Gjest Marsvinet Skrevet 9. januar 2013 #1 Skrevet 9. januar 2013 Jeg skal snart søke videre utdanning, men er i tvil om hva jeg skal velge. Er det noen som har erfaring med disse studiene? I såfall, hva jobber dere nå som? Hva synes dere om studentmiljøet og studiet hvis dere går på et av de? Hilsen vinglepetter x)
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #2 Skrevet 9. januar 2013 For meg stod det også litt mellom de to dersom jeg skulle valgt noe annet enn det jeg endte opp med. Tror kanskje det er mer spennende å være siviløkonom i etterkant av studiene fordi man er mer "fri". Jobbene virker svært varierte, man har den beste utdanningen man kan få for å lede/styre en bedrift, i tillegg til at man kan jobbe med svært mye annet. Juss virker litt mer tørt og begrenset etter min mening. Men igjen må man være god i matematikk om man velger NHH. Et skille, slik jeg ser det, er at juss muligens vil passe bedre for en som ønsker å holde seg til visse retningslinjer (i dette tilfellet lovverket), mens økonomi gir bredere og mer kreative muligheter. Hva tror du passer deg best? Jeg tror generelt at juss-studentene er mer seriøse og voksne i Oslo. I Bergen er folk yngre når de begynner, noe som kan skyldes poenggrensene. Kan si dette fordi jeg har studert i både Bergen og Oslo selv, og hadde forelesninger på juss-fakultetet. Studentene så ut til å være unge og ganske "homogene", med lik stil. NHH har et ganske snobbete miljø med mange rikmannsbarn fra Oslo, og også her har jeg inntrykk av at studentene er ganske unge når de begynner. Studentmiljøet i Oslo er også generelt mer variert, og på studiene med høyere grense er det kun et mindretall som kommer rett fra vgs. Anonym poster: 7d6c942db696f3a206ecc186b1aa1309
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #3 Skrevet 9. januar 2013 Nå har jo poenggrensa i Oslo nesten vært identisk med Bergen til tider, så jeg ser ikke helt hva du over meg prøver å formidle. For all del, velger du juss ikke stuss med UiB! :-) Mye mer sosialt, mye bedre oppfølging og obligatorisk enn de i Oslo har. Anonym poster: ccdbd6250e2e0f613e340c62754e667b
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #4 Skrevet 9. januar 2013 Nå har jo poenggrensa i Oslo nesten vært identisk med Bergen til tider, så jeg ser ikke helt hva du over meg prøver å formidle. For all del, velger du juss ikke stuss med UiB! :-) Mye mer sosialt, mye bedre oppfølging og obligatorisk enn de i Oslo har. Anonym poster: ccdbd6250e2e0f613e340c62754e667b Jeg prøvde å formidle at studentene generelt ofte er eldre i Oslo enn i Bergen. Det er primært grensen på vårsemesteret i Oslo som tilsvarer høstsemesteret i Bergen, men det er forskjeller. Men når jeg tenker meg om har du rett i forhold til at UiB skal ha bedre opplegg på juss-studiet. Anonym poster: 7d6c942db696f3a206ecc186b1aa1309
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå