye forlangt å bo der det er trygt for helsa å bo.
Adhara Skrevet 9. januar 2013 Forfatter #11 Skrevet 9. januar 2013 Rå kjellerleilighet? Er ikke sikkert det er godkjent for utleie engang, kontakter du kommunen har de kanskje noen innspill. Anonym poster: c9152db5c744c36c1b95c827b856b5a1 Ikke kjeller, 1. etasje. Skal kontakte kommunen ja. Virker som de har visst om det en stund, for da vi nevnte fukten, sa de at de hadde vært i rettsak med forrige huseier fordi de ikke ble opplyst om problemet. Ironisk, i og med at de ikke sa noe til oss om det...
Adhara Skrevet 9. januar 2013 Forfatter #12 Skrevet 9. januar 2013 Det samme skjedde med meg. Flytt ut på flekken, si ifra at du ikke betaler mer leie og at du krever depositumet tilbake + evnt. erstatninger på ting som er ødelagt av muggen. Om utleieren er vanskelig, kontakt kommunen. Det er virkelig skadelig å bo slik. Jeg flyttet ut ifjor sommer, og sliter enda med tung pust og dårlig immunforsvar. Lykke til Vi har ordnet oss ny leilighet, flytter ut 1. februar. Får håpe vi overlever til da
Adhara Skrevet 9. januar 2013 Forfatter #13 Skrevet 9. januar 2013 Det er mulig at du kan holde tilbake deler av husleien for å tvinge frem reaksjoner fra huseier. Hva sier leiekontrakten om utleiers vedlikeholdsplikt? Jeg er livredd for å ikke få igjen depositumet mitt, så det velger jeg å la være. Vi har ikke råd til å miste 10.000 i depositum, vi må ha det til vi flytter inn i ny leilighet. Tror ikke det vil løse noe som helst, uansett. Det skal jeg se nærmere på når jeg kommer hjem, har ikke leiekontrakt foran meg.
Adhara Skrevet 9. januar 2013 Forfatter #14 Skrevet 9. januar 2013 Ok, grunnen til at jeg spurte var at der er det mange gamle bygårder og en vennine flyttet derfra pga mugg....bor du i en gammel bygård kan det være en årsak. Hun sa ifra til huseieren, men ca 1 uke etterpå lå leiligheten til leie på finn.no......tror ikke de gjorde noe med det akkurat.. si heller ifra til kommunen du:) Ikke noen bygård nei, stort murhus med 5 leiligheter. Det skal jeg gjøre. Takk for tips 1
Gjest Doh Skrevet 9. januar 2013 #15 Skrevet 9. januar 2013 Ta bilder også, så har du bevis også etter at du har flyttet derfra. Kommunen er nok er bra sted å begynne ja, kanskje også Leieboerforeningen i tilfelle huseier fortsetter å leie ut (så har de bevis for at de har visst om det lenge) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå