Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2004 #1 Del Skrevet 13. mars 2004 Hei på dere, sitter her en lørdagskveld og "surrer litt på nettet". Havnet på denne diskusjonssiden, og synes det er veldig koselig og intressant å lese en del av innleggene. Vil bare dele litt med meg av min erfaring med barnevernet. Det kommer så mye negativt frem i media, at det kan skremme vannet av noen og enhver, og særlig de som kanskje trenger hjelp blir avskrekket fra å be om det. Når det er sagt, så finnes det nok inkompetente mennesker i barnevernstjenesten som andre steder, MEN de gjør også utrolig mye bra! Min erfaring: Jeg og min samboer kontaktet barnevernet for over tre år siden, fordi vi var i en vanskelig livssituasjon og trengte hjelp. Jeg slet med depresjon, og vi hadde dårlig økonomi. Dette gikk ut over ungene i stor grad. Vi fikk fulltids barnehageplass til den minste, og SFO til de eldste. Vi fikk også tilbud om hjelp til lekselesing for ungene (takket nei). En kurator kom jevnlig hjem til meg for å prate om alt og ingenting, og for å oppmuntre og støtte oss litt i hverdagen. Jeg delte mange bekymringer og sorger med henne. Vi har hatt jevnlige møter med barnevern og skole/barnehagepersonell tilstede. Dette har vært veldig greit, og ungene har fått tett og god oppfølging fra både skole og barnehage. Vi har fått støtte til fritidsaktiviteter, ekstra penger til jul/påske, og nå i påsken får vi 5 dager på fjellet som en oppmuntring i en strevsom hverdag. Dette gjør de i våre barns/familiens interesse. Jeg er klar over at ikke alle i Norge kan reise på fjellet i påsken, og jeg føler meg VELDIG heldig som har fått dette tilbudet. ¨ Vi er hele veien blitt forklart at alle tiltak er frivillige, og at vi når som helst kan si nei, hvis vi ikke vil mere. Da trekker de seg ut og lar oss være i fred. Gjennom mange vanskelige år, har jeg hele tiden følt at vi har hatt dem i ryggen som en sikkerhet. I det minste har ungene det bra, de er sørget for. Jeg kan ikke få rost dem nok. Jeg må innrømme at jeg var nervøs første gang de skulle komme på hjemmebesøk, og jeg vasket huset til det skinnte. De første de spurte om da de kom i døra, var om vi var redd for at de skulle ta fra oss barna. For de ville ikke at vi skulle være det, de var der for å hjelpe og støtte oss sa de. Nå har vi til stor del kommet oss på beina igjen, og dagene er lysere. om kort tid vil vi være i stand til å klare oss selv og sørge for betaling til barnehage/SFO. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten BVT. Håper dette kanskje kan hjelpe noen. Det kan være greit å be om hjelp også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 13. mars 2004 #2 Del Skrevet 13. mars 2004 Jeg blir så glad når jeg leser slikt. Dette er faktisk en av oppgavene barnevernet har, og som de utfyller i mange tilfeller. Men det er så få mennesker som går ut og forteller om den hjelpen de får. Og barnevernet gjør veldig mye bra i Norge. Det er ikke alltid de går og henter barn ut av hjemmet. Syns dette var fint å lese! Og ønsker dere en deilig påskeferie! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2004 #3 Del Skrevet 13. mars 2004 Dette var oppløftende lesning. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 13. mars 2004 #4 Del Skrevet 13. mars 2004 Ja, mange som ikke vet at bv kan jobbe slik. Moren min jobber på SFO og hun sier det er satt av et visst antall plasser for barn fra familier som trenger støtte. Så det er nok slettes ikke uvanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest åse Skrevet 13. mars 2004 #5 Del Skrevet 13. mars 2004 vil også gjerne få dele min historeie. Meg og min daværende mann hadde problemer, og trengte hjelp. Vi kontaktet derfor barnevernet, og la saken frem slik vi opplevde det. Til og begynne med gikk det veldig greit, men opplevde etterhvert å bli beskyldt for noe vi ikke hadde gjort. Mye "misforståelser" og problemer hadde vi i en periode, men vi fikk også hjelp. Ting falt på plass etter hvert. Jeg fikk derfor dekket barnehage og sfo. Samt støttekontakt hver uke og fri en helg i mnd. Kan få noe mer også. I tillegg til dette fikk også vi dekket en tur for oss. Noe som var en selvfølge for dem utfra de vi fikk opplyst. Etter en tid med advokat hjelp har alt ordnet seg med barnevernet også. Vi flyttet til et annet sted, og her vi nå bor er vi kjempefornøyd med hjelpetjenesten. Advokaten er foreløbig ut av bildet, og syntes vi sammarbeider godt. Avlastningen har også vært mye til hjelp ettersom jeg senere har fått en bekreftelse på at mine små som har diagnose har vært særdeles krevende. Da var det ikke lenger mor som var en dårlig mor, men at oppførsel til barna skyldes diagnosen. Bare så godt å få det på papiret. Har ikke alltid opplevd bra ting med barnevernet, men så lenge de nå har rettet opp igjen alt, så fortjener dem en ros for å ha hjulpet oss videre. Det er jeg veldig takknemlig for. Og priser meg også lykkelig for at vi har det bedre alle sammen enn på lenge. Vel så sant som sagt så har jeg selv mye æren også føler jeg. Men godt er det uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2004 #6 Del Skrevet 13. mars 2004 Jeg har også hatt god hjelp fra barnevernet, økonomisk da jeg var gift, og med rådgivning og støtte da jeg ble skilt og det dessverre viste seg at samværet med faren gikk til helvete.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 14. mars 2004 #7 Del Skrevet 14. mars 2004 Det gjelder å treffe på de rette saksbehandlerne..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ida- Skrevet 14. mars 2004 #8 Del Skrevet 14. mars 2004 Nå ble jeg glad!! Så godt å høre at det fungerer som det skal at det ikke bare er tull som det nesten virker som i media. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naken Skrevet 14. mars 2004 #9 Del Skrevet 14. mars 2004 Fint at også denne siden av barnevernet kommer frem i lyset! Det skjer nok en del feil i barnevernet, og de blir slått stort opp. Bra er jo det!,- men når man aldri hører solskinnshistoriene, ender folk med et helt skeivt syn på barnevernet. :-? Jeg har selv jobbet med ungdom i barnevernet, og har sett mange som har fått orden på livene sine, etter å ha fått hjelp. Har også sett fra innsiden, hvordan enkelte elendige omsorgspersoner, har prøvd å gjøre barnevernet til syndebukk, når de selv ikke strekker til, og folk som ikke kjenner dem godt nok, og vet hva som foregår innenfor husets fire vegger, tror dem gjerne,- det er jo "opplest og vedtatt" at barnevernet er fæle folk... Dette er tragisk, for det går verst utover barna , som dermed ikke får sine problemer tatt på alvor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 14. mars 2004 #10 Del Skrevet 14. mars 2004 Nå ble jeg glad!! Så godt å høre at det fungerer som det skal at det ikke bare er tull som det nesten virker som i media. Media skriver jo heller ikke om alle ekteskap som fungerer, kun der en av ektefellene dreper den andre! Av alle de barna som er i kontakt med barnevernet i løpet av et år er det ca bare 10-15 % som ikke får bo hos sine foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Kaisa* Skrevet 15. mars 2004 #11 Del Skrevet 15. mars 2004 Kjempefint at du ville dele din historie og dine erfaringer med oss . Endelig. Dette har jeg ventet på. Håper at de som har skrevet de fleste skrekkhistoriene her inne også leser innlegget. Vi nordmenn er flinke til å svartmale ting og tang. Fint at noen får oss på bedre tanker innimellom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariann Skrevet 15. mars 2004 #12 Del Skrevet 15. mars 2004 KJEPEFLOTT at noen står frem med de fine historiene også.alle skulle ha lest dem!!!!!!en bekreftelse på at barneverne faktisk hjelper folk og ikke er jævler som tar barna til de som ikke fortjener det!!!!!!!1 det er fakta at å flytte et barn fra hjemmet er aller siste utveig OG da skal det vere alvorlig gale fatt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå