Gå til innhold

Løs hund i utmark

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har store planer om å ta meg en langtur med bikkja i vår/sommer, og gleder meg som et barn!

"Problemet" er nå at jeg har en sibirsk husky på snart drøye 2 år som selvfølgelig, lik andre huskyer, har et jaktinnstinkt.

Han er kjempeflink på innkalling, men jeg vet godt at det kan jeg ikke stole på funker hver gang jeg roper/plystrer på ham.

Vi hadde tenkt oss til en nasjonalpark her i landet, enda usikker på hvor.

Siden det er en hund med jaktinstinkt, er det da helt umulig å ha ham løs deler av turen? Han kommer til å bruke kløv.

Hører hele tiden at denne rasen skal ikke løpe fritt, what so ever. Forstår det kjempegodt om det er beitedyr i ormådet! Men om jeg skal gå i utmark på åpne sletter eller i fjell, er det helt uaktuelt her også?

Gleder meg til å høre svar og erfaringer fra slike turer med hund! :)

Anonym poster: 1239fc93cc7dd514bacc20cd11599c37

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det er mye strengere i utmark. Spesielt pga fugler. De hekker jo på bakken og rypeungene står stille i lyngen. Alt for lett offer for en hver hund. Hare er det jo en del av også og det trigger enhvers jaktinstinkt. Samt at det ofte går sau, storfe og geiter på utmarksbeite. Og kuer liker ikke alltid hunder - de tar de om de bråker for mye.

Jeg har gått en del med hund i fjellet (Jotunheimen) og det var ikke snakk om å slippe bikkja et sekund (gjeterhund). Ikke engang om han gikk med kløv.

• Liker 3
Skrevet

Problemet med akkurat den rasen er at ser den et dyr, lukker den øra.

Derfor sier SH eiere selv at man ikke skal ha den løs, at man ikke kan stole like mye på den som andre raser. Så du burde ikke ta sjansen, skjer det noe, kan det koste deg dyrt, og det er fryktelig synd.

Men jeg må i allefall rose deg for at du ikke har din SH løs i et boligområde, det er noen her jeg bor som har det, og den har drept kjæledyr.

Anonym poster: 01780cd3f2e453fd291dfe424b305142

Skrevet (endret)

Jeg er mye på tur i fjellet med bikkjene mine, en siberian og en alaska. De går ALDRI løs på sommeren, rett og slett fordi det er som en rullgardin som går ned på dem når de ser, lukter og værer vilt. Og uansett hvor flinke de er på innkalling hjemme i hagen eller i parken, så funker ikke det ute.En kløv vil ikke hindre den i å sette av sted. Det går sau i utmark og fjell mer eller mindre over alt i dette landet. Eneste stedet jeg ikke har møtt på sau var i femundsmarka, men der møter du på mengder med reinsdyr.... Hvis hunden skal sove ute og du i telt, så vær sikker på at den står bundet med et tau som ikke kan slites eller tygges over, vi bruker kjetting for å være på den sikre siden.

Men jeg må i allefall rose deg for at du ikke har din SH løs i et boligområde, det er noen her jeg bor som har det, og den har drept kjæledyr.

Anonym poster: 01780cd3f2e453fd291dfe424b305142

Det er ikke bare huskyer som tar katter og kaniner.... Vet om noen Vorsthere som er rå på dette området......

En ting til!! Det er båndtvang i Norge i sommerhalvåret nettopp pga beitedyr, hekking, fugleunger, og andre nyfødte dyreunger.....

Endret av frkharepus
Gjest Funky Punk
Skrevet

Kjøp deg et godt belte til å feste en langline/bånd i :)

Skrevet

Har hørt det samme om SH, at de ikke skal være løs.. Og for å være ærlig, uten å ha hatt rasen selv så tror jeg ikke jeg ville tort å hatt den løs. Og ihvertfall ikke når jeg VET den ikke er sikker på innkalling!

Alaska husky har jeg selv, ei gammeltøtte på 8 år, som er områdets beste elgjakthund. henne kan vi godt ha løs om vi følger med henne, men rundt områder vi vet det er andre dyr/bebyggelse er hun fast. Dog har hun, som kan skje selv de beste, kommen seg løs et par ganger. En gang var hun på jakt, og akkurat gjort mannen oppmerksom på en elg som stod 20-30 m fra de.. hun skulle selvsagt bortover, og i iveren klarte hun å rive opp beltet! Og satte selvsagt avgårde.... Men stoppet når mannen ropte! Det samme gjorde hun når hun åpnet døra og satte etter et par rådyr, og ved en annen hendelse var sau 10 m unna..

Så det er store forskjeller også, men det er ikke unaturlig ved tanke på at det er AH:)

Skrevet

Jeg skyter en hund glatt om den skader mine beitedyr på min utmark.. Og jeg er hundeeier men også bonde, og eier av flere typer beitedyr. Finner jeg en hund som tar for seg av kalver, sau/ lam eller feks en skadd hest da er nødverge og rifle løsningen.

Tror faktisk jeg hadde tatt den om den tok en av endene i tunet her også.. Allemannsrett er vel og greit men det er nødverge også..

Vi er flinke til å føre tilsyn til våre dyr og mista ingen til rovvilt i fjor... av nettopp den grunnen. Jeg har rimelig god ide om at mange av gaupedødsfallene på sau i gode turområder egentlig er hundedødsfall på sau. Men lite erstattning å få på hund uten å få fysisk tak i eieren. Dette er en av årsakene til jeg er for strengere lovpålagt tilsyn til beitedyr.

Vår hund er en rottweiler som aldri har jaget beitedyr men blitt jaget av beitedyr og rett i strømgjerde noen ganger, så han skyr både rødbrune kuer og lyse hester..

Anonym poster: dca83ab12a49757ff30bb358cb5e9d9c

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke tilatt med løse hunder i de fleste norske nasjonalparker. Dette er noe du må fordype deg videre i. Båndtvang gjelder også om hunden er pakkdyr.

Skrevet

Jeg ville investert i et belte og en langline! Da får hunden ganske mye frihet og du har han på bånd om det kommer noe :)

Skrevet

Jeg skyter en hund glatt om den skader mine beitedyr på min utmark.. Og jeg er hundeeier men også bonde, og eier av flere typer beitedyr. Finner jeg en hund som tar for seg av kalver, sau/ lam eller feks en skadd hest da er nødverge og rifle løsningen.

Tror faktisk jeg hadde tatt den om den tok en av endene i tunet her også.. Allemannsrett er vel og greit men det er nødverge også..

Vi er flinke til å føre tilsyn til våre dyr og mista ingen til rovvilt i fjor... av nettopp den grunnen. Jeg har rimelig god ide om at mange av gaupedødsfallene på sau i gode turområder egentlig er hundedødsfall på sau. Men lite erstattning å få på hund uten å få fysisk tak i eieren. Dette er en av årsakene til jeg er for strengere lovpålagt tilsyn til beitedyr.

Vår hund er en rottweiler som aldri har jaget beitedyr men blitt jaget av beitedyr og rett i strømgjerde noen ganger, så han skyr både rødbrune kuer og lyse hester..

Anonym poster: dca83ab12a49757ff30bb358cb5e9d9c

Hadde flere bønder tenkt som deg hadde beitedyr/rovvilt konflikten vært betraktelig mindre. Bra noen har nok vett til å passe på dyrene sine. :blomst:

Anonym poster: bb92837d1a63635cce5c3c5ee976c603

• Liker 3
Skrevet

Har hørt det samme om SH, at de ikke skal være løs.. Og for å være ærlig, uten å ha hatt rasen selv så tror jeg ikke jeg ville tort å hatt den løs. Og ihvertfall ikke når jeg VET den ikke er sikker på innkalling!

Alaska husky har jeg selv, ei gammeltøtte på 8 år, som er områdets beste elgjakthund. henne kan vi godt ha løs om vi følger med henne, men rundt områder vi vet det er andre dyr/bebyggelse er hun fast. Dog har hun, som kan skje selv de beste, kommen seg løs et par ganger. En gang var hun på jakt, og akkurat gjort mannen oppmerksom på en elg som stod 20-30 m fra de.. hun skulle selvsagt bortover, og i iveren klarte hun å rive opp beltet! Og satte selvsagt avgårde.... Men stoppet når mannen ropte! Det samme gjorde hun når hun åpnet døra og satte etter et par rådyr, og ved en annen hendelse var sau 10 m unna..

Så det er store forskjeller også, men det er ikke unaturlig ved tanke på at det er AH:)

Alaskahusky er vel mer regnet som en kryssningsrettning enn en rase :lillesky:

Vet du hva slags blod som din har? Har hørt at det er krysset inn en del fuglehunder i norge. Gøy at din fungerer som elghund. Viser hvor mye generelt jaktinnstinkt de har.

Ellers er jeg helt enig i at når det gjelder hunder med rullgardin, så tar man ingen sjangser i det hele tatt.

Videre har vi generell båndtvang vår og sommer, dertil i nasjonalpark.

Tror langline og kløv og masse buskas kan by på problemer, men er jo et forsøk verdt. Selv hadde jeg brukt kortere bånd med litt elastikk samt en god sele og latt bikkja hjelpe meg opp de verste bakkene.

Skrevet

hehe:) Jo; Alaska Husky er jo en blanding, men betegnes nærmest som en rase innen sporten og når en er kjent med hva som kjennetegner en Ah.

I utgangspunktet poengterer jeg ofte at AH er blanding, men glemmer det av og til.

Hunden som er "elghund" er registrert på Stamtavla.no, husker ikke hva som var i linjene hennes. Men mener at tidligere foreldre, osv var gode hunder, hvorav noen startet div. løp.

Ikke mye som minner om fuglehund i vår, men det er nok noe som ligger der:)

Vår andre Alaska Husky er nesten rake motsetning av vår gamle "elghund", lydig, kosete, lite lyd, apporterer, bryr seg lite, men noe om div. lukter.. Har dessverre ikke fått sjekket ordentlig hennes linjer, men håper på å få satt sammen stamtavlen hennes og:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...