AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #1 Skrevet 9. januar 2013 Ungene og eksen til samboeren min er skikkelig matkresne. Jeg er glad i å lage mat og elsker å eksperimentere på kjøkkenet. Lærte meg fort etter jeg traff samboeren min at ungene hans nesten ikke likte noe av mat, hvilket har resultert i at jeg alltid må spørre de hva de vil ha. Når jeg så lager det de vil ha er det alltid noe galt. Smaker for mye kjøtt av kjøttet, for mye grønnsaker osv.. Her en dag i romjula skulle de stikke innom for å spise(kort varsel) når jeg var godt igang med pinnekjøttet. Dette er det selvfølgelig ingen av de som liker så da måtte jeg stresse med å lage en stor gryte med kjøttkaker i brun saus til de ved siden av. Når maten står på bordet og folk begynner å forsyne seg begynner ungene hans å æsje seg fordi kjøttkakene smakte vondt. Yngstemann begynte til og med å grine. Skal sies at kjøttkakene mine er laget fra bunnen av, kvernet og krydret av meg. Det DE er vant til er de kjøttkakene du kjøper ferdig på butikken. Så presterer moren til å ungene å si at de ikke trenger å spise hvis de ikke vil og at de heller kan svinge innom bestemoren deres på vei hjem for å spise der(??) Blir bare så vanvittig frustrert og lei meg på grunn av dette. Det blir alltid masse styr og sur stemning rundt middagsbordet hos oss når ungene hans er hos oss. Får helt vondt av å se på sønnen min som sitter ved middagsbordet og spiser opp maten sin mens de holder på å klage. Redd det skal smitte over på han. Har forstått det at hjemme hos de går det mye i kjøpepizza og spise mcdonaldsmat i bilen. Virker som det er lørdag hele uka hos de. Jeg synes det er viktig å spise sunt og variert. Er oppvokst med å smake på mat. Hvordan hadde dere reagert? Anonym poster: 05b8d7d81df1db0ad7223f2e4269e379
QueenOfTheSidewalk Skrevet 9. januar 2013 #2 Skrevet 9. januar 2013 Du burde ikke lagd ektra mat til dem, men når du lager mat til dem, vær forsiktig med krydder og løk. 8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #3 Skrevet 9. januar 2013 Hvordan hadde dere reagert? Anonym poster: 05b8d7d81df1db0ad7223f2e4269e379 Jeg hadde kokt innvendig, og i mitt stille sinn bestemt meg for at jeg &%¤enmeg ikke skulle gidde å lage spesialmat til dem, eller gidde å servere dem mat i det hele tatt for den saks skyld. Anonym poster: 3a9fb5ca4648d55ac194dc1f5c91b3ba 18
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2013 #4 Skrevet 9. januar 2013 Det er jo egentlig ingen løsning, men jeg ville nok foretrukket at mannen lagde maten til sine barn hvis det skulle være på det viset. Jeg hadde også blitt såret, selv om det er barn. Man kan faktisk bli såret av det barn sier og gjør, også. Plasteret på såret her er jo at det er du som uten tvil lager best mat, sunnest mat, og som vil dem best. Vær trygg på at de kommer til å sette pris på det når de blir eldre.
frøkna Skrevet 9. januar 2013 #5 Skrevet 9. januar 2013 Jeg mener det er foreldre sin skyld om barn er kresne. Hva mener faren til disse barna om dette da? Er han kresen? Vanskelig å gjøre noe når mora er likedan. Kostholdet deres høres jo heller ikke bra ut, er barna overvektige? Slik ferdigmat har jo ofte unødvendig mye kalorier i seg.. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #6 Skrevet 9. januar 2013 Har litt av samme problemet her men her vet jeg at det er fordi hjemme og hos farmor så fungerer det å si "jeg liker ikke" også får han noe annet! Hos meg så er ikke det vits i å prøve seg på engang, det skal iallefall smakes på før man ikke liker! Og det fungerer altså, det meste går ned på høykant selv ting som hos farmor ropes høyt om at han ikke liker! Anonym poster: c43fcc6c86eb533deb5220d439e33fdd 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #7 Skrevet 9. januar 2013 Ab over, og det kunne ikke falle meg inn å sette igang med en ekstra middag bare fordi seksåringen ikke liker! Han må gjerne spise feks bare saus og poteter, eller brødskiver om han vil det, men den middagen som blir lagd blir som regel lagd med litt hensyn til hans smak så jeg lager ikle noe annet til han da! Anonym poster: c43fcc6c86eb533deb5220d439e33fdd
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #8 Skrevet 9. januar 2013 Det kan fort snu seg når samboers datter er her er problemet "motsatt", hun er foret opp på grandis, toroposer, macen mat og generellt enten junk eller billigst mulig hos mor, og her er hun vandt med mat som er laget fra bunn, hun blir skikkelig skuffa om jeg ikke er i form og vil ta en kjapp løsning ala take away eller ferdig mat en dag ;-). Hun er stort sett med å planlegger måltidene og lage disse fra bunn og synes det er veldig stas å lage mat og bake osv. Hun har alltid fått hjemmelaget mat hos far, da de spiste ofte middag med hans foreldre før vi flyttet sammen. Aldri blitt laget spesialkost til her hos far men han er bortskjemt med å stikke ned til "mamma" for middag når han bodde alene. Anonym poster: c80eeca4704342a2df1833653771302b 1
FantasDick Skrevet 9. januar 2013 #9 Skrevet 9. januar 2013 Stebarnet mitt er også forferdelig kresent i matveien; liker bare pølser og grøt, jo. Jeg har nesten mistet lidenskapen på kjøkkenet fordi alt er feil uansett, men jeg holder fremdeles ut. Faren (samboeren min) er også ganske kresen, men han spiser i det minste alt jeg lager selv om han ikke liker det. Vet ikke hva man skal gjøre i slike tilfeller, jeg. Ender opp med to-tre middager hver dag for at alle skal bli fornøyde, men det er jo ikke holdbart i lengden, det heller.
Harlekin Skrevet 10. januar 2013 #10 Skrevet 10. januar 2013 Jeg mener det er foreldre sin skyld om barn er kresne. Hva mener faren til disse barna om dette da? Er han kresen? Vanskelig å gjøre noe når mora er likedan. Det er i hvert fall ikke min skyld at barnet mitt er kresent/spiser lite. Jeg har nemlig prøvd alt, og spiser sunt og variert selv. Så det du skrev er en sannhet med modifikasjoner ... 13
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #11 Skrevet 10. januar 2013 Når er jeg av de som spiser alt og har alltid gjort det. Lager aldri noe annet til middag, selv om ungen bare er 1,5 år. Men styrer litt unna laks, da det sjelden går ned hos henne. Altså har det kanskje en gang i mnd, for jeg tenker at barna må bli vant med smakene. Trenger ikke å ha det hver uke, men må prøve det med jevne mellomrom! Enn om du har barna med på kjøkkenet? Det mener jeg å ha hørt at det funker for noen. Når de har laget maten blir den også artigere å spise. Anonym poster: f9a89f1388c325c19c79b009765fca06 1
frøkna Skrevet 10. januar 2013 #12 Skrevet 10. januar 2013 Det er i hvert fall ikke min skyld at barnet mitt er kresent/spiser lite. Jeg har nemlig prøvd alt, og spiser sunt og variert selv. Så det du skrev er en sannhet med modifikasjoner ... Ingen regel uten unntak, men så er det som regel sånn. Foreldre gir etter for barns matønsker, og barnet tør ikke spise noe det ikke er vant med. 3
mlilja Skrevet 10. januar 2013 #13 Skrevet 10. januar 2013 Jeg var som stebarna dine. Ekstremt kresen. Jeg kunne bare si at jeg ikke likte noe, før jeg i det hele tatt hadde smakt, så fikk jeg heller noe annet. Så jeg synes faren til barna skal ta tak i dette. Og ikke lag noe annet bare fordi de ikke liker. Heldigvis begynte jeg å spise alt jeg ble servert tilslutt (jeg var nesten myndig, flaut) og jeg er ikke i nærheten av så kresen lenger. Selvfølgelig er det noen ting jeg fremdeles ikke liker, men jeg spiser det meste.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #14 Skrevet 10. januar 2013 Stesøskene mine er kresne kun når de er hos sin mor. Hun er kresen og gir dem hverken grønnsaker eller annet tilbehør. Når de er hos sin far (og min mor) så spiser de det meste. De har gitt opp "liker ikke" kampen da faren ikke gir seg før de har smakt. De er ikke småunger lengre, så de sutrer ikke. Anonym poster: bdd6ca3fb1a6c4c13f3377d3114fbb12
up! Skrevet 10. januar 2013 #16 Skrevet 10. januar 2013 (endret) Tantebarna mine liker heller ikke "voksen" mat med "prikker" i. Her kan prikker være alt fra krydder, nøtter, grønnsaker etc. Jeg hadde et ørlite dryss med kardemomme i pannekakerøren en gang, så lite at jeg tenkte de aldri kunne merke det, men det gjorde de. De lurte på hvorfor pannekakene var rare. Veldig snilt tenkt av deg å lage kjøttkakene fra bunnen av, til neste gang kan du huske på at barnemunner er mye mer sensitive enn våre. Ikke ta det personlig! De vil sette pris på det tidsnok! Til nå, må du bare tvinge gourmeten i deg til å se en annen vei og gi dem pølser med ketchup Edit: kardemomme Endret 10. januar 2013 av up!
Sensi Skrevet 10. januar 2013 #17 Skrevet 10. januar 2013 Er det mulig! Da ville jeg rett og slett servert dem en type rett du vet de liker. Pluss at det skal være noe enkelt. Kjøpepizza foreksempel. Nei det er ikke ideelt, men det får nå være måte på. 1
Harlekin Skrevet 10. januar 2013 #18 Skrevet 10. januar 2013 Ingen regel uten unntak, men så er det som regel sånn. Foreldre gir etter for barns matønsker, og barnet tør ikke spise noe det ikke er vant med. Tja. Det er fra naturens side normalt at barn er kresne, så jeg synes ikke nødvendigvis det er noe galt i det. De fleste "vokser" det av seg når de blir større, spesielt om foreldrene også spiser allsidig og sunn mat. 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #19 Skrevet 10. januar 2013 Tantebarna mine liker heller ikke "voksen" mat med "prikker" i. Haha det var i hvert fall en søt beskrivelse Anonym poster: 3a9fb5ca4648d55ac194dc1f5c91b3ba 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #20 Skrevet 10. januar 2013 Veldig snilt tenkt av deg å lage kjøttkakene fra bunnen av, til neste gang kan du huske på at barnemunner er mye mer sensitive enn våre. Og akkurat dette er veldig viktig å huske på. Smaker er ikke det samme for en voksen som for ett barn. Jeg var også veldig kresen som liten, herregud, jeg spiste ikke potet før jeg ble godt oppi 20 årene. Lag maten du vil lage, så kan de heller plukke ut det de luker av den maten. IKKE lag ekstra mat bare fordi de kommer! Ikke bare er det urettferdig mot ditt eget barn men det skjemmer bort hans. Anonym poster: e212f07a4bcd58476474dc275a133dd0 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå