AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #1 Skrevet 9. januar 2013 Må bare få ut litt irritasjon. Jeg jobber i barnehage vi er 2 heltid og en praktikant fra Nav som jobber heltid hos oss og har kontrakt for 2år. Hun er syk en periode i mnd, alt fra 3-5dager. Vi burde egentlig värt tre helt faste mange ganger for at det blir så sårbart med bare 2 så derfor er hun her en viktig del i puslespillet selv om hun ikke har like stort ansvar som oss to andre. Ihvertfall er hun nå syk igjen og ringte mandag morgen for at hun var så forkjöla og sa hun skulle ringe når hun kom tilbake. Prater med henne på facebook og hun sier at hun kanskje blir hjemme hele uka, idag skrev hun på facebook at hun skal på hockeykamp til et elitelag som hun stötter og det er på hjemmebane. Jeg er oppvokst med at er man syk og hjemme fra jobb skal man ikke gå ut. Selvfölgelig fölger jeg ikke den regelen alltid, noen ganger kan det väre deilig å gå en tur og få luft eller så må man kanskje handle eller gå på apoteket osv... Men er det bare jeg som synes det er urimelig å väre hjemme fra jobb en uke men allikevel kunne gå på hockeykamp? Anonym poster: 829d39fcd2b20eecc80438a3ce16680c 4
Rosadotten Skrevet 9. januar 2013 #2 Skrevet 9. januar 2013 Jeg er enig med deg.. Bestemmer man seg for å ikke gå på jobb, så går man da virkelig ikke til en hockey kamp, da blir man hjemme og snyter nesa
Strixvaria Skrevet 9. januar 2013 #3 Skrevet 9. januar 2013 Du kan melde fra til kontaktpersonen hennes. Har vært borti det samme tidligere; noen skjønner rett og slett ikke at sånt ikke er greit, og det er ikke ålreit at hun får betalt av NAV for å jobbe når hun går på hockeykamp, samtidig som arbeidsgiver blir den største taperen, fordi dere sitter igjen med ingenting og lavere bemanning enn dere ville hatt dersom dere tok til dere noen andre i stedet. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #4 Skrevet 9. januar 2013 Tja, hun er praktikant fra nav, jobber heltid men tjener bare litt over 6000kr måneden for å ha like stort ansvar som dere i og med at hun er så viktig som du sier. Kanskje hun driter litt i dere da, med den dårlig betalte lønna. Anonym poster: 7593fd861e4996dbd420b468f7431f28 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #5 Skrevet 9. januar 2013 Tja, hun er praktikant fra nav, jobber heltid men tjener bare litt over 6000kr måneden for å ha like stort ansvar som dere i og med at hun er så viktig som du sier. Kanskje hun driter litt i dere da, med den dårlig betalte lønna. Ja, og kanskje det er derfor det er vanskelig for henne å få jobb etterpå...? Vi har også hatt et slikt tilfelle på jobben nettopp. Koselig dame, flink i jobben, men helt upålitelig og syk annenhver dag (ikke for syk til å shoppe, gå turer og legge ut på FB, dog). Når det nå snart åpner seg et lengre vikariat, så tviler jeg på at hun blir vurdert seriøst som kandidat, dessverre. Jeg er helt enig med TS. Er du syk nok til å skippe skole/jobb, er du syk nok til å holde deg hjemme ellers. Eneste unntaket er hvis du må følge feks barn på hockeykamp fordi ingen andre kan, men å støtte favorittlaget ditt teller virkelig ikke som viktig i den sammenhengen. Anonym poster: 8c9a1e5fd44cba0eb9cbb08a46264228 5
Gjest Funky Punk Skrevet 9. januar 2013 #6 Skrevet 9. januar 2013 Er man syk pga forkjølelse og lignende, ja da holder man seg hjemme til man blir frisk. Eneste gangene man går ut da er om man skal til lege/apotek eller butikken dersom man ikke har drikke/mat nok hjemme. Skjønner ikke at hun tør å annonsere for alle at hun både er syk og skal på ishockeykamp. 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #7 Skrevet 9. januar 2013 Tja, hun er praktikant fra nav, jobber heltid men tjener bare litt over 6000kr måneden for å ha like stort ansvar som dere i og med at hun er så viktig som du sier. Kanskje hun driter litt i dere da, med den dårlig betalte lønna. Anonym poster: 7593fd861e4996dbd420b468f7431f28 Du synes ikke det er noe galt med den holdningen da i så fall? Arbeidspraksis er faktisk et gode, selv om det ikke står i kroner og øre. Tenkt på det? Driter man i jobben på denne måten så gjør man det ikke akkurat lettere for seg selv på sikt. Dumskap, rett og slett. Og bidrar til økt skepsis mot Nav-brukere.. Anonym poster: dab033592375356ac555b728e93c9857 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #8 Skrevet 9. januar 2013 Når jeg er forkjølet er det å gå ut i frisk luft, gå tur osv blant de få tingene som hjelper. Det verste jeg kan gjøre er å sitte stille, og ligge i senga kan jeg bare glemme. Det er stor forskjell på å komme seg litt ut et par timer, og å holde ut i 8 timer på jobb. Kanskje med kunder og kolleger du må ha nærkontakt med mens du hoster og nyser i alle retninger. Jeg vet det er de som går så langt som at "orker du gå i butikken, kan du gå på jobb". Så da skal man altså ligge hjemme og sulte når man er syk. Men det å være sykmeldt er faktisk ikke det samme som at man må isolere seg totalt. Det er kun en vurdering av om man orker den jobben man har. Anonym poster: 32633716b918e0c33b89b4980eadc34a 1
blabla- Skrevet 9. januar 2013 #9 Skrevet 9. januar 2013 Er TS klar over grunnen til at hun går på nav? Kanskje har hun psykiske problemer, da er det ikke alltid like lett å skulle si fra om at man ikke kommer på jobb. Kjenner til det selv, enklere å si at man har influensa eller noe annet litt mer "synlige" plager enn å si at man ikke er i form mentalt. Men jeg hadde ikke risikert å dra ut på noe og kanskje møte på kollegaer når jeg holdt meg hjemme fra jobb tidligere på dagen 2
Gjest Funky Punk Skrevet 9. januar 2013 #10 Skrevet 9. januar 2013 Er TS klar over grunnen til at hun går på nav? Kanskje har hun psykiske problemer, da er det ikke alltid like lett å skulle si fra om at man ikke kommer på jobb. Kjenner til det selv, enklere å si at man har influensa eller noe annet litt mer "synlige" plager enn å si at man ikke er i form mentalt. Men jeg hadde ikke risikert å dra ut på noe og kanskje møte på kollegaer når jeg holdt meg hjemme fra jobb tidligere på dagen Man kan likevel velge å ikke dra på hockeykamp når man sier at man er forkjølet og ikke kan jobbe. Klart at det kan ligger noe annet bak, full forståelse for det. Har selv brukt unnskyldningen "forkjølelse" når jeg egebtlig har slitt med noe helt annet...men da har jeg heller ikke dratt på kamper, konserter, fyllefester eller slikt
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #11 Skrevet 9. januar 2013 Men jeg hadde ikke risikert å dra ut på noe og kanskje møte på kollegaer når jeg holdt meg hjemme fra jobb tidligere på dagen Det hadde jeg gjort glatt. Når jeg er forkjølet syns og høres det, så om folk møter meg ute når jeg er syk så sier de ikke "hvorfor i all verden var du ikke på jobb". Anonym poster: 32633716b918e0c33b89b4980eadc34a
anita871 Skrevet 9. januar 2013 #12 Skrevet 9. januar 2013 Vet ikke hvorfor hun går på NAV men hun skrev til meg i et sms: du vet at jeg blir dårlig av å väre hjemme. För det skrev hun at hun hadde så dårlig samvttighet for at hun var hjemme og jeg skrev: det går bra:)også fikk jeg den sms der. Hun bor alene. Synes fortsatt det er veldig irriterende, hu har lagt til en annen kollega på facebook så kanskje hun også har sett at hun skulle på hockeykamp. Ville dere sagt fra til kollegaene dine om dere var meg?
Gjest SpaceBaby Skrevet 9. januar 2013 #13 Skrevet 9. januar 2013 (endret) Det er litt påfallende hvor mange egenmeldingsdager som blir tatt ut på mandager og fredager... Men nei, jeg ville ikke sagt ifra til kollegene eller sjefen. Dersom jeg absolutt skulle si ifra til noen, ville jeg sagt ifra til den det gjelder først. Det er det eneste som er fair å gjøre. Man springer bare ikke rundt og slarver bak ryggen til folk. Endret 9. januar 2013 av SpaceBaby
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #14 Skrevet 9. januar 2013 Hun bor alene. Synes fortsatt det er veldig irriterende, hu har lagt til en annen kollega på facebook så kanskje hun også har sett at hun skulle på hockeykamp. Ville dere sagt fra til kollegaene dine om dere var meg? Nei. Det finnes ingen lov mot å gå ut av huset selv om man er sykmeldt fra jobben. Anonym poster: 32633716b918e0c33b89b4980eadc34a
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #15 Skrevet 9. januar 2013 Nei. Det finnes ingen lov mot å gå ut av huset selv om man er sykmeldt fra jobben. Anonym poster: 32633716b918e0c33b89b4980eadc34a Det er sant, men arbeidsgiver har rett til å kreve sykemelding fra lege fra første dag dersom h*n mistenker at en person misbruker egenmeldingsordningen. Anonym poster: 8f1946d917ffb69661acfd904c353b1b
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #16 Skrevet 9. januar 2013 Når jeg er forkjølet er det å gå ut i frisk luft, gå tur osv blant de få tingene som hjelper. Det verste jeg kan gjøre er å sitte stille, og ligge i senga kan jeg bare glemme. Det er stor forskjell på å komme seg litt ut et par timer, og å holde ut i 8 timer på jobb. Kanskje med kunder og kolleger du må ha nærkontakt med mens du hoster og nyser i alle retninger. Jeg vet det er de som går så langt som at "orker du gå i butikken, kan du gå på jobb". Så da skal man altså ligge hjemme og sulte når man er syk. Men det å være sykmeldt er faktisk ikke det samme som at man må isolere seg totalt. Det er kun en vurdering av om man orker den jobben man har. Å, jammen da, så. Så lenge det hjelper deg, så bør du jo gjøre hva du vil. Være hjemme, eller gå på jobb, eller danse på taket, eller gå lange turer, bare så lenge du føler deg bra har det overhodet ingenting å si hvordan det oppfattes av verken sjef, kolleger, eller familie. Du må ikke bekymre deg verken for signaleffekter eller for det at det minner påtakelig om skulk når du går på hockeykamp, det er klart det er godt for både fysikk og psyke å først slippe jobb og så gå på kamp. Det er enhvers rett å kjenne godt på sin egen kropp for å finne ut om man er heeeelt i form til å jobbe. Man kan fint orke kamp, men ikke orke jobb, og den vurderingen må være opp til hver enkelt, og det har i alle fall ingen andre noe med! Å liksom skulle være pålagt isolasjon i en hel dag kanskje, og droppe jobb, bare fordi man ikke orker jobb?! Anonym poster: 8c9a1e5fd44cba0eb9cbb08a46264228 4
Gjest Funky Punk Skrevet 9. januar 2013 #17 Skrevet 9. januar 2013 Frisk luft gjør godt for mange som ligger hjemme og er syke, men det er da forskjell på å gå en liten runde og det å gå på ishockeymatch. Og om man er redd for å smitte andre på jobb (som noen nevner her oppe) så burde man vel iallefall ikke på på en kamp hvor man sitter samme med en gjeng fremmede... men det er kanskje ikke så farlig å smitte fremmede
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #18 Skrevet 9. januar 2013 Å, jammen da, så. Så lenge det hjelper deg, så bør du jo gjøre hva du vil. Være hjemme, eller gå på jobb, eller danse på taket, eller gå lange turer, bare så lenge du føler deg bra har det overhodet ingenting å si hvordan det oppfattes av verken sjef, kolleger, eller familie. Du må ikke bekymre deg verken for signaleffekter eller for det at det minner påtakelig om skulk når du går på hockeykamp, det er klart det er godt for både fysikk og psyke å først slippe jobb og så gå på kamp. Det er enhvers rett å kjenne godt på sin egen kropp for å finne ut om man er heeeelt i form til å jobbe. Man kan fint orke kamp, men ikke orke jobb, og den vurderingen må være opp til hver enkelt, og det har i alle fall ingen andre noe med! Å liksom skulle være pålagt isolasjon i en hel dag kanskje, og droppe jobb, bare fordi man ikke orker jobb?! Det er i alles interesse at man prøver å bli frisk raskest mulig. Og ja, det ligger faktisk i egenmeldingsreglene at man gjør en vurdering på om man klarer å jobbe eller ikke. Man trenger ikke være sengeliggende for å holde seg hjemme fra jobb. Anonym poster: 32633716b918e0c33b89b4980eadc34a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå