Gå til innhold

Akvariefisk som svømmer i vannoverflaten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det ser nesten ut som du gisper etter luft :klo: Er det pga oksygenmangel i vannet, og hva gjør jeg da?

Kan jeg bytte vann og snu utblåsningen av pumpen mot vannoverflaten?

Håper på svar.

Anonym poster: 6883d3e236af32d920a97f676e8fd4aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Snu utblåsningen fra pumpen mot vannoverflaten, fort som fy! Det er ikke et bra tegn at de svømmer i overflaten, det er tegn på oksygenmangel. Pumpen vil nok hjelpe. Hvis du har et tett "lokk" over selve karet vil det også hjelpe å åpne opp litt så vannet får luft.

Endret av kattepus89
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!!

Da har jeg snudd utblåseren på pumpen, så nå bobler det i vannoverflaten. Skal jeg bare vente å se nå?

AnonymBruker
Skrevet

Ville bare oppdatere å si at nå er det mindre og mindre fisk som svømmer i overflaten :bolledeig: Får håpe det holder seg slik. Om ikke, er det mulig jeg må skifte ut 30-50% vann da?

ts

Skrevet

Ta med en vannprøve til nærmeste dyrebutikk og be dem teste nitritt. Min erfaring er at fisker snapper mer luft med mye nitritt i vannet da det blir vanskeligere for dem å ta opp oksygen. Jeg hadde skiftet vann uansett, men ta en vannprøve først, alltid fint å teste.

Skrevet

Ta med en vannprøve til nærmeste dyrebutikk og be dem teste nitritt. Min erfaring er at fisker snapper mer luft med mye nitritt i vannet da det blir vanskeligere for dem å ta opp oksygen. Jeg hadde skiftet vann uansett, men ta en vannprøve først, alltid fint å teste.

Det er et godt stykke til nærmeste dyrebutikk................ Men skal prøve å skifte vannet. For nå er fiskene stort sett i overflaten igjen. Men de svømmer ned når lyset over akvariet er av :klo:

??

ts

Skrevet

Det er mest sannsynlig dårlig vannkvalitet, høy nitritt eller ammoniakk. Bytt 30-50% av vannet.

Skrevet

ts her.

Byttet vann igår, og det hjalp. Alt virket supert siden, bortsett fra nå i ettermiddag, da de fleste er oppi overflaten igjen.... Må vel bytte på nytt da... :sukk:

Skrevet

Du kan kjøpe en liten luftpumpe med sukkerbit, som lager luftbobler til fiskene :)

Bytt endel vann hver uke, og pass på at det ikek samler seg opp mye grums på bunnen iallefall.

Anonym poster: 66e8f18fa895579c7b27bbafd56b4241

Skrevet

Ikke bytt for mye vann og for all del ikke så mye som 30-50% av det mer enn 1 gang, ta det gradvis, ellers risikerer du at overgangen blir et sjokk for fiskene pluss at du mister mye av de gode mikroorganismene i vannet.. At fisker svømmer i overflaten har mest med oksygen å gjøre, men fisk som blir syke av dårlig vannkvalitet gjør også dette, selv i bra vann. Du kan også se på gjellene om de beveger seg veldig raskt. Rens filteret i akvarievann blandet med litt vann fra springen. Hvis det er mye dritt i filteret kan dette bidra til dårlig vannkvalitet. Det samme gjelder bunnmateriale. Hvis det blir for tett og det ikke blir rørt opp/renset så dannes det hydrogensulfid, som er veldig giftig for fiskene(lukter råtne egg). Men det er viktig å skjønne at man gjør ting værre hvis man "vasker ned" hele karet :)

Anonym poster: d3c14707601f0bc6b40d95233e8fab8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...