AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #1 Skrevet 9. januar 2013 Jeg har et barn på 2,5 år. Han begynte i barnehage da han var 14 mnd og 10 mnd etter så flyttet vi og han begynte i ny barnehage .litt i utkanten av sentrum Nå har jeg og kjæresten kjøpt leilighet på prospekt, et godt stykke unna byen. Den ligger på andre siden av byen enn hva barnehagen gjør. Vi flytter til sommeren i juli. I utgangspunktet tenkte jeg at han skulle fortsette å gå i barnehagen da både jeg og barnet trives veldig godt. Tenker og at han skal slippe å bytte barnehage igjen. Men.. Det ligger en barnehage 50 meter fra der vi har kjøpt. Fordelen med å søke der, er så klart at vi slipper å være avhengig av bil/2 busser for å lever og hente. Vi sparer tid og penger på det. I tillegg så vil hele området der vi har kjøpt være nytt. Det kommer nok til å starte mange nye barn i den barnehagen som vil bli våre daglige naboer og lekekamerater. Jeg tenker at om han går i barnehage i nærmiljøet, så vil han også ha større sjanser for å bli kjent med alle barna og komme inn i et skikkelig miljø. Samtidig vil også vi voksne ha mulighet til å bli bedre kjent og samarbeide om barna og fellesskapet i boligområdet (det settes opp kubehus, rekkehus og lavblokker, så det blir et lite "samfunn" og en ny bydel). Når han skal begynne på skolen om 3 år så vil han likevel ikke gå med de i den barnehagen han går nå, og det vil bli vanskeligere å begynne rett på skolen uten å kjenne så mange? Vet ikke om det er rett å bytte barnehage eller ikke.. Legger så klart ekstra innsats i henting og bringing om det er best for han å bli der han er, men ser helt klart mange fordeler med å søke på barnehagen der vi faktisk bor.. Synspunkt? Anonym poster: 1ffda67ae08ade8056541b56588f5a67
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #2 Skrevet 9. januar 2013 Selvfølgelig skal dere bytte barnehage Ikke noe å tenke på engang. Anonym poster: 564f835d42cc8eec3f6000436763c747 9
Mafalda Skrevet 9. januar 2013 #3 Skrevet 9. januar 2013 Hadde han hatt ett eller et halvt år igjen til skolestart, for eksempel, så hadde jeg tatt den ekstra turen. Men å skulle farte tvers over byen i årevis blir en veldig påkjenning for dere, som jeg ikke vil anbefale. Han er jo også så liten at han bare trenger noen uker eller måneder før han "alltid" har gått i den nye barnehagen og fått nye kompiser. Skjønner godt at det er sårt å bytte igjen, når dere trives så godt med barnehagen. Men å ha en praktisk hverdag er gull verdt i den travle småbarnsfasen 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #4 Skrevet 10. januar 2013 Takk for svar :-) dytter opp denne og håper på flere synspunkt.. Får turolig dårlig samvittighet for at han kanskje må tilvenne seg ny barbehage... Anonym poster: 1ffda67ae08ade8056541b56588f5a67
Gjest loren Skrevet 10. januar 2013 #5 Skrevet 10. januar 2013 Jeg ville byttet. Utbyttet han vil få av å gå i bhg med de han skal gå videre på skole med er i mine øyne større enn ulempen det er å byte bhg i en alder av 2,5. 3
Gjest Marmot Skrevet 10. januar 2013 #6 Skrevet 10. januar 2013 Når han er så liten, ville jeg klart byttet. Det hadde vært annerledes om det var kort tid igjen til skolestart. Sønnen min må antagelig også bytte barnehage til sommeren (ikke mitt valg, men halve barnehagen vår legges ned), det blir 2. gang for ham også og han kommer til å være 2,5 da. Det er klart jeg synes det er kjipt men det er jo bare sånn det er. Jeg synes også fordelen ved nærmiljøbarnehage oppveier ulempene.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #7 Skrevet 10. januar 2013 Det er ikke sikkert han vil gå på skole med de han ect vil gå i ny barnehage med, da leiligheten er typisk førstegangsleilighet på 52kvm.. Vi kommer nok til å måtte flytte etter hvert.. Kan jo være vi blir i området, men det vet vi ikke.. Vil at han skal få mest mulig trygg og stabil oppvekst, men vanskelig når man er i en tidlig etableringsfase og student.. TS Anonym poster: 1ffda67ae08ade8056541b56588f5a67
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #8 Skrevet 11. januar 2013 Hva om han får søsken? Det er jo travelt å ta 2 busser/kjøre hver dag over halve byen for å levere, og det er enda værre med 2 barn:) Eller når du er hjemme med babyen og må levere eldste Hvorfor flytter dere til en så liten leilighet, om dere ser for dere å måtte flytte ENDA en gang før han begynner på skolen? Å gå i 3 forskjellige barnehager på 5 år er jo litt mye:) Anonym poster: bb92c4970155d6c2c51a495985af9049 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #9 Skrevet 11. januar 2013 Hva om han får søsken? Det er jo travelt å ta 2 busser/kjøre hver dag over halve byen for å levere, og det er enda værre med 2 barn:) Eller når du er hjemme med babyen og må levere eldste Hvorfor flytter dere til en så liten leilighet, om dere ser for dere å måtte flytte ENDA en gang før han begynner på skolen? Å gå i 3 forskjellige barnehager på 5 år er jo litt mye:) Anonym poster: bb92c4970155d6c2c51a495985af9049 Akkurat det tenkte jeg på også. Hvorfor ikke planlegge litt mer langsiktig? Anonym poster: 76b75d40e2f6bd7a6ffe47d73f4b9d21 2
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2013 #10 Skrevet 11. januar 2013 Jeg ville byttet. Utbyttet han vil få av å gå i bhg med de han skal gå videre på skole med er i mine øyne større enn ulempen det er å byte bhg i en alder av 2,5. Denne er jeg helt enig i. Mange starter på skolen uten å kjenne noen, og dette kan føre til mye større problemer enn om han bytter barnehage nå. Om gutten din er trygg og lett blir kjent med andre så er det heller ikke noe problem å bytte. Å ha lang vei til barnehagen vil også gå utover deres tid sammen som familie, og dere vil bli ekstra slitne. Så jeg ville ikke vært i tvil selv om det var mine barn
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #11 Skrevet 11. januar 2013 Akkurat det tenkte jeg på også. Hvorfor ikke planlegge litt mer langsiktig? Anonym poster: 76b75d40e2f6bd7a6ffe47d73f4b9d21 TS her Fordi kjæresten min kjøpte leiligheten på prospekt sommeren 2011 da han var singel, og fikk den grisebillig. Vi bor i en av Norges største byer og boligprisene er helt sinnsyke. Vi kunne aldri fått råd til å kjøpe noe "mer langsiktig".. Siden kjæresten kjøpte så tidlig så har leilighetene steget med ca 500.000. Hadde vi skulle kjøpt en 4-roms som da hadde vært mer langsiktig, så hadde vi måtte ut med over 3 mill og det har vi ikke mulighet til når jeg er student. Ikke sikkert vi flytter før han begynner på skolen, eller om vi flytter ut av området, men man vet jo aldri hvordan ting blir.. Akkurat nå har vi ikke noe annet valg enn at jeg kjøper meg inn i leiligheta som allerede er kjøpt, for om vi selger så ville vi måtte skatte av overskuddet, tape penger på det og ville ikke fått råd til noe anet enn tilsvarende med dårligere standard.. Anonym poster: 1ffda67ae08ade8056541b56588f5a67
nickless Skrevet 12. januar 2013 #12 Skrevet 12. januar 2013 Jeg ville tatt meg en tur i den bhg du tenker å søke på for å hilse på , ring gjerne først for å høre om det passer. Om du da får ett godt inntrykk av bhg og de ansatte , hadde jeg byttet. Det er mange bhg år igjen , og hverdagen er hektisk nok for de fleste. Det vil jo også bli lengre dager for barnet ditt før han kommer seg hjem på ettermiddagene , og enda tidligere morgener . Lykke til med valget , stikk innom bhg og følg magefølelsen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå