AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #1 Skrevet 9. januar 2013 Barnet mitt på 3,5 år ville ikke høre på meg og fikk beskjed om at hvis ikke hun hører nå ville hun ikke få dessert som planlangt etter middag. Barnet fortsetter og gjøre som hun selv vil, og jeg gjennomførte konsekvensen med null dessert mens jeg gjentatte ganger forklarte at man skal høre på beskjeder ellers blir det som nå. Barnet gråter selvfølgelig og far syns jeg er for streng og syns hun skulle fått likevell. Men det blir helt feil i mitt hode iallefall, da lærer hun jo at hun får det som hun vil hvis hun gråter lenge nok? Eller er jeg for streng? Anonym poster: 02bc437ff3fcf46799bca0b21ac382c0
Gjest Irja Skrevet 9. januar 2013 #2 Skrevet 9. januar 2013 Du er ikke for streng! Man skal ikke få grine seg til dessert.
Gjest Magdalene Skrevet 9. januar 2013 #3 Skrevet 9. januar 2013 Det er fryktelig dumt å belønne med dessert, men når du først har gjort det, så må du jo gjennomføre. 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #4 Skrevet 9. januar 2013 Det har ingenting med belønning å gjøre. Vi hadde kakerester fra selskap på søndag som vi bestemt å ha som dessert idag. Anonym poster: 02bc437ff3fcf46799bca0b21ac382c0 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #5 Skrevet 9. januar 2013 Jeg synes ikke du er for streng. Jeg har begynt med det samme med min treåring. Det vil si: Ingen barne-TV i dag dersom du ikke samarbeider bedre med mamma nå. Og så videre. Hva ellers skal man gjøre? Det er ikke alltid så lett å ta barnet ut av rommet heller slik at det kan tenke over saken når det kun er tre år, og man for eksempel er midt i påkledning før man skal gå ut. Anonym poster: b1a1cd010a70164e62305a91b45442c2 1
Leanne Skrevet 9. januar 2013 #6 Skrevet 9. januar 2013 Synes konsekvensene bør henge sammen med det de gjør altså tuller de ved middagsbordet er det greit å bruke "ikke dessert" som konsevens, men tuller de ved frokostbordet - blir den dessert nektingen litt fjern frem i tid og vil føles som urettferdig på kvelden. Tuller de med påklednigen er jo en naturlig konsekvens å la de gå ut med for lite klær, altså om de ikke tar på lue/votter... Da er jo en naturlig konsekvens at de blir kalde på øra/hendene og at mamma kan si, husker du at du ikke vil ha på vottene, men mamma sa det var lurt å ta de på fordi det er kaldt ute. Fryser du nå? Mamma har vottene dine i lomma, skal vi ta de på allikevel? Neste gang de ikke vil ha på votter - husker du sist når du gikk uten votter, så ble du så kald. Kanksje vi kan ta de på allikevel? Barna må se en sammenheng mellom det de gjør og konsekvensen som oppstår, å ikke få se barnetv fordi de ikke oppfører seg ved påkledning er ikke så forstålig for disse små. Med mindre situasjonen oppsto 5 på 6 på kvelden.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #7 Skrevet 9. januar 2013 Synes konsekvensene bør henge sammen med det de gjør altså tuller de ved middagsbordet er det greit å bruke "ikke dessert" som konsevens, men tuller de ved frokostbordet - blir den dessert nektingen litt fjern frem i tid og vil føles som urettferdig på kvelden. Tuller de med påklednigen er jo en naturlig konsekvens å la de gå ut med for lite klær, altså om de ikke tar på lue/votter... Da er jo en naturlig konsekvens at de blir kalde på øra/hendene og at mamma kan si, husker du at du ikke vil ha på vottene, men mamma sa det var lurt å ta de på fordi det er kaldt ute. Fryser du nå? Mamma har vottene dine i lomma, skal vi ta de på allikevel? Neste gang de ikke vil ha på votter - husker du sist når du gikk uten votter, så ble du så kald. Kanksje vi kan ta de på allikevel? Barna må se en sammenheng mellom det de gjør og konsekvensen som oppstår, å ikke få se barnetv fordi de ikke oppfører seg ved påkledning er ikke så forstålig for disse små. Med mindre situasjonen oppsto 5 på 6 på kvelden. Det er jeg enig i. Situasjonen oppsto på vei til middagsbordet. Anonym poster: 02bc437ff3fcf46799bca0b21ac382c0
ViljaH Skrevet 10. januar 2013 #8 Skrevet 10. januar 2013 Jeg er så streng til min på 3,5. Du må iallefall ikke bli inkonsistent, true med null dessert, ungen skjerper seg ikke, får dessert likevel. Da har du skutt deg selv i foten for lang tid fremover. Hvis du tar slike strenge økter, så sitter det såpass at det ikke trengs ofte, er min erfaring. Hvis du opprettholder med å være konsistent. Jeg sier til min mann når han mykner og vil gi seg "skal vi stå det ut idag, eller vil du ta denne kampen hver dag fremover??" Da er han med. Også enig i at det må være nærhet i tid og relevans for konsekvensen du velger. 1
Sovefugl Skrevet 10. januar 2013 #9 Skrevet 10. januar 2013 Veldig enig med Leanne. Og det er utrolig viktig at når man først har sagt noe, må man gjennomføre det. Så får man heller være flinkere til å velge kampene sine. Her er det mange som roper ut en trussel før de faktisk har tenkt godt over hva det egentlig er man mener. Merker i hvertfall selv at det noen ganger blir en litt kjapp reaksjon på "Nei".
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #10 Skrevet 10. januar 2013 Synes konsekvensene bør henge sammen med det de gjør altså tuller de ved middagsbordet er det greit å bruke "ikke dessert" som konsevens, men tuller de ved frokostbordet - blir den dessert nektingen litt fjern frem i tid og vil føles som urettferdig på kvelden. Tuller de med påklednigen er jo en naturlig konsekvens å la de gå ut med for lite klær, altså om de ikke tar på lue/votter... Da er jo en naturlig konsekvens at de blir kalde på øra/hendene og at mamma kan si, husker du at du ikke vil ha på vottene, men mamma sa det var lurt å ta de på fordi det er kaldt ute. Fryser du nå? Mamma har vottene dine i lomma, skal vi ta de på allikevel? Neste gang de ikke vil ha på votter - husker du sist når du gikk uten votter, så ble du så kald. Kanksje vi kan ta de på allikevel? Barna må se en sammenheng mellom det de gjør og konsekvensen som oppstår, å ikke få se barnetv fordi de ikke oppfører seg ved påkledning er ikke så forstålig for disse små. Med mindre situasjonen oppsto 5 på 6 på kvelden. Jeg forstår egentlig det. Absolutt. Det er bare det at poden har vært såpass mye syk at jeg ønsker ikke at h*n skal gå for tynt kledd ute. HIlsen AB 21:23. Så hva bør man da gjøre? La ungen få gå ute uten votter i minusgrader? Anonym poster: b1a1cd010a70164e62305a91b45442c2
Gjest Magdalene Skrevet 10. januar 2013 #11 Skrevet 10. januar 2013 Jeg forstår egentlig det. Absolutt. Det er bare det at poden har vært såpass mye syk at jeg ønsker ikke at h*n skal gå for tynt kledd ute. HIlsen AB 21:23. Så hva bør man da gjøre? La ungen få gå ute uten votter i minusgrader? Anonym poster: b1a1cd010a70164e62305a91b45442c2 Ja. De blir ikke syke av å gå uten votter i fem min. Så får man håpe de finner ut av at det er bedre med votter på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå