AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #1 Skrevet 9. januar 2013 Er det mest trening om jeg har føttene helt i hop eller skrever ? Dumt spørsmål, vet. Men jeg vet ikke om det blir forskjell eller ikke og hva som er slitsomest =) Takk for svar. Anonym poster: 6a1cb816cbfaa8f2cea798ea048d7651
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #2 Skrevet 9. januar 2013 Du skal ha bena i hoftebredde. For samlet tror jeg går utover leddene, og mye brede får andre navn. (sumo sqaut f.eks) Anonym poster: 582bcc66adc988e683bc5e4aaac6ea01
kubrak Skrevet 9. januar 2013 #3 Skrevet 9. januar 2013 google it! Det jeg har hørt mest av er at føttene bør være like langt fra hverandre som bredden på hofta di. Jeg tipper at det er flere varianter og måter å gjøre det på alt ettersom hvilke muskler man vil fokusere på
punkyB Skrevet 9. januar 2013 #4 Skrevet 9. januar 2013 Foreslår også at du googler - mye å passe på når dte gjeldet knebøy Her er en http://fitnessbloggen.no/kneboyteknikk/ Du skal vel hvertfall stå i hoftebredde - hvis bredere belaster du knærne mer. Jo bredere jo lettere er det å komme ned med rumpa.
Athene Skrevet 9. januar 2013 #5 Skrevet 9. januar 2013 Kan bekrefte at det er hoftebredde som gjelder. Studer teknikken nøye, feil teknikk gir mye mindre treningseffekt. Vekt bakpå, hæler i bakken, rett rygg, og så videre....
Gjest navnelapp Skrevet 9. januar 2013 #6 Skrevet 9. januar 2013 Hoftebredde, ja. Eg gjer squat på platået på ein bosu-ball, veldig effektivt! Då trenar du kjernemuskulatur i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #7 Skrevet 9. januar 2013 Jeg vil heller anbefale å kjøre knebøy med masse vekt. Gir godt treningsutbytte, sterke bein og fin rumpe. Her finner du litt informasjon om trening på ustabilt underlag: http://fitnessbloggen.no/ustabil-trening-og-core-trening-har-det-blitt-dratt-ut-av-proporsjoner/ Link til Fitnessbloggens artikkel om knebøy finnes lenger opp i tråden. Anonym poster: 824af53e065909d554fee6d28079c9df
Gjest navnelapp Skrevet 9. januar 2013 #8 Skrevet 9. januar 2013 Interessant lesing. Eg har fått mitt treningsprogram av ein fysioterpeut som overbeviste meg om at dette var veldig bra for balanse og styrke. I artikkelen seier forfattaren og at unntaket (det som er ok) er om ein snur Bosuen, slik eg gjer.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #9 Skrevet 10. januar 2013 Interessant lesing. Eg har fått mitt treningsprogram av ein fysioterpeut som overbeviste meg om at dette var veldig bra for balanse og styrke. I artikkelen seier forfattaren og at unntaket (det som er ok) er om ein snur Bosuen, slik eg gjer. Jeg tror ikke bare det er dumt å trene med ustabilt underlag, men jeg tror absolutt det har noe for seg å variere. Om man kun trener på ustabilt underlag vil man ikke kunne øke styrken så mye som dersom man også trener på stabilt underlag, det er iallefall min erfaring. Jeg har selv trent meg opp etter en operasjon på en snudd bosuball, men den store styrkefremgangen kom ikke før jeg virkelig begynte å legge på vekt på stanga. Nå kjører jeg knebøy med 70 kg, og det sier seg selv at det ikke går på en bosuball. Anonym poster: 824af53e065909d554fee6d28079c9df
Wonderbitch Skrevet 10. januar 2013 #10 Skrevet 10. januar 2013 Men hoftebrede? Er ikke det veldig smalt? På alle videoene jeg ser skrever de skikkelig, og det er også slik jeg har gjort det. Men da er det kanskje mer sumokneløft?
Gjest navnelapp Skrevet 10. januar 2013 #11 Skrevet 10. januar 2013 Jeg tror ikke bare det er dumt å trene med ustabilt underlag, men jeg tror absolutt det har noe for seg å variere. Om man kun trener på ustabilt underlag vil man ikke kunne øke styrken så mye som dersom man også trener på stabilt underlag, det er iallefall min erfaring. Jeg har selv trent meg opp etter en operasjon på en snudd bosuball, men den store styrkefremgangen kom ikke før jeg virkelig begynte å legge på vekt på stanga. Nå kjører jeg knebøy med 70 kg, og det sier seg selv at det ikke går på en bosuball. Anonym poster: 824af53e065909d554fee6d28079c9df Heilt enig. Bosuball egnar seg kun for knebøy utan eller nesten utan vekt. Faren for å miste balansen, spesielt under av- og påstigning gjer at ein ikkje bør holde i tunge ting når ein går opp på platået. Når eg gjer knebøy på bosuball føler eg definitivt at eg trenar like mykje balanse som beinstyrke. Arbeider ein utan vekt kan ein til dømes halde ei stang på tvers over hovudet med utstrakte armar, for å gjere øvinga meir krevande. Dette er godt egna for nybyrjarar/opptrening. Om ein har trent lenge vert nok dette "for enkelt"/for lite belastning.
Supraspinatus Skrevet 10. januar 2013 #12 Skrevet 10. januar 2013 Du skal ha bena i hoftebredde. For samlet tror jeg går utover leddene, og mye brede får andre navn. (sumo sqaut f.eks) Anonym poster: 582bcc66adc988e683bc5e4aaac6ea01 Du skal vel hvertfall stå i hoftebredde - hvis bredere belaster du knærne mer. Jo bredere jo lettere er det å komme ned med rumpa. Nei. Du skal stå med skulderbredde i knebøy. Hoftebredde er for smalt med mindre du har veldig god bevegelighet. Tærne skal peke litt utover. Hvis du står smalt er det vanskeligere å komme helt ned med rett rygg og man får fort vekten frem på tærne. Da belaster man knærne mer.
punkyB Skrevet 10. januar 2013 #13 Skrevet 10. januar 2013 Nå er vel mange damer bredere over hoftene enn skuldrene da ........ Fra linken jeg la ved tidl. 1. BEINBREDDE Hvor bredt du skal stå i knebøy avhenger av flere faktorer. Har du god mobilitet og korte lårbein, er det gode muligheter for å kunne stå relativt smalt med en optimal teknikk. Dessverre kan vi ikke endre lengden på lårbeina og man må derfor tilpasse din løftestil etter hvordan mor og far skapte oss. Noen kan stå med skulderbred avstand, andre må gå ytterligere ut på bredden for å kunne komme til god dybde uten for mye knevandring og dårlig teknikk.
Supraspinatus Skrevet 10. januar 2013 #14 Skrevet 10. januar 2013 (endret) Nå er vel mange damer bredere over hoftene enn skuldrene da ........ Fra linken jeg la ved tidl. 1. BEINBREDDE Hvor bredt du skal stå i knebøy avhenger av flere faktorer. Har du god mobilitet og korte lårbein, er det gode muligheter for å kunne stå relativt smalt med en optimal teknikk. Dessverre kan vi ikke endre lengden på lårbeina og man må derfor tilpasse din løftestil etter hvordan mor og far skapte oss. Noen kan stå med skulderbred avstand, andre må gå ytterligere ut på bredden for å kunne komme til god dybde uten for mye knevandring og dårlig teknikk. At noen er bredere i hoftene enn i skuldrene spiller ingen rolle. Hoftebredde er den bredden har når beina er rett ned under hoften. Den er avhengig av selve beinbygningen, ikke det som er utenpå. Skulderbredde er regnet som utgangspunktet, noen går utover hvor de er mindre mobile. Er du mindre mobil bør du gjøre noe med det fremfor å stå kjempebredt. Når det gjelder anatomien vil den i grunnen bare påvirke hvordan det ser ut. Med god bevegelighetstrening kommer alle ned i riktig dybde med beina i en mer ideell posisjon. Å trene knebøy med smalere bein gir ingen fordeler. Endret 10. januar 2013 av Supraspinatus
punkyB Skrevet 11. januar 2013 #15 Skrevet 11. januar 2013 Å si noe fasitsvar på hva som er riktig tror jeg vel ikke man kan si - for det finnes vel ikke. Trener man med bena samlet får vel det også en viss effekt - men å si at skulderbreddes avstand er best som et utgangspunkt er jeg absolutt enig i - så jeg må korrigere mitt opprinnelige svar. Det er jo også masse diskusjoner om hvor langt ned man skal/bør gå - der er det vel heller ikke noe fasitsvar. Pga. dette er knebøy en vanskelig øvelse - jeg har prøvd meg litt på den men pga. litt ryggproblemer og dårlig mobilitet har jeg gått over til andre øvelser. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå